Το επενδυτικό πλάνο του Οργανισμού Κεντρικής Αγοράς Αθηνών, το οποίο είναι εστιασμένο στις κτιριακές, αποθηκευτικές-ψυκτικές και ψηφιακές του υποδομές, εξηγεί στη συνέντευξή του στο «σελφ σέρβις» ο CEO του Οργανισμού, κ. Απόστολος Αποστολάκος, τονίζοντας ότι ο στόχος του ΟΚΑΑ είναι η στήριξη του επαγγελματία/συνεργάτη του σε όλα τα επίπεδα, με έμφαση στο ψηφιακό περιβάλλον και τις ευκαιρίες που προσφέρει, για την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του.

Απαντώντας στην ερώτηση κατά πόσο επηρεάζονται οι τιμές χονδρικής των νωπών οπωροκηπευτικών από τις πληθωριστικές πιέσεις, που ασκούνται γενικότερα στην αγορά, ο κ. Απόστολος Αποστολάκος στο ξεκίνημα της συζήτησής μας είπε: «Οι ανατιμητικές τάσεις ενδεχομένως επηρεάζουν τις τιμές, οι οποίες για τα φρέσκα και τα νωπά αγαθά διαμορφώνονται, πάντως, στο πλαίσιο μιας σειράς ειδικών παραμέτρων. Πιο συγκεκριμένα, για τα νωπά φρούτα και λαχανικά, τα κρέατα και τα ψάρια, βασική παράμετρος διαμόρφωσης της τελικής τιμής είναι η καμπύλη διαθεσιμότητας –με άλλα λόγια, ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης, που εξαρτάται άμεσα και από την εποχικότητα.

Φέτος υπήρξε περιορισμός στη διαθεσιμότητα νωπών προϊόντων, κυρίως των λαχανικών, εξαιτίας, πρώτον, των συντηρητικών προβλέψεων των παραγωγών για τις καλλιέργειες, λόγω πανδημίας, δεύτερον, της ιδιαίτερα αυξημένης ζήτησης που προκάλεσε η τόνωση της τουριστικής αγοράς και, τρίτον, των ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως ο καύσωνας, που κατέστρεψαν πολλές από τις καλλιέργειες, ιδιαίτερα των χορταρικών. Στον ΟΚΑΑ, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Τροφίμων, παρακολουθούμε συστηματικά τις τιμές των νωπών φρούτων, λαχανικών, κρεάτων και ψαριών. Πάντως, στα νωπά και φρέσκα προϊόντα πάντα υπάρχουν πολλές διαφορετικές ποιότητες και ποικιλίες, ώστε ο καταναλωτής να αποφασίζει ποια ποιότητα και τιμή ταιριάζει στις ανάγκες και τις δυνατότητές του».

Νέα ψηφιακά εργαλεία

σελφ σέρβις: Ο Οργανισμός επενδύει στην ψηφιοποίησή του;
Απόστολος Αποστολάκος: Ο ΟΚΑΑ έχει περάσει στην εποχή των νέων καινοτόμων τεχνολογιών, τις οποίες ήδη έχει αποδώσει στη χρήση, σε πρώτη φάση, των εμπόρων χονδρικής που δραστηριοποιούνται στις εγκαταστάσεις του. Ένα βασικό σε αυτή την κατεύθυνση εργαλείο είναι το «e-Λαχαναγορά», που παρέχει στους εμπόρους χονδρικής που δραστηριοποιούνται στις εγκαταστάσεις του, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, ένα e-shop 24ωρης λειτουργίας. Επίσης έχει τεθεί σε αρχική λειτουργία το «e-OKAA 24h Services», με τρεις θεματικούς άξονες: «Καθαριότητα, συντήρηση, ασφάλεια».

