Ήταν ένα βροχερό πρωινό του Μαΐου όταν το αεροπλάνο μας προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Ατατούρκ. Η Κωνσταντινούπολη είναι η πόλη που φιλοξένησε τη συνέντευξη τύπου της Anuga 2011 και μας έδωσε τη δυνατότητα να πάρουμε μια γεύση... αναπτυσσόμενης Ανατολής και γερμανικής πρωτοπορίας στον χώρο των εκθέσεων, όπως αποδεικνύει η διοργάνωση της Anuga 2011.
Aπό 8 έως 12 Οκτωβρίου 2011, στον εκθεσιακό χώρο της Κολωνίας Koelnmesse, θα συναντηθούν εκθέτες και επισκέπτες που ενδιαφέρονται για τα προϊόντα και τις νέες ιδέες που αναπτύσσει η βιομηχανία τροφίμων και ποτών. Οι λεπτομέρειες της διοργάνωσης, καθώς και ενδιαφέροντα στοιχεία για τις νέες προκλήσεις του κλάδου, παρουσιάστηκαν στη συνέντευξη τύπου από τους κκ Dietmar Eiden, διευθυντή προϊόντων της Anuga, Koelnmesse GmbH και Franz-Martin Rausch, γενικό διευθυντή της Ομοσπονδιακής Ένωσης του Γερμανικού Εμπορίου Τροφίμων, Berlin (BVL).
Η συμμετοχή της Ελλάδας
Σημαντική από κάθε άποψη θεωρούν οι διοργανωτές την ελληνική συμμετοχή στην Anuga, αποτέλεσμα των προσπαθειών της κας Καλλιόπης Μέμτσα, υπεύθυνης Εκθέσεων Κολωνίας στο Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο. Ακολουθώντας σταθερή ανοδική πορεία, η ελληνική συμμετοχή έφτασε από 187 εκθέτες το 2001 στους 226 εκθέτες το 2009 (ο αριθμός αυτός είναι άκρως ικανοποιητικός αν αναλογιστούμε πως ο αντίστοιχος των εκθετών από την Τουρκία ήταν 185).
Πίνακας: Διεθνές εμπόριο Γερμανίας με Ελλάδα |
||
Επεξεργασμένα τρόφιμα | 2010* χιλ. ευρώ | Μεταβολή 2010/2009 |
Εξαγωγή από τη Γερμανία | 650.622 | -4,3% |
Εισαγωγή στη Γερμανία | 375.608 | -4,4% |
* Προσωρινά στοιχεία | ||
Πηγή: Ομοσπονδιακή Ένωση του Γερμανικού Εμπορίου Τροφίμων (BLV) |
Οι επαγγελματίες επισκέπτες από τη χώρα μας, με αυξητική, επίσης, πορεία, το 2009 ήταν 1.532. Οι εμπορικές σχέσεις Ελλάδας-Γερμανίας στον τομέα τροφίμων και ποτών είναι πολύ σημαντικές και για τις δύο χώρες. Ο ελληνικός κλάδος τροφίμων το 2010 εξήγαγε εμπορεύματα αξίας 579 εκατ. ευρώ στη Γερμανία, με σημαντικότερες ομάδες προϊόντων -βάσει αξίας- τα φρέσκα (173 εκατ. ευρώ) και επεξεργασμένα (143 εκατ. ευρώ) φρούτα και λαχανικά, το τυρί (72 εκατ. ευρώ), τα αποστάγματα (39 εκατ. ευρώ) και τα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (35 εκατ. ευρώ).
Οι μελλοντικές προκλήσεις και η απάντηση της βιομηχανίας
Στην πρώτη θέση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η βιομηχανία τροφίμων βρίσκεται ο επαρκής εφοδιασμός με καλής ποιότητας τρόφιμα του παγκόσμιου πληθυσμού, που προβλέπεται να φθάσει στα επόμενα 40 χρόνια τα 9 δισ., αλλά και η μείωση του πληθυσμού στις ανεπτυγμένες χώρες, με παράλληλη γήρανσή του. Στη Γερμανία το 2050 πάνω από το 30% του πληθυσμού θα είναι άνω των 60 ετών και αντί για 80 εκατ. θα ζουν τότε μόλις 70 εκατ. άνθρωποι στη χώρα, ενώ το ποσοστό ανθρώπων που ζουν μόνοι θα ανέρχεται στο 40%.
«Η ευκαιρία έγκειται, λοιπόν», τόνισε ο κ. Rausch, «στην ανάπτυξη προϊόντων που θα ανταποκρίνονται στις νέες απαιτήσεις, όπως υγιεινά και λειτουργικά προϊόντα και best-aging ή anti-aging. Για το μεγάλο ποσοστό των νοικοκυριών του ενός ατόμου θα πρέπει να προσφέρονται τα σωστά μεγέθη συσκευασίας και προϊόντα, για εύκολο και γρήγορο μαγείρεμα».
Στα βιολογικά προϊόντα έχουμε σταθεροποίηση της ζήτησης στις χώρες της, μετά από μια ραγδαία αύξηση των τελευταίων χρόνων. Παράλληλα, αναπτύσσονται τα μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που έχουν κατακτήσει σε μερικές χώρες μερίδιο 50%, με την προσφορά premium προϊόντων.
Ακόμη, οι καταναλωτές όλο και περισσότερο προσέχουν τις συνθήκες υπό τις οποίες καλλιεργούνται και επεξεργάζονται τα τρόφιμα, καθώς και τις συνθήκες εργασίας στις επιχειρήσεις παραγωγής τους. Σημαντικά είναι για τη βιομηχανία και τα ζητήματα της αειφορίας, όπως πχ της βιώσιμης αλιείας.
