Αποπληθωριστικές τάσεις στην ελληνική αγορά οργανωμένου λιανεμπορίου βλέπει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Άγγελος Κρητικός. Ο κ. Κρητικός βλέπει τις τάσεις αποπληθωρισμού να αγγίζουν μεγάλες και σημαντικές κατηγορίες, μαζί και κατηγορίες τροφίμων, «με πρωταθλητή το ελαιόλαδο και με τα τυροκομικά να ακολουθούν». Μικρότερες μειώσεις τιμών βλέπει στο ράφι στις κατηγορίες των άλευρων. Για την εξέλιξη των τιμών και του ανταγωνισμού, τόνισε: «Ο καταναλωτής, με τις επιλογές του, δημιουργεί τις συνθήκες τα προϊόντα να έρθουν σε πιο ανταγωνιστικές τιμές». Ουσιαστικά, επιβεβαίωσε το ρεπορτάζ του FOODReporter για την κάμψη όγκου πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Αποκάλυψε ότι ο συγκεκριμένος δείκτης για την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, στο σύνολο των προϊόντων, βρίσκεται λίγο κάτι από το 1% στο πρώτο πεντάμηνο 2024, που περιέγραψε ως «ραγδαία πτώση των επιλογών του πελάτη, που ανταποκρίνεται στο συνολικό καλάθι του».

Η σπατάλη τροφίμων και το πλεονέκτημα των convenience stores
Η εκτίμηση του Άγγελου Κρητικού είναι ότι οι αποπληθωριστικές τάσεις θα συνεχιστούν στο προσεχές χρονικό διάστημα σε όλες τις κατηγορίες. Πιο αναλυτικά, εξήγησε ότι σε όλο το πρώτο εξάμηνο υπήρξαν διακυμάνσεις στην ομαλή τροφοδοσία των προϊόντων μαναβικής, αλλά το σημαντικότερο ζήτημα με τη συγκεκριμένη υποκατηγορία ήταν άλλο: Οι καταναλωτές, επηρεασμένοι από τον πληθωρισμό τροφίμων, έκαναν ακόμη πιο μικρές και πιο κατακερματισμένες αγορές, με αποτέλεσμα οι λιανέμποροι να τροποποιήσουν αναλόγως τις παραγγελίες τους, σε μικρότερες. «Ειδικά για τη μαναβική», τόνισε ο κ. Κρητικός, «στο πρώτο εξάμηνο του 2024 υπήρξε μεγάλη σπατάλη τροφίμων». Δημιουργήθηκαν συχνότερες ανάγκες για καθαρισμό ραφιών και χώρων.

«Ο καταναλωτής προσπαθεί να μην πετά πλέον, να μη σπαταλά, είναι περισσότερο προσεκτικός στις αγορές του», επεσήμανε ο κ. Κρητικός. Εκτίμησε ότι η συγκεκριμένη συμπεριφορά ευνοεί και τα σημεία μικρής λιανικής και convenience stores: «Η αγορά σήμερα αναπτύσσεται καλύτερα στα πολύ μικρά και στα πολύ μεγάλα σημεία πώλησης».

Ο κ. Κρητικός βλέπει περαιτέρω συγκέντρωση στο σύνολο του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου μέσα στα επόμενα χρόνια, αν και προς το παρόν ο ίδιος βλέπει υπάρχει στάση αναμονής από όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου, δεδομένης της ύπαρξης πληθωρισμού τροφίμων. Η στάση αναμονής των retailers επιβεβαιώνεται και από άλλες πηγές της λιανικής, που εξηγούν ότι «οι λιανέμποροι αναμένουν να δουν πού θα κινηθούν τα ενεργειακά κόστη, δεδομένης της αναμονής αύξησης της μέσης τιμής ηλεκτρικού ρεύματος στο επόμενο χρονικό διάστημα, μέσα στο 2024».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter