Σχέδιο επιστροφής της ΑΒ Βασιλόπουλος στην κερδοφορία εφαρμόζει φέτος η διοίκηση της αλυσίδας, έχοντας, στο μεταξύ, εξασφαλίσει δύο έκτακτες πηγές ρευστότητας, με την έκδοση ομολογιακού δανείου 70 εκατ. ευρώ και με την υπογραφή συμφωνίας sale and lease back για ακίνητά της συνολικής αξίας περίπου 20 εκατ. ευρώ. Η στρατηγική που ακολουθεί η αλυσίδα για την επιστροφή της στην κερδοφορία εστιάζεται στις χαμηλές τιμές, στον διαρκή εμπλουτισμό της προϊοντικής της ποικιλίας με νέους κωδικούς και στην εξυπηρέτηση του πελάτη.

O επικεφαλής της ελληνικής θυγατρικής του ομίλου Ahold Delhaize, κ. Νίκος Λαβίδας, μιλώντας στους δημοσιογράφους με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, έθεσε για μια ακόμη φορά ως κεντρικό ζητούμενο της ΑΒ Βασιλόπουλος να μεταβάλλει την εσφαλμένη, όπως είπε, εντύπωση που έχει καλλιεργηθεί στους καταναλωτές ότι η αλυσίδα δεν είναι ανταγωνιστική στις τιμές της.

Πιέσεις στα μεγέθη
Κατά τον ίδιο, αυτή η εντύπωση είχε σημαντικό κόστος για την εταιρεία το 2022, καθώς έκλεισε με καθαρές ζημιές (ΜΦ) 2,476 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 30,728 εκατ. ευρώ το 2021, όπως και με οριακή αύξηση τζίρου κατά 0,76% στα 1,980 δισ. ευρώ έναντι 1,965 δισ. ευρώ το 2021, όταν η αγορά του κλάδου εμφάνισε πέρυσι μέσο ρυθμό ανάπτυξης 5,8%.

Τα λειτουργικά κέρδη της ΑΒ Βασιλόπουλος το 2022 εμφάνισαν μείωση στα 20,143 εκατ. ευρώ έναντι 66,727 εκατ. ευρώ το 2021, με συνέπεια τα προ φόρων αποτελέσματα να «γυρίσουν» σε ζημιές 2,098 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 42,972 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν. Στο ίδιο διάστημα το περιθώριο μικτού κέρδους της εταιρείας περιορίστηκε σε 25,97% από 27,35%, ενώ το ύψος των επενδύσεών της ανήλθε σε 65,4 εκατ. ευρώ –οι επενδυτικοί πόροι διατέθηκαν για την επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης και για την ανακαίνιση καταστημάτων του, με έμφαση στις ψυκτικές «πράσινες» εγκαταστάσεις.

Κατά τον κ. Λαβίδα, φέτος η ΑΒ Βασιλόπουλος θα εμφανίσει και πάλι οριακή άνοδο του τζίρου της, ωστόσο εκτίμησε με βεβαιότητα ότι το καθαρό αποτέλεσμα χρήσης θα είναι θετικό. Τις περυσινές ζημιές τις απέδωσε:

  • στον διπλασιασμό του ενεργειακού κόστους, αφού αυτό, μετά τις κρατικές επιδοτήσεις, διπλασιάστηκε στα 24 εκατ. ευρώ,
  • στις πληθωριστικές αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα (καύσιμα-μεταφορές), που περιόρισαν την κερδοφορία της εταιρείας κατά 9 εκατ. ευρώ,
  • στη συμμετοχή της στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» με περισσότερα από 70 προϊόντα, η οποία επιβάρυνε το αποτέλεσμα μόλις σε ένα δίμηνο κατά 1 εκατ. ευρώ, όπως και
  • στο «κόστος» τήρησης της νομοθεσίας περί «περιστολής της αθέμιτης κερδοφορίας και προστασίας του περιθωρίου κέρδους», που επίσης κόστισε στην εταιρεία 9 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τη ρευστότητά της, σημειώνεται ότι η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για την ταχύτερη εξόφληση των τιμολογίων, που εκδίδουν οι παραγωγοί γεωργικών προϊόντων, είχε αποτέλεσμα τη μείωση κατά 14% των ημερών πίστωσης και ως συνέπεια την απώλεια περίπου 80 εκατ. ευρώ σε λειτουργικές ταμειακές ροές.

Δράσεις τόνωσης της ανταγωνιστικότητας
Με στόχο την τόνωση του ανταγωνιστικού της προφίλ η ΑΒ Βασιλόπουλος:

  • εντείνει τις προσφορές της, έχοντας υπό προώθηση το 47,5% των κωδικών της –ήδη πέρυσι διέθεσε 230 εκατ. ευρώ σε προωθητικές ενέργειες,
  • θα αυξήσει σε ορίζοντα τριετίας στους 1.600 τους κωδικούς προϊόντων χαμηλής τιμής από 1.200 σήμερα,
  • επέστρεψε 20 εκατ. ευρώ σε 2,2 εκατομμύρια πελάτες της μέσω της ΑΒητικής κάρτας,
  • φέτος έκανε 230 νέα λανσαρίσματα, ενώ το 2024 προγραμματίζει 450 νέα λανσαρίσματα, τα οποία στην τριετία εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 1.000 και
  • διεύρυνε τις κατηγορίες των private label κωδικών προϊόντων που εμπορεύεται.

Πέραν των προαναφερόμενων η ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδιάζει να αναπτύξει τα «on the go cafe», κυρίως στα μεγάλα καταστήματά της, όπως και σε όσα βρίσκονται κοντά σε σταθμούς του μετρό, ενώ προτρέπει όσους franchises του δικτύου της ενδιαφέρονται να αναπτύξουν ανάλογη δράση.

Επέκταση δικτύου
Στο μεταξύ, δίδοντας έμφαση στην επέκταση του δικτύου της, η ΑΒ Βασιλόπουλος εξακολουθεί να επενδύει περί τα 65 εκατ. ευρώ ανά έτος, με το τριετές επενδυτικό πλάνο της να διαμορφώνεται στα 181 εκατ. ευρώ. Ο στόχος της είναι η δημιουργία έως το 2025 περίπου 198 νέων καταστημάτων, εκ των οποίων τα 16 θα είναι εταιρικά και 182 franchise.
Για την τρέχουσα χρήση η αλυσίδα προγραμματίζει τη λειτουργία έξι νέων εταιρικών καταστημάτων και 47 franchise. Σε ό,τι αφορά τα εταιρικά καταστήματα, τα τέσσερα ήδη λειτουργούν, ενώ τον Νοέμβριο θα εγκαινιαστούν ένα μεγάλο κατάστημα στο Μαρούσι έκτασης 3.000τμ κι ένα δεύτερο στο Άγιο Όρος, με έδρα τις Καρυές.

Στα τέλη του 2022 η αλυσίδα δραστηριοποιείτο με 632 καταστήματα, εκ των οποίων τα 318 ήταν εταιρικά και τα υπόλοιπα franchise, στα οποία περιλαμβάνονται και τα μικρά σημεία πώλησης στο δίκτυο της Shell, που από το 2024 θα πάψουν να λειτουργούν.

Αξίζει να επισημάνουμε ότι ο κ. Νίκος Λαβίδας, σχολιάζοντας το ενδεχόμενο εξαγορών, εξήγησε ότι στην παρούσα φάση δεν είναι σε εξέλιξη κάποιες σχετικές διαπραγματεύσεις, αλλά η εταιρεία διατηρεί ζωντανό το ενδιαφέρον της για ανάλογες συμφωνίες.

Συμβολή σε οικονομία και κοινωνία
Εξάλλου, όπως τονίστηκε, η ΑΒ Βασιλόπουλος επιστρέφει στην οικονομία 175 εκατ. ευρώ ετησίως σε φόρους και εισφορές. Στο προσωπικό της, που περιλαμβάνει 13.896 εργαζόμενους, δίδει παροχές 20 εκατ. ευρώ, ανά μήνα και ανά εργαζόμενο προσφέρει έξτρα 50 ευρώ για αγορές, 7% έκπτωση σε όλους και επέκταση της ασφαλιστικής κάλυψης, ενώ το μισθολόγιο της εταιρείας υπερβαίνει τον κατώτατο μισθό. Οι εργαζόμενοι της αλυσίδας είναι μοιρασμένοι περίπου ισόποσα μεταξύ όσων εργάζονται με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης και όσων είναι ωρομίσθιοι.

Πάντως, η εταιρεία δηλώνει αδυναμία πλήρωσης όλων των προβλεπόμενων από το οργανόγραμμα θέσεων στο δίκτυο ανά κατάστημα. Γι’ αυτό πέρυσι εμφανίσθηκε να απασχολεί λιγότερους εργαζόμενους απ’ ό,τι το 2021.

Στις λοιπές στοχεύσεις της αλυσίδας περιλαμβάνονται η εκμηδένιση της παραγωγής ρύπων από τις δραστηριότητές της έως το 2050, η αντίστοιχη μείωση της σπατάλης τροφίμων και πλαστικών έως 50% έως το 2030 και η επέκταση του δικτύου δομών ανακύκλωσης υλικών, που σήμερα αφορά εκατό μεγάλα καταστήματά της.

Ζητούμενο η ισοτιμία στα βάρη της αντιπληθωριστικής πολιτικής
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση κατά της ακρίβειας, ο κ. Νίκος Λαβίδας σχολίασε ότι κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά, όπως είπε, είναι εστιασμένα στα σούπερ μάρκετ, τα οποία είναι απλώς αποδέκτες των ανατιμήσεων που αποφασίζουν οι προμηθεύτριες εταιρείες. Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ότι η συνεισφορά στον πόλεμο κατά του πληθωρισμού θα πρέπει να είναι ισοβαρής μεταξύ των δύο κλάδων.

Ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος εκτίμησε ότι μονοψήφιου ποσοστού πληθωρισμός στα τρόφιμα πρέπει να αναμένεται από το 2024. Σχετικά με το μέτρο του Υπουργείου Ανάπτυξης για την προβολή όσων προϊόντων οι τιμές μειώνονται κατά 5% για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών, εκτίμησε ότι είναι δύσκολο στην εφαρμογή του εξαιτίας της μεγάλης μεταβλητότητας των τιμών στον κλάδο εδώ και πολλούς μήνες.