Ημέρες δόξας γνωρίζει το λιανεμπόριο στα Βαλκάνια και ειδικά στη Ρουμανία και τη Σερβία, όπου το μέγεθος των αγορών μεγεθύνεται συνεχώς και νέες αλυσίδες ξεκινούν επενδύσεις για τη δημιουργία καταστημάτων. Συνολικά, η ρουμανική αγορά της λιανικής, όπως εκτιμάται, θα αναπτυχθεί από τα 40 δισ. ευρώ πέρυσι στα 100 δισ. ευρώ το 2010. Στο Βουκουρέστι οι αλυσίδες λιανικής ήδη ελέγχουν το 70% της συνολικής αγοράς. Στη Σερβία ο συνολικός κύκλος εργασιών των 25 κορυφαίων εταιρειών του κλάδου ανέρχεται περίπου στα 1,7 δισ. ευρώ, σε αυτές απασχολούνται περίπου 20.000 εργαζόμενοι, ενώ συνολικά τα σημεία πώλησης λιανικής σε όλη τη χώρα (σούπερ μάρκετ, υπέρ μάρκετ, μικρά καταστήματα, περίπτερα κλπ) ξεπερνούν τα 10.000.

‘Οσον αφορά στη Ρουμανία, σύμφωνα με προβλέψεις που διατύπωσε η marketing manager της Carrefour στη χώρα, κυρία Andrea Mihai, το μερίδιο των αλυσίδων λιανικής στη συνολική αγορά του ρουμανικού λιανεμπορίου θα ανέλθει στο 50% ως το 2010, έναντι 39% το 2007. Στο Βουκουρέστι οι αλυσίδες λιανικής ήδη ελέγχουν το 70% της συνολικής αγοράς.

Μέχρι στιγμής στη Ρουμανία δραστηριοποιούνται 74 υπέρ μάρκετ, 88 σούπερ μάρκετ, 152 καταστήματα discount και 40 μονάδες cash& carry. Οι αλυσίδες εξακολουθούν να επεκτείνονται σε περιοχές με χαμηλότερη αγοραστική δύναμη, με αποτέλεσμα τη μείωση των εσόδων ανά τμ, τα οποία το 2007 ανέρχονταν στα 9.700 ευρώ.

Σύμφωνα με την Carrefour, τα βασικά ζητήματα στην ανάπτυξη του ρουμανικού λιανεμπορίου σήμερα σχετίζονται με την αύξηση της τιμής της γης, την επέκταση όλων των μορφών του εμπορίου, την άνοδο των μισθών και την μετανάστευση του εργατικού δυναμικού. “Αντιμετωπίζουμε σοβαρή έλλειψη εργατικού δυναμικού, ιδιαίτερα στο Βουκουρέστι, δεδομένου του χαμηλού δείκτη ανεργίας στην περιοχή αυτή”, δήλωσε η κυρία Mihai.

Συνολικά, η ρουμανική αγορά του λιανικού εμπορίου, όπως εκτιμάται, θα αναπτυχθεί από τα 40 δισ. ευρώ πέρυσι στα 100 δισ. ευρώ το 2010.

Συγκεντρώνεται το σερβικό λιανεμπόριο

Ο τομέας του λιανεμπορίου αποτελεί έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της σερβικής οικονομίας. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των 25 κορυφαίων εταιρειών του κλάδου ανέρχεται περίπου στα 1,7 δισ. ευρώ, ενώ σε αυτές απασχολούνται περίπου 20.000 εργαζόμενοι. Συνολικά, τα σημεία πώλησης λιανικής σε όλη τη χώρα (σούπερ μάρκετ, υπέρ μάρκετ, μικρά καταστήματα, περίπτερα κλπ) ξεπερνούν τα 10.000. ‘Ενας μεγάλος αριθμός σούπερ μάρκετ λειτουργούν στη σερβική πρωτεύουσα. Τα περισσότερα ανήκουν σε εγχώριους ιδιοκτήτες και κυρίως στον μεγαλύτερο σερβικό επιχειρηματικό όμιλο Delta Holding.

Οι μεγαλύτερες αλυσίδες-μέλη του ομίλου Delta Holding στη Σερβία είναι οι: C-Market με 200 καταστήματα, Μaxi με περισσότερες των 200 μονάδες, Tempo με 4 υπέρ μάρκετ και Pekabeta. ‘Αλλες μεγάλες αλυσίδες είναι η σλοβενική Mercator με 4 υπέρ μάρκετ και η θυγατρική της Rodic με 4 υπέρ μάρκετ, η Super Vero του ομίλου Βερόπουλος και η Μetro Cash & Carry, μέλος του γερμανικού ομίλου Metro AG με 5 υπέρ μάρκετ.

Ο όμιλος Delta Holding στη Σερβία κατέχει ηγετική θέση, δεδομένου ότι οι θυγατρικές του πραγματοποιούν το 40% του συνολικού κύκλου εργασιών του λιανεμπορίου στη χώρα.

Η ελληνική παρουσία στη Σερβία

Ο ελληνικός όμιλος Βερόπουλος λειτουργεί στο Bελιγράδι τρία καταστήματα με το σήμα Vero και την περίοδο που διανύουμε προχωρεί στην ανέγερση του 4ου σούπερ μάρκετ στη σερβική πρωτεύουσα. H νέα αυτή επένδυση, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, θα έχει στεγασμένους χώρους 3.500 τμ και αναμένεται να λειτουργήσει σε περίπου έναν χρόνο. Ωστόσο, ο όμιλος συναντά προβλήματα στη δρομολόγηση των διαδικασιών δημιουργίας του 5ου καταστήματός του στο Βελιγράδι, προϋπολογισμού επένδυσης 10 εκατ. ευρώ. Αιτία είναι τα προσκόμματα που προκύπτουν από τη συμπεριφορά κατοίκων που γειτνιάζουν προς το ακίνητο, το οποίο προορίζεται να «φιλοξενήσει» το κατάστημα της ελληνικής αλυσίδας, συνολικής στεγασμένης επιφάνειας 1.560 τμ.

Οι προοπτικές διείσδυσης κι άλλων ελληνικών λιανεμπορικών εταιρειών στη γειτονική χώρα είναι θετικές, υπό την προϋπόθεση ότι θα προμηθεύονται προϊόντα και από τη Σερβία αντί να τα εισάγουν στο σύνολό τους, δεδομένου του μεγάλου ύψους των δασμών εισαγωγής. Επίσης, θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα υφιστάμενα σερβικά κανάλια διανομής. ‘Αλλη προτεινόμενη λύση είναι η σύσταση κοινοπραξίας με σερβικές εταιρείες ή η εξαγορά κάποιας από τις ήδη δραστηριοποιούμενες τοπικές αλυσίδες στη χώρα.