Το 1 δισ. ευρώ ξεπέρασε το 2023 το συνολικό ποσό ειδικού φόρου κατανάλωσης καφέ που έχει αποδοθεί μέσα στην επταετία που έχει τεθεί σε ισχύ από την κυβέρνηση το σχετικό μέτρο.
Η Ελληνική Ένωση Καφέ -και με τη νέα σύνθεση του προεδρείου της- συνεχίζει πάγια να ζητά από την κυβέρνηση την κατάργηση του συγκεκριμένου φόρου, διότι «αυτό θα εξασφάλιζε πρόσθετα κεφάλαια κίνησης για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο».

Το ζήτημα του ειδικού φόρου κατανάλωσης καφέ
Το ζήτημα της κατάργησης ή μη του φόρου δεν αντιμετωπίζεται θετικά από την κυβέρνηση, επειδή ο φόρος έχει αποδειχθεί ανελαστικός ως προς τη συνολική κατανάλωση. Ωστόσο, η πολιτική του φόρου φέρεται να έχει γιγαντώσει το λαθρεμπόριο και το παρεμπόριο καφέ, καθώς έχει γίνει ελκυστική η αγορά πρώτης ύλης χωρίς παραστατικά, με αντίστοιχη φοροαποφυγή στο τελικό σημείο. Από την ετήσια κατανάλωση καφέ στη χώρα, το 10% έως 15% αφορά παράνομη κατανάλωση πανελλαδικώς, με πρώτη χώρα προέλευσης τη Βουλγαρία. Μόνο το 2023 οι νόμιμες εταιρείες καφεστίασης και πώλησης καφέ στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο ξεπέρασε τα 140 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι ο φόρος είναι €2,00 στον ωμό καφέ, €3,00 στον ψημένο και €4,00 στον στιγμιαίο καφέ ανά κιλό, στο οποίο προστίθεται ΦΠΑ 13%. Η Ελληνική Ένωση Καφέ ζητά από την κυβέρνηση ένα σεβαστό ποσοστό του ετησίως εισπραχθέντος σχετικού φόρου να διοχετεύεται για ελέγχους στα τελωνεία – πύλες εισόδων στην Ελλάδα και σε άλλες ενέργειες για την αντιμετώπιση λαθρεμπορίου και παρεμπορίου. Μέχρι στιγμής, η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί κινητές μονάδες ελέγχου.

Ανατιμήσεις ενόψει
Ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί την Ελληνική Ένωση Καφέ είναι η ανατίμηση των προϊόντων καφέ που βρίσκονται στο ράφι του σούπερ μάρκετ, η οποία βρίσκεται επί θύραις. «Τα καιρικά φαινόμενα στο Βιετνάμ δημιούργησαν ελλείψεις πρώτης ύλης και οδήγησαν σε αυξήσεις τιμής της ποικιλίας Robusta, έως και 60% σε χρηματιστηριακό επίπεδο. Αυτή η αύξηση συμπαρέσυρε και την ποικιλία Arabica, σε αυξημένες τιμές κατά 30%. Μέχρι στιγμής, οι επιχειρήσεις δείχνουν να απορροφούν τις αυξήσεις. Αν όμως το αυξητικό κύμα συνεχιστεί, θα χρειαστεί οι εταιρείες να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις από 5%, ίσως έως και 15%», δήλωσε ο νέος πρόεδρος Τάσος Γιάγκογλου.

Πάντως, δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να έχει επηρεαστεί η κατανάλωση, ίσα-ίσα που σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η Έλληνική Ένωση Καφέ έχει δει αύξηση όγκου κατά 1,6% στις πωλήσεις καφέ στο σούπερ μάρκετ μεταξύ τρίτου και τετάρτου τριμήνου 2023. Η ετήσια κατανάλωση καφέ είναι 40.000 τόνοι συνολικά.

Ο ελληνικός καφές, που επιμένει
Ως προς τον επιμερισμό κατανάλωσης σε όγκο οργανωμένου λιανεμπορίου, το 50% αφορά ελληνικό καφέ, το 18% στιγμιαίο, το 17% καφέ φίλτρου και το 15% espresso, εκ του οποίου το 71% αφορά αξία πωλήσεων σε κάψουλες. Οι πωλήσεις κάψουλας καταλαμβάνουν το 50% στην τοποθέτηση στο ράφι, σε κιλά. Το 70% του όγκου πωλήσεων στο σούπερ μάρκετ αφορά ελληνικό και στιγμιαίο καφέ. Αντιθέτως, το 90% του όγκου στην καφεστίαση ξεπερνά το 90% σε espresso.

Ο ετήσιος τζίρος καφέ στο οργανωμένο λιανεμπόριο κυμάνθηκε το 2023 μεταξύ 350 και 400 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα 180 εκατ. ευρώ ετησίως φθάνει η πώληση κόκκου καφέ ως πρώτη ύλη προς καφεστίαση πανελλαδικά. Η συνολική αξία παρασκευασμένων ροφημάτων καφέ στη χώρα υπολογίζεται σε 2,2 δισ. ευρώ, χωρίς το ΦΠΑ.

Τουριστικό κοινό και μερίδια κατανάλωσης εντός κι εκτός σπιτιού
Το κοινό του τουρισμού στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 385.000 άτομα επιπλέον σε ετήσια βάση Ο μέσος Έλληνας πίνει 1,5 ρόφημα καφέ την ημέρα, με ετήσια κατανάλωση 4,2 κιλά ανά έτος. Το 55% των Ελλήνων έχουν ελληνικό καφέ στο σπίτι του, είτε πίνουν, είτε όχι, «μήπως τυχόν έρθει επισκέπτης και τους ζητήσει».

Η έρευνα της Κάπα Research του 2023, για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, παρατήρησε μετατόπιση κατανάλωσης στην περίοδο της πανδημικής κρίσης, προς την εντός σπιτιού κατανάλωση και την εργασία, σε ποσοστό 80%. Στη μεταπανδημική εποχή, η εκτός σπιτιού κατανάλωση επανήλθε, για να σταθεροποιηθεί στο 40%, με την εντός σπιτιού να φθάνει το 60%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter