Την οργάνωση και υποστήριξη των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων-μελών του ΣΕΣΜΕ κατά τα πρότυπα του ΕΛΟΜΑΣ προαναγγέλλει ο νέος πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ, κ. Απ. Αλεξάκης. Δηλώνει ότι στις επιδιώξεις του είναι η ομαλοποίηση των σχέσεων του Συνδέσμου με την Πολιτεία και τους προμηθευτές, ενώ δεν δέχεται ότι η κατάρτιση της επίμαχης "λίστας" αποτέλεσε πρωτοβουλία του Συνδέσμου ή ότι τα σούπερ μάρκετ συνέβαλλαν στην αύξηση του κόστους ζωής, τονίζοντας ότι το λιανεμπόριο δεν έχει περιθώρια απορρόφησης των ανατιμήσεων της βιομηχανίας. Επίσης υποβαθμίζει την αποχώρηση της Καρφούρ-Μαρινόπουλος από τον ΣΕΣΜΕ.
Την οργάνωση και υποστήριξη των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων-μελών του ΣΕΣΜΕ σύμφωνα με τα πρότυπα του ΕΛΟΜΑΣ προαναγγέλλει ο νέος πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ, κ. Απόστολος Αλεξάκης, σπεύδοντας να διευκρινίσει ότι θα φροντίσει ώστε να διασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή του νόμου περί προστασίας του ανταγωνισμού. Στη συνέντευξή του στο "σελφ σέρβις" δηλώνει ότι στις επιδιώξεις του είναι η ομαλοποίηση των σχέσεων του Συνδέσμου με την Πολιτεία και τους προμηθευτές, ενώ δεν δέχεται ότι η κατάρτιση της επίμαχης λίστας με τις συμφωνημένες εκπτώσεις αποτέλεσε πρωτοβουλία του Συνδέσμου ή ότι τα σούπερ μάρκετ συνέβαλλαν στην αύξηση του κόστους ζωής. Επίσης υποβαθμίζει την αποχώρηση της Καρφούρ-Μαρινόπουλος από τον ΣΕΣΜΕ.
"σελφ σέρβις": Αναλάβατε τα καθήκοντά σας ως προέδρου του ΣΕΣΜΕ στην πιο κρίσιμη περίοδο της ιστορίας του οργανωμένου λιανεμπορίου. Τι θα πράξετε προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση στις σχέσεις του Συνδέσμου με την κυβέρνηση και να βελτιωθεί το κλίμα στις σχέσεις του κλάδου με τη βιομηχανία;
Απόστολος Αλεξάκης: Συνεργασία και πάλι συνεργασία. Αυτή είναι η λέξη κλειδί σε ό,τι αφορά τις σχέσεις του ΣΕΣΜΕ με την κυβέρνηση. Είναι αλήθεια ότι ο κλάδος βάλλεται, εν τούτοις η θέση του διοικητικού συμβουλίου του ΣΕΣΜΕ και εμένα προσωπικά, είναι να επιλέξουμε ήπιους συναινετικούς τόνους και γόνιμο διάλογο, ώστε να μπορέσουμε να συνεργαστούμε με την Πολιτεία, με την οποία στον μεγαλύτερο βαθμό έχουμε κοινούς στόχους. Συνεργασία απαιτείται όμως και με τη βιομηχανία, η οποία ήδη υπάρχει, όπως πχ στο πλαίσιο του ECR. Οι καλές σχέσεις με τους προμηθευτές μας πηγάζουν όχι μόνο από τη διάθεσή μας, αλλά και την ανάγκη για αποτελεσματική κοστολόγηση των προϊόντων προς όφελος του καταναλωτή. Τη θέση αυτή έχω εξάλλου επαναλάβει πολλές φορές, κινδυνεύοντας να καταντήσω κουραστικός.