Ειδικότερα, καθημερινά και καθ΄ όλη την διάρκεια του 24ώρου οι μισθωτές των χώρων της Κεντρικής Αγοράς στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, μέσω κινητού τηλεφώνου και των εφαρμογών Viber και WhatsApp, επικοινωνούν τα προβλήματα που εντοπίζουν σχετικά με την ασφάλεια, την καθαριότητα και τη συντήρηση των χώρων της Αγοράς, ώστε οι αρμόδιες υπηρεσίες να προβαίνουν άμεσα στην επίλυσή τους. Σε επόμενο στάδιο το «e-OKAA 24h Services» θα εξελιχθεί σε μια εφαρμογή άμεσης ενημέρωσης. Μια τρίτη εφαρμογή που καθιέρωσε ο ΟΚΑΑ, είναι ο «e-katanalotis», μία καινοτόμος δράση που υποστηρίχθηκε από κοινού με το Υπουργείο Ανάπτυξης. Πρόκειται επί της ουσίας για ένα Παρατηρητήριο Τιμών -ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει στην ελληνική αγορά-, μέσω του οποίου ο καταναλωτής εξασφαλίζει καθημερινή και αξιόπιστη ενημέρωση για τις τιμές λιανικής των προϊόντων ανά την επικράτεια.

Η Αγορά του Καταναλωτή
σ. σ.: Πόσο επιτυχημένο είναι το εγχείρημα της λειτουργίας εντός του ΟΚΑΑ καταστημάτων λιανικής;
Α. Α.: Το 2013 ο ΟΚΑΑ δημιούργησε έναν διακριτό χώρο αγορών για τους τελικούς καταναλωτές, την «Αγορά του Καταναλωτή», την οποία από την πρώτη στιγμή «αγκάλιασαν» οι καταναλωτές, προσερχόμενοι κατά εκατοντάδες καθημερινά από διάφορα σημεία της Αττικής, προκειμένου να γεμίσουν το εβδομαδιαίο «καλάθι» τους με ποιοτικά προϊόντα σε πολύ καλές τιμές και σε μεγάλη ποικιλία, λόγω ασφαλώς της εγγύτητάς της με τη μεγαλύτερη αγορά χονδρικής της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία μας, μόνο το Σάββατο επισκέπτονται τις επιχειρήσεις της Αγοράς περισσότερα από 2.500 άτομα. Από την πλευρά μας αναλαμβάνουμε συχνά δράσεις, ώστε να προβάλλεται η Αγορά του Καταναλωτή και να αποτελεί πόλο έλξης περισσότερων κατοίκων του Λεκανοπεδίου. Παράλληλα, στους ίδιους χώρους δραστηριοποιούνται και επιχειρήσεις εστίασης. Η Αγορά του Καταναλωτή λειτουργεί καθημερινά μεταξύ 8:00πμ και 17:00μμ, προσφέροντας δωρεάν πάρκινγκ άνω των 300 θέσεων αυτοκινήτων.

σ. σ.: Έχουν εξομαλυνθεί τα προβλήματα ανταγωνισμού μεταξύ του ΟΚΑΑ και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται πέριξ αυτού;
Α. Α.: Οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται εντός του ΟΚΑΑ οργανωμένα, ελεγχόμενα και με ασφάλεια. Δεν υπάρχει κάτι προς εξομάλυνση στις σχέσεις με τους εμπόρους που δραστηριοποιούνται εκτός ΟΚΑΑ. Άλλωστε, η συντριπτική πλειονότητα των εμπόρων οπωρολαχανικών, κρέατος και αλιευμάτων, όπως και των επιχειρήσεων εστίασης της Αττικής, είναι πελάτες των χονδρεμπόρων της Αγοράς του Ρέντη και της Ιχθυόσκαλας Κερατσινίου.

Ολοκλήρωση επενδύσεων και διενέργεια νέων
σ. σ.: Τι προβλέπει το επενδυτικό πλάνο του Οργανισμού, σχετικά με αναβαθμίσεις ή επεκτάσεις των χωρών του;
Α. Α.: Στόχος μας είναι η συνεχής αναβάθμιση των εγκαταστάσεών μας σε όλη την επικράτεια. Γιατί ο ΟΚΑΑ δεν είναι μόνον η Λαχαναγορά στον Ρέντη, αλλά και η Λαχαναγορά της Πάτρας, που φιλοξενεί σαράντα χονδρεμπορικές επιχειρήσεις οπωροκηπευτικών, καθώς και οι έντεκα τοπικές Ιχθυόσκαλες, που εφοδιάζουν τη χώρα με φρέσκα και ποιοτικά προϊόντα από την Κρήτη έως την Αλεξανδρούπολη και από την Κάλυμνο έως την Πρέβεζα. Το τελευταίο διάστημα ολοκληρώσαμε έργα που χρόνιζαν επί δεκαετίες, ενώ δρομολογήσαμε τη δημιουργία νέων υποδομών, που θα συμβάλουν στην περαιτέρω αναβάθμιση του Οργανισμού. Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκαν και αποδόθηκαν στους επαγγελματίες αλιείς και ιχθυεμπόρους της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας έργα βελτίωσης των εγκαταστάσεων της Ιχθυόσκαλας Νέας Μηχανιώνας Θεσσαλονίκης, ύψους άνω των 4 εκατ. ευρώ, που παρέμεναν «παγωμένα» τουλάχιστον μία δεκαετία και που η ολοκλήρωσή τους αποτελούσε «στοίχημα» για μένα και τη διοίκηση του Οργανισμού.

