Μπορεί η κρίση να έχει πλήξει τις πωλήσεις χονδρικής και λιανικής, μπορεί ο κόσμος της αγοράς να διαμαρτύρεται για το κακό κλίμα που επικρατεί στο εμπόριο και άπαντες να συμφωνούν ότι «οι επιχειρήσεις οφείλουν να έλθουν πιο κοντά στον καταναλωτή», όμως οι ανατιμήσεις δεν λείπουν από τα αγαθά καθημερινής ανάγκης και εν γένει από τα προϊόντα που διακινούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Πρόσφατα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το «σελφ σέρβις» και τα οποία αφορούν σε ένα μικρό μόνο χρονικό διάστημα, επιβεβαιώνουν ότι οι προμηθευτές στάθηκε αδύνατο να «κόψουν τη συνήθεια» να ανατιμούν τα προϊόντα τους, ακόμη και σε συνθήκες που το εισόδημα των νοικοκυριών έχει πιεστεί τα μέγιστα, που η ανεργία έχει χτυπήσει «κόκκινο», που οι διεθνείς αγορές εξακολουθούν να βλέπουν την ελληνική οικονομία «με μισό μάτι», ενώ η Τρόικα επιμένει στην πρόταξη πολιτικών αποπληθωρισμού.

Κόντρα στο ρεύμα των ημερών λοιπόν, ορισμένοι από τους σημαντικότερους προμηθευτές του λιανεμπορίου συνεχίζουν να ανατιμούν τα προϊόντα τους, έως και 26,67%. Το «σελφ σέρβις» εντόπισε ανατιμήσεις δέκα προμηθευτών, καταφέρνοντας να συγκεντρώσει στοιχεία για το διάστημα μόλις μιας εβδομάδας, της τελευταίας του Αυγούστου. Αν κανείς υπολογίσει το τι ενδεχομένως έχει συμβεί στη διάρκεια του καλοκαιριού, αλλά και τις μεταβολές τιμών που είναι πιθανόν να ισχύουν το φθινόπωρο, μπορεί να υποστηρίξει ότι ο αποπληθωρισμός θα αργήσει να έλθει στην αγορά μας παρά και τις λίγες, αλλά γενναίες μειώσεις τιμών, που επίσης εντοπίσαμε στην τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου.

Πρέπει μάλιστα να τονίσουμε ότι οι εν λόγω ανατιμήσεις στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούν κατά πολύ τις μεταβολές του ΦΠΑ.

Ειδικότερα:
• Οι ανατιμήσεις εντοπίζονται σε κωδικούς 13 προϊοντικών κατηγοριών, ενώ μειώσεις τιμών καταγράφονται σε προϊόντα τριών κατηγοριών.
• Οι ανατιμήσεις κυμαίνονται από 2% έως 14,66%, ενώ οι μειώσεις τιμών κυμαίνονται από 3,2% έως 26,67%.
• Στα προϊόντα που ανατιμώνται περιλαμβάνονται είδη καθημερινής ανάγκης, όπως τυροκομικά και γαλακτοκομικά, αλλά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας, καθώς και σοκολάτες, σνακ, εντομοκτόνα, καραμέλες, πλαστικά είδη, παιδικά είδη, κάλτσες κ.ά.
• Στα προϊόντα των οποίων οι τιμές μειώνονται περιλαμβάνονται κωδικοί που αντιστοιχούν σε προϊόντα καθαρισμού, σε αντισηπτικά, γιαούρτια και τσάι.
• Οι προαναφερόμενες αυξήσεις και μειώσεις τιμών, που έχουν ημερομηνία εφαρμογής στο διάστημα μεταξύ 24 Αυγούστου και 1η Σεπτεμβρίου, έχουν ανακοινωθεί επισήμως τόσο στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, όπως προβλέπει ο νόμος, όσο και στις ίδιες τις αλυσίδες, γεγονός που σημαίνει ότι το λιανεμπόριο τις έχει ήδη «περάσει» στο ράφι, στο βαθμό, τουλάχιστον, που το επέτρεψε ο ανταγωνισμός και που τα αποθέματα στις αποθήκες των σούπερ μάρκετ εξαντλήθηκαν πριν την εφαρμογή των νέων τιμοκαταλόγων.

Ανατιμούν κι οι leaders
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις, έως έναν βαθμό προκλήθηκαν από την απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει το ΦΠΑ, ωστόσο από τους τιμοκαταλόγους χονδρικής είναι ξεκάθαρο ότι οι περισσότερες μεταβολές ξεπερνούν κατά πολύ τις αυξητικές μεταβολές του φόρου. Κατά συνέπεια, ένας σημαντικός αριθμός προμηθευτών φέρεται, παρά την κρίση και τις αρνητικές επιπτώσεις της στην κατανάλωση, να αποφάσισε να μεταβάλλει αυξητικά τους τιμοκαταλόγους χονδρικής προκειμένου να βελτιώσει τα οικονομικά του μεγέθη.

Στην κατηγορία αυτή και με βάση πάντα τα ίδια στοιχεία, από τους 10 προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αναπροσάρμοσαν αυξητικά τους τιμοκαταλόγους τους, οι τέσσερις κατατάσσονται στην κορυφή της πυραμίδας της αγοράς, κατέχοντας υψηλή συμμετοχή στο τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου, με πολύ γνωστά και ισχυρά brand names.