Ως καλή χρονιά λογαριάζεται το 2021 για την αγορά της οργανωμένης χονδρικής, καθώς οι διοικήσεις των δικτύων cash & carry προσβλέπουν φέτος σε ρυθμό ανάπτυξης 3%-4% έναντι του 2020.

Ως καλή χρονιά λογαριάζεται το 2021 για την αγορά της οργανωμένης χονδρικής, καθώς οι διοικήσεις των δικτύων cash & carry προσβλέπουν φέτος σε ρυθμό ανάπτυξης 3%-4% έναντι του 2020. Θετικά μηνύματα για την πορεία του κλάδου άρχισαν να καταγράφονται μετά το Πάσχα. Όσο προχωρούσε η αποκατάσταση της λειτουργίας των αγορών της μαζικής εστίασης και του τουρισμού τόσο η χονδρική αύξανε τον τζίρο της.

Oπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, τον Αύγουστο οι πωλήσεις των cash & carry εξελίχθηκαν εμφανώς υψηλότερα απ’ ότι τον Αύγουστο πέρυσι. Έτσι, η εικόνα του κλάδου από την έναρξη της χρονιάς εμφάνισε βελτίωση, καθώς ο τζίρος του άρχισε να κυμαίνεται κάπως καλύτερα σε εύρος οκταμήνου και σε συγκρίσιμη βάση παρά τη δραματική κατάσταση στη μαζική εστίαση και την αγορά της φιλοξενίας εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας στη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου του έτους, τουλάχιστον.

Οι ίδιοι παράγοντες σχολιάζουν ότι η θερινή περίοδος από την έναρξή της φέτος έδωσε αυξημένα έσοδα στα cash & carry. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, στο τρίμηνο Ιούνιος-Αύγουστος οι πωλήσεις χονδρικής αυξήθηκαν κατά 6% συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο πέρυσι. Βάσει των τελευταίων στοιχείων, από την αρχή του έτους έως τα τέλη του Αυγούστου συνολικά ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης του κλάδου ήταν της τάξης του 1%-2% ως προς το περσινό οκτάμηνο. Όπως εκτιμούν, συνυπολογίζοντας τις δυνητικές πωλήσεις των cash & carry στο τελευταίο τετράμηνο του χρόνου, το 2021 θα κλείσει έως 4% υψηλότερα του 2020.

Αναφορικά με την χριστουγεννιάτικη περίοδο αναμένουν ότι θα δοθεί μια τελευταία, γενναία ώθηση στις πωλήσεις χονδρικής υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι δεν θα επιβληθούν αυστηρά περιοριστικά μέτρα λειτουργίας της μαζικής εστίασης, όπως συνέβη το φθινόπωρο του 2020, που εξελίχθηκε σε πολύμηνο lockdown. Πάντως, τα cash & carry φέτος έχουν και μια έξτρα ενίσχυση των εσόδων τους συνεπεία του ανατιμητικού κύματος, που σαρώνει σχεδόν το σύνολο των FMCG. Τα στελέχη του κλάδου, ωστόσο, χαρακτηρίζουν την εν λόγω συμβολή στη ρευστότητά του «πλασματική», σχολιάζοντας ότι «το κόστος των ανατιμήσεων θα το πληρώσει η αγορά», καθώς, αφότου ξεκινήσει η αποκλιμάκωση των τιμών μέχρι τη σταθεροποίησή τους στο φυσιολογικό ύψος, η στάθμη του τζίρου θα κυμαίνεται σε αρνητικές τιμές.

Οι μεγάλοι του ανταγωνισμού
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, τα έσοδα της The Mart φέτος εξελίσσονται θετικά, κυρίως λόγω του έκτακτου προσανατολισμού της, όπως σημειώνουν, από την αγορά ho.re.ca. σε αυτήν της λιανικής όλη την περίοδο της πανδημίας. Η σχετική απόφασή της είχε μεν αποτελέσματα, αλλά σε περίοδο γενικής καθίζησης των εσόδων της χονδρικής. Έτσι, μένει να φανεί τι θα σημάνει για τις πωλήσεις της η ομαλοποίηση της αγοράς και η αποκατάσταση όλων των λειτουργιών των πελατών της. Πώς ή πού, δηλαδή, θα «ισορροπήσει» τότε το άνοιγμά της και στα δύο κανάλια λιανικής.

Για την ΕΝΑ –το δίκτυο της ΑΒ Βασιλόπουλος στη χονδρική– οι ίδιες πηγές σχολιάζουν ότι οι πωλήσεις της δέχονται την αναμενόμενη πίεση, δεδομένου ότι η εταιρεία ήταν και παραμένει προσανατολισμένη κυρίως στη μικρή λιανική.

Όσο για τον leader του κλάδου, τη Metro Cash & Carry, φαίνεται ότι δίνει το ρυθμό στην αγορά του, «τραβώντας» την ανοδικά. Τα στελέχη της ήδη μιλούν για μια «έντονα ανοδική χρονιά», προσβλέποντας σε μια αισθητή συνδρομή του δικτύου καταστημάτων χονδρικής στα συνολικά μεγέθη της Metro το 2021.