Χρονιά επιστροφής στην ανάπτυξη χαρακτηρίζεται το 2020 από τα στελέχη της ΑΒ Βασιλόπουλος, τα οποία λένε ότι το πρώτο δίμηνο του έτους οι πωλήσεις της αλυσίδας κινήθηκαν ανοδικά. Εξάλλου, η διοίκησή της θεωρεί ότι το κλείσιμο της χρονιάς θα βρει την εταιρεία με αυξημένο τζίρο. Δεν αποκαλύπτει, ωστόσο, το στόχο πωλήσεων, αρκούμενη στη δήλωση ότι η επιδίωξή της είναι να κυμαίνεται ελαφρώς πάνω από το μέσο ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς.

Σταθμίζοντας τις προβλέψεις των αναλυτών, οι οποίες κάνουν λόγο για μέσο ρυθμό ανάπτυξης φέτος 1,5%-2%, μπορεί να εικάσει κάποιος ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος προσβλέπει σε αύξηση των πωλήσεών της φέτος κατά 2,5%-3% έναντι του 2019.

Σχετικά με την περυσινή χρήση η διοίκηση της εταιρείας δεν δίνει συγκεκριμένα στοιχεία, επισημαίνει, πάντως, ότι το τελευταίο τρίμηνο δεν ήταν τόσο καλό όσο επιθυμούσε και κυρίως ότι ο Δεκέμβριος, η συμβολή του οποίου είναι καθοριστική στη διαμόρφωση των ετήσιων πωλήσεων κάθε αλυσίδας του κλάδου, δεν στάθηκε ικανός να γυρίσει θετικά το σύνολο των ετήσιων πωλήσεων της εταιρείας.

Παράγοντες της ΑΒ Βασιλόπουλος θεωρούν ότι ήταν μακροοικονομικοί κυρίως οι λόγοι, για τους οποίους η αγορά δεν κινήθηκε όσο θετικά ανέμεναν τα στελέχη της. Ειδικότερα εξηγούν ότι το κοινωνικό μέρισμα φέτος δεν δόθηκε «στο σωστό χρόνο», δηλαδή στις αρχές του Δεκεμβρίου, ώστε να τονωθεί η εμπορική κίνηση, όπως πέρυσι, αλλά στα τέλη του μήνα, με αποτέλεσμα να χαθούν πωλήσεις. Επίσης, το ποσό που διατέθηκε το Δεκέμβριο του 2019 ήταν μειωμένο έναντι εκείνου που δόθηκε το 2018, λόγω του ότι ένα μέρος του κοινωνικού μερίσματος είχε δοθεί ως προκαταβολή από την προηγούμενη κυβέρνηση το Μάιο πριν τις εκλογές. Αυτό είχε συνέπεια το οικογενειακό εισόδημα μεγάλης μερίδας των νοικοκυριών να μην τονωθεί όσο τις γιορτές του 2018, πράγμα που επηρέασε αρνητικά τις πωλήσεις του κλάδου στα τέλη του έτους.

Οι ανακοινώσεις του ομίλου
Σημειώνουμε ότι ο κ. Jeff Carr, CFO του ομίλου Ahold Delhaize, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του τελευταίου τριμήνου του 2019, είχε δηλώσει στα μέσα Φεβρουαρίου κατά τη διάρκεια του conference call ότι οι καθαρές πωλήσεις του ομίλου στην Κεντρική και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη –δηλαδή τη γεωγραφική περιοχή όπου εντάσσεται η Ελλάδα– αυξήθηκαν κατά 5,4% σε σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες, στα 1,694 δισ. ευρώ. Την αύξηση των καθαρών πωλήσεων του ομίλου κατά το τέταρτο τρίμηνο την απέδωσε στη συγκριτική αύξηση του τζίρου του, μη υπολογιζόμενων των πωλήσεων βενζίνης, κατά 3,6%, εν μέρει λόγω των ισχυρών επιδόσεων των εταιρειών του στην Τσεχία, τη Ρουμανία και τη Σερβία. Οι πωλήσεις του στην Ελλάδα, όπως σημείωσε ο κ. Carr, σε συγκρίσιμη βάση παρέμειναν ελαφρώς πτωτικές.

Φέτος «γυρίζει το κλίμα»
Πάντως, παρά τις αναποδιές της περυσινής χρήσης η φετινή φαίνεται ότι ξεκίνησε «με το δεξί» για την ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς οι πωλήσεις της κινήθηκαν βάσει του εταιρικού πλάνου. Μάλιστα, η διοίκησή της εκτιμά ότι ο τζίρος της θα εξελιχθεί θετικότερα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, γεγονός που της επιτρέπει να αισιοδοξεί πως η χρονιά θα κλείσει ίσως καλύτερα από τις προβλέψεις της. Στόχος της είναι να κρατήσει φέτος τον εταιρικό τζίρο της σε επίπεδο ψηλότερο των 2 δισ. ευρώ, ακολουθώντας τον ανταγωνισμό.