Προγραμματισμένη …"μετά-βούληση"
"σ.σ.": Ο προκάτοχός σας, o κ. Παντελής Παντελιάδης υπονόησε εμμέσως πλην σαφώς ότι η υπόθεση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ήταν "στημένη". Συμφωνείτε με την τοποθέτηση αυτή;
Α.Α.: Ο κ. Παντελιάδης όπως γνωρίζετε είναι ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ, ένας σεβαστός επιχειρηματίας και πάνω από όλα ένας καλός φίλος. Ίσως όμως δεν γνωρίζετε ότι είναι εν λευκώ εξουσιοδοτημένος από το διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου να χειριστεί το νομικό τμήμα της υπόθεσης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι για πολλούς λόγους θα πρέπει να συμφωνήσουμε και οι δύο ότι η απάντηση -αν υφίσταται- ανήκει στον ίδιο.
"σ.σ.": Τελικά ήταν λάθος χειρισμός από την πλευρά του ΣΕΣΜΕ να αναλάβει την πρωτοβουλία για τη σύνταξη της "λίστας" με τις αναγραφόμενες εκπτώσεις επί των τιμολογίων αγοράς;
Α.Α.: Η ετυμολογία της λέξης "πρωτοβουλία" παραπέμπει σε κάποιον που "προ-βουλεύεται", προαποφασίσει δηλαδή, προσχεδιάζει ένα θέμα -τη "λίστα" με τις εκπτώσεις στην περίπτωσή μας ή "τον πόλεμο των άστρων" σε άλλο παράδειγμα. Όπως γνωρίζετε όμως, η κατάρτιση της "λίστας" έγινε στο πλαίσιο καταγεγραμμένης συμφωνίας του ΣΕΣΜΕ με το υπουργείο Ανάπτυξης και τον τότε αρμόδιο υπουργό, συμφωνία η οποία είχε προσυπογραφεί και από τον αρμόδιο εκπρόσωπο της βιομηχανίας. Συνεπώς εγώ αντί για "πρωτοβουλία" θα τη χαρακτήριζα προγραμματισμένη "μετά-βούληση".
Επιδίωξη, η εκλογίκευση της κοστολόγησης
"σ.σ.": Ό,τι και αν υποστηρίζουν οι πολιτικοί, το κόστος ζωής έχει πλέον ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Με το χέρι στην καρδιά, κύριε πρόεδρε, ποιος ευθύνεται για τις ανατιμήσεις, το λιανεμπόριο ή η βιομηχανία; Ή μήπως έχουν τελικά και οι δύο μερίδιο ευθύνης;
Α.Α.: Θα έλεγα ότι για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων απαιτείται η συνεργασία του κλάδου μας με τη βιομηχανία. Θα είμαι λοιπόν "κάθετος" στη διατύπωσή μου: Στο λιανεμπόριο δεν υπάρχουν τα περιθώρια απορρόφησης των αυξήσεων που θέτει η βιομηχανία και αυτή είναι, εάν θέλετε, “η ευθύνη του”. Ταυτόχρονα, από την εμπειρία μας έχουμε τη δυνατότητα να αξιολογήσουμε τα κόστη που “συνοδεύουν” τα προϊόντα μέχρι να φτάσουν στο ράφι των σούπερ μάρκετ και στη συνέχεια στον καταναλωτή. Αναφέρω εδώ χαρακτηριστικά τις αναχρονιστικές μεθόδους παραγωγής, τα υλικά συσκευασίας, τα μεταφορικά, τις υπηρεσίες και φυσικά τα χονδρεμπορικά κέρδη και τα ποσοστά των μεσαζόντων, τα οποία μπορούν και πρέπει να εκλογικευθούν. Επιδίωξη της αγοράς πρέπει να είναι η εκλογίκευση της κοστολόγησης, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει εν μια νυκτί, αλλά βήμα-βήμα και με μεθοδευμένες κινήσεις, ώστε να είναι αποτελεσματική και προς το συμφέρον του καταναλωτή. Ξέρετε, και το μεγαλύτερο ποτάμι του κόσμου από μικρά ρυάκια ξεκινάει…
Πρότυπο οι όμιλοι αγορών
"σ.σ.": Ηγείστε ενός Συνδέσμου στον οποίο μέλη είναι, μεταξύ άλλων, οι ισχυρότερες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Την ίδια στιγμή εκπροσωπείτε μια μικρομεσαία εταιρεία, με έδρα στην περιφέρεια, που ανήκει σε όμιλο αγορών με αντίστοιχες επιχειρήσεις. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια του ανταγωνισμού και τι σχεδιάζετε να πράξετε από το νέο σας πόστο για την υποστήριξη των μικρομεσαίων και πολύ περισσότερο των μικρών επιχειρήσεων-μελών του Συνδέσμου;
Α.Α.: Θα ήθελα να σας απαντήσω με έναν παραλληλισμό που θα κάνω με τον ΕΛΟΜΑΣ. Όπως γνωρίζετε, ο ΕΛΟΜΑΣ οργανώθηκε το 1994 με πρωτοβουλία πέντε ιδρυτικών μελών και με σκοπό τη δημιουργία ενός αμυντικού μηχανισμού έναντι των μεγάλων αλυσίδων και του εντεινόμενου πανευρωπαϊκού ανταγωνισμού. Επιδίωξή μας ήταν να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στις εξελίξεις του λιανεμπορίου, να στηρίξει την ελληνική παραγωγή και τις τοπικές κοινωνίες και να δώσει νέα προοπτική στα μέλη του μέσα από την καλύτερη δυνατή οργάνωση. Η τεράστια ανάπτυξη του ΕΛΟΜΑΣ σήμερα σηματοδοτεί το δικαίωμα των “μικρών” να γίνονται “μεγάλοι” όταν συνασπίζονται κάτω από αγοραστικούς ομίλους -όποιοι κι αν είναι αυτοί- με κοινά συμφέροντα και στόχους. Θα ήταν καλό να μπορούσατε να αποτυπώσετε το μέγεθος της ικανοποίησης των μελών του ομίλου από την αύξηση των παροχών και τη βελτίωση των χρηματοοικονομικών δεικτών τους. Γνωρίζουμε, λοιπόν, ποια πρέπει να είναι η συνεισφορά των “μικρών” σε αυτό που λέμε υγιή ανταγωνισμό, αλλά και το πώς μπορεί να υποστηριχθεί μια μικρή αλυσίδα-μέλος του Συνδέσμου. Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να αγνοήσουμε τις επιταγές της κείμενης ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.
"σ.σ.": Σύντομα το υπουργείο Ανάπτυξης πρόκειται να παρουσιάσει την πολιτική του σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις κάτω του κόστους. Ποια είναι η θέση σας και πώς θα αντιμετωπίσετε την κυβέρνηση αν νομοθετήσει ενάντια σε αυτή;
Α.Α.: Πιστεύουμε πολύ ως ΣΕΣΜΕ στη συντεταγμένη πολιτεία και για τον λόγο αυτόν υποστηρίζουμε τη συνεργασία μαζί της. Δεν είναι εν τούτοις λίγο παρακινδυνευμένο να τοποθετηθώ σε μια υποθετική ερώτηση, για την απάντηση της οποίας θα πρέπει να προηγηθεί σύγκλιση του διοικητικού συμβουλίου, του θεσμικού δηλαδή οργάνου του Συνδέσμου, προκειμένου να ανακοινωθεί η συνισταμένη θέση;
Όχι στη διεύρυνση του ωραρίου
"σ.σ.": Το ωράριο αποτελεί ως φαίνεται σημείο τριβής μεταξύ της αγοράς και της κυβέρνησης. Ο ΣΕΣΜΕ κατά το παρελθόν υποστήριζε τη διεύρυνσή του το Σάββατο κατά μία με δύο ώρες. Τι άλλαξε και μετακινήθηκε από τη θέση του; Γιατί σήμερα εμφανίζεται αντίθετος με την απόφαση της κυβέρνησης στο θέμα αυτό;
Α.Α.: Ο ΣΕΣΜΕ ουδέποτε υποστήριξε διευρύνσεις του ωραρίου. Σαφέστατα αναφέρθηκε στην ανάγκη ύπαρξης ενιαίου ωραρίου για τα σούπερ μάρκετ σε όλη τη χώρα, αίτημα για το οποίο νομίζω ότι μπορείτε να κατανοήσετε την αιτιολογική του βάση. Στο θέμα “διεύρυνση του ωραρίου το Σάββατο” ήταν και παραμένει αντίθετος, όσο κι αν αυτό φαντάζει πλέον ως το πιθανότερο σενάριο.
