«Η ισχύς εν τη ενώσει». Την αρχή αυτή φαίνεται ότι ακολουθούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ συνασπιζόμενες εμπορικά με μεγάλες εταιρείες ή και με μικρότερες, δημιουργώντας υπό την ίδια… σκέπη κοινές αγορές, που άλλοτε λειτουργούν και ως καλά οργανωμένα εμπορικά κέντρα. Η εν λόγω πρακτική, που, όπως και άλλες βασικές πρακτικές του οργανωμένου λιανεμπορίου, είναι «εισαγόμενη», χρόνο με τον χρόνο εδραιώνεται όλο και περισσότερο στην Ελληνική αγορά, με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να προσφέρουν προς ενοικίαση σε τρίτες εταιρείες τμήματα των μεγάλων καταστημάτων τους, όταν δε πρόκειται για εμπορικά κέντρα, η πρακτική αυτή λαμβάνει μεγαλύτερη έκταση.

Οι αλυσίδες, μέσω της συστέγασης, αποβλέπουν στην είσπραξη πάγιων – ετήσιων εσόδων από τα ενοίκια και φυσικά στην τόνωση των πωλήσεών τους, λόγω της δυνατότητας που προσφέρουν στους καταναλωτές να διενεργούν συνδυασμένες αγορές. Αν κάποιος μέχρι σήμερα εφάρμοσε περισσότερο το μοντέλο αυτό, είναι η Carrefour-Μαρινόπουλος, αφού έχει ήδη συνάψει 287 συμβάσεις ενοικίασης με τρίτες εταιρείες. Πρόκειται για ισάριθμα καταστήματα, που έχουν εγκατασταθεί εκτός ορίων σούπερ μάρκετ, στα 8 εμπορικά κέντρα και τις 8 εμπορικές στοές τις οποίες λειτουργεί η αλυσίδα.

Στελέχη της Carrefour-Μαρινόπουλος, επισημαίνουν ότι τα κριτήρια, βάσει των οποίων επιλέγονται τα καταστήματα που «φιλοξενούνται» στα εμπορικά της κέντρα, είναι δύο. Οι εταιρείες να είναι branded, ώστε να διασφαλίζουν τα ποιοτικά standards που θέτει η αλυσίδα και για τα δικά της καταστήματα, και να παρέχουν κατά βάση υπηρεσίες και προϊόντα, τα οποία να λειτουργούν συμπληρωματικά στη γκάμα με τα προϊόντα του σούπερ μάρκετ, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί μέσα από έναν μεγάλο χώρο, όπως είναι το εμπορικό κέντρο, να συνδυάζει πολλές αγορές. Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν ότι στα εμπορικά κέντρα και τις εμπορικές στοές, που λειτουργούν εκτός Αθήνας, φιλοξενούνται και τοπικές εταιρείες.

Από την πλευρά της, η Άλφα-Βήτα Βασιλόπουλος επιλέγει και αυτή την πρακτική της ενοικίασης τμημάτων των πολύ μεγάλων καταστημάτων της σε τρίτες εταιρείες, ώστε να εξασφαλίσει ένα πάγιο έσοδο, και να δώσει τη δυνατότητα στους πελάτες της να προβούν σε αγορές που ξεφεύγουν από τα στενά όρια των προϊόντων που φιλοξενεί ένα σούπερ μάρκετ, ή να αναζητήσουν υπηρεσίες για τις όποίες, υπό άλλες συνθήκες, θα έπρεπε να στραφούν αλλού. Τέτοιου είδους συνεργασίες έχει επιδιώξει για τρεις μεγάλες μονάδες της, του Ελληνικού, της Κύμης και της Εθνικής Οδού, όπου σήμερα στεγάζονται καταστήματα παιχνιδιών της Μουστάκας, το «Τακούνι Express», φαρμακεία, κλειδαράδικα κά.

Τέλος, από την πλευρά της η Αφοί Βερόπουλοι έχει νοικιάσει τμήματα ιδιόκτητων καταστημάτων της σε τρίτες εταιρείες, προκειμένου, όπως αναφέρουν εκπρόσωποί της, οι χώροι αυτοί να λειτουργήσουν για τους καταναλωτές με τη λογική του «one stop shop». Τέτοιου είδους συνέργιες διαθέτει στα τρία μεγάλα ιδιόκτητα καταστήματά της με έδρες στην Αγία Παρασκευή, τα Βριλήσσια και το Αγρίνιο, όπου «συνυπάρχει» η εταιρεία Jumbo.

Σημειώνεται ότι στο εμπορικό κέντρο, το οποίο κατασκευάζει η αλυσίδα στην Πάτρα, σχεδιάζει να φιλοξενήσει αρκετές σε αριθμό εταιρείες, ενώ στη Σερβία και τα Σκόπια, όπου τα καταστήματά της είναι όλα πολύ μεγάλα, στηρίζει σε μεγάλο βαθμό τα έσοδά της σε ανάλογες συνεργασίες.