"Εμπορικά χωριά", απλωμένα κατά το αμερικανικό πρότυπο σε εκτάσεις άνω των 20.000-25.000 τμ, γεμάτα με επώνυμα καταστήματα και εκπτωτικά προϊόντα, αναμένεται σύντομα να "φυτρώσουν" στη χώρα μας. Στη γέννησή τους συμβάλλει ως κίνητρο ο ετήσιος τζίρος της αγοράς του επώνυμου φθηνού, περίπου 200 εκατ. ευρώ σήμερα, που προσελκύει τις επενδύσεις μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Τα επόμενα χρόνια εκτιμάται ότι τουλάχιστον το 20% των χρημάτων που θα ξοδεύουμε για ένδυση-υπόδηση θα περνά από τα ταμεία των εκπτωτικών καταστημάτων. Το ερχόμενο φθινόπωρο έχει προγραμματιστεί η λειτουργία του πρώτου «ελληνικού εκπτωτικού χωριού μόδας» στα Σπάτα, ενώ ήδη λειτουργούν στη χώρα περί τα δέκα εμπορικά εκπτωτικά κέντρα.

Στις αλλαγές που προμηνύονται στη συγκεκριμένη αγορά συμβάλλει ως κίνητρο ο ετήσιος τζίρος της, περίπου 200 εκατ. ευρώ, όπως υπολογίζεται, που “ανοίγει την όρεξη” γνωστών επιχειρηματιών, ορισμένοι από τους οποίους έχουν ήδη λάβει θέσεις στην αγορά, δημιουργώντας χώρους χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, που προσελκύουν κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα επόμενα χρόνια τουλάχιστον το 20% των χρημάτων που θα ξοδεύουν οι ‘Ελληνες για ένδυση και υπόδηση θα περνά από τα ταμεία των εκπτωτικων καταστημάτων. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα νέα εκπτωτικά κέντρα υψηλών προδιαγραφών θα αποτελέσουν τους ανταγωνιστές των εμπορικών κέντρων, οδηγώντας στο “λουκέτο” πολλά μικρά μεμονωμένα στοκατζίδικα και περιφερειακά εμπορικά καταστήματα.

Τα «νέα» ελληνικά outlets πωλούν επώνυμα είδη ένδυσης-υπόδησης προηγούμενων σεζόν, με εκπτώσεις που κυμαίνονται από 30% ως 70%, προσφέροντας ταυτόχρονα χώρους ψυχαγωγίας, εστιατόρια, καφετέριες κλπ.

Εάν τα προηγούμενα χρόνια τα ελληνικά νοικοκυριά αναζητούσαν επώνυμα προϊόντα ένδυσης-υπόδησης, έστω προηγούμενων σεζόν, σε μεμονωμένα καταστήματα σε διάφορες περιοχές της πρωτεύουσας (Nέα Σμύρνη, Ελληνικό, Nέα Iωνία, Kαλλιθέα κα) και των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, η νέα τάση είναι υπέρ της δημιουργίας μεγάλων εκπτωτικών κέντρων, που συγκεντρώνουν προϊόντα δεκάδων εταιρειών με την μορφή του shop in shop. ‘Ηδη έχουν κατασκευαστεί σε όλη την Ελλάδα τουλάχιστον δέκα τέτοια εμπορικά κέντρα, συνολικής έκτασης περίπου 80.000 τμ, όπου φιλοξενούνται 550-600 επιχειρήσεις και πολύ περισσότερες επώνυμες φίρμες.

Πρωταγωνιστές οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι

Αναμφισβήτητος πρωταγωνιστής στον κλάδο είναι ο όμιλος της Elmec Sport, ο οποίος, μετά το πρώτο Factory Oultet που δημιούργησε στην Πειραιώς το 1999, διαθέτει ένα ακόμα στο εμπορικό πάρκο του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, ενώ σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα ακόμα στο εργοστάσιο της εταιρείας Soulis στη Λαμία, το οποίο εξαγόρασε αντί 9,21 εκατ. ευρώ, με στόχο τη δημιουργία outlet στην Kεντρική Eλλάδα.

Ο επιχειρηματίας κ. Δημήτρης Κουτσολιούτσος (όμιλος Folli Follie) και ιδιοκτήτης της Εlmec Sport, εξελίσσεται στον πιο δυναμικό «παίκτη» της αγοράς των εκπτωτικών καταστημάτων, επιχειρώντας να γίνει ο «βασιλιάς του κλάδου». Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη διαπραγματεύεται την εξαγορά δύο μικρότερων εκπτωτικών καταστημάτων, των Smart Outlet σε Λάρισα και Νέα Σμύρνη, ιδιοκτησίας της Ridenco.