Η ισχύς αντλείται από τους πολλούς
"σ.σ.": Πώς σχολιάζετε την αποχώρηση της Καρφούρ-Μαρινόπουλος από τον ΣΕΣΜΕ;
Α.Α.: Είναι δικαίωμα του κάθε μέλους να αποχωρεί από τον Σύνδεσμο στον οποίο συμμετέχει για να εκπροσωπούνται τα συμφέροντά του σε θεσμικό επίπεδο. Αυτό εξάλλου προβλέπεται και από το ίδιο το καταστατικό του ΣΕΣΜΕ, το οποίο ορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις κάθε μέλους. Πέρα όμως από τα τυπικά, είναι γνωστό ότι οι πολυεθνικές εταιρείες διαχωρίζουν -σχεδόν πάντα- τη θέση τους από το ελληνικό λιανεμπόριο και τα συμφέροντά του, καθώς και ότι εξυπηρετούν και αγωνίζονται για τα οικονομικά συμφέροντα του κράτους στο οποίο ανήκουν.
"σ.σ.": Θα ήθελα, κ. πρόεδρε, να κλείσουμε την κουβέντα μας όπως την αρχίσαμε, δηλαδή με τις σχέσεις του Συνδέσμου με την κυβέρνηση. Φοβάστε το ενδεχόμενο, μετά τα όσα συνέβησαν ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού και του κακού κλίματος που υπάρχει, ο Σύνδεσμος να αγνοηθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης ή και από άλλα υπουργεία στην προσπάθειά τους μέσα από τον διάλογο με την αγορά να επιλύσουν σοβαρά ζητήματα του εμπορίου; Πολύ δε περισσότερο όταν η υπερδύναμη του κλάδου είναι εκτός συνδικαλιστικού οργάνου;
Α.Α.: Τόνισα και προηγουμένως ότι ο Σύνδεσμος υποστηρίζει τη συντεταγμένη πολιτεία και κατά συνέπεια δεν πιστεύω ότι το υπουργείο Ανάπτυξης και εν γένει η κυβέρνηση θα αγνοήσει τον πιο σημαντικό κοινωνικό εταίρο του λιανεμπορίου, ο οποίος προφανώς έχει τη δυνατότητα να συμβάλλει στη λειτουργία μιας υγιούς αγοράς, στηρίζοντας τις χαμηλές τιμές. Δεν πιστεύω σε καμία περίπτωση, με άλλα λόγια, ότι οι Κασσάνδρες έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να επιβεβαιωθούν μετά την αποχώρηση της "υπερδύναμης" του κλάδου από τον Σύνδεσμο. Εξάλλου, είναι γνωστό ότι σε ένα φορέα, όπως ο ΣΕΣΜΕ, η ισχύς αντλείται από τους πολλούς και όχι από τον ένα. Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να θέσω ένα ερώτημα: Είναι άραγε η κερδοφορία αυτή που δίνει τον χαρακτηρισμό "υπερδύναμη" σε μια αλυσίδα; Το λέω αυτό γιατί είναι γνωστό ότι ένας πολύ μεγάλος ο αριθμός μελών του ΣΕΣΜΕ εμφάνισε κερδοφορία μεγαλύτερη από τα 450.000 ευρώ, που είναι τα κέρδη της Καρφούρ-Μαρινόπουλος.