Παράγοντες του κλάδου των σούπερ μάρκετ υποστηρίζουν πως το κραχ στη διεθνή χρηματαγορά δεν έχει επηρεάσει προς το παρόν την εγχώρια ζήτηση των ειδών καθημερινής κατανάλωσης. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι η κάμψη των πωλήσεων του κλάδου κατά το τελευταίο τετράμηνο, που κυμάνθηκε μεταξύ 2% έως 3% σε μέσα επίπεδα, προηγήθηκε αφενός της εκδήλωσης της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης και αφετέρου δεν εντάθηκε τον τελευταίο μήνα, που το θέμα της ύφεσης κυριαρχεί στα ΜΜΕ. Αναμένοντας τα στοιχεία του Οκτωβρίου, παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα τα στοιχεία της IRI, που δείχνουν πως κατά το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2008 οι πωλήσεις σε αξία των τυποποιημένων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 3%, ποσοστό το οποίο αλλάζει πρόσημο, αν συνυπολογιστεί πως η μεταβολή του ΔΤΚ ήταν το συγκεκριμένο διάστημα 4,7%. Από τα στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι οι μεγάλες αυξήσεις των πωλήσεων σε αξία σημειώθηκαν στους μήνες των μεγάλων ανατιμήσεων.

Γνωστός παράγοντας του κλάδου των σούπερ μάρκετ  υποστηρίζει ότι στην πλειοψηφία τους οι κάτοικοι των δύο μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας μόνο αυτοσυγκράτηση δεν επέδειξαν προ ημερών, όταν, προσθέτοντας μερικές ημέρες άδειας στον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, ξεχύθηκαν στην ύπαιθρο αφήνοντας πίσω τους φόβους τους για τη διεθνή ύφεση.

Μιλώντας βάσει των πραγματικών όρων της αγοράς, άλλος παράγοντας του κλάδου επισημαίνει ότι κατά το τελευταίο τετράμηνο, σε μέσα επίπεδα, παρατηρείται μια μικρή κάμψη του τζίρου των σούπερ μάρκετ της τάξης του 2% με 3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Αλλά αυτή η κάμψη δεν πρέπει να συσχετιστεί άμεσα με την εκδήλωση της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης, εφόσον προηγήθηκε αυτής, ενώ δεν εντάθηκε τον τελευταίο μήνα, που το θέμα της ύφεσης κυριαρχεί στα ΜΜΕ. Φυσικά, όπως διευκρινίζει, αν οι δείκτες αποπληθωριστούν, το ποσοστό της κάμψης των πωλήσεων είναι ενισχυμένο, πράγμα εμφανές και από τα στοιχεία της ΕΣΥΕ για την εξέλιξη του λιανικού τζίρου τον Ιούλιο, δηλαδή επίσης πριν την εκδήλωση της κρίσης.

«Μέχρι σήμερα», δηλώνει, «η κρίση επιδρά μόνο ψυχολογικά στους ‘Eλληνες καταναλωτές, οι οποίοι, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, αν και προβληματισμένοι έως τρομοκρατημένοι σε κάποιες περιπτώσεις, δεν φαίνεται να αντιδρούν ορθολογικά».

Σύμφωνα πάντως με άλλα στελέχη της αγοράς, η πτωτική πορεία του τζίρου, η οποία έγινε ιδιαίτερα έντονη μετά τον Απρίλιο (σε αποπληθωρισμένες τιμές), θα συνεχιστεί μέχρι τουλάχιστον το τέλος του έτους. Να σημειωθεί πως δεν έχει ακόμη καταγραφεί σε επίσημα στοιχεία η επίπτωση της επιδείνωσης του οικονομικού κλίματος κατά τον Οκτώβριο, στις πωλήσεις του συγκεκριμένου μήνα.

Την “πληρώνουν” άλλοι κλάδοι

Στην αγορά πιθανώς παρατηρείται ένα “σφίξιμο” της ζήτησης, αλλά αυτό αφορά κυρίως σε άλλους κλάδους της λιανικής, όπως των αυτοκινήτων, των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών κά, όχι όμως στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Γκρίνια ακούγεται από την πλευρά των προμηθευτών, στους οποίους ενδεχομένως η αγωνία για τον βαθμό επίδρασης της κρίσης στα ελληνικά νοικοκυριά είναι πιο έντονη, ωστόσο θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι οι πωλήσεις τους συμπιέσθηκαν λόγω του δυσμενούς κλίματος στα χρηματιστήρια.

Η απειλή της ύφεσης μεγαλύτερη για τα μικρά σούπερ μάρκετ

Ενδιαφέροντα στοιχεία για την πορεία των πωλήσεων προκύπτουν από τις μετρήσεις της IRI. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών, η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε αξία, σε ό,τι αφορά στα τυποποιημένα προϊόντα, σημειώθηκε στα μεγάλα καταστήματα και τα υπέρ μάρκετ, ενώ σημαντική ήταν και η αύξηση πωλήσεων των προϊόντων PL. Ιδιαίτερη επίπτωση της κρίσης στις πωλήσεις τους φαίνεται πως έχουν τα μικρά σούπερ μάρκετ, από τα οποία κυρίως απορροφούν μερίδια τα καταστήματα discount. Οι μεγάλοι του κλάδου δείχνουν να αντιστέκονται στην κρίση με προσφορές και προωθητικές ενέργειες.

Τα επώνυμα προϊόντα είχαν αύξηση πωλήσεων 1,8%, ενώ τα PL 30%

Για τις πωλήσεις σε όγκο υπάρχουν μόνο εκτιμήσεις, λόγω της δυσκολίας υπολογισμού τους βάσει μιας ενιαίας μονάδας μέτρησης. Πάντως, οι εκτιμήσεις μιλούν για πτώση των πωλήσεων σε όγκο (το συγκεκριμένο 9μηνο) κατά 1%.