Στους τρεις μήνες απαγόρευσης προωθητικών ενεργειών κατέληξε η κυβέρνηση για όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται στο οργανωμένο λιανεμπόριο και παράλληλα έχουν πραγματοποιήσει ανατιμήσεις στους σταθερούς τιμοκαταλόγους τους προς τα σούπερ μάρκετ στο αμέσως προηγούμενο διάστημα.

Το συγκεκριμένο μέτρο είναι το δεύτερο που πήρε η κυβέρνηση αναφορικά με την καταπολέμηση των πλασματικών εκπτώσεων για την αναχαίτιση της ακρίβειας. Όταν ένας προμηθευτής τροφίμων, είτε non-food προϊόντων, ανακοινώσει ανατιμήσεις σε προϊόντα που διαθέτει προς το οργανωμένο λιανεμπόριο, τότε δεν θα μπορεί να οργανώσει και να παρουσιάσει προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ για χρονικό διάστημα 90 ημερών. Πρόκειται για μέτρο άμεσης εφαρμογής, που θα λάβει υπόψη δηλαδή τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών προς τους λιανεμπόρους που βρίσκονται σε ισχύ από 10 Ιανουαρίου.

Το πρώτο μέτρο αφορά τη μείωση των παροχών προωθητικών ενεργειών κατά 30%, η οποία, όπως εκτίμησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας, «θα μεταφέρει το όφελος στον καταναλωτή». Το μέτρο αφορά απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες, τις κατηγορίες δηλαδή, όπου, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρατηρήθηκαν αποκλίσεις στις τιμές. Στην κατεύθυνση της πάταξης της ακρίβειας στα μη συσκευασμένα τρόφιμα, κινείται το επιπρόσθετο μέτρο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Τροφίμων για «καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι»:

Πλέον, οι προμηθευτές θα υποχρεώνονται να τιμολογούν την προωθητική τους πολιτική και να διαθέτουν στο λιανεμπόριο τιμοκαταλόγους με καθαρές τιμές. Θα επιτρέπεται η επιστροφή πιστωτικού τιμολογίου 3% μόνο για φύρα προϊόντων. Το μέτρο αφορά φρούτα, νωπά λαχανικά και κρέας. Πηγές της αγοράς τονίζουν στο FOODReporter ότι «απαιτείται διάστημα προσαρμογής για το συγκεκριμένο μέτρο, επειδή διαφοροποιεί κατά πολύ τους όρους με τους οποίους λειτουργούσε μέχρι σήμερα η αγορά προϊόντων από το λιανεμπόριο».

Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους στο βρεφικό γάλα
Τέλος, μετά και τη σχετική έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, το Υπουργείο θέσπισε, έπειτα από πρωθυπουργική απόφαση, πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους στο βρεφικό γάλα, το οποίο ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας, προστιθέμενου και εμπορικού κέρδους ύψους 7%. Ο κ. Σκρέκας το χαρακτήρισε «κρίσιμη και δραστική παρέμβαση που επιτυγχάνει άμεση μείωση τιμής».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter