Η επαγρύπνηση των καταναλωτών απέναντι στους κινδύνους που μπορούν να προέλθουν από την εκτεταμένη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία αποτυπώνεται στη σημαντική αύξηση των πωλήσεων των αντηλιακών την τελευταία τριετία, η οποία κυμαίνεται κατά μέσο όρο σε ποσοστό 10%.

Η επαγρύπνηση των καταναλωτών απέναντι στους κινδύνους που μπορούν να προέλθουν από την εκτεταμένη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία αποτυπώνεται στη σημαντική αύξηση των πωλήσεων των αντηλιακών την τελευταία τριετία, η οποία κυμαίνεται κατά μέσο όρο σε ποσοστό 10%.

Ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς αντηλιακών τα τελευταία χρόνια είναι η στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα με υψηλό δείκτη προστασίας. Αυτό οφείλεται στα επιπρόσθετα και αναγκαία μέτρα που λαμβάνουν για την πρόληψη των δερματικών παθήσεων που μπορεί να προκαλέσει η ηλιακή ακτινοβολία. Για το λόγο αυτό έχει σημειωθεί εξάλλου σημαντική αύξηση των πωλήσεων των αντηλιακών στο διάστημα 1999-2001. Για το 2002 αναμένεται ωστόσο σταθεροποίηση των πωλήσεων, καθώς εκτιμάται ότι η ελληνική αγορά θα ακολουθήσει τις αντίστοιχες τάσεις που παρατηρήθηκαν πέρυσι στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία, η ελληνική αγορά των αντηλιακών προϊόντων ανήλθε πέρυσι σε περίπου 41 εκατ. ευρώ (οι εκτιμήσεις αφορούν το σύνολο της αγοράς συμπεριλαμβανομένης και της τουριστικής αγοράς).

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της AC Nielsen, οι πωλήσεις των αντηλιακών ανήλθαν το 2001 σε 10,2 εκατ. ευρώ σε αξία και σε 105.450 λίτρα σε όγκο (βλ. σχετικό πίνακα). Τα στοιχεία αυτά όμως αφορούν μόνο τις πωλήσεις των καταστημάτων καλλυντικών και των φαρμακείων της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης και αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό τμήμα της αγοράς. Στοιχεία για τις πωλήσεις των υπόλοιπων καναλιών διανομής, στα οποία συγκαταλέγονται και τα σούπερ μάρκετ, δεν είναι διαθέσιμα.

Τα σούπερ μάρκετ ελέγχουν το ήμισυ της διανομής

Σύμφωνα με τις μετρήσεις των εταιρειών του κλάδου, στο σύνολο των πωλήσεων που πραγματοποιούνται μέσω σούπερ μάρκετ, φαρμακείων και καταστημάτων καλλυντικών, το μερίδιο των σούπερ μάρκετ ανέρχεται σε 47% ενώ το υπόλοιπο 53% των πωλήσεων πραγματοποιείται μέσω των φαρμακείων και των καταστημάτων καλλυντικών. Τα δύο τελευταία χρόνια τα καταστήματα καλλυντικών διευρύνουν συνεχώς το μερίδιό τους. Έτσι το 2001 κατείχαν μερίδιο 16%, έναντι 14% το 2000, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες εκτιμήσεις. Το αντίστοιχο μερίδιο των φαρμακείων το 2001 ήταν 37%.

Σημαντικό είναι το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης, που στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι τα χιλιάδες τουριστικά καταστήματα σε όλα τα νησιά και τα παραθαλάσσια θέρετρα. Οι περισσότεροι καταναλωτές σε αυτά τα σημεία είναι βέβαια οι τουρίστες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εταιρειών, το μερίδιο της τουριστικής αγοράς ανέρχεται σε περίπου 37% της συνολικής αγοράς σε όγκο και αξία.

Οι υποκατηγορίες

Οι σημαντικότερες υποκατηγορίες των αντηλιακών, σύμφωνα με το διαχωρισμό των εταιρειών, είναι τα γαλακτώματα, τα λάδια, τα προϊόντα προσώπου, τα προϊόντα για μετά τον ήλιο (after sun) και τα «υπόλοιπα», στα οποία περιλαμβάνονται προϊόντα self tan (για μαύρισμα χωρίς ηλιακή ακτινοβολία).

Η σημαντικότερη υποκατηγορία είναι εκείνη των γαλακτωμάτων, προϊόντων που, κατά την εκτίμηση του καταναλωτικού κοινού, προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία. Καταλαμβάνει μερίδιο 67% επί του συνόλου της αγοράς. Στο πλαίσιό της η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πιο ειδική υποκατηγορία είναι εκείνη των σπρέι, με μερίδιο 14% και αύξηση το 2001 κατά 19% σε όγκο και 24% σε αξία. Άλλες σημαντικές υποκατηγορίες των γαλακτωμάτων είναι τα παιδικά αντηλιακά, με μερίδιο 19%, οι λοσιόν, με 66%, και τα αντηλιακά για τα σπορ, με 1-2%.

Στο σύνολο της αγοράς, τα αντηλιακά λάδια κατέχουν μερίδιο 14%, τα προϊόντα προσώπου 8% και τα after sun 9%. Τα προϊόντα self tan καλύπτουν μερίδιο μόλις 2%, καθώς απέτυχαν εμπορικά στη χώρα μας.

Η αγορά των αντηλιακών είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική, προσελκύει συνεχώς νέες εταιρείες των οποίων ο ανταγωνισμός διαφοροποιείται από χρόνο σε χρόνο. Δεδομένης της εποχικότητάς τους, η καλοκαιρινή περίοδος συγκεντρώνει όλες τις προωθητικές ενέργειες είτε below the line είτε above the line.

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΑΒΕΕ

Η εταιρεία διαθέτει μία πλήρη γκάμα αντηλιακών (πρόσωπο – σώμα – after sun) με την επωνυμία Carrotene. Οι πωλήσεις του Carrotene έχουν σημειώσει εντυπωσιακή αύξηση από το 1999, της τάξης του 50% ετησίως, όπως τονίζουν στελέχη της εταιρείας.

Στη σειρά των αντηλιακών η ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΑΒΕΕ λανσάρει φέτος ένα νέο, πρωτοποριακό προϊόν. Πρόκειται για ένα αντηλιακό γαλάκτωμα με ρυθμιζόμενο δείκτη προστασίας (από 2 έως 30 SPF). Το προϊόν διατίθεται σε πρωτοποριακή συσκευασία με δύο διαφορετικά γαλακτώματα, τα οποία αναμειγνύονται με ειδικό μηχανισμό, ώστε να επιτυγχάνεται ο βαθμός προστασίας που επιθυμεί ο καταναλωτής. Παράλληλα διατίθεται και ανταλλακτικό.

Η εταιρεία θα προωθήσει φέτος και μία νέα σειρά pre-sun, για προετοιμασία του δέρματος πριν από την έκθεση στον ήλιο. Πρόκειται για δύο προϊόντα (προσώπου-σώματος) ενισχυμένα με βιταμίνες και με ισχυρό ενυδατικό παράγοντα B-glucal.

Το πρόγραμμα των προωθητικών ενεργειών της εταιρείας περιλαμβάνει κουπόνια, προσφορά δώρων, προβολές στα καταστήματα με stands, δειγματοδιανομές και ειδικά ενημερωτικά φυλλάδια.

Η διαφημιστική δαπάνη του Carrotene αυξήθηκε πέρυσι κατά 27% και αντιπροσωπεύει το 32% των διαφημιστικών κονδυλίων της κατηγορίας του, καθώς και τη μεγαλύτερη τηλεοπτική επένδυση σε σχέση με τα ανταγωνιστικά προϊόντα. Σε ποσοστό 80% η επικοινωνιακή πολιτική του Carrotene γίνεται μέσω της τηλεόρασης.

L’ OREAL HELLAS AE

Τέσσερα νέα προϊόντα προσθέτει στη γκάμα των αντηλιακών της προϊόντων Ambre Solaire η L’ ΟRΙAL: αντηλιακό σπρέι για παιδιά με υψηλή προστασία (SPF 30) σε συσκευασία των 200 ml, ενυδατικό σπρέι προστασίας με δείκτη προστασίας 12 σε συσκευασία 200 ml και δύο νέα προϊόντα για προστασία μετά τον ήλιο –γαλάκτωμα ειδικής ανάπλασης για μετά τον ήλιο σε συσκευασία των 250 ml και ανακουφιστικά επιθέματα ηλιακών εγκαυμάτων σε συσκευασία πέντε τεμαχίων.

Μεταξύ των προωθητικών ενεργειών της εταιρείας στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνεται η προσφορά δώρων με την αγορά ενός ή δύο προϊόντων, καθώς και η παροχή εκπτωτικών κουπονιών. Επίσης η L’ ΟRΙAL παρέχει στους καταναλωτές ι ειδικά ενημερωτικά φυλλάδια για τα προϊόντα της και τις ιδιότητές τους.

Beiersdorf Hellas

Η BEIERSDORF HELLAS διαθέτει τα αντηλιακά προϊόντα Nivea Sun – μια κυρίαρχη μάρκα στην ελληνική και στην ευρωπαϊκή αγορά– καθώς και τα Sea o Sun.

Η εταιρεία φροντίζει κάθε χρόνο να ανανεώνει τη γκάμα της παρουσιάζοντας νέα καινοτόμα προϊόντα. Φέτος το νέο αντηλιακό Nivea Sun είναι το Firming Lotion με δείκτη προστασίας 15. Πρόκειται για ένα αντηλιακό που όχι μόνο προστατεύει από την ηλιακή ακτινοβολία, αλλά ενυδατώνει, περιποιείται και επιπλέον προσφέρει σύσφιξη στην επιδερμίδα.

Τα αντηλιακά προϊόντα Nivea Sun και Sea O Sun έχουν άριστη διανομή τόσο στα σούπερ μάρκετ όσο και στα τουριστικά σημεία ολόκληρης της Ελλάδας. Η εταιρεία υποστηρίζει έντονα τις πωλήσεις της στα σούπερ μάρκετ. Για το 2002 σχεδιάζει προωθήσεις με μεγάλες διανομές κουπονιών αλλά και πρωτότυπες tailor made ενέργειες.

Επιπλέον κάθε χρόνο παρουσιάζει ανανεωμένο διαφημιστικό πρόγραμμα υποστηρίζοντας κυρίως τα νέα της προϊόντα. Η πολιτική της είναι να εξασφαλίζει έντονη παρουσία σε όλα τα μέσα μαζικής επικοινωνίας.

Πωλήσεις αντηλιακών στα καταστήματα καλλυντικών και τα φαρμακεία 2000-2001 (Μάιος -Οκτώβριος) σε όγκο (λίτρα) και αξία (χιλιάδες ευρώ) στις περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης (εκτός των νησιών Αιγαίου και Ιονίου).




 

2000

2001

Πωλήσεις σε όγκο

105.080

105.450

Πωλήσεις σε αξία

10.102

10.261

Πηγή: AC Nielsen

Οι κύριες υποκατηγορίες των αντηλιακών προϊόντων και ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων το 2001 (εκτιμήσεις εταιρειών).







Γαλακτώματα

67%

Υποκατηγορίες

-Παιδικά

-Σπρέι

-Λοσιόν

-Σπορ

– 19%

– 14%

– 66%

– 1-2%

Λάδια

14%

Προϊόντα προσώπου

8%

After sun

9%

Λοιπά (self tan κ.α.)

2%