Η βέλτιστη σχέση μεταξύ ποιότητας και τιμής, το λεγόμενο value for money, φαίνεται ότι αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα κριτήριο επιλογής των καταναλωτών, ειδικά σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα και ποτά, εκτιμά ο κ. Ανδρέας Φερνές, διευθυντής πωλήσεων στην οργανωμένη λιανική της εταιρείας Βίκος. Οι επιπτώσεις της πληθωριστικής κρίσης, ειδικά στην κατηγορία των αναψυκτικών αποτυπώνονται στο ρυθμό ανάπτυξης του όγκου πωλήσεων…
Όπως αναφέρει, ωστόσο, ο κ. Ανδρέας Φερνές, η προσπάθεια της εταιρείας να συγκρατήσει τα κόστη, απορροφώντας σημαντικό μέρος των ανατιμήσεων από την εκτόξευση του ενεργειακού κόστους, έχει βοηθηθεί σημαντικά από τις επενδύσεις της τα προηγούμενα χρόνια, οι οποίες της έδωσαν τη δυνατότητα εξοικονομήσεων του παραγωγικού κόστους. Επιπλέον τα λανσαρίσματα νέων προϊόντων, που ανταποκρίνονται στα νέα ζητούμενα των καταναλωτών, έδωσαν νέο χώρο ραφιού στα προϊόντα του brand Βίκος και ενίσχυσαν τα μερίδια της εταιρείας στις συγκεκριμένες αγορές.
Βασικός πυλώνας του στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης της Βίκος είναι η κατηγορία των λειτουργικών νερών, η δημιουργία προϊόντων με σφραγίδα ΠΟΠ, σε συνεργασία και με πανεπιστημιακά ιδρύματα, αλλά και η διείσδυση σε νέα κανάλια διανομής.
Εξασφαλίζουμε ανταγωνιστικές τιμές
σελφ σέρβις: Πώς έχει επηρεαστεί η κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών από τον πληθωρισμό και την ενεργειακή ακρίβεια και τι αναμένετε το 2023;
Ανδρέας Φερνές: Είναι γεγονός ότι η μεγάλη αύξηση των τιμών της ενέργειας έχει προκαλέσει μεγάλη αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και των μεταφορικών, που έχουν ως αποτέλεσμα τις συνεχείς ανατιμήσεις των προϊόντων στη λιανική σχεδόν όλων των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις αγορές του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών. Ιδιαίτερα στην αγορά των αναψυκτικών οι ανατιμήσεις φαίνεται ότι έχουν περιορίσει σημαντικά το ρυθμό ανάπτυξης της κατηγορίας, η οποία πλέον βρίσκεται σχεδόν στα ίδια επίπεδα από άποψη όγκου πωλήσεων με το 2021.
Ωστόσο, η Βίκος ΑΕ έχει κάνει μια τεράστια προσπάθεια συγκράτησης του κόστους, επωμιζόμενη το μεγαλύτερο ποσοστό του αυξημένου ενεργειακού κόστους, κάτι που διαπιστώνει ο καταναλωτής στο ράφι. Επίσης, για τις γιορτές η εταιρεία μας φρόντισε και φέτος με την προσφορά «1+1» στα προϊόντα Bίκος Cola, ώστε κάθε νοικοκυριό να μπορεί να προμηθεύεται αναψυκτικά για τα παραδοσιακά τραπέζια και τις γιορτινές συναντήσεις.
Πέραν αυτών η σταθερή αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας μας συνέβαλε στο να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τη συγκυρία. Οι επενδύσεις που κάναμε τα τελευταία χρόνια, με σκοπό την εξοικονόμηση του κόστους κατά την διαδικασία παραγωγής, μας έχει επιτρέψει να διατηρούμε σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς είμαστε σε θέση να εξασφαλίζουμε ανταγωνιστικές τιμές στα προϊόντα που τοποθετούμε στο ράφι και τη δυνατότητα να συνεχίσουμε να το κάνουμε αυτό και στη νέα χρονιά.
