Με γενναίες επενδύσεις κυρίως στο δίκτυο λιανικής, όπως και γενικότερα στις υποδομές της, αλλά και με ταχεία ανάπτυξη αφενός των ηλεκτρονικών της πωλήσεων και αφετέρου του δικτύου franchise, η Metro διατηρεί τον αναπτυξιακό της ρυθμό, προσβλέποντας φέτος σε τζίρο 1,650 δισ. ευρώ. Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, στην καθιερωμένη ετήσια ενημέρωση των εκπροσώπων του Τύπου, η Metro πραγματοποίησε επενδύσεις 42 εκατ. ευρώ το 2022, 52 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ φέτος θα επενδύσει 64 εκατ. ευρώ κι άλλα 280 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τετραετίας.
Μέρος των επενδυτικών κεφαλαίων της εταιρείας θα κατευθυνθούν στην κατασκευή ενός νέου εταιρικού αποθηκευτικού κέντρου στον Ασπρόπυργο, συνολικής έκτασης 40.000τμ, το οποίο θα αντικαταστήσει τις λειτουργίες ενός μικρότερου στην Μάνδρα 20.000τμ και ενός ενοικιασμένου, έκτασης 4.000τμ. Παράλληλα, η εταιρεία συνεχίζει να επεκτείνει το δίκτυό της με νέα καταστήματα, έχοντας ήδη εν αναμονή αξιοποίησης διαθέσιμα 16 οικόπεδα και κτίρια.
Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα της Metro, το 2023 ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 1,59 δισ. ευρώ, τα EBIDTA στα 77,5 εκατ. ευρώ και τα κέρδη της προ φόρων στα 31 εκατ. ευρώ (1,95% επί των πωλήσεων της εταιρείας) έναντι EBITDA 61,3 εκατ. ευρώ και κερδών προ φόρων 28,3 εκατ. ευρώ το 2022.
Επίσης, το 2023 η Metro «επέστρεψε» στην οικονομία 103,5 εκατ. ευρώ και διέθεσε για μισθούς και επιδόματα 208 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, που προσφέρει πρώτο μισθό 900 ευρώ, μέσο μισθό στα καταστήματά της 1.188 ευρώ και μέσο μισθό στο διοικητικό της προσωπικό 1.610 ευρώ, πέρυσι πραγματοποίησε 2.300 προσλήψεις, καταφέρνοντας με στοχευμένες ενέργειες να περιορίσει τις κενές θέσεις εργασίας κυρίως στο δίκτυό της στις 400 έναντι 1.000 ένα χρόνο πριν.
Κατά τη διοίκηση της Metro, οι θετικές επιδόσεις της εταιρείας οφείλονται στην ορθολογική αξιοποίηση των επενδύσεών της, στον μεγάλο αριθμό των ακινήτων ιδιοκτησίας της, τα οποία στεγάζουν καταστήματά της, στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην αξιοποίηση των ενεργειακών επενδύσεών της. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο κ. Παντελιάδης, το 96% του συνόλου της έκτασης χώρου των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων της Metro βρίσκονται σε ακίνητα της ιδιοκτησίας της, ενώ αντίστοιχα το 58,3% του συνόλου των χώρων πωλήσεων των καταστημάτων της είναι, επίσης, της ιδιοκτησίας της.
Διάρθρωση δικτύου
Σήμερα το δίκτυο καταστημάτων της Metro περιλαμβάνει 227 σούπερ μάρκετ My Market και 22 καταστήματα λιανικής franchise, 47 Cash & Carry Metro, ένα κατάστημα χονδρικής επωνυμίας Best Value στην Κύπρο, ένα dark store και 14 πρατήρια υγρών καυσίμων, που λειτουργούν στο πλαίσιο 14 μεγάλων καταστημάτων της εταιρείας.
Ο κ. Παντελιάδης εκτιμά ότι στην περίοδο 2023-2026 το δίκτυο καταστημάτων λιανικής της εταιρείας θα επεκταθεί περίπου κατά 100-120 νέα σούπερ μάρκετ, τα περισσότερα εκ των οποίων θα λειτουργήσουν υπό καθεστώς franchise. Σε πρώτη φάση η ανάπτυξή τους θα επιδιωχτεί στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, και εν ευθέτω χρόνο στα αστικά κέντρα της περιφέρειας. Ο χώρος πωλήσεων των Local καταστημάτων της αλυσίδας, που σήμερα είναι της τάξης των 120-200τμ, σε προοπτική χρόνου θα αυξηθεί και τέτοια καταστήματα θα λειτουργήσουν στις τουριστικές περιοχές της χώρας. Πιθανώς ένα πρώτο τέτοιο κατάστημα θα εγκαινιαστεί φέτος το καλοκαίρι.
Πέρυσι η διοίκηση της εταιρείας εγκαινίασε τη λειτουργία 14 franchise καταστημάτων λιανικής και φέτος εκτιμά ότι ως το τέλος του χρόνου θα έχει προσθέσει ακόμα 25 στο σχετικό δίκτυο. Όπως επισήμανε ο κ. Παντελιάδης, το ενδιαφέρον των νέων επιχειρηματιών να ενταχθούν στο δίκτυο της Metro είναι μεγάλο, καθώς κάθε μήνα υποβάλλονται σε αυτήν περί τις εκατό σχετικές αιτήσεις.
Στο δίκτυο των καταστημάτων Metro, που είναι ο leader της οργανωμένης χονδρικής στη χώρα, φέτος θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα έκτασης χώρου πωλήσεων 1.200τμ, που θα εγκαινιαστεί στην Δράμα. Θα είναι, όπως φαίνεται, το τελευταίο που δημιουργείται σε αστικό κέντρο της ηπειρωτικής χώρας, εφόσον εκτιμάται ότι ο εθνικός χάρτης ανάπτυξης των Metro Cash & Carry έχει καλυφθεί. Παράλληλα, δρομολογείται η λειτουργία ενός εταιρικού dark store στην πόλη της Πάτρας.
Οι επιδόσεις των e-shops λιανικής και χονδρικής
Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας, σύμφωνα με τα στοιχεία της, πέρυσι οι επισκέψεις του αυξήθηκαν κατά 62%, ενώ το μέσο του καλάθι αγορών διαμορφώθηκε στα 82 ευρώ. Το μερίδιο της συμμετοχής του στις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας έφτασε το 3,5%. Υπενθυμίζουμε ότι η εταιρεία έχει καθιερώσει την υπηρεσία speedy για κατ’ οίκον παραδόσεις παραγγελιών με χρέωση, καθώς και τη συνδρομητική υπηρεσία για τους πιστούς πελάτες του e-shop.
Αντίστοιχα, το εταιρικό e-shop για τις πωλήσεις χονδρικής φέτος έχει συμμετοχή στις συνολικές πωλήσεις του δικτύου 7%. Το μέσο καλάθι αγορών χονδρικής είναι τριπλάσιας αξίας από εκείνο του e-shop των My Market, ενώ περισσότεροι του 40% των πελατών του e-shop πραγματοποιούν περισσότερες από τέσσερις παραγγελίες ανά μήνα.
Στην Κύπρο το κατάστημα χονδρικής Best Value της Metro έκλεισε πέρυσι με αύξηση πωλήσεων 18%, εμφανίζοντας θετικό οικονομικό αποτέλεσμα. Η εταιρεία, διαπιστώνοντας ότι η κυπριακή αγορά προσφέρεται για επενδύσεις στον τομέα της χονδρικής, σχεδιάζει ήδη ένα δεύτερο κατάστημα με έδρα στη Λευκωσία.
Επενδύσεις στην ενέργεια
Στον τομέα της ενέργειας η Metro αποδεικνύεται ιδιαιτέρως δραστήρια. Ήδη έχει εγκαταστήσει ενενήντα φωτοβολταϊκά συστήματα σε στέγες καταστημάτων και άλλων κτιριακών υποδομών της, εκμεταλλεύεται ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στην Αχαΐα ισχύος 5,2 MW και σχεδιάζει ένα δεύτερο –ένα αιολικό πάρκο– στη Βοιωτία ισχύος 13,2 MW, ενώ έχει συνάψει ένα μακροχρόνιο συμβόλαιο προμήθειας ενέργειας (ΡΡΑ) δεκαετούς διάρκειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ του 2017 και του 2023 η εταιρεία μείωσε την ενεργειακή της κατανάλωση κατά 38%, ενώ μόνο την περσυνή χρονιά επένδυσε 7,4 εκατ. ευρώ στην εξοικονόμηση ενέργειας, εγκαθιστώντας εξοπλισμούς μειωμένης κατανάλωσης ενέργειας στα καταστήματά της, όπως και φωτοβολταϊκά συστήματα.
e-μετασχηματισμός
Στο πεδίο της τεχνολογίας η Metro δίδει, επίσης, ιδιαίτερη προσοχή, υποστηρίζοντας συστηματικά τον ψηφιακό μετασχηματισμό της. Ειδικότερα, αξιοποιεί κάθε δυνατότητα που προσφέρει το My Data, εφαρμόζει την ψηφιακή κάρτα εργασίας, κάνει χρήση των άυλων παραστατικών, έχει εγκαταστήσει WiFi στο σύνολο των εγκαταστάσεων του δικτύου της, ενώ επενδύει μεθοδικά στο ΑΙ ιδίως σε ό,τι αφορά την κυβερνοασφάλεια, έχοντας ως προτεραιότητα την πλήρη διασφάλιση των ψηφιακών της υποδομών από κακόβουλες ενέργειες.
Επίσης, η εταιρεία έχει εγκαταστήσει το ψηφιακό σύστημα WMS, που καταγράφει τη ροή των προϊόντων και μέσω αυτού έχει μειώσει κατά 4% τις ελλείψεις στα ράφια της. Παράλληλα κάνει χρήση self check out, το οποίο θα έχει εγκαταστήσει έως τα τέλη του έτους σε δέκα καταστήματά της, ενώ εγκαθιστά στα ράφια της τα λεγόμενα e-ταμπελάκια αναγραφής τιμών. Σήμερα ένα τέτοιο σύστημα αξιοποιείται σε πενήντα τμήματα μαναβικής καταστημάτων της εταιρείας, ενώ φέτος θα εγκατασταθεί πιλοτικά στο σύνολο των ραφιών τριών νέων My Market.