Στο παιχνίδι των “εκπτωτικών χωριών” φαίνεται ότι ετοιμάζεται να εισέλθει και η Lamda Development (όμιλος Λάτση), η οποία αναζητεί τους κατάλληλους χώρους για τη δημιουργία δύο μεγάλων «outlet villages» στα Μεσόγεια της Αττικής και στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, κοντά στο αεροδρόμιο της Μίκρας. Αντίστοιχο χώρο σε Αττική και Θεσσαλονίκη αναμένεται να αναζητήσει και ο κ. Πέτρος Παπαπετρόπουλος, πρόεδρος της εταιρείας Προμαχών, που διαθέτει το μεγαλύτερο εκπτωτικό συγκρότημα στη χώρα, το Big Outlet στον Προμαχώνα Σερρών.

Σήμερα, ανάμεσα στα μεγάλα outlets της πρωτεύουσας περιλαμβάνονται τα Empoli Outlet (Nέα Iωνία και Περιστέρι), καθώς και τα Euro Outlet Stores (‘Ιλιον και Eλληνικό). Ανάλογα καταστήματα διαθέτουν οι Βάρδας, Φωκάς, Benetton-Sisley, Carouzos, Lussile, Oxford Company, Alouette, Lapin House και πολλές άλλες αλυσίδες κυρίως του χώρου της ένδυσης. Στη Θεσσαλονίκη, το 2006 η Diesel Hellas άνοιξε το Mega Outlet. Λίγο πιο μακριά προς τα σύνορα, στον Προμαχώνα Σερρών, βρίσκεται το Big Outlet Center, η επισκεψιμότητα του οποίου ξεπερνά τα 400.000 άτομα τον χρόνο.

Το φθινόπωρο το πρώτο “εκπτωτικό χωριό”

Η τελευταία εξέλιξη στην Eλλάδα αφορά τη δημιουργία ολόκληρων «εκπτωτικών χωριών μόδας» στα πρότυπα των ΗΠΑ, της Mεγάλης Bρετανίας, της Γερμανίας, της Iταλίας και της Γαλλίας. Το ερχόμενο φθινόπωρο έχει προγραμματιστεί η λειτουργία του πρώτου «ελληνικού εκπτωτικού χωριού μόδας» στην περιοχή των Σπάτων. Κατασκευάζεται από τον όμιλο «Eλληνική Tεχνοδομική-TEB», σε συνεργασία με έναν από τους κορυφαίους πολυεθνικούς ομίλους εκπτωτικών κέντρων μόδας στον κόσμο, τη McArthurGlen. Το “εκπτωτικό χωριό”, που θα λειτουργήσει το ερχόμενο φθινόπωρο στη θέση Γιαλού, σε έκταση 25 χιλ. τμ, θα φιλοξενήσει περισσότερα από 125 καταστήματα, για την ολοκλήρωση των οποίων θα επενδυθούν περί τα 80 εκατ. ευρώ. H McArthurGlen μελετά τη δημιουργία εκπτωτικού κέντρου και στη Θεσσαλονίκη.

Ο όμιλος McArthurGlen έχει αναπτύξει 16 εκπτωτικά κέντρα συνολικής έκτασης 300.000 τμ στην Eυρώπη (7 στη Bρετανία, 4 στην Iταλία, από 2 σε Aυστρία και Γαλλία και 1 στην Oλλανδία) και συνεργάζεται με περισσότερους από 650 μεγάλους οίκους μόδας σε όλο τον κόσμο. “Εκπτωτικά χωριά” υπάρχουν ήδη αρκετά στην Eυρώπη, κυρίως σε περιοχές που βρίσκονται σε μεγάλα ευρωπαϊκά αστικά κέντρα, προσφέροντας όλες τις απαραίτητες υποδομές (πάρκινγκ, εστιατόρια κλπ), όπου οι καταναλωτές επωφελούνται εκπτώσεων που κυμαίνονται από 30% ως 60%.

Στην εγχώρια αγορά των εκπτωτικών κέντρων το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη κινητικότητα, καθώς στο παιχνίδι έχουν μπει μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι. Ωστόσο, όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, όλοι πρέπει να έχουν κατά νου ότι η αγορά μας δεν μπορεί να αντέξει πολλά μεγάλα outlets και “εκπτωτικα χωριά”. ‘Οπως εκτιμούν, μέχρι τρία “εκπτωτικα χωριά” στην Αττική κι ένα στη Θεσσαλονίκη μπορεί να συνυπάρξουν ομαλά με τα μεγάλα outlet, όπως και με τα συνοικιακά στοκατζίδικα, τα οποία, ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου θα μειώνονται.