σ.σ.: Πώς σχεδιάζετε το προωθητικό πρόγραμμα της εταιρείας σας και πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθεί φέτος ο ανταγωνισμός;
Α.Φ.: Στις κατηγορίες του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών οι εταιρείες επενδύουν σε πολύ επιθετικά προωθητικά πλάνα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και ιδιαίτερα τις περιόδους αυξημένης ζήτησης, λόγω και της εποχικότητας που χαρακτηρίζει την αγορά μας. Η εταιρεία Βίκος επενδύει σε νέα προϊόντα, στην ανάπτυξη του δικτύου της και την εξέλιξη των μεριδίων της. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι καινοτόμες γεύσεις που έχουμε λανσάρει στην αγορά, όπως και οι νέες μας συσκευασίες, θα έχουν την ίδια μεγάλη αποδοχή από τους καταναλωτές. Στην τελική απόφαση των καταναλωτών που μας επιλέγουν πιστεύουμε ότι πρωτεύον κριτήριο είναι η καλύτερη δυνατή σχέση ποιότητας-τιμής (value for money), την οποία αναγνωρίζουν στα προϊόντα του brand Βίκος.
Έμφαση στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων
σ.σ.: Εξετάζετε την είσοδο της εταιρείας σας σε άλλες κατηγορίες ή υποκατηγορίες του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών (π.χ. εμπλουτισμένα/βιταμινούχα) και ποιες είναι αυτές;
Α.Φ.: Ένα μεγάλο μέρος της προσπάθειάς µας εστιάζεται στην έρευνα και την ανάπτυξη, επειδή πιστεύουμε ότι, όπως κυλά το νερό, έτσι εξελίσσονται και οι απαιτήσεις των καταναλωτών για νέα προϊόντα και καινοτόμες προσεγγίσεις. Μέσα από αυτή τη διαδικασία αναπτύχθηκαν τα αναψυκτικά µας, ενώ, στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, επενδύουμε σταθερά στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Ακολουθώντας λοιπόν τις τάσεις της εγχώριας και της παγκόσμιας αγοράς, εξετάζουμε και την ανάπτυξη των λειτουργικών νερών. Επιπλέον υλοποιούμε μια σειρά από ερευνητικά προγράμματα, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα ανάπτυξης φυσικού μεταλλικού νερού εμπλουτισμένου µε αντιοξειδωτικά φυτικά συστατικά, που προέρχονται από την Ήπειρο. Έτσι προέκυψε το Epirustonic, το οποίο σχεδιάσαμε σε συνεργασία µε το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, δημιουργώντας ένα καινοτόμο προϊόν που έχει σφραγίδα ΠΟΠ. Δηλαδή ακολουθούμε την τάση της παγκόσμιας αγοράς, ικανοποιώντας τη ζήτηση σε όλο τον κόσμο προϊόντων, στα οποία αναγράφεται ο τόπος προέλευσης.
Διευρύνουμε την ανταγωνιστικότητά μας
σ.σ.: Ποιες τάσεις στο F&B, που επηρεάζουν τις αγορές των καταναλωτών από την οργανωμένη λιανική, πιστεύετε ότι μπορείτε να αξιοποιήσετε ή εκτιμάτε ότι θα διαμορφώσουν μελλοντικά τις καταναλωτικές επιλογές (π.χ. η ανησυχία για την ποιότητα και την υγειονομική ασφάλεια του μη εμφιαλωμένου νερού);
Α.Φ.: Η εταιρεία Βίκος έχει επενδύσει στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη κατηγορία των μη αλκοολούχων mixers. Το λανσάρισμα του Βίκος Pink Grapefruit δικαίωσε αυτή μας την επιλογή, καθώς γνωρίζει ταχύτατη ανάπτυξη. Αποτελεί ήδη δημοφιλές προϊόν στο καταναλωτικό κοινό κι ένα επιτυχημένο παράδειγμα, το οποίο μας ανοίγει σημαντικές προοπτικές σε αυτή την κατηγορία. Αναφορικά με τις καταναλωτικές συνήθειες, κι εκεί παρατηρούνται αλλαγές. Σε ό,τι αφορά το συσχετισμό χρώματος και γεύσης, η παραδοχή ότι το χρώμα δεν δίνει µόνο γεύση, αλλά και αισθητικό στίγμα στον καθένα µας καθορίζει τις επιχειρηματικές μας επιλογές. Υπό αυτό το πρίσμα υλοποιήσαμε μια σημαντική επένδυση σε σύγχρονες γραμμές παραγωγής και εμφιάλωσης των αναψυκτικών, «σφραγίζοντας» την ποιότητα Βίκος σε γυάλινη και σε αλουμινένια συσκευασία. Με την νέα μας επένδυση η Βίκος διευρύνει την ανταγωνιστικότητά της, τόσο στην ευρύτερη κατηγορία των mixers όσο και σε νέα κανάλια διανομής.