Σε αγώνα δρόμου έχουν επιδοθεί οι λιανέμποροι των καλλυντικών, προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία τους και να προλάβουν τις επερχόμενες εξελίξεις, που θα σημάνει η έλευση του γερμανικού κολοσσού Douglas στην Ελλάδα με πρώτο σταθμό την Ομόνοια. 'Ηδη τα πολυκαταστήματα Αttica έχουν αναδειχθεί σε δυνατό "παίκτη" στην αγορά της λιανικής των καλλυντικών, ενώ ο όμιλος των αδελφών Χόντου περνά στην αντεπίθεση, ανοίγοντας νέο κατάστημα στο Κολωνάκι -επί της οδού Μέρλιν- και τοποθετώντας στα ράφια των καταστημάτων του τα αμερικανικά φυσικά καλλυντικά των αστέρων του Χόλυγουντ, Κiehl's. Η είσοδος της Douglas αναμένεται ότι θα προκαλέσει όξυνση του ανταγωνισμού, ενδεχομένως και επιτάχυνση της συγκέντρωσης του κλάδου, που ήδη εμφανίζει υψηλό βαθμό συγκέντρωσης.

‘Ηδη, τα πολυκαταστήματα Αttica έχουν αναδειχθεί σε δυνατό “παίκτη” στην αγορά της λιανικής των καλλυντικών, ενώ ο όμιλος των αδελφών Χόντου περνά στην αντεπίθεση, ανοίγοντας νέο κατάστημα στο Κολωνάκι -επί της οδού Μέρλιν- και τοποθετώντας στα ράφια των καταστημάτων του τα αμερικανικά φυσικά καλλυντικά των αστέρων του Χόλυγουντ, Κiehl’s.

‘Εντονη ανησυχία διακατέχει τους ‘Ελληνες λιανέμπορους καλλυντικών, και κυρίως τις δύο μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας, τον όμιλο των αδελφών Χόντου και τον όμιλο της οικογένειας Μαρινόπουλου, με τα Βeauty Shop και Sephora. Ο λόγος είναι η είσοδος στη χώρα μας του γερμανικού κολοσσού στα καταστήματα καλλυντικών, Douglas. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό όμιλο λιανικής πώλησης καλλυντικών, με περισσότερα από χίλια καταστήματα διεθνώς, ο οποίος ταυτόχρονα δραστηριοποιείται σε ακόμα τέσσερις τομείς της αγοράς: τα βιβλία, τα κοσμήματα, τη γυναικεία μόδα και τα γλυκά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η επέκταση του γερμανικού ομίλου στην ελληνική αγορά καλλυντικών, ο ετήσιος τζίρος της οποίας εκτιμάται ότι κυμαίνεται στο 1,5 δισ. ευρώ, αποτελεί πρωταρχικό του στόχο. Το πρώτο κατάστημα Douglas, που ήδη ετοιμάζεται, θα ανοίξει σύντομα στην Ομόνοια στη θέση του «Νέον», ενισχύοντας τον ανταγωνισμό έναντι των δύο πολυκαταστημάτων της περιοχής, του Ηondos και του ΝotosCom Galleries, στον τζίρο των οποίων οι πωλήσεις καλλυντικών έχουν σημαντική συμμετοχή.

‘Οξυνση και περαιτέρω συγκέντρωση

Η Ελλάδα βρίσκεται εδώ και τρία χρόνια στο στόχαστρο της γερμανικής εταιρείας, όπως και η ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ωστόσο, η ανησυχία των Ελλήνων λιανέμπορων από την αναμενόμενη είσοδο της Douglas εδράζεται στην πτώση των ρυθμών ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς των καλλυντικών κατά την τελευταία διετία. Ειδικότερα, το 2005 ο τζίρος των καλλυντικών στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 2,6%, ενώ το 2006 η άνοδος ήταν ακόμη μικρότερη, 2,3%.

Επιπλέον, οι αγοραστές καλλυντικών φαίνεται ότι ολοένα και περισσότερο αρχίζουν να στρέφονται στα φαρμακεία, τάση που θίγει άμεσα την αγορά των ειδικών καταστημάτων.

Η είσοδος της Douglas αναμένεται ότι θα προκαλέσει όξυνση του ανταγωνισμού. Η εμπορική πολιτική επιχειρήσεων, όπως η Ηondos Center ή οι Sephora και Βeauty Shop του ομίλου Μαρινόπουλου -καθώς και άλλων πολυκαταστημάτων, άλλωστε- διαμορφώνεται από κοινού με τους προμηθευτές τους, οι οποίοι είναι κατά βάση μεγάλες επιχειρήσεις εισαγωγής και εμπορίας καλλυντικών. Οι πολυεθνικές εταιρείες, λοιπόν, οι οποίες διαθέτουν έναν σημαντικό αριθμό καταστημάτων, και δη σε πολλές εθνικές αγορές, έχουν σαφές πλεονέκτημα στις διαπραγματεύσεις τους με τις εταιρείες εμπορίας καλλυντικών. Αυτό σημαίνει, επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς, ότι ένας πολυεθνικός κολοσσός, όπως η Douglas, μπορεί να κινηθεί με μεγαλύτερη άνεση, διαμορφώνοντας καλύτερους όρους και εξασφαλίζοντας χαμηλότερες τιμές από τους προμηθευτές της. Ορισμένοι, μάλιστα, παρατηρούν ότι η είσοδος της Douglas ενδέχεται να σημάνει νέο γύρο αλλαγών και περαιτέρω συγκέντρωση της ελληνικής λιανεμπορικής αγοράς των καλλυντικών, η οποία ήδη εμφανίζει υψηλό βαθμό συγκέντρωσης.

Η ταυτότητα της εγχώριας αγοράς

Οι δύο μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου, τα Ηondos Center και τα καταστήματα Βeauty Shop και Sephora, που αναπτύσσει ο όμιλος Μαρινόπουλου σε συνεργασία με τη γαλλική πολυεθνική, ελέγχουν περίπου το 50% της αγοράς σε αξία. Ειδικότερα, ο όμιλος των αδελφών Χόντου κατέχει το 36% της αγοράς, σύμφωνα με μελέτη της ΙCΑΡ, ενώ τα καταστήματα του ομίλου Μαρινόπουλου κινούνται γύρω στο 14%. Σημειώνουμε ότι ο όμιλος Μαρινόπουλου σχεδιάζει να μετατρέψει όλα τα καταστήματα Βeauty Shop σε Sephora, διαδικασία η οποία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε έναν χρόνο. Η τρίτη σε μέγεθος αλυσίδα στην εγχώρια αγορά του κλάδου, η Galerie de Βeaute, ακολουθεί σε μεγάλη απόσταση, με μερίδιο της τάξης του 3%.