Διαχειριστικό «πονοκέφαλο» και μικρές απώλειες εσόδων έφερε στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ η απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να απαγορεύσει την πώληση προϊόντων, που δεν ανήκουν στα είδη πρώτης ανάγκης, προκειμένου να προστατευθούν τα εμπορικά καταστήματα της κύριας διάθεσής τους, τα οποία κατά την περίοδο του lockdown παραμένουν κλειστά.

Η παρέμβαση της κυβέρνησης έγινε μετά από συντονισμένες αντιδράσεις των φορέων εκπροσώπησης των μικρών και μικρομεσαίων ειδικευμένων εμπορικών καταστημάτων, οι οποίοι έθεσαν θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού, θεωρώντας ότι, εφόσον με διαταγή του κράτους το εμπόριο διέκοψε τη λειτουργία του και επετράπη μόνο στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος να παραμείνουν ανοικτά, δεν θα έπρεπε να τους δίνεται η δυνατότητα να πωλούν και αγαθά, που δεν είναι πρώτης ανάγκης.

Εκπρόσωποι των αλυσίδων του κλάδου επισημαίνουν, πάντως, ότι με την επίμαχη παρέμβαση του υπουργείου η εν λόγω απαγόρευση πώλησης «συμπαρέσυρε» και προϊόντα, τα οποία παραδοσιακά πουλούσαν τα σούπερ μάρκετ, όπως και τα παντοπωλεία. Επίσης λένε ότι για ένα μέσο σούπερ μάρκετ η επίδραση στο τζίρο από το «πάγωμα» της πώλησης των προϊόντων που εντάχθηκαν στη λίστα της υπουργικής απόφασης, είναι της τάξης περίπου του 2%. Όμως τα προβλήματα φαίνεται ότι είναι σαφώς μεγαλύτερα για τα υπέρ μάρκετ, που λειτουργούν στη λογική των πολυκαταστημάτων, μέσω των οποίων προσφέρονται στο κοινό ολοκληρωμένες προτάσεις αγορών. Διαστάσεις λαμβάνει το θέμα και για τις αλυσίδες εκείνες, που έχουν περιλάβει στα διαφημιστικά τους μηνύματα προϊόντα, τα οποία πλέον έχουν αποσύρει, βάσει της σχετικής υπουργικής απόφασης.

Ζήτημα επίσης έχει τεθεί με τη διαχείριση-αποθήκευση των προϊόντων, που απέσυραν οι αλυσίδες από τα ράφια τους, δεδομένου ότι τα περισσότερα καταστήματα δεν διαθέτουν χώρους αποθήκευσης, ενώ και ο χρόνος που είχαν να ανταποκριθούν στις επιταγές του νόμου ήταν ελάχιστος.

Πέραν της αναστάτωσης που δημιουργήθηκε για μερικές ημέρες στα καταστήματα του κλάδου, η οποία θα προκληθεί εκ νέου, όταν το υπουργείο άρει το απαγορευτικό μέτρο για την πώληση των εν λόγω προϊόντων, δυσφορία και προβληματισμό δημιουργεί η εικόνα των άδειων ραφιών, στα οποία εκτίθεντο προς πώληση. «Η εικόνα αυτή δεν βοηθά ασφαλώς την ψυχολογική κατάσταση των καταναλωτών, ενώ έτσι χάνεται η «εμπειρία αγοράς», μια ψυχολογική κατάσταση, στη βελτίωση της οποίας έχουν επενδύσει πολύ οι επιχειρήσεις του κλάδου», συμφωνούν τα στελέχη των αλυσίδων.

Εξάλλου, «η αναδιάρθρωση των προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων δεν είναι εύκολη υπόθεση, ούτε πρόκειται για μια διαδικασία απλή, που είναι δυνατόν να επαναλαμβάνεται, κάθε φορά που αλλάζουν εκτάκτως οι όροι λειτουργίας της αγοράς», παρατηρεί ένα από αυτά.

Τι αποσύρθηκε από τα ράφια
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ B’ 4946/10-11-2020), κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων τα καταστήματα και οι υπεραγορές τροφίμων απαγορεύεται να πωλούν –εξαιρουμένης της διάθεσης κατόπιν ηλεκτρονικής παραγγελίας– ανά Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ):

ηλεκτρονικούς υπολογιστές, περιφερειακές μονάδες υπολογιστών και λογισμικού (ΚΑΔ 47.41),
τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό (ΚΑΔ 47.42),
εξοπλισμό ήχου και εικόνας (ΚΑΔ 47.43),
κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα (ΚΑΔ 47.51),
χαλιά, κιλίμια και επενδύσεις δαπέδου και τοίχου (ΚΑΔ 47.53),
ηλεκτρικές οικιακές συσκευές (ΚΑΔ 47.54),
έπιπλα, φωτιστικά και άλλα είδη οικιακής χρήσης –εξαιρούνται  ανταλλακτικά (π.χ. λαμπτήρες), σάρωθρα για οικιακή καθαριότητα (ΚΑΔ 47.59.58.35), καθώς και σκούπες και βούρτσες για την οικιακή καθαριότητα (ΚΑΔ 47.59.58.37) (ΚΑΔ 47.59),
βιβλία (ΚΑΔ 47.61),
παιχνίδια (ΚΑΔ 47.65),
ενδύματα, με εξαίρεση τα καλσόν (ΚΑΔ 47.71.71.43) (ΚΑΔ 47.71) και
υποδήματα/ δερμάτινα είδη (ΚΑΔ 47.72). 