Εμπορικά πάρκα, όπως αυτό της περιοχής του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, ενδέχεται να αποκτήσουν τα επόμενα χρόνια αρκετές περιοχές της Ελλάδας. Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην ανάπτυξη των αεροδρομικών υποδομών της χώρας και να δρομολογήσει φέτος τις διαδικασίες για την είσοδο ιδιωτών στα περιφερειακά αεροδρόμια της επικράτειας, αναμένεται ότι θα κινήσει το ενδιαφέρον για επενδύσεις κυρίως στα αεροδρόμια μεγάλης συγκέντρωσης επιβατών. Κατά πληροφορίες, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σύντομα θα προχωρήσει στην επιλογή τεχνοκρατών, οι οποίοι θα υποβάλουν προτάσεις μεθόδων αξιοποίησης των αερολιμένων, στο πλαίσιο είτε των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα είτε των εκμισθώσεων με συμβάσεις παραχώρησης, μη αποκλειομένης και της χρήσης της μεθόδου των αποκρατικοποιήσεων.

Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην ανάπτυξη των αεροδρομικών υποδομών της χώρας και να δρομολογήσει εντός του 2009 τις διαδικασίες για την είσοδο ιδιωτών στα περιφερειακά αεροδρόμια όλης της επικράτειας αναμένεται ότι θα ανοίξει την όρεξη των επιχειρηματιών, οι οποίοι θα επιδιώξουν αλλαγές, όσον αφορά στην εμπορική χρήση των περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό επιβατών κάθε χρόνο.

Τα δέκα μεγαλύτερα και ελκυστικότερα προς ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια είναι του Ηρακλείου, της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κω, της Σαντορίνης και της Μυτιλήνης. Σημειώνεται ότι κατ’ έτος από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου περνούν περίπου 5,3 εκατομμύρια επιβάτες, από της Θεσσαλονίκης περίπου 3,8 εκατομμύρια και από της Ρόδου περίπου 3,4 εκατομμύρια. Μικρότερο, αλλά σημαντικό, αριθμό επιβατών εξυπηρετούν τα αεροδρόμια της Κέρκυρας (1,9 εκατομμύρια), των Χανίων (1,7 εκατομμύρια), της Κω (1,5 εκατομμύρια), της Ζακύνθου (1 εκατομμύριο) και της Σαντορίνης (678 χιλιάδες).

Προς άγραν «μνηστήρων»

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σύντομα θα προχωρήσει στην επιλογή οικονομοτεχνικών και νομικών συμβούλων, οι οποίοι, αφού προηγουμένως μελετήσουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά κάθε αεροδρομίου, θα υποβάλουν τις προτάσεις τους σχετικά με την πλέον επωφελή αξιοποίησή τους. Το βασικό κριτήριο της αξιολόγησής τους θα είναι η επιβατική κίνηση κάθε αερολιμένα, και προφανώς αυτό θα αποτελέσει το επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ιδιωτών επενδυτών.

Οι μέθοδοι που θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη των αεροδρομίων με τη συνεργασία των ιδιωτών μπορεί να είναι, σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο η Διυπουργική Επιτροπή, είναι είτε οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ( ΣΔΙΤ) είτε οι εκμισθώσεις με συμβάσεις παραχώρησης, ενώ ανοικτό -αλλά με μικρές πιθανότητες- είναι το ενδεχόμενο περιορισμένης χρήσης της μεθόδου των αποκρατικοποιήσεων. Μάλιστα, προκειμένου το εγχείρημα να προσελκύσει το ενδιαφέρον των ιδιωτών, είναι πιθανό να γίνουν «ομαδοποιήσεις αεροδρομίων», ώστε να διατεθούν «πακέτο» προς εκμετάλλευση. Κάτι τέτοιο θεωρείται προϋπόθεση, αφού, ενώ το ενδιαφέρον των ιδιωτών για δραστηριότητες στα μεγάλα αεροδρόμια θεωρείται δεδομένο, αυτό δεν είναι σίγουρο όσον αφορά στους αερολιμένες με μικρότερη κίνηση ή έντονη εποχικότητα.

Δέλεαρ για τους επενδυτές

Η ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων, με τη μορφή σύγχρονων εμπορικών κέντρων ή άλλου τύπου συναφείς χρήσεις, περιλαμβάνεται στις προτάσεις, με τις οποίες η κυβέρνηση θέλει να δελεάσει τους ιδιώτες επενδυτές.

Το μοντέλο της ανάπτυξης εμπορικών χρήσεων από ιδιώτες σε χώρους αεροδρομίων εφαρμόζεται εδώ και αρκετά χρόνια σε πολλές χώρες της Ευρώπης, αλλά και στην Τουρκία.

Πιθανή θεωρείται η συμμετοχή στη διαδικασία ανάπτυξης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας και της γερμανικής εταιρείας Ηochtief, η οποία έχει σήμερα την εκμετάλλευση του Ελ. Βενιζέλος, με σύμβαση που λήγει το 2025. Η γερμανική εταιρεία φέρεται να εκδηλώνει ενδιαφέρον για το έργο του διεθνούς αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης -προϋπολογισμού κατασκευής περίπου 1,5 δισ. ευρώ, μέσω συμβάσεως παραχώρησης- το οποίο, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, πρόκειται να δημοπρατηθεί το φθινόπωρο φέτος.