Σταθερές σε όγκο και αυξητικές σε αξία ήταν οι πωλήσεις των μπισκότων το 2002 έναντι του 2001. Οι πωλήσεις σε όγκο αυξήθηκαν κατά 0,14% ενώ σε αξία αυξήθηκαν κατά 6,6%. Η υποκατηγορία των κράκερ είναι εκείνη που παρουσιάζει τη σημαντικότερη αύξηση πωλήσεων σε όγκο με άνοδο 7,5%, ενώ οι πωλήσεις των γλυκών μπισκότων αυξήθηκαν κατά 1,3% και των αλμυρών κατά 3% (σε όγκο). Οι πωλήσεις εισαγόμενων μπισκότων παρουσιάζουν σημαντική πτώση. rnΗ αγορά μπισκότων γίνεται κατά 98% αυθόρμητα. Σε ποσοστό 40% οι καταναλωτές επισκέπτονται άλλο κατάστημα σε περίπτωση που δεν βρουν τη μάρκα της αρεσκείας τους.

Σταθερές σε όγκο και αυξητικές σε αξία είναι οι πωλήσεις της κατηγορίας του μπισκότου την τελευταία τριετία. Η αγορά χαρακτηρίζεται από πληθώρα προϊόντων, συνεχή λανσαρίσματα και έντονο ανταγωνισμό. Το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων κατέχουν τα γλυκά μπισκότα –μάλιστα η υποκατηγορία τους με τις υψηλότερες πωλήσεις σε όγκο είναι τα απλά μπισκότα, τα γεμιστά έπονται. Η τμηματοποίηση της κατηγορίας, αν και διαφέρει ανά εταιρεία, κατά κανόνα αφορά τα απλά μπισκότα σε σχέση με εκείνα που χαρακτηρίζονται ως «μπισκότα απόλαυσης» (με σοκολάτα, κακάο, κρέμα φουντουκιού, μαρμελάδα κ.ά.).

Οι καταναλωτές μπισκότων ανήκουν σε όλες τις ηλικίες και σε όλες τις κοινωνικοοικονομικές τάξεις. Η κατηγοριοποίηση ανά ηλικιακό target group γίνεται κυρίως με βάση το είδος του μπισκότου, χωρίς όμως να είναι απόλυτα ακριβής, με εξαίρεση την περίπτωση των παιδικών μπισκότων που απευθύνονται σε βρέφη και νήπια.

Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι σε ό,τι αφορά τα γλυκά μπισκότα, ως heavy users χαρακτηρίζονται τα παιδιά ηλικίας 7 έως 12 ετών. Heavy user θεωρείται ο καταναλωτής που αγοράζει μπισκότα τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.

Οι βασικές τάσεις της ζήτησης είναι δύο: η καταναλωτική προτίμηση στην πρώτη σχετίζεται με την ισορροπημένη διατροφή, ενώ στη δεύτερη με την απόλαυση. Οι καταναλωτές που επιλέγουν μπισκότα με βάση την ισορροπημένη διατροφή δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα υλικά του προϊόντος, αναζητώντας αγνά και φυσικά συστατικά. Στην κατηγορία των μπισκότων απόλαυσης παρατηρείται το τελευταίο διάστημα λανσάρισμα προϊόντων με χαμηλότερα λιπαρά, που βρίσκουν ανταπόκριση κυρίως στους ενήλικες καταναλωτές.

Οι καταναλωτές και των δύο παραπάνω κατηγοριών επιζητούν πρακτικές συσκευασίες του προϊόντος, ώστε το μπισκότο να μεταφέρεται εύκολα και να μη χάνει τη φρεσκάδα του, απαίτηση την οποία λαμβάνουν υπ’ όψιν τους οι προμηθευτές όπως φαίνεται στα νέα λανσαρίσματα των προϊόντων τους.

Η εποχικότητα του μπισκότου εξαρτάται από το είδος του: π.χ. τα μπισκότα σοκολάτας χαρακτηρίζονται από έντονη εποχικότητα και δεν πραγματοποιούν πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. Τα υπόλοιπα πωλούνται καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Σύμφωνα με έρευνες, οι κατηγορίες του μπισκότου, όπως κατανοούνται από τους καταναλωτές, αφορούν τέσσερις μεγάλες ομάδες: τα σκέτα μπισκότα, εκείνα που έχουν σοκολάτα, τα γεμιστά και τα αλμυρά.

Η επιλογή του προϊόντος γίνεται με βασικό κριτήριο το είδος του, ενώ λαμβάνεται υπ’ όψιν τόσο η μάρκα όσο και η τιμή του. Η αγορά του γίνεται επί τω πλείστον αυθόρμητα (μόλις το 2% των καταναλωτών προγραμματίζουν την αγορά του). Μάλιστα, όπως δείχνει η έρευνα, σε ποσοστό 40% οι καταναλωτές επισκέπτονται άλλο κατάστημα σε περίπτωση που δεν βρούνε τη μάρκα της αρεσκείας τους.

Η τιμή του προϊόντος διαδραματίζει εξίσου σημαντικό ρόλο. Τα προϊόντα private label –αν και δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία– εκτιμάται ότι κατέχουν μικρό μερίδιο αλλά τα τελευταία χρόνια αυξάνουν την γκάμα των μπισκότων που προσφέρουν. Η τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι χαμηλότερη κατά 20%-40%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών των προμηθευτριών εταιρειών.

Η κατηγορία είναι έντονα ανταγωνιστική. Στο πλαίσιο αυτό οι προσφορές των εταιρειών μπισκότου προς τους καταναλωτές είναι συνεχείς και επικεντρώνονται στα εκπτωτικά κουπόνια και στην προσφορά επιπλέον προϊόντος.

Πίνακας 1: Πωλήσεις μπισκότων στο σύνολο των καταστημάτων














 

2001

2002

1/2002-8/2002

1/2003-8/2003

Σε όγκο (τόνοι)

16.308

16.332

10.659

10.720

Γλυκά μπισκότα

13.099

13.272

8.500

8.708

  • Απλά

5.406

5.573

3.562

3.817

  • Γεμιστά

3.836

3.668

2.386

2.154

  • Με επικάλυψη σοκολάτας

1.013

1.069

711

903

  • Πουράκια

1.147

1.288

798

785

  • Οικογενειακές συσκευασίες

571

563

346

381

  • Cookies

1.126

1.112

698

669

Κράκερ

1.482

1.594

1.019

1.232

Αλμυρά μπισκότα

817

842

578

675

Εισαγόμενα

910

624

562

105

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

Πίνακας 2: Πωλήσεις μπισκότων ανά κατηγορία στο σύνολο των καταστημάτων














 

2001

2002

1/2002-8/2002

1/2003-8/2003

Σε αξία (ευρώ)

76.316.067

81.407.360

52.870.634

57.465.219

Γλυκά μπισκότα

60.347.175

64.976.515

41.588.583

45.498.946

  • Απλά

18.566.398

19.862.414

12.635.276

14.562.194

  • Γεμιστά

17.633.749

18.322.177

11.948.346

11.032.236

  • Με επικάλυψη σοκολάτας

7.057.373

7.377.637

4.994.442

6.818.029

  • Πουράκια

8.288.481

9.941.774

6.083.868

6.509.982

  • Οικογενειακές συσκευασίες

2.815.260

2.881.438

1.782.489

2.449.452

  • Cookies*

5.986.207

6.591.075

4.144.163

4.127.053

Κράκερ

6.919.442

7.981.664

5.047.297

6.644.736

Αλμυρά μπισκότα

5.089.655

5.764.629

3.961.220

4.660.984

Εισαγόμενα

3.958.621

2.684.552

2.273.534

660.553

* Στην υποκατηγορία Cookies περιλαμβάνονται μπισκότα όπως με ζύμη και κομματάκια σοκολάτας, μαλακή ζύμη κλπ.

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

 

Πίνακας3: Μερίδιο πώλησης (%) των υποκατηγοριών στις συνολικές πωλήσεις
























Σε όγκο

2001

2002

1/2002-8/2002

1/2003- 8/2003

Γλυκά μπισκότα

80,3

81,3

79,7

81,2

  • Απλά

33,1

34,1

33,4

35,6

  • Γεμιστά

23,5

22,5

22,4

20,1

  • Με επικάλυψη σοκολάτας

6,2

6,5

6,7

8,4

  • Πουράκια

7,0

7,9

7,5

7,3

  • Οικογενειακές συσκευασίες

3,5

3,4

3,2

3,6

  • Cookies

6,9

6,8

6,5

6,2

Κράκερ

9,1

9,8

9,6

11,5

Αλμυρά μπισκότα

5

5,2

5,4

6,3

Εισαγόμενα

5,6

3,8

5,3

1

Σε αξία (%)

2001

2002

1/2002-8/2002

1/2003- 8/2003

Γλυκά μπισκότα

79,1

79,8

78,7

79,2

  • Απλά

24,3

24,4

23,9

25,3

  • Γεμιστά

23,1

22,5

22,6

19,2

  • Με επικάλυψη σοκολάτας

9,2

9,1

9,4

11,9

  • Πουράκια

10,9

12,2

11,5

11,3

  • Οικογενειακές συσκευασίες

3,7

3,5

3,4

4,3

  • Cookies

7,8

8,1

7,8

7,2

Κράκερ

9,1

9,8

9,5

11,6

Αλμυρά μπισκότα

6,7

7,1

7,5

8,1

Εισαγόμενα

5,2

3,3

4,3

1,1

Πηγή INFORMATION RESOURCES HELLAS

[λεζάντα]

Σταθερές σε όγκο και αυξητικές σε αξία παρουσιάζονται οι πωλήσεις των μπισκότων το 2002 έναντι του 2001. Ειδικότερα, οι πωλήσεις σε όγκο αυξήθηκαν κατά 0,14% ενώ σε αξία αυξήθηκαν κατά 6,6%. Η υποκατηγορία των κράκερ είναι εκείνη που παρουσιάζει τη σημαντικότερη αύξηση πωλήσεων σε όγκο με άνοδο 7,5%, ενώ οι πωλήσεις των γλυκών μπισκότων αυξήθηκαν κατά 1,3% και των αλμυρών κατά 3% (σε όγκο). Οι πωλήσεις εισαγόμενων μπισκότων παρουσιάζουν σημαντική πτώση. Ωστόσο, η πτώση αυτή δεν αντιπροσωπεύει τις πραγματικές πωλήσεις της υποκατηγορίας, καθώς τα εισαγόμενα μπισκότα περιλαμβάνονται στις πωλήσεις των υπόλοιπων υποκατηγοριών.

Σε αξία οι πωλήσεις των γλυκών μπισκότων αυξήθηκαν κατά 7,6%, των κράκερ κατά 15,3%, ενώ των αλμυρών κατά 13,2%. Οι πωλήσεις γλυκών μπισκότων καταλαμβάνουν μερίδιο ύψους 81,3% σε όγκο και 79,8% σε αξία στο σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας (2002), ενώ των αλμυρών μερίδιο ύψους 5,2% σε όγκο και 7,1% σε αξία. Τα κράκερ αύξησαν το μερίδιό τους σε 9,8% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.

ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΡΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Ε. Ι. ΑΕ

H εταιρεία λάνσαρε πρόσφατα τρία νέα προϊόντα και ειδικότερα τα:

Μπισκότα Παπαδόπουλου με 4 δημητριακά και σοκολάτα, Γεμιστά βανίλια Παπαδοπούλου και τα Cookies Παπαδοπούλου με σοκολάτα.

Αναλυτικότερα, στην κατηγορία η εταιρεία διαθέτει τα εξής προϊόντα:

  • Σκέτα: Πτι Μπερ Παπαδοπούλου, Μιράντα, Digestive Παπαδοπούλου, Marie, Momento.

  • Γεμιστά: Γεμιστά Παπαδοπούλου, Rondo, Μαscot.

  • Με σοκολάτα: Πτι Μπερ Σοκολάτας, Μιράντα Σοκολάτας, Choco Γεμιστά, Choco Οrange / Berry, Choco Milkie, Choco shock.

  • Cookies: Cookies Παπαδοπούλου, Mega Cookies.