Τα έργα αφορούν τα δύο κτίρια της Ιχθυόσκαλας Μηχανιώνας και ειδικότερα το νέο κτίριο, που περιλαμβάνει ψυκτικό θάλαμο, γραφεία διοίκησης, χώρο αποθήκης και μηχανοστάσιο, και το υφιστάμενο κτίριο, στο οποίο επεκτάθηκε η αίθουσα δημοπρασίας αλιευμάτων και προστέθηκαν ψυκτικοί θάλαμοι. Παράλληλα, έργα συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ θα πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις του Ρέντη. Σχετίζονται με την ανέγερση και λειτουργία ψυκτικών θαλάμων επιφάνειας 8.000τμ, την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας και υποδομές διαδικτυακής διασύνδεσης των εγκαταστάσεων.

σ. σ.: Θα μπορούσε ο ΟΚΑΑ να παίξει έναν πιο καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των πωλήσεων χονδρικής νωπών προϊόντων;
Α. Α.: Στον ΟΚΑΑ προσπαθούμε καθημερινά να δημιουργούμε εκείνες τις συνθήκες, που θα διευκολύνουν τους εμπόρους / συνεργάτες μας να αυξάνουν τον τζίρο τους. Ήδη σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε, όπως είπα, την εφαρμογή «e-Λαχαναγορά» και την επένδυση «Ψυχόμενο Κέντρο logistics», το οποίο θα αποτελέσει εργαλείο ανάπτυξης για τους εμπόρους των εγκαταστάσεων του ΟΚΑΑ. Θα παρέχει υπηρεσίες αποθήκευσης ψυχόμενων και κατεψυγμένων προϊόντων, όπως και αποθήκευσης σε ελεγχόμενες συνθήκες (ULO) συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων (π.χ. φρούτα), ενώ θα διαθέτει όλες τις απαιτούμενες υποδομές για την εύκολη προσέγγιση των φορτηγών-ψυγείων, τη γρήγορη φορτοεκφόρτωσή τους κλπ. Ταυτόχρονα, μέσω της ψηφιακής υποδομής του, θα είναι δυνατή η συνεχής παρακολούθηση των αποθεμάτων, η παροχή πληροφοριών για τα αποθηκευμένα προϊόντα, η προσωρινή εναπόθεση προϊόντων (cross docking) κ.ά.

Πρόκειται για έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα των επενδύσεων που υλοποιεί ο ΟΚΑΑ, στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών του, αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών του, που θα ωθήσουν σε περαιτέρω ανάπτυξη τις συνεργαζόμενες με τον ΟΚΑΑ επιχειρήσεις. Παράλληλα, ο Οργανισμός αναπτύσσει πληθώρα ενεργειών μάρκετινγκ, δράσεις περιορισμού της σπατάλης τροφίμων, αλλά και πρωτοβουλίες εξωστρέφειας, συμμετέχοντας, είτε με ίδια παρουσία είτε με αποστολές αντιπροσώπων, σε κλαδικές εκθέσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού, διευκολύνοντας τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις εγκαταστάσεις μας να τυγχάνουν προβολής στο νέο διεθνοποιημένο ψηφιακό περιβάλλον. Γενικότερα οραματιζόμαστε σύγχρονες ψηφιοποιημένες αγορές, προσαρμοσμένες στις ανάγκες του αύριο και προς αυτήν την κατεύθυνση εργάζεται όλη η ομάδα μας.