Τrend setter
Όπως δήλωσε ο κ. Dietmar Eiden, «η δύναμη και το ενδιαφέρον της Anuga δεν οφείλεται μόνο στο μέγεθός της, αλλά στο ότι έχει αποδείξει ότι είναι σε θέση να προσαρμόζει τη δομή και το περιεχόμενό της στις απαιτήσεις της αγοράς, ώστε να θεωρείται πλέον trendsetter. Δικαίως οι συμμετέχοντες στην Anuga περιμένουν περισσότερα από μια απλή παρουσίαση προϊόντων. Η έκθεση θα παρουσιάσει τις τρέχουσες αλλά και τις μελλοντικές τάσεις σε θεματικές ενότητες όπως προϊόντα gourmet και τοπικές σπεσιαλιτέ, halal food, βιολογικά προϊόντα, προϊόντα για χορτοφάγους, health & functional food, cosher προϊόντα, finger food κλπ.
Τελευταία προσθήκη είναι η θεματική ενότητα Ingredients, που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, κυρίως για τους παραγωγούς τροφίμων και ποτών.
Η παρουσίαση «Τaste 11» της Anuga αναφέρεται επίσης στις νέες τάσεις. Δείχνει έναν συνδυασμό προϊόντων που επιλέχτηκαν από μια επαγγελματική επιτροπή ως ιδιαίτερα καινοτόμα».
«10 επαγγελματικές εκθέσεις κάτω από την ίδια στέγη»
Η Anuga αποτελείται από τις εξής επαγγελματικές εκθέσεις: Anuga Fine Food, Anuga Chilled & Fresh Food, Anuga Meat, Anuga Frozen Food, Anuga Dairy, Anuga Bread & Bakery and Hot Beverages, Anuga Drinks, Anuga FoodService, Anuga RetailTec και Anuga Organic. Ειδικά η νέα επαγγελματική έκθεση Anuga FoodService προσέθεσε ένα σημαντικότατο στοιχείο στην έκθεση (αποτελεί τη λογική συνέχεια της παλιάς επαγγελματικής έκθεσης Angua CateringTec), αφού οι αλλαγές στον τρόπο ζωής του σύγχρονου ανθρώπου έχουν ως συνέπεια την όλο και μεγαλύτερη ανάπτυξη του συγκεκριμένου καναλιού διανομής τροφίμων.
Από τα κατεψυγμένα στα βιολογικά προϊόντα, στα ποτά, κρέατα και λουκάνικα, μέχρι και στα μπαχαρικά και βασικά προϊόντα διατροφής, τρόφιμα βαθιάς κατάψυξης και γαλακτοκομικά, σε όλες τις εκθέσεις τροφίμων Anuga παρουσιάζεται ξεκάθαρα η απάντηση της βιομηχανίας στις νέες τάσεις.
Η νέα μορφή της Anuga Chilled & Fresh Food καλύπτει πλέον το σύνολο της προσφοράς φρέσκων προϊόντων convenience, ψαριών, καθώς και φρούτων και λαχανικών («φρεσκάδα 360 μοιρών»). Με τις νέες μεθόδους που εγγυώνται «εξαιρετική φρεσκάδα» για τέσσερις έως πέντε ημέρες, τα κατεψυγμένα προϊόντα έχουν συμβάλλει τα τελευταία χρόνια σημαντικά σε αύξηση τζίρου στους τομείς του εμπορίου και της αγοράς φαγητών εκτός σπιτιού.
Επίσης, για πρώτη φορά φέτος η Anuga θα φιλοξενήσει τον τελικό ενός διεθνούς διαγωνισμού μαγειρικής. Ήδη μάγειρες από τη Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία διαγωνίζονται να φτάσουν στον μεγάλο τελικό του «Μάγειρας της Χρονιάς», στον οποίο η Anuga είναι ένας από τους βασικούς χορηγούς μαζί με γνωστές μάρκες όπως Unilever, Evian, Diversey κά.
Στο πλαίσιο της Anuga θα διοργανωθούν επίσης η Trend Forum Drinks για καινοτόμα αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά, η Anuga Wine Special αλλά και το Executive Summit της Anuga, όπου ο Paul Bulcke, CEO του ομίλου Nestle θα είναι keynote speaker.
Επίσης, θα υπάρχουν και άλλες εκδηλώσεις, όπως η German Traders Night -η εκδήλωση Frozen Food με απονομή του Golden Ice Crystall 2011- και για πρώτη φορά η συνάντηση του τομέα κρεάτων, Meat Essential.
Στη φετινή Anuga, χώρα-εταίρος είναι η Ιταλία (μετά την Ταϊλάνδη και την Τουρκία).
Σύμφωνα με την παρουσίαση στη συνέντευξη τύπου του κ. Gianluca Alberini, γενικού προξένου της Ιταλίας στην Κωνσταντινούπολη, περίπου 1.000 εκθέτες καλούνται να παρουσιάσουν τη μεγάλη ποικιλία και το εύρος της ιταλικής βιομηχανίας τροφίμων.
Η Anuga σε αριθμούς
Έκταση: 284.000 τμ (το σύνολο του εκθεσιακού χώρου Koelnmesse, το 5ο σε μέγεθος εκθεσιακό κέντρο στον κόσμο)
Εκθέτες: 6.500 εκθέτες
Χώρες: 100 και από τις 5 ηπείρους
Επισκέπτες: Αναμένονται περίπου 150.000 επαγγελματίες επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο (το 82% των εκθετών και το 63% των επισκεπτών, δεν έρχονται από τη Γερμανία).