  • Σπιτικής κατανάλωσης: Mama’s, Βουτήματα Παπαδοπούλου, Dolcini, Butter Cookies, Dolce Vita, Amore, Surprise party, Sweet Festival, Ανάμικτα μπισκότα Παπαδοπούλου.

  • Caprice

  • Αλμυρά μπισκότα: Pick, Cheese crackers, Batonettes, Κρακεράκια Παπαδοπούλου

  • Κράκερς: Cream Crackers Παπαδοπούλου

ELBISCO ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΕ

Η εταιρεία λάνσαρε τον Απρίλιο του 2003 τα νέα μπισκότα Yabba Daba Doo, που απευθύνονται σε παιδιά 3-6 ετών σε τέσσερις γεύσεις: με φρέσκο γάλα, με φρέσκο γάλα και μέλι, με φρέσκο γάλα και σοκολάτα και γεμιστό με φρέσκο γάλα και κρέμα βανίλια.

Επίσης, το 2003 λάνσαρε εκ νέου τα πουράκια Cubaneros, σε νέα συσκευασία: κασετίνα των 10 τεμαχίων, και –για τα μικρά σημεία πώλησης– συσκευασία των 2 τεμαχίων σε flow pack.

Αναλυτικότερα, η εταιρεία διαθέτει τα εξής προϊόντα:

  • Γλυκά: Double Cream Rollers, Extra Cream (γεμιστά), Cookies, Πτι μπερ, Μαριέττα, Sweet Home, Soft Kings, Full Bite, Mini-mania, Πάρκο, Goody, Hoby, Rondel, Digestive, Choco Blue και Excess.

  • Αλμυρά: 2001, Nak και Party crackers.

TROFEKLEKT MASTERFOODS AE

Ακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς των γλυκών μπισκότων το 2003 η TROFEKLEKT MASTERFOODS αποφάσισε να αυξήσει την γκάμα των προϊόντων της, με την είσοδό της σε μία νέα υποκατηγορία προϊόντων με κύρια όπλα της την καινοτομία και την ποιότητα. Λάνσαρε έτσι τα Bisc&â , τα μοναδικά μπισκότα με επικάλυψη επώνυμης σοκολάτας, τα οποία είναι διαθέσιμα σε πρωτοποριακές και ξεχωριστές συσκευασίες των 6 μπισκότων (για τα σούπερ μάρκετ) και των 3 μπισκότων (για τα περίπτερα). Κάθε μπισκότο είναι ξεχωριστά τυλιγμένο έτσι ώστε να παραμένει φρέσκο μέχρι τη στιγμή κατανάλώσής του. Τα Bisc& κυκλοφορούν σε 4 διαφορετικές γεύσεις: Bisc& Marsâ , Bisc& Bountyâ , Bisc& m&m’sâ , Bisc& Twixâ .

ΑΤΛΑΝΤΑ ΑΕ

Η εταιρεία λάνσαρε πρόσφατα τα νέα μπισκότα La Viva σε τρεις γεύσεις: με γέμιση κρέμας γάλακτος, με γέμιση κρέμας και με γέμιση μελιού και κρέμας γάλακτος. Λάνσαρε επίσης τα μπισκότα Happy Hour (τραγανές μπουκιές με γέμιση κρέμας, επικάλυψη σοκολάτας και ξεροψημένα φουντούκια).

Στη σειρά των μπισκότων Hit, λανσάρισε τη νέα γεύση Ηit Vanilla (μπισκότα σοκολάτας με γέμιση κρέμα βανίλιας), ενώ διαθέτει επίσης τα Hit με γέμιση σοκολάτας και τα Hit Hazelnuts, μπισκότα σοκολάτας με γέμιση κρέμας φουντουκιού.

Αναλυτικότερα, διαθέτει τα εξής προϊόντα: Hobbits Plain, τα μπισκότα με σοκολάτα: Piccadilly, Waffeletten Choco Bitter, Waffeletten Choco Milk, Choco Leibniz Bitter, Choco Leibniz Milk, Messino, First Class (milk chocolate), Africa Milk και τα απλά μπισκότα Leibniz, Delice, Deloba, Nuss Dessert, Azora και Hannover Waffeln.