Η απόφαση του ΥΠΑΝ να απελευθερώσει τις προσφορές, αίροντας τον περιορισμό τους 30 ημέρες πριν από τις εκπτώσεις, βάζει πλέον νόμιμα στο «παιχνίδι» μικρούς και μεγάλους, καθώς οι προεκπτώσεις και οι προσφορές «πίσω από το ταμείο» έγιναν τον τελευταίο χρόνο καθεστώς. Η σχετική τροπολογία του ΥΠΑΝ δημιουργεί «συνθήκες φουσκώματος των τιμών, ώστε να επιτραπεί μια παρατεταμένη περίοδος εκπτώσεων και προσφορών», διαμαρτύρεται η ΓΣΕΒΕ, ενώ εκπρόσωποι της ΕΣΕΕ τονίζουν ότι «πολύ φοβόμαστε ότι έτσι η κατανάλωση παραδίδεται στους ολίγους». Οι έμποροι της Αθήνας και ο ΣΕΛΠΕ, πάντως, εκτιμούν ότι «το μέτρο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση».

‘Ηδη στην αγορά αρκετές επιχειρήσεις κάνουν προσφορές, οι οποίες φτάνουν ακόμα και το 30% σε καλλυντικά, είδη ένδυσης, είδη σπιτιού, ακόμα και σε έπιπλα και δερμάτινα είδη.

‘Ετσι, μέχρι τις 15 Ιουλίου, οπότε ξεκινούν επίσημα οι θερινές εκπτώσεις (θα διαρκέσουν ως τις 30 Αυγούστου), οι καταστηματάρχες μπορεί να προχωρούν σε προσφορές ανά δεκαήμερο, οι οποίες θα αφορούν σε συγκεκριμένα είδη εμπορευμάτων. Τα είδη αυτά δεν μπορεί να ξεπερνούν το 50% του συνόλου των προϊόντων ενός καταστήματος, ενώ πρέπει να είναι ευδιάκριτο στους καταναλωτές το ποσοστό της προσφοράς (εφόσον είναι ενιαίο ανά κατηγορία προϊόντων), όπως και η τιμή πριν από και μετά την προσφορά.

Πάντως, γεγονός είναι ότι αρκετές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό τις προσφορές, όπως κάθε χρόνο άλλωστε, τις οποίες μάλιστα διαφήμιζαν μέσω SMS στα κινητά τηλέφωνα των πελατών τους, με επιστολές και διαφημιστικές προβολές.

Φόβοι για παράδοση της αγοράς στους ολίγους

Αναγκαία ρύθμιση που θα τονώσει την αγοραστική κίνηση σε μια δύσκολη περίοδο για το εμπόριο χαρακτήρισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Γ. Βλάχος, τη νέα ρύθμιση του υπουργείου, σύμφωνα με την οποία επιτρέπονται οι προσφορές στα καταστήματα έναν μήνα πριν από τις εκπτώσεις.

Η ρύθμιση, όμως, δεν βρήκε αποδοχή από το σύνολο του εμπορικού κόσμου, παρά το γεγονός ότι οι προεκπτώσεις και οι προσφορές «πίσω από το ταμείο» έγιναν τον τελευταίο χρόνο καθεστώς. Η τροπολογία του υπουργείου για τις προσφορές δημιουργεί «συνθήκες φουσκώματος των τιμών, ώστε να επιτραπεί επί της ουσίας μια παρατεταμένη περίοδος εκπτώσεων και προσφορών», υποστηρίζει η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων, ενώ εκπρόσωποι της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου τονίζουν ότι «τώρα ο καταναλωτής δεν θα γνωρίζει εάν η τιμή που αγοράζει είναι χαμηλή, αν είναι σωστή, αν περιέχει έκπτωση, αν αφορά σε προϊόν που βρίσκεται σε προσφορά ή σε προωθητική ενέργεια και πόσο τελικά απέχει από την αρχική τιμή». Μάλιστα, όπως λένε, «εάν αυτό συνδυαστεί με την αδυναμία των Διευθύνσεων Εμπορίου των Νομαρχιών να προβούν σε ουσιαστικούς ελέγχους, τότε δυστυχώς πολύ φοβόμαστε ότι η κατανάλωση παραδίδεται στους ολίγους, που δεκαετίες τώρα προσπαθούν να την χαλιναγωγήσουν, να την ελέγξουν τελικά για ίδιο όφελος».

Θετικό το μέτρο, συμφωνούν ΕΣΑ-ΣΕΛΠΕ

Αντίθετη είναι η θέση των εμπόρων της Αθήνας, που δια στόματος του προέδρου τους, κ. Παναγή Καρέλα, υποστηρίζουν ότι πλέον «το «εργαλείο των προωθητικών ενεργειών, που μέχρι πρόσφατα αποτελούσε όπλο μόνο των οικονομικά ισχυρών του κλάδου, αποδυναμώνεται, αφού τώρα προσφέρονται ευκαιρίες να διεκδικήσουν ένα μερίδιο του τζίρου και οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις». Μάλιστα, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι με την τροπολογία δύναται πλέον η κάθε εμπορική επιχείρηση να διενεργεί προσφορές όλο τον χρόνο, ενώ εκτιμά ότι στην ουσία ανοίγει και πάλι το θέμα της θωράκισης του θεσμικού πλαισίου των εκπτώσεων και προσφορών».

Την απελευθέρωση των προσφορών χαιρετίζει και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας. «Είναι μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση», εκτιμά ο κ. Θεόδωρος Βάρδας, πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ.

Πάντως, ανεξάρτητα από τις διαφωνίες ως προς το θέμα των προσφορών, όλοι οι παράγοντες της αγοράς προβλέπουν ότι στις φετινές θερινές εκπτώσεις οι έμποροι θα είναι εξαιρετικά «γενναιόδωροι» από την πρώτη ημέρα της έναρξής τους. Σύμφωνα με όσα προαναγγέλλουν οι έμποροι, οι εκπτώσεις στα είδη ένδυσης και υπόδησης αναμένεται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 50% και 70%, στα είδη σπιτιού-έπιπλα από 40% έως 60%, στα ηλεκτρικά είδη από 10% έως 30% και στα ηλεκτρονικά από 15% έως 20%.