Άνοδο 5,3% πραγματοποίησε η αγορά του φυσικού μεταλλικού νερού στο πρώτο τετράμηνο του 2022, σημειώνοντας συνολικές πωλήσεις 20 εκατ. ευρώ έναντι 19 εκατ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του FOODReporter από την IRI Ελλάδος. Τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία κρίνονται σημαντικά επειδή τόσο από το 2019 προς το 2020, όσο και από το 2020 προς το 2021, η συνολική αξία πωλήσεων εμφιαλωμένου νερού παρέμενε σχεδόν σταθερή, με αυξήσεις μεταξύ 0,1% και 0,2%.

Ανοδική τάση για τις πωλήσεις της ιδιωτικής ετικέτας, μείωση για ανθρακούχα και βιταμινούχα νερά
Σημαντική αύξηση μεριδίου στην ενιαία αγορά του εμφιαλωμένου νερού παρουσιάζουν τα νερά ιδιωτικής ετικέτας, με αύξηση 4,8% στο πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Ελλάδος. Στο διάστημα από αρχές Ιανουαρίου έως τέλη Απριλίου, οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 2,21 εκατ. ευρώ και άρα η εκτίμηση για το σύνολο του 2022 βρίσκεται κοντά στα 9 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για επιστροφή της αγοράς του εμφιαλωμένου νερού ιδιωτικής ετικέτας σε ανάκαμψη ως προς την αξία πωλήσεων, παρότι είναι αρκετά δύσκολο να ξεπεραστούν τα 9,59 εκατ. ευρώ του 2019. Η ανοδική τάση της ιδιωτικής ετικέτας στο εμφιαλωμένο νερό ως ένα βαθμό οφείλεται στη σύναψη νέων συνεργασιών των επώνυμων παραγωγών με αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου.

Παράλληλα, συνεχίστηκε η πτώση ενδιαφέροντος και πωλήσεων στην κατηγορία του ανθρακούχου εμφιαλωμένου νερού, η οποία σημείωσε κάμψη κατά 16,1% μεταξύ 2020 και 2021. Στο πρώτο τετράμηνο του 2022, η μείωση της συνολικής αξίας πωλήσεων ανήλθε σε 18,8%. Πρόκειται δηλαδή για μείωση ακόμα μεγαλύτερη, που έριξε τη συνολική αξία πωλήσεων του πρώτου τετραμήνου του τρέχοντος έτους κάτω από τα 4 εκατ. ευρώ (€3.902.434).

Μεγάλη είναι η πτώση στο πρώτο τετράμηνο του 2022 για τα εμπλουτισμένα, δηλαδή τα βιταμινούχα νερά ή τα νερά με γεύσεις, κατά το εντυπωσιακό 26,1%. Ωστόσο, τα παραπάνω στοιχεία έχουν ενδείξεις εξισορρόπησης στο υπόλοιπο του 2022, μιας και έχουν αναληφθεί επιχειρηματικές πρωτοβουλίες για τη συγκεκριμένη κατηγορία νερών στην Ελλάδα, τόσο με τη διανομή των νερών CoolVIT από τη Β. Σ. Καρούλιας, όσο και με τη δυναμική προώθηση των Vitamin Well από τη Foodrinco κατά το φετινό καλοκαίρι.

Γρήγορες αγορές ή αγορές καταναλωτικού προγραμματισμού οι παράγοντες της αύξησης
Η συνολική κατανάλωση όλων των κατηγοριών εμφιαλωμένου νερού για το 2021 σε αξία πωλήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Ελλάδος, ξεπέρασε τα 82,5 εκατ. ευρώ (€82.651.042), αυξημένη κατά 9,23% σε σχέση με το 2020 και 13,34% σε σχέση με το 2019, ενώ το πρώτο τετράμηνο του 2022 έχει σημειωθεί αύξηση ήδη κατά 0,5% σε σχέση με τον Ιανουάριο, το Φεβρουάριο, το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2021. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων έχει εμφανιστεί στα μεγάλα σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών, με επιφάνεια άνω των 2.500 τ.μ.: 6%. Στα σούπερ μάρκετ υπεραγορών, ξεπεράστηκε το κρίσιμο όριο των 4 εκατ. ευρώ στο πρώτο τετράμηνο (€4.159.039), κάτι που επιβεβαιώνει τζίρο άνω του ενός εκατ. ευρώ ανά μήνα. Αύξηση κατά 4,9% παρατηρούμε, σύμφωνα με την IRI Ελλάδος, στις πωλήσεις εμφιαλωμένου νερού από τα μικρά σούπερ μάρκετ και τα μίνι μάρκετ (συνολικού εμβαδού έως 400 τ.μ.). Στα μικρομεσαία και στα μεγάλα σούπερ μάρκετ παρατηρείται μείωση αξίας πωλήσεων κατά 0,8% και 2,4% αντίστοιχα.

Εξάγεται το συμπέρασμα ότι οι Έλληνες είτε “πετάγονται” πρόχειρα να προμηθευτούν εμφιαλωμένο νερό για άμεση χρήση από κοντινά καταστήματα στο σπίτι ή στη δουλειά, είτε αγοράζουν εμφιαλωμένο νερό από το οργανωμένο λιανεμπόριο, όταν είναι εξ αρχής αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε προγραμματισμένες αγορές μεγάλου μεγέθους, εξ ου και η επιλογή των πολύ μεγάλων σούπερ μάρκετ τύπου υπεραγορών.

Τέλος, εντυπωσιακή είναι η αύξηση πώλησης εμφιαλωμένου νερού από όλων των ειδών σούπερ μάρκετ της Πελοποννήσου, κατά 6,3% στο πρώτο τετράμηνο του 2022. Αυτό είναι πιθανό να οφείλεται στη μείωση των λοιπών τοπικών σημείων πώλησης. Στα σούπερ μάρκετ της Βόρειας Ελλάδας (-2,4%), της κεντρικής Ελλάδας (-2,6%) και της Κρήτης (-0,8%) παρατηρείται πτώση συνολικής αξίας πωλήσεων στο πρώτο τετράμηνο συγκριτικά με τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2021.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter