Ο ανταγωνισμός στο εμπορικό πάρκο του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος εντείνεται, καθώς οι μη αεροναυτιλιακές του δραστηριότητες αποδεικνύονται εξαιρετικά κερδοφόρες. Σε συνέχεια της πρώτης φάσης ανάπτυξης του εμπορικού πάρκου του αεροδρομίου, στο οποίο φιλοξενούνται ήδη καταστήματα τεσσάρων μεγάλων λιανεμπορικών αλυσίδων -ΙΚΕΑ, Κωτσόβολος, LeRoy Μerlin, Factory Outlet-, αναμένεται εντός του 2008 να προκηρυχτεί ο νέος διεθνής διαγωνισμός για την εκμετάλλευση έκτασης 5 στρεμμάτων στο ήδη υπάρχον εμπορικό κέντρο του αεροδρομίου.

Πιθανή είναι, επίσης, και η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για τη δημιουργία δεύτερου ξενοδοχείου, κοντά στο υπό κατασκευή εκθεσιακό κέντρο του αεροδρομίου. Την ίδια ώρα ετοιμάζεται και ένα εκθεσιακό-συνεδριακό κέντρο, το οποίο κάθε χρόνο θα δέχεται χιλιάδες σύνεδρους και επισκέπτες, εν δυνάμει πελάτες των επιχειρήσεων, που βρίσκονται στο αεροδρόμιο και γύρω από αυτό.

Η γειτνίαση των υπό εκμετάλλευση χωρών με τους κύριους χώρους του αεροδρομίου (από το οποίο το 2007 πέρασαν περισσότεροι από 16,5 εκατ. επιβάτες), σε συνδυασμό με τις υποδομές που παρέχει, με σημαντικό αριθμό θέσεων πάρκινγκ και ευκολία πρόσβασης με μέσα μαζικής μεταφοράς σε εκείνους που θέλουν να επιδοθούν στο shopping therapy, δημιουργεί εγρήγορση στους επιχειρηματικούς ομίλους, καθώς οι πρώτοι που δραστηριοποιήθηκαν εκεί μετρούν καθημερινώς χιλιάδες πελάτες και κέρδη.

Το Εμπορικό Πάρκο βρίσκεται στην είσοδο του αεροδρομίου και σε κοντινή απόσταση από το κτήριο του αεροσταθμού. «Οι αγορές στο αεροδρόμιο είναι συνώνυμο της άνεσης», δηλώνουν οι υπεύθυνοι των τεσσάρων μεγάλων εμπορικών αλυσίδων, απαντώντας στην ερώτηση γιατί επέλεξαν το εμπορικό πάρκο του Ελευθέριος Βενιζέλος για να ανοίξουν τα καταστήματά τους. «Δημιουργήσαμε ένα μεγάλο εμπορικό πάρκο, το μεγαλύτερο, μετά το κέντρο της Αθήνας», εξηγούν οι υπεύθυνοι του καταστήματος ΙΚΕΑ, της πρώτης φίρμας που λειτούργησε στον χώρο με ένα κατάστημα 25.000 τμ.

«Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά. Μπορεί κάποιος να έρθει με το αυτοκίνητό του, να παρκάρει, οπότε να φορτώσει τα προϊόντα που αγόρασε με άνεση. Η έναρξη της λειτουργίας τού καταστήματός μας υπήρξε εξαιρετικά σημαντικό γεγονός. Τις πρώτες ημέρες οργανώνονταν ακόμα και… εκδρομές με πούλμαν από την Αθήνα, προκειμένου να μας επισκεφθούν», λένε τα στελέχη του ΙΚΕΑ, του καταστήματος του οποίου τις πύλες πέρασαν πέρυσι περισσότεροι από 2,6 εκατ. επισκέπτες.

«Το εμπορικό πάρκο κοντά στο αεροδρόμιο έχει πολλά πλεονεκτήματα», λέει στέλεχος της Κωτσόβολος, της οποίας το πολυκατάστημα στην περιοχή είναι έκτασης 4.200 τμ. «Το Mega Κωτσόβολος του αεροδρομίου είναι από τους μεγαλύτερους εμπορικούς χώρους του ομίλου Dixons στην Ευρώπη.

Σχεδιασμένο σύμφωνα με τη φιλοσοφία “Do it yourself” είναι και το έκτασης 10.000 τμ υπερκατάστημα της γαλλικής Leroy Merlin, που εγκαινιάστηκε πέρυσι και προσφέρει μεγάλη ποικιλία ειδών κατασκευής, ανακαίνισης και διακόσμησης του σπιτιού. Μερικά από τα τμήματα που λειτουργούν στο κατάστημα είναι οικοδομικών υλικών, κηπουρικής, μπάνιου, κουζίνας, διακόσμησης, υδραυλικών, ξυλουργικής κλπ.

Φυσικά και ο τομέας της ένδυσης έχει τη θέση του στις εγκαταστάσεις τού αεροδρομίου. Πρόκειται για το Factory Outlet, το οποίο αναπτύσσεται σε χώρο 13.000 τμ και καθημερινά συγκεντρώνει χιλιάδες πελάτες. Το συγκεκριμένο Outlet, λειτουργώντας με το σύστημα «shops in a shop», φιλοξενεί 120 καταστήματα και περισσότερες από 400 επώνυμες μάρκες, προσφέροντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων ένδυσης-υπόδησης, αθλητικά είδη και αξεσουάρ σε προσιτές τιμές. Μόνο τον πρώτο χρόνο της λειτουργίας του υπολογίζεται ότι το επισκέφθηκαν περισσότεροι από μισό εκατ. καταναλωτές.

Εν τω μεταξύ, την άνοιξη του 2009 προγραμματίζεται να εγκαινιαστεί και το εκθεσιακό κέντρο του αεροδρομίου, το οποίο θα κατασκευαστεί πλησίον της τεχνικής βάσης της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Αποτελεί το δεύτερο βήμα ανάπτυξης των χώρων του αεροδρομίου, που ξεκίνησε με την υπογραφή (τον Ιούνιο πέρυσι) συμφωνίας για την ανάπτυξη ενός νέου υπερσύγχρονου εκθεσιακού κέντρου, του μεγαλύτερου της χώρας, με στεγασμένη εκθεσιακή επιφάνεια 50.000 τμ, συνεδριακή υποδομή και 2.400 θέσεις στάθμευσης. ‘Oπως επισημαίνουν στελέχη του αεροδρομίου, με την ανάπτυξη του εκθεσιακού κέντρου η Αθήνα αποκτά μια σημαντική υποδομή για τη διοργάνωση εκθεσιακών δραστηριοτήτων μεγάλου βεληνεκούς, γεγονός που αναμένεται να συμβάλει ιδιαίτερα στην ανάπτυξη του επαγγελματικού ταξιδιού, με παράλληλα οφέλη για την τουριστική κίνηση.

Η μεταμόρφωση του Ελευθέριος Βενιζέλος σε έναν χώρο πολλαπλών δραστηριοτήτων πέραν των αερομεταφορών έχει οδηγήσει τη διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να εξετάζει την ανάπτυξη μίας ακόμα (κατά το δυνατό συμπληρωματικής, όχι ανταγωνιστικής) επιχειρηματικής δραστηριότητας σε έκταση 5 στρεμμάτων, που γειτνιάζει με το Factory Outlet και μέχρι σήμερα παραμένει ανεκμετάλλευτη.

Η εκμετάλλευση της έκτασης αυτής θα σημάνει την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης ανάπτυξης των υποδομών real estate του αεροδρομίου, αλλά ταυτοχρόνως θα σηματοδοτήσει την έναρξη μιας δεύτερης φάσης, ιδιαίτερα φιλόδοξης. Αυτή προβλέπει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης εκτάσεων, οι οποίες βάσει του χωροταξικού σχεδίου δεν προορίζονται για αεροναυτιλιακή χρήση ή επέκταση των αεροδρομικών υποδομών. Στις εκτάσεις αυτές μελετάται η ανάπτυξη μιας σειράς προεπιλεγμένων εμπορικών χρήσεων, όπως επιχειρηματικό πάρκο (γραφεία, αποθήκες/logistics) και θεματικό πάρκο με εγκαταστάσεις για αναψυχή και αθλητισμό.

Μάλιστα, στο πλαίσιο του προγράμματος ανάπτυξης της ακίνητης περιουσίας της ΔΑΑ, τα επόμενα χρόνια σε έναν σημαντικό αριθμό οικοπέδων, τα οποία βρίσκονται στις νότιες και τις βόρειες περιοχές του αεροδρομίου και στον λόφο Ζάγανη, έκτασης συνολικά 1,8 εκατ. τμ, αναμένεται να αναπτυχθούν διάφορες εμπορικές δραστηριότητες. ‘Εχοντας ως δεδομένο την αυξανόμενη ζήτηση, που βασίζεται σε μελέτες αγοράς της ευρύτερης περιοχής των Αθηνών, αλλά και την πρακτική που ακολουθείται σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, όσον αφορά στην ανάπτυξη της ακίνητης περιουσίας, η εικόνα της περιοχής προβλέπεται να περιλαμβάνει:

  • Εμπορικό Πάρκο Αεροδρομίου: Λειτουργεί ήδη με τα εμπορικά πολυκαταστήματα (ΙΚΕΑ, Κωτσόβολος, Leroy Μerlin, Factory Outlet) συνολικής έκτασης 130.000 τμ, με κτιριακές εγκαταστάσεις 58.000 τμ και 2.700 θέσεις στάθμευσης. Στο πάρκο υπάρχει ακόμα διαθέσιμο οικόπεδο 5.000 τμ, του οποίου εξετάζεται η αξιοποίηση.
  • Επιχειρηματικό πάρκο: Η προτεινόμενη χρήση αφορά στη δημιουργία κτηρίων γραφείων, λιανεμπορίου και ψυχαγωγίας. Αφορά σε 4 οικόπεδα συνολικής έκτασης 123.450 τμ. Ο χώρος δόμησης θα είναι 57.000 τμ, ενώ το πάρκο θα διαθέτει 1.710 θέσεις στάθμευσης.
  • Εκθεσιακό Κέντρο/Συνεδριακό Κέντρο: Αναμένεται να είναι έτοιμο εντός του 2009. Θα έχει συνολική έκταση 110.000 τμ με κτιριακές εγκαταστάσεις 50.000 τμ και 3.500 θέσεις στάθμευσης.
  • Αποθήκες και Κέντρα Διανομής: Η προτεινόμενη χρήση συνολική έκταση 118.000 τμ με συνολική δόμηση 36.000 τμ και 500 θέσεις στάθμευσης.
  • Διασκέδαση/Αθλητισμός/Ψυχαγωγία και Διασκέδαση (Λόφος Ζάγανη): Η προτεινόμενη χρήση αφορά στη δημιουργία γηπέδου γκολφ, water park, γηπέδων ποδηλασίας & trekking, χώρων ψυχαγωγίας & διασκέδασης, bungalows, ξενοδοχείο, εστιατόρια και cafe συνολικής έκτασης 1.160.000 τμ.