Για την αναπτυξιακή «συνταγή» της κοζανίτικης εταιρείας Μάρκος Μπαγκατζούνης & Υιοί ΑΕ, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή μπαχαρικών και υγιεινών ροφημάτων, μιλά στο σελφ σέρβις ο κ. Αθανάσιος Μπαγκατζούνης, διευθύνων σύμβουλός της, και ειδικότερα για το πώς πέτυχε να αυξήσει το 2012 τις πωλήσεις της κατά 8% υπό συνθήκες περαιτέρω πτώσης της αγοράς τροφίμων.
Όπως μας εξήγησε ο συνομιλητής μας, όλα άρχισαν το 1976 όταν ο Μάρκος Μπαγκατζούνης ξεκίνησε συνεταιρικά με τον Κωνσταντίνο Γκέκα τη συσκευασία και διανομή μπαχαρικών στην Δυτική Μακεδονία, μια πρωτοποριακή για τα δεδομένα της περιοχής πρωτοβουλία. Έξι χρόνια αργότερα ίδρυσε την οικογενειακή επιχείρηση, από την οποία το 1996 προήλθε η Μάρκος Μπαγκατζούνης & Υιοί ΑΕ.
Η εταιρεία, με την υπαγωγή της στον αναπτυξιακό νόμο 1892, μέσω της Αγροτικής Τράπεζας, δημιούργησε τις εγκαταστάσεις της, στεγασμένου χώρου 1.500τμ σε ιδιόκτητο οικόπεδο 15 στρεμμάτων, στην περιοχή Βατερό Κοζάνης, δίπλα από τον κόμβο της Εγνατίας Οδού. Το 2007 με την υπαγωγή της στο ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας, ολοκλήρωσε μία ακόμη εκτεταμένη σειρά παρεμβάσεων και βελτιώσεων στον λογισμικό, μηχανολογικό και κτιριακό εξοπλισμό της. Σήμερα παράγει 400 κωδικούς προϊόντων από 70 διαφορετικές πρώτες ύλες.
σελφ σέρβις: Σε ποιο εύρος και με τι χαρακτήρα αναπτύσσετε τις δραστηριότητές σας;
Αθανάσιος Μπαγκατζούνης: Δίνουμε έμφαση στα ελληνικά προϊόντα, όπου υπάρχει αξιόλογη παραγωγή, άλλα και στην ανάπτυξη και προώθηση των παραδοσιακών από αυτά, όπως οι βαφές αυγών, το σαλέπι, τα αρωματικά φυτά, η ρίγανη και το τσάι του βουνού κά. Για τη διασφάλιση της ποιότητάς τους, πέρα από την επιλογή άριστης πρώτη ύλης, διαθέτουμε εταιρικό τμήμα ποιοτικού ελέγχου, στελεχωμένο από τεχνολόγο τροφίμων, ενώ έχουμε πιστοποιηθεί από την TÜV Austria Hellas με ISO 22000:2005 και διατηρούμε συνεργασία με εξωτερικά εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου (Agro lab και Food lab), πανεπιστήμια και τεχνολογικά ιδρύματα.
Η αγορά του retail ανακάμπτει
σελφ σέρβις: Σε τι έκταση έχει επηρεάσει την αγορά σας η οικονομική κρίση; Ο καταναλωτής εξακολουθεί να επιλέγει επώνυμα μπαχαρικά και αρωματικά φυτά ή στρέφεται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως σε άλλες προϊοντικές κατηγορίες;
Αθανάσιος Μπαγκατζούνης: Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης, γενικά η κατηγορία των μπαχαρικών στη χώρα μας έχει μειωθεί, σε επίπεδο ανάλογο της υποχώρησης συνολικά της αγοράς των τροφίμων. Ο καταναλωτής, πράγματι, στρέφεται στα μπαχαρικά που παράγονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, αλλά με ένταση μικρότερη εκείνης που χαρακτηρίζει άλλες κατηγορίες τροφίμων. Τα γεγονός αυτό καταδεικνύει την ισχυρή θέση στην οργανωμένη λιανική των επώνυμων προϊόντων της κατηγορίας. Επίσης, επισημαίνω ότι ναι μεν η ύφεση έχει μειώσει τη ζήτηση μπαχαρικών στην αγορά του catering, αλλά η αγορά του retail ανακάμπτει, εφόσον ενισχύεται η οικιακή κατανάλωση. Η πρόθεσή μας είναι να διατηρηθεί η δυναμική μας στην αγορά και κυρίως να μη χαθεί η επαφή μας με τον καταναλωτή.
σελφ σέρβις: Η Έλληνες παραγωγοί, γεωργοί και μεταποιητές, πόσο εκμεταλλεύεστε το πλεονέκτημα της ελληνικής υπαίθρου να παράγει υψηλής ποιότητας μπαχαρικά, βότανα, αρωματικά φυτά και λαχανικά αυξημένης διατροφικής αξίας;
Αθανάσιος Μπαγκατζούνης: Τουλάχιστον στην εταιρεία μας έχουμε απόλυτη επίγνωση της γευστικής και ποιοτικής υπεραξίας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Αυτός είναι, άλλωστε, ο λόγος για τον οποίο η συνεργασία μας με γεωπόνους και αγρότες της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας έχει στρατηγικό χαρακτήρα, αφού η περιοχή μας, λόγω του ηπειρωτικού της κλίματος, προσφέρεται για την καλλιέργεια άριστης ποιότητας αρωματικών φυτών. Ο στόχος μας, λοιπόν, είναι η αξιοποίησή τους, η παραγωγή μπαχαρικών υψηλής αξίας και η επιτυχής τοποθέτησή τους όχι μόνο στην ελληνική αγορά, στην οποία βασιλιάς της κατανάλωσης εξακολουθεί να είναι το μαύρο πιπέρι, με… ακόλουθους την κανέλα, τη ρίγανη, τα μείγματα μπαχαρικών και το κόκκινο πιπέρι, αλλά και σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού.
