Νέα στρατηγική ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος για την επαναφορά της σε αναπτυξιακούς ρυθμούς με σταθερή βελτίωση των επιδόσεών της, για την τόνωση του ανταγωνιστικού της προφίλ και την ενίσχυση των καθαρών της αποτελεσμάτων. Η αναθεωρημένη από πέρυσι στρατηγική της αλυσίδας βασίζεται στον εξορθολογισμό και τον εκσυγχρονισμό των δομών της, στην αναδιάρθρωση ενός τμήματος του δικτύου των καταστημάτων της και στην αλλαγή της εμπορικής της πολιτικής.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο κ. Νίκος Λαβίδας, Brand Manager της ΑΒ Βασιλόπουλος, στο πλαίσιο ενημέρωσης εκπροσώπων του Τύπου, το 2023 αντιμετωπίστηκε από τη διοίκηση της εταιρείας ως έτος μετάβασης, καθώς τέθηκε σε εφαρμογή ένα νέο στρατηγικού χαρακτήρα τριετές πλάνο πλήρους αναδιάρθρωσης του δικτύου των καταστημάτων της, βάσει του οποίου τα εταιρικά καταστήματα έως 600τμ μετατρέπονται βαθμηδόν σε μονάδες franchise, ενώ κλείνουν όσα εμφανίζουν παθητικό. Βάσει της ίδιας στρατηγικής, η εταιρεία στρέφει γενικότερα το ενδιαφέρον της προς τα μικρότερα καταστήματα, εφόσον αυτά παρουσιάζουν την ταχύτερη ανάπτυξη στον κλάδο, σύμφωνα με τα στοιχεία των τελευταίων ετών. Παράλληλα, επενδύει δυναμικότερα στο fast delivery, εφόσον επίσης επιβεβαιώνεται η ένταση του σχετικού καταναλωτικού ενδιαφέροντος. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, δεν ατροφεί η επενδυτική μέριμνα της ΑΒ για τη δημιουργία νέων εταιρικών σούπερ μάρκετ. Πρακτικά, όπως εξηγήθηκε, διαμορφώνονται πλέον δύο διακριτά δίκτυα αλφαβητικών καταστημάτων: Των μεγαλύτερης έκτασης σούπερ μάρκετ, που θα εξακολουθήσουν να είναι εταιρικά και των καταστημάτων franchise, που αποτελούν ένα ιδιαίτερα διευρυμένο δίκτυο ποικίλης έκτασης μικρότερων σούπερ μάρκετ.
Όπως εξήγησε ο κ. Νίκος Λαβίδας, τα franchise καταστήματα, επειδή υποστηρίζονται από ανεξάρτητους επιχειρηματίες είναι περισσότερο προσοδοφόρα, άρα και ελκυστικά για ενδιαφερόμενους επενδυτές. Εξάλλου, η δυνατότητα εκ του νόμου για διευρυμένο ωράριο λειτουργίας ακόμη και τις Κυριακές εγγυάται αυξημένο τζίρο στους franchisees, οι οποίοι διατηρούν και το δικαίωμα να τροφοδοτούνται ως ένα βαθμό και από παραγωγούς της επιλογής τους. Πάντως, όπως είπε ο κ. Λαβίδας, κατά το 80%-85% οι κωδικοί που εμπορεύονται θα εξακολουθήσουν να προέρχονται εξ αντικειμένου από το σύστημα τροφοδοσίας της ΑΒ Βασιλόπουλος, λόγω των προνομιακών τιμών του.
Στρατηγικός στόχος της εταιρείας είναι η άμεση αύξηση του αριθμού των καταστημάτων δικαιόχρησης στα 350. Στο πλαίσιο αυτό, ως το τέλος του έτους θα έχουν μεταβιβαστεί σε franchisees περίπου πενήντα εταιρικά σούπερ μάρκετ και θα προστεθούν ακόμα 48 καταστήματα νέων συνεργατών, ενώ το 2025 προβλέπεται η ένταξη ακόμη σαράντα εταιρικών σούπερ μάρκετ στο δίκτυο franchise. Σήμερα το δίκτυο δικαιόχρησης της εταιρείας αριθμεί 292 μαγαζιά. Πέρυσι το εν λόγω δίκτυο συμμετείχε με μερίδιο 12% στις ετήσιες πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος. Φέτος το ποσοστό του υπολογίζεται ότι θα φτάσει το 15% και σε βάθος τριετίας, το 25%. Σημειώνουμε ότι η εταιρεία συνεργάζεται για την ώρα με 223 επιχειρηματίες franchisees, που απασχολούν συνολικά περί τα 2.000 άτομα.
Απομειώσεις παγίων
Όμως, η μαζική μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε μονάδες franchise είχε αρνητικές συνέπειες στα καθαρά αποτελέσματα της ΑΒ Βασιλόπουλος, καθότι οδήγησε σε σημαντικές απομειώσεις παγίων. Ειδικότερα, το 2023 η εταιρεία προχώρησε σε απομειώσεις παγίων ακινήτων για τη μετατροπή-ένταξη των πρώτων πενήντα καταστημάτων σε καθεστώς franchise. Στο πλαίσιο αυτό, τα λειτουργικά κέρδη της εταιρείας περιορίστηκαν στα 6,5 εκατ. ευρώ έναντι 20 εκατ. ευρώ το 2022. Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη (χωρίς απομειώσεις και έκτακτες ζημίες) ανήλθαν σε 29 εκατ. ευρώ και τα προσαρμοσμένα EBITDA σε 132 εκατ. ευρώ, παραμένοντας στα επίπεδα του 2022. Ως εκ τούτου τα καθαρά εταιρικά αποτελέσματα προ φόρων εμφάνισαν ζημίες της τάξης των 21 εκατ. ευρώ. Σημειώνουμε ότι στα κόστη που απορρόφησε η εταιρεία, περιλαμβάνονται 1,7 εκατ. ευρώ από την εφαρμογή των έκτακτων νομοθετικών ρυθμίσεων της κυβέρνησης, άλλα 4 εκατ. ευρώ που απαίτησε ο τομέας των logistics και 8,9 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν ως επιπλέον παροχές και δωροεπιταχές στο προσωπικό της εταιρείας.
