Αγορά ιδιαίτερα «ευαίσθητη» σε καινοτομίες και ευμετάβλητη παραμένει αυτή των αντηλιακών προϊόντων στην Ελλάδα. Τα νέα προϊόντα «μαγνητίζουν» το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, ενώ μεγάλη απήχηση έχουν και οι συσκευασίες που προσφέρουν ευκολία στη χρήση: για το λόγο αυτό η κατηγορία των αντηλιακών σε σπρέι (γαλάκτωμα), που εισήλθε δυναμικά στην αγορά πριν περίπου δύο χρόνια, εκτιμάται ότι θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία.

Αγορά ιδιαίτερα “ευαίσθητη” σε καινοτομίες και ευμετάβλητη παραμένει αυτή των αντηλιακών προϊόντων στην Ελλάδα. Τα νέα προϊόντα “μαγνητίζουν” το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, ενώ μεγάλη απήχηση έχουν και οι συσκευασίες που προσφέρουν ευκολία στη χρήση: για το λόγο αυτό η κατηγορία των αντηλιακών σε σπρέι (γαλάκτωμα), που εισήλθε δυναμικά στην αγορά πριν περίπου δύο χρόνια, εκτιμάται ότι θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία.

Αύξηση περίπου 9% σε αξία παρουσίασε η αγορά των αντηλιακών προϊόντων στην ευρεία διανομή το 2000, ενώ παρόμοια αύξηση αναμένεται και για το 2001. Στο σύνολό της η αγορά των αντηλιακών προϊόντων αυξήθηκε το 2000 κατά 26% και ανήλθε σε 13 δισ. δρχ. (στην ευρεία διανομή, στην επιλεκτική, καθώς και στην τουριστική αγορά).

Στο κανάλι της ευρείας διανομής οι πωλήσεις αντηλιακών προϊόντων ανήλθαν σε 4,7 δισ. δρχ. το 2000, έναντι 4,3 δισ. το 1999. Ιδιαίτερα δυναμική ανάπτυξη είχαν τα αντιηλιακά γαλακτώματα σε σπρέϊ, που μέσα σε ένα οκτάμηνο παρουσίασαν ανάπτυξη 300%! Πράγματι, από 0,1% μερίδιο σε αξία που είχαν στην αρχή του 2000, μέσα σε ένα δεκάμηνο, δηλαδή έως τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου, αύξησαν το μερίδιό τους στο 0,5% (στοιχεία AC Nielsen).

Διανομή

Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων στην κατηγορία της ευρείας διανομής αφορά στα σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, το 73% των πωλήσεων των αντηλιακών πραγματοποιείται από τα σούπερ μάρκετ και το 27% από τα καταστήματα καλλυντικών και το χονδρεμπόριο.

Μια βασική ιδιαιτερότητα της αγοράς συγκεκριμένων προϊόντων όμως είναι η έντονη ανάγκη διανομής τους σε σημεία πώλησης στις παραλίες και στους χώρους άθλησης, προκειμένου ο καταναλωτής να μπορέσει να το βρει τη στιγμή που το έχει άμεση ανάγκη.

Καταναλωτές

Παρά τη συνεχή ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες της ηλιακής ακτινοβολίας στην επιδερμίδα και παρά την αυξημένη ηλιοφάνεια της χώρας μας, οι Έλληνες -όπως επισημαίνουν οι εταιρείες- είναι πολύ λιγότερο ευαισθητοποιημένοι στο θέμα αυτό σε σχέση, για παράδειγμα, με τους κατοίκους της βόρειας Ευρώπης. Οι εταιρείες τονίζουν ότι θα πρέπει να ενταθεί η ενημέρωση των καταναλωτών, με φυλλάδια σε κάθε σημείο έκθεσης στον ήλιο και στα σημεία πώλησης αντηλιακών.

Η σταδιακή όμως ενημέρωση των καταναλωτών μειώνει τις πωλήσεις στα αντηλιακά λάδια. Σε όγκο πωλήσεων κατείχαν το 2000 το 13% της αγοράς, έναντι του 15% του 1999 (στοιχεία AC Νielsen), κάτι που αποδίδεται από τις εταιρείες στην επιφυλακτικότητα των καταναλωτών ως προς την αποτελεσματικότητα των λαδιών στον τομέα της αντηλιακής προστασίας. Αντίθετα, τα γαλακτώματα, που στη συνείδηση των καταναλωτών είναι συνδεδεμένα με την αντηλιακή προστασία, παρουσιάζουν σταθερά αυξημένες πωλήσεις και κατέχουν τα 2/3 της αγοράς αντηλιακών προϊόντων. Οι πωλήσεις των αντηλιακών γαλακτωμάτων κατέχουν το 67% των συνολικών πωλήσεων και αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω με τη σταδιακή ευαισθητοποίηση του κοινού. Μικρό είναι και το μερίδιο των προϊόντων προστασίας για μετά τον ήλιο, που κατέχουν το 9% των συνολικών πωλήσεων (στοιχεία AC Nielsen, 2000). Σε σχέση με το 1999 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά μία ποσοστιαία μονάδα, γεγονός που, σύμφωνα με τις εταιρείες, αποδεικνύει ότι στον τομέα των συγκεκριμένων προϊόντων θα αργήσει να φανεί κάποια αύξηση στην ελληνική αγορά.

BEIERSDORF HELLAS

Η διεθνής μάρκα Nivea αποτελεί τη βάση ανάπτυξης της εταιρείας Beiersdorf Hellas. Η εταιρεία διακινεί στην αγορά αντηλιακών προϊόντων τη σειρά Nivea Sun – market leader στην αγορά των αντηλιακών- και τα προϊόντα Sea O’ Sun.

Tα προϊόντα Nivea Sun είναι αδιάβροχα και περιέχουν βιταμίνη Ε, καθώς και φίλτρα προστασίας από τις ακτίνες UVA και UVB. Η σειρά περιλαμβάνει τα εξής προϊόντα: αντηλιακή λοσιόν για το σώμα με δείκτη προστασίας από 4 έως 35, αντηλιακό για το σώμα σε σπρέι με δείκτη προστασίας από 2 έως 30, αντηλιακό για το πρόσωπο σε μορφή κρέμας με δείκτη προστασίας από 10 έως 30, αντηλιακά για γρήγορο μαύρισμα με δείκτη από 2 έως 5, αντηλιακό γαλάκτωμα για παιδιά με δείκτη προστασίας από 15 έως 35, προϊόν για μαύρισμα χωρίς έκθεση στον ήλιο, καθώς και έγχρωμο παιδικό σπρέι με δείκτη προστασίας 30. Στη σειρά Nivea για μετά τον ήλιο περιλαμβάνεται γαλάκτωμα, σπρέι και κρέμα προσώπου.

Η Sea O’ Sun είναι η δεύτερη αντηλιακή μάρκα της ΒDF με κοινό “στόχο” τους νεαρούς καταναλωτές ηλικίας 18 έως 24 ετών, τους οποίους προσεγγίζει κυρίως χάρη στη χαμηλότερη τιμή της σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η σειρά Sea O’ Sun περιλαμβάνει γαλάκτωμα για το σώμα με δείκτη προστασίας από 4 έως 30, γαλάκτωμα για γρήγορο και ασφαλές μαύρισμα (με carotten ή babassu) με δείκτη από 2 έως 5 και ενυδατικό γαλάκτωμα για μετά τον ήλιο.

GARNIER

Συνολικά 28 κωδικούς περιλαμβάνει η γκάμα του Ambre Solaire της Garnier, με δείκτες προστασίας από 2 έως 60. Ειδικότερα, η γκάμα αποτελείται από προϊόντα για κάθε είδους μαύρισμα: προϊόντα για έντονο ή σταδιακό μαύρισμα, προϊόντα για υψηλή προστασία, σπρέι, προστασία για παιδιά, προστασία προσώπου και προστασία για μετά τον ήλιο. Τα προϊόντα παρασκευάζονται με την κατοχυρωμένη διεθνώς πατέντα των εργαστηρίων Garnier, το φωτοσταθερό φίλτρο Ambre Solaire με Meroxyl SX & XL, που προστατεύει το δέρμα από τις ακτίνες UVB και UVA.

Εκτός από τα αντηλιακά λάδια (για έντονο μαύρισμα), τα αντηλιακά γαλακτώματα (για σταδιακό μαύρισμα), την κρέμα προστασίας για αθλητικές δραστηριότητες κάτω από τον ήλιο, τις αντηλιακές κρέμες προσώπου και τη σειρά υδατικού γαλακτώματος για μετά τον ήλιο, η Ambre Solaire διαθέτει φέτος και νέα προϊόντα στην αγορά: ενυδατικό σπρέι με δείκτη προστασίας 3, 6 και 12, αντηλιακό γαλάκτωμα για παιδιά με δείκτη προστασίας 25 και απόλυτης προστασίας 35, καθώς και νέα προϊόντα για μετά τον ήλιο (καταπραϋντικό γαλάκτωμα, γαλάκτωμα διατήρησης του μαυρίσματος και εντατικής ανάπλασης, καθώς επίσης και ανακουφιστικά επιθέματα για μετά τον ήλιο).

Η διαφημιστική δαπάνη του προϊόντος Ambre Solaire ανέρχεται σε ποσοστό περίπου 17% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης της κατηγορίας ευρείας διανομής και διαμορφώθηκε σε 735 εκατ. δρχ. Το σύνολο της διαφημιστικής δαπάνης της κατηγορίας ευρείας διανομής διαμορφώθηκε σε 1,95 δισ. δρχ. το 2000, έναντι 1,69 δισ. το 1999.

ΣΑΡΑΝΤΗΣ

Σημαντική αύξηση πωλήσεων παρουσίασε η αντηλιακή σειρά Carroten της Σαράντης το 2000. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 55%. Κατέλαβε έτσι τη 2η θέση στην αγορά των αντηλιακών (σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μέτρησης AC Nielsen) μετά τη Nivea. Ειδικότερα, το μερίδιο αγοράς του Carroten ανήλθε το 2000 σε 12,8% σε όγκο (έναντι 10,7% το 1999) και σε 9,8% σε αξία (έναντι 9,3% το 1999).

Η σειρά Carroten περιλαμβάνει 22 κωδικούς (αντηλιακής προστασίας και περιποίησης για μετά τον ήλιο). Η σειρά αντηλιακής προστασίας με μικροκάψουλες, σύμπλεγμα βιταμινών Α+Ε και φυσικά αντιοξειδωτικά περιλαμβάνει τα εξής προϊόντα: αντηλιακά λάδια με σύνθεση χωρίς λιπαρότητα, με δείκτη προστασίας 2 και 6, ζελ για έντονο μαύρισμα, αντηλιακά λάδια με δείκτη προστασίας 0, 3 και 5, αντηλιακό γαλάκτωμα σε σπρέι για προστασία στα σπορ με δείκτη προστασίας 10, αντηλιακό στικ για προστασία στις ευαίσθητες περιοχές του προσώπου στα σπορ, με δείκτη προστασίας 30, αντηλιακή κρέμα προσώπου με δείκτη προστασίας 19, αντηλιακό γαλάκτωμα με δείκτη προστασίας 3, 7, 12, 19, 25 και αντηλιακό γαλάκτωμα σε σπρέι με δείκτη προστασίας 8 και 15. Επίσης, αντηλιακό γαλάκτωμα με αντιγηραντική δράση με δείκτη προστασίας 15 και 20. Η σειρά για μετά τον ήλιο περιλαμβάνει δροσιστικό ζελ και ενυδατικό γαλάκτωμα.

SWARZKORPF-RILKEN

Συνολικά 17 κωδικούς διαθέτει η σειρά Coppertone. Το μερίδιο αγοράς των συγκεκριμένων προϊόντων, σύμφωνα με στοιχεία της AC Nielsen, διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα το 2000 και ανήλθε σε περίπου 4,3%, έναντι 4,4% το 1999.

Ειδικότερα, η σειρά Coppertone περιλαμβάνει: το νέο προϊόν γαλάκτωμα σε σπρέι, με δείκτη προστασίας 8 έως 15, δύο κωδικούς λαδιών με δείκτη προστασίας 2 (σε κλασικό άρωμα και άρωμα tropical blend), έξι “κλασικά” γαλακτώματα, με δείκτη προστασίας από 4 έως 15 και δύο για παιδιά με την επωνυμία “water baby” και δείκτη προστασίας 25 και 30, αντηλιακό λάδι χωρίς λιπαρότητα, με δείκτη προστασίας 2 και γαλάκτωμα after sun.

Η εταιρεία αρχίζει δυναμικά την προβολή των αντηλιακών της προϊόντων από την αρχή της σεζόν, κυρίως με δώρα προς τον καταναλωτή και εκπτωτικά κουπόνια.