Στόχος ο διπλασιασμός των εξαγωγών μας
σελφ σέρβις: Οι ξένες αγορές έχουν γνωρίσει το ελληνικό τσάι του βουνού, το φασκόμηλο ή την αρωματική ελληνική ρίγανη; Τι έχετε κάνει εσείς γι’ αυτό και, κυρίως, τι πρόκειται να κάνετε;
Αθανάσιος Μπαγκατζούνης: Η εταιρεία μας αναζήτησε από νωρίς τον δρόμο της ανάπτυξης στην εξαγωγική δράση, θεωρώντας ότι τα προϊόντα μας διαφοροποιούνται έντονα ποιοτικώς από τα ευρωπαϊκά. Έτσι, οι βασικοί μας κωδικοί βρίσκονται ήδη στα ράφια αρκετών καταστημάτων τροφίμων ξένων αγορών. Ειδικότερα, ο τζίρος από τις εξαγωγές μας συμμετέχει περίπου κατά 10% στις ετήσιες συνολικές μας πωλήσεις και ο στόχος μας είναι σε μια πενταετία αυτό το ποσοστό να έχει διπλασιαστεί. Από το 1999 τα προϊόντα μας εξάγονται στις αγορές της Αυστραλίας, της Γερμανίας, της Αυστρίας, του Βελγίου και της Ελβετίας. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης του εξαγωγικού μας προσανατολισμού, προγραμματίσαμε για τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς, σε συνεργασία με το ΕΒΕ της Κοζάνης και τη Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, τη συμμετοχή μας στη διεθνή έκθεση τροφίμων Anuga στην Κολωνία. Σκοπός της παρουσίας μας εκεί είναι η προώθηση των ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων της κατηγορίας, στην οποία δραστηριοποιούμαστε, μέσω της επωνυμίας μας.
Αύξηση τζίρου 8% το 2012
σελφ σέρβις: Υπάρχουν προϋποθέσεις επέκτασης των οικονομικών μεγεθών των επιχειρήσεων του κλάδου σας, ώστε να αντέξετε
στις πιέσεις;
Αθανάσιος Μπαγκατζούνης: Η κατηγορία των μπαχαρικών μπορεί μεν σήμερα να κινείται πτωτικά, ωστόσο η εταιρεία μας, βασιζόμενη στις παραδοσιακές «συνταγές» της, κατάφερε όχι απλώς να κρατήσει τον τζίρο της, αλλά και να εξασφαλίσει ανοδικό ρυθμό ανάπτυξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2012 έκλεισε για την εταιρεία μας με αύξηση εσόδων κατά 8%!
σελφ σέρβις: Σχεδιάζετε νέες επενδύσεις, κι αν ναι, σε ποια κατεύθυνση;
Αθανάσιος Μπαγκατζούνης: Οι συνολικές μας επενδύσεις σε βάθος δεκαετίας ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο ευρώ. Μέσω αυτών, η πρόθεσή μας είναι να διευρύνουμε την ποικιλία των προϊόντων μας στην κατηγορία των υγιεινών ροφημάτων, με πρωτότυπα και καινοτόμα προϊόντα που παράγει η γη μας.
Εξοντωτικές οι συνθήκες του ανταγωνισμού
σελφ σέρβις: Ενδιαφέρεται το οργανωμένο λιανεμπόριο να «δοκιμάζει» γεύσεις και αρώματα από την περιφέρεια ή προτιμά τα συμβόλαια με τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις; Διατίθεται να πληρώνει την υπεραξία ελληνικών προϊόντων της κατηγορίας, τα οποία λόγω της περιορισμένης παραγωγής τους, διατίθενται συνήθως σε υψηλότερες τιμές;
Αθανάσιος Μπαγκατζούνης: Οφείλω να ομολογήσω ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο πάντα αναζητούσε και εξακολουθεί να αναζητά νέα καινοτόμα προϊόντα της κατηγορίας μας, γενικά μπαχαρικών και ροφημάτων, τα οποία, άλλωστε, είναι πιστοποιημένης ποιότητας, ώστε ο ενήμερος και απαιτητικός καταναλωτής να έχει πρόσβαση σε αυτά και να τα επιλέγει. Αυτό είναι το καθημερινό μέλημα όλων μας στη Μάρκος Μπαγκατζούνης & Υιοί: Η εξυπηρέτηση των συνεργατών μας στη λιανική, σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός είναι σκληρός όσο ποτέ και οι συνθήκες της αγοράς γίνονται εξοντωτικοί. Κυρίως, έχουμε πάντα στο νου μας τον καταναλωτή, την ώρα που βρίσκεται μπροστά στο ράφι του σούπερ μάρκετ, συγκρίνοντας ποιότητες και τιμές. Όσο θα ελλοχεύει ο κίνδυνος να «χωνεύονται» οι επιλογές του καταναλωτή μέσα στην πληθώρα των ανώνυμων προϊόντων των discount market, τόσο εμείς θα μαχόμαστε όχι απλά για την κατοχύρωση των κεκτημένων μας, αλλά για την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας μας στην αγορά.