Περίοδος σταθερότητας για τις πωλήσεις
Σε ό,τι αφορά τον κύκλο εργασιών της ΑΒ Βασιλόπουλος, το 2023 σημείωσε οριακή μείωση (-0,6%) και διαμορφώθηκε στα 1,970 δισ. ευρώ έναντι 1,98 δισ. ευρώ το 2022 και 1,96 δισ. ευρώ το 2021, καταγράφοντας την περίοδο 2017-2023 μέσο αρνητικό ρυθμό της τάξης του 2,48%. Το μεικτό περιθώριο κέρδους της κατά την περσινή χρήση σταθεροποιήθηκε στο 25,9% έναντι 26% το 2022, 27,3% το 2021 και 27,6% το 2020. Στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας περιλαμβάνεται η βελτίωση των λειτουργικών ταμειακών της ροών, οι οποίες πέρυσι ανήλθαν στα 120 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας άνοδο 180% σε σύγκριση με το 2022.
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις
Ενδιαφέρον έχουν τα σχέδια της ΑΒ Βασιλόπουλος για την ταχύτερη ανάπτυξη των ηλεκτρονικών της πωλήσεων, δεδομένης της έμφασής της στην ανάπτυξη του fast delivery, δηλαδή της παράδοσης των ηλεκτρονικών παραγγελιών της εντός μιας ώρας. Κεντρικός στόχος της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι η αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρονικών της πωλήσεων στον ετήσιο συνολικό της τζίρο στο 5% έναντι 3% σήμερα –και ειδικότερα στα 110 εκατ. ευρώ το 2028 έναντι 70 εκατ. ευρώ σήμερα. Για την υποστήριξη των ηλεκτρονικών της παραγγελιών στην Αττική η ΑΒ Βασιλόπουλος λειτουργεί σήμερα ένα dark store, ικανότητας 9.000τμ στην περιοχή του Ρέντη, όπου απασχολούνται περίπου 300 εργαζόμενοι –η διανομή των παραγγελιών γίνεται από εξήντα φορτηγά οχήματα, ενώ το μέσο «ηλεκτρονικό» καλάθι διαμορφώνεται στα 70 ευρώ. Σημειώνουμε ότι για την αυθημερόν παράδοση των παραγγελιών δραστηριοποιούνται περισσότερα από εκατό καταστήματα του δικτύου, ενώ η εταιρεία συνεργάζεται και με τις δύο μεγαλύτερες πλατφόρμες fast delivery.
Η διάρθρωση του δικτύου
Το 2023 το δίκτυο της ΑΒ Βασιλόπουλος περιλάμβανε 585 καταστήματα, εκ των οποίων τα 279 ήταν εταιρικά, τα 292 franchise και τα 14 cash & carry επωνυμίας ΕΝΑ. Από το σύνολο των 585 καταστημάτων, πέντε εταιρικά και τριάντα franchise είναι καινούργια. Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα χονδρικής, η διοίκηση της εταιρείας, αν και αρχικά εξέτασε το ενδεχόμενο πώλησής τους, τελικά αποφάσισε να αναπτύξει το δίκτυό τους, αναπροσανατολίζοντάς το στρατηγικά πρωτίστως στην εξυπηρέτηση των αγορών Ho.Re.Ca. αντί της μικρής λιανικής, που κατά παράδοση είναι προσανατολισμένο. Σημειώνουμε ότι το δίκτυο των ΕΝΑ Cash & Carry συμμετέχει με μερίδιο περίπου 6% στις ετήσιες πωλήσεις της εταιρείας.
Οι επενδύσεις
Το 2023 οι επενδύσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθαν στα 56,5 εκατ. ευρώ, ενώ για το τρέχον έτος ο σχεδιασμός της προέβλεψε τη διάθεση περίπου 60 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των εν λόγω κεφαλαίων επενδύεται στο δίκτυο πωλήσεων της εταιρείας και τις υποδομές του.
Στους στρατηγικούς στόχους της αλυσίδας περιλαμβάνονται, επίσης, ο συνεχής εμπλουτισμός των συλλογών της προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπως και γενικότερα της μεγάλης ποικιλίας προϊόντων που διακινούνται από το δίκτυό της, καθώς και η ενίσχυση των συνεργασιών της με τοπικούς παραγωγούς. Σημειώνουμε ότι οι ποικιλίες των ιδιωτικής ετικέτας προϊοντικών συλλογών της εταιρείας εμπλουτίστηκαν τελευταία με 450 νέους κωδικούς προϊόντων, ενώ την τριετία που προηγήθηκε εμπλουτίστηκαν συνολικά με περίπου χίλιους νέους κωδικούς.