Μυστήριο επικρατεί φέτος στο οργανωμένο λιανεμπόριο σχετικά με την ανάπτυξή του κατά την περίοδο των εορτών του Πάσχα, καθώς και του πρώτου τετραμήνου του έτους, δεδομένων των ιδιαιτέρως υψηλών ανατιμήσεων που έχουν περάσει στην κατανάλωση το τελευταίο 12μηνο και των πολλών νέων καταστημάτων που ίδρυσαν οι 10 ισχυρότερες αλυσίδες του κλάδου. Οι σύνολό τους οι "μεγάλοι" της λιανικής ανακοίνωσαν θετικά στοιχεία σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη του τζίρου τους στο πρώτο τετράμηνο του έτους, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζουν σε τι βαθμό τα ποσοστά ανόδου των πωλήσεών τους προέρχονται από τις ανατιμήσεις, καθώς και από την επέκταση των δικτύων, ώστε να προκύψει η πραγματική ανάπτυξη.

Στο σύνολό τους οι “μεγάλοι” της λιανικής ανακοίνωσαν θετικά στοιχεία σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη του τζίρου τους στο πρώτο τετράμηνο του έτους, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζουν σε τι βαθμό τα ποσοστά ανόδου των πωλήσεών τους προέρχονται από τις ανατιμήσεις, καθώς και από την επέκταση των δικτύων, ώστε να προκύψει η πραγματική ανάπτυξη.

Πάντως, τα συνολικά ποσοστά αύξησης του τζίρου κυμάνθηκαν από εταιρεία σε εταιρεία μεταξύ 6% και 15%, οπότε έως έναν βαθμό μπορούν να συναχθούν κάποιες βασικές διαπιστώσεις σχετικά αφενός με τη δυναμική του λιανεμπορίου και αφετέρου με το κατά πόσο η πτώση της κατανάλωσης στο πρώτο δίμηνο του έτους, που κατά την ΕΣΥΕ ήταν περίπου 7,5%, διαπιστώθηκε στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Οι ανατιμήσεις “θερμαίνουν” τον τζίρο

‘Οσο για τις ανατιμήσεις, αυτές επιδρούν καθοριστικά στην εξέλιξη των μεγεθών του κλάδου, αφού από την πασχαλινή περίοδο πέρυσι ως την αντίστοιχη φετινή έφτασαν έως και το 35% στα τυποποιημένα προϊόντα και έως το 75% στα νωπά οπωροκηπευτικά. Στον αντίποδα, τα κρέατα και κυρίως τα αρνιά και τα κατσίκια, λόγω της υπερπροσφοράς και των εισαγωγών, τιμολογήθηκαν χαμηλότερα από την περυσινή Μεγάλη Εβδομάδα, περιορίζοντας έτσι μερικώς τις απώλειες του καταναλωτικού εισοδήματος από τις ανατιμήσεις.

Ο χορός των ανατιμήσεων συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό. Από στοιχεία της αγοράς προκύπτει ότι σε βασικές κατηγορίες προϊόντων (ρύζια, μακαρόνια, τυροκομικά, μπύρες, αναψυκτικά, άλευρα κά) οι τιμές έχουν πάρει και πάλι την ανηφόρα, με τους παραγωγούς να ανακοινώνουν ανατιμήσεις έως και 17%.

Η ανάπτυξη ανά εταιρεία

Σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη του τζίρου των αλυσίδων σούπερ μάρκετ από τις αρχές του έτους, να τι μας δηλώνουν τα στελέχη του κλάδου:

  • Καρφούρ Μαρινόπουλος: Επισημαίνεται ότι ο τζίρος της εταιρείας κινήθηκε με γρήγορους ρυθμούς και σε επίπεδα πολύ υψηλότερα του περυσινού πρώτου τετραμήνου. Ανάλογη ήταν η εικόνα την Μεγάλη Εβδομάδα, οπότε ο τζίρος “έκλεισε” πολύ πάνω από το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
  • ‘Ομιλος Βερόπουλου: Η ανάπτυξή του ήταν φέτος της τάξης του 10%, λόγω της έντονης παρουσίας του σε Σερβία και Σκόπια. Στην Αφοί Βερόπουλοι η άνοδος των πωλήσεων ήταν της τάξης του 6% με 7%, αλλά χωρίς τον τζίρο των νέων καταστημάτων περιορίσθηκε στο 3%.
  • Α-Β Βασιλόπουλος: Δηλώθηκε δια του Χρηματιστηρίου ότι η ανάπτυξή της στο τρίμηνο ξεπέρασε οριακά το 15%. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση τζίρου που ανακοινώθηκε φέτος επίσημα ή ανεπίσημα.
  • Σκλαβενίτης: Οι ρυθμοί στο τετράμηνο διαμορφώθηκαν στα επίπεδα του 2007. Αυτό σημαίνει ότι οι πωλήσεις της εταιρείας αυξήθηκαν και φέτος κατά περίπου 12%.
  • Πέντε: Γίνεται λόγος για συγκρατημένη άνοδο τζίρου, της τάξης του 6%, τόσο στο τετράμηνο όσο και στο Πάσχα, που αποδίδεται στον εξοντωτικό ανταγωνισμό.
  • Dia Hellas: Ανακοινώνει αύξηση εσόδων πρώτου τετραμήνου άνω του 10%, που την αποδίδει στην πλήρη αναβάθμιση των καταστημάτων Maxi Dia και στη μετατροπή των Dia σε Dia Market που θα ολοκληρωθεί τους προσεχείς μήνες.
  • Ατλάντικ: Εντός των επόμενων ημερών θα ανακοινώσει δια του Χρηματιστηρίου τα οικονομικά στοιχεία της για το πρώτο τρίμηνο του έτους.