Σε κάθε περίπτωση οι επιδόσεις της εταιρείας θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό και από το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα για το βασικό της ανταγωνιστή, την ΕΥΣ. Με άλλα λόγια, ο ρυθμός ανάπτυξης του leader του κλάδου θα αποτελέσει βαρόμετρο και φέτος για τη γενικότερη κατάσταση της κλαδικής αγοράς και ειδικότερα για τις επιδόσεις των περισσότερων ανταγωνιστών του. Όλοι γνωρίζουν πως ό,τι κερδίζει η ΕΥΣ σε τζίρο, το στερεί από τους άλλους «παίκτες», οπότε μένει να φανεί ποιοι θα καταφέρουν να αντιδράσουν επιτυχώς στις πιέσεις που θα δεχθούν από αυτήν.

Το επενδυτικό πλάνο του 2020
Σε ό,τι αφορά το φετινό επενδυτικό πλάνο της ΑΒ Βασιλόπουλος, αυτό προβλέπει τη διάθεση κεφαλαίων της τάξης των 50-60 εκατ. ευρώ, τα οποία σε μεγάλο βαθμό θα διατεθούν στην ανάπτυξη του δικτύου πωλήσεων με την ίδρυση νέων καταστημάτων. Η εταιρεία έχει σχεδιάσει φέτος την ίδρυση 8-10 νέων εταιρικών καταστημάτων, ενώ μέσω του συστήματος δικαιόχρησης προγραμματίζει την επέκταση του δικτύου της με 25-30 καταστήματα συνεργατών –κατά πλειονότητα πρόκειται για καταστήματα της γειτονιάς. Μέσω αυτών η αλυσίδα θα επιδιώξει την αποτελεσματικότερη διείσδυσή της σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ με τα εταιρικά σούπερ μάρκετ θα επιχειρήσει την κάλυψη κενών στο δίκτυό της, που εντοπίζονται κυρίως σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και της νησιωτικής χώρας.

Μέρος των προς επένδυση κεφαλαίων θα διατεθούν και φέτος για ανακαινίσεις παλαιότερων καταστημάτων, καθώς και για την οργάνωση του πρώτου dark store της εταιρείας, η λειτουργία του οποίου, ωστόσο, θα πάει λίγο πίσω. Ειδικότερα, ενώ είχε προγραμματιστεί να εγκαινιαστεί στο πρώτο εξάμηνο του έτους, θα εγκαινιαστεί στο δεύτερο εξάμηνο. Η καθυστέρηση, πάντως, δεν θα επηρεάσει αρνητικά τις ηλεκτρονικές πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος. Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, το καταναλωτικό κοινό θα συνεχίσει να εξυπηρετείται κανονικά, μέσω του υφιστάμενου συστήματος διανομής της αλυσίδας και των δομών που διαθέτει.

Σε ό,τι αφορά τα νέα προϊοντικά concept, που η εταιρεία υποστηρίζει τους τελευταίους μήνες πιλοτικά στο Ελληνικό, φαίνεται πως έχουν μεγάλη απόδοση, καθότι, όπως ενημερωθήκαμε, κέρδισαν την προσοχή των καταναλωτών. Η ΑΒ Βασιλόπουλος ήδη επεκτείνει την εφαρμογή τους και σε άλλα καταστήματα του δικτύου της, δίνοντας έμφαση στην υγιεινή διατροφή και το έτοιμο φαγητό. Παράλληλα, ετοιμάζονται νέοι σχετικοί κωδικοί, οι οποίοι θα εμπλουτίσουν τις εν λόγω κατηγορίες προϊόντων, καλύπτοντας τις νέες ανάγκες των καταναλωτών.

Ανοδικές οι πωλήσεις των cash & carry
Στο επενδυτικό πλάνο της ΑΒ Βασιλόπουλος φέτος δεν υπάρχει πρόβλεψη για την ενίσχυση του δικτύου των ΕΝΑ Food Market με νέες εμπορικές μονάδες. Ο στόχος της εταιρείας, πάντως, είναι η χρονιά να κλείσει με αυξημένα έσοδα και από τον τομέα της χονδρικής, ο οποίος, όπως αναφέρουν πηγές του σελφ σέρβις, ήδη από το τέταρτο τρίμηνο του 2019 κινούνται ανοδικά.

Ενδιαφέρον για εξαγορές
Σχετικά με το ενδεχόμενο νέων εξαγορών, παράγοντες της ΑΒ Βασιλόπουλος αναφέρουν ότι αυτές ανέκαθεν εντάσσονται στη στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείας, ωστόσο κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους, σημειώνοντας ότι οι εξαγορές δεν προαναγγέλλονται, αλλά ανακοινώνονται κατόπιν της υπογραφής τους. Οι ίδιοι παράγοντες θεωρούν ότι ο κλάδος έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια συγκέντρωσης, τόσο στην ομάδα των ισχυρών του ανταγωνισμού όσο και των μικρομεσαίων δυνάμεων της αγοράς, πολύ δε περισσότερο στο δυναμικό των μικρών τοπικών λιανεμπορικών επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, όπως τονίζουν, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει πάντα στραμμένη την προσοχή της στον ανταγωνισμό για σχετικές συμφωνίες.