Η μείωση των δαπανών του μέσου νοικοκυριού για διασκέδαση αύξησε το μερίδιο των σούπερ μάρκετ στη διανομή της μπίρας, ανοίγοντας ταυτόχρονα την οδό για την αύξηση του μεριδίου της μπίρας ιδιωτικής ετικέτας, το οποίο σήμερα προσδιορίζεται περίπου στο 8%.

Η μείωση των δαπανών του μέσου νοικοκυριού για διασκέδαση αύξησε το μερίδιο των σούπερ μάρκετ στη διανομή της μπίρας, ανοίγοντας ταυτόχρονα την οδό για την αύξηση του μεριδίου της μπίρας ιδιωτικής ετικέτας, το οποίο σήμερα προσδιορίζεται περίπου στο 8%.

Στασιμότητα παρουσιάζουν οι πωλήσεις μπίρας στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια. Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν το 2003 «κακή χρονιά» για την κατηγορία, καθώς οι πωλήσεις της παρουσίασαν μείωση, λόγω αφενός των ιδιαίτερα δυσμενών καιρικών συνθηκών κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους και αφετέρου του πολέμου στο Ιράκ, που είχε συνέπεια τη μείωση της τουριστικής κίνησης. Οι τουρίστες άλλωστε αποτελούν βασικούς καταναλωτές μπίρας στη χώρα μας και η μείωση του εισερχόμενου τουρισμού τα τελευταία χρόνια επιδρά ιδιαίτερα αρνητικά στην κατηγορία. Εξάλλου οι πωλήσεις της κατηγορίας, όπως εκτιμάται, επηρεάστηκαν αρνητικά και από τις πρώτες επιδράσεις του ευρώ στην κατάσταση της πλειονότητας των ελληνικών νοικοκυριών. Ειδικότερα, η μείωση των δαπανών του μέσου νοικοκυριού για διασκέδαση αύξησε μεν το μερίδιο των σούπερ μάρκετ στη διανομή της μπίρας, μείωσε όμως το μερίδιο της «κρύας» αγοράς. Το γεγονός έχει ιδιαίτερη σημασία δεδομένου του ότι σημαντικό μερίδιο στις πωλήσεις μπίρας μέσω των σούπερ μάρκετ, κυρίως των διεθνών αλυσίδων, έχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σήμερα το μερίδιο των private label εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 8%. Ο Έλληνας καταναλωτής προτιμά τις μπίρες ιδιωτικής ετικέτας που παράγονται στο εξωτερικό, εξακολουθώντας να έχει την πεποίθηση ότι «η ξένη μπύρα είναι ποιοτικά ανώτερη», λαμβάνοντας φυσικά υπ’ όψιν του και τη χαμηλή τιμή.

Έντονη εποχικότητα

Οι Έλληνες παραδοσιακά θεωρούσαν την μπίρα μάλλον ως αναψυκτικό παρά ως αλκοολούχο ποτό. Η συγκεκριμένη αντίληψη εξακολουθεί να υπάρχει αλλά σταδιακά διαπιστώνεται μια μικρή αύξηση της κατανάλωσης τους χειμερινούς μήνες. Ωστόσο η αγορά της κατηγορίας εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, καθώς το 60% του τζίρου της πραγματοποιείται μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου. Συνεπώς οι καιρικές συνθήκες και η ένταση της τουριστικής κίνησης εξακολουθούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των ετήσιων πωλήσεων της κατηγορίας.

Η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση μπίρας στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι ανέρχεται περίπου σε 40 λίτρα, έναντι 100-120 λίτρων σε χώρες όπως η Γερμανία και οι ΗΠΑ. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες η μπίρα προτιμάται έναντι των σκληρών αλκοολούχων ποτών λόγω της χαμηλότερης φορολόγησής της. Κάτι ανάλογο συμβαίνει στη χώρα μας, όμως εδώ τα «σκήπτρα» στην κατανάλωση τα κατέχουν άλλα ποτά χαμηλής τιμής, όπως το κρασί και το ούζο.

Στην ελληνική αγορά κυρίαρχες είναι οι μπίρες εγχώριας παραγωγής, σε ποσοστό που φθάνει το 95%. Η μπίρα τύπου Lager είναι ο αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος της αγοράς με μερίδιο καταναλωτικής προτίμησης άνω του 90%.

Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η ζήτηση της μπίρας, δεδομένης της άφιξης μεγάλου πλήθους ξένων επισκεπτών, που ούτως ή άλλως καταναλώνουν το προϊόν σε μεγαλύτερες ποσότητες απ’ ό,τι οι Έλληνες.

Πωλήσεις μπίρας στα καταστήματα τροφίμων





 

2002

2003

Σε όγκο (χιλιάδες λίτρα)

86.361

86.804

Σε αξία (χιλιάδες ευρώ)

134.270

139.694

Πηγή: AC NIELSEN

Σταθερότητα παρουσίασαν οι πωλήσεις μπίρας το 2003 έναντι του 2002 στα καταστήματα τροφίμων –αύξηση σε όγκο 0,5% και σε αξία 4%.

ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΡΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Η εταιρεία είναι Μέγας Εθνικός Χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004 στην κατηγορία της ζυθοποιίας με τη μάρκα Heineken. Τα βασικά προϊόντα που διαθέτει η εταιρεία στην κατηγορία της μπίρας είναι τα εξής: Amstel (φιάλη 0,5 lt, φιάλη 0,33 lt, κουτί 0,50 lt, κουτί 0,33 lt, βαρέλι 30 lt και 50 lt, βαρέλι 5 lt, τη νέα 6pack φιάλη 0,5 lt, 6pack κουτί 0,33 lt, 8pack κουτί 0,33 lt, 12pack κουτί 0,33 lt, 4pack κουτί 0,50 lt και το νέο βαρέλι David 20 lt), Heineken (φιάλη 0,5 lt, νέα μη επιστρεφόμενη φιάλη 0,33 lt, κουτί 0,50 lt, νέο κουτί 0,33 lt (βράβευση στον Διαγωνισμό «Αστέρια Συσκευασίας 2004»), βαρέλι 30 lt και 50 lt, 6pack κουτί 0,33 lt, 8pack κουτί 0,33 lt, 12pack κουτί 0,33 lt, 4pack κουτί 0,50 lt και βαρέλι David 20 lt), Fischer (φιάλη 0,5 lt, φιάλη 0,33 lt, κουτί 0,33 lt, 6pack κουτί 0,33 lt, βαρέλι 30 lt, βαρέλι David 20 lt) και Alfa (φιάλη 0,5 lt, φιάλη 0,33lt, κουτί 0,50 lt, κουτί 0,33 lt, 6pack κουτί 0,33 lt, βαρέλι 30 lt και βαρέλι David 20 lt).

Η εταιρεία διαθέτει επίσης τις εξής μπύρες: Amstel Bock, Buckler, Coors Extra Gold, Amstel Light, Amstel Gold, Erdinger, Mc Farland, Duvel, Kirin, Murphy’s Irish Stout, Carib, Konig Pilsener, Murphy’s Irish Red, Desperados και Dorelei.

ΜΥΘΟΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΑΕ

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τη lager μπίρα Mythos (που έχει βραβευθεί στον διεθνή διαγωνισμό «2001 Interbeer International Beer & Whiskey Competition»), την Pilsner Kaiser, τη Foster's (παράγεται στην Aγγλία και αποτελεί τη 2η σε πωλήσεις μπίρα στην Αγγλία και την 1η στο Λονδίνο, ενώ διατίθεται σε περισσότερες από 140 χώρες), τη δανέζικη Carlsberg, την ιρλανδική μαύρη μπίρα Guinness (την πρώτη μαύρη μπίρα σε πωλήσεις στον κόσμο), την ιρλανδική κόκκινη μπίρα Kilkenny και τη Henninger, αντιπρόσωπο της κλασικής βαυαρικής σχολής Lager.

ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ ΑΕ

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τη lager μπίρα Βεργίνα (σε φιάλη 0,5 lt και 0,33 lt, κουτάκι 0,33 lt και βαρέλι 30 lt και 50 lt), τη weiss Βεργίνα και την κόκκινη μπίρα με την ίδια επωνυμία (σε φιάλη 0,5 lt και 0,33 lt και βαρέλι 30 και 50 lt), τις lager μπίρες του ΠΑΟΚ και ΠΑΟ θύρα 13, τη lager Stadelbrau (σε κουτί ο,33 lt και 0,5 lt) και τη lager Edelsteiner (σε κουτί 0,33 lt και 0,5 lt).