Η αναζήτηση πιο νεανικού μάρκετινγκ για τα αλίπαστα και τις κονσέρβες ψαριών είναι το κύριο μέλημα των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία. Η ζήτηση τουλάχιστον ενός μέρους των προϊόντων της κατηγορίας δεν είναι επικεντρωμένη στα αστικά κέντρα, αλλά κατανέμεται σε πολλές γεωγραφικές περιοχές της χώρας. rnΤα κλασικά αλίπαστα, που είναι αρκετά αλμυρά –κατέχουν μερίδιο περίπου 30% στις συνολικές πωλήσεις της σχετικής κατηγορίας– χάνουν μερίδιο από νέα προϊόντα που παρασκευάζονται με λιγότερο αλάτι. Ο υγράλατος βακαλάος κατέχει μερίδιο περίπου 70% και ακολουθούν ο ταραμάς με 20% και οι καπνιστές ρέγκες με 10%.
Η αναζήτηση πιο νεανικού μάρκετινγκ για τα αλίπαστα αλιεύματα και τις κονσέρβες ψαριών είναι το κύριο μέλημα των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία, καθώς οι καταναλωτές που προτιμούν αυτά τα προϊόντα είναι συνήθως κάποιας ηλικίας, ενώ η συνήθεια της κατανάλωσής τους δεν μεταδίδεται εύκολα από γενιά σε γενιά. Έτσι οι εταιρείες που τα παράγουν προωθούν νέα προϊόντα με στόχο τη διείσδυσή τους σε νεότερες ηλικίες, οι οποίες χαρακτηρίζονται για την ευαισθησία τους σε θέματα υγιεινής διατροφής. Σημειώνεται ότι η ζήτηση τουλάχιστον ενός μέρους των προϊόντων της κατηγορίας δεν είναι επικεντρωμένη στα αστικά κέντρα όπως παλαιότερα, αλλά κατανέμεται σε πολλές γεωγραφικές περιοχές της χώρας.
ΑΛΙΠΑΣΤΑ
Τα αλίπαστα αλιεύματα αποτελούν μια κατεξοχήν παραδοσιακή κατηγορία προϊόντων, που καταναλώνονται στην παρέα ως μεζές –κυρίως συνοδεύοντας την ουζοποσία. Ωστόσο τα κλασικά αλίπαστα, που είναι αρκετά αλμυρά, χάνουν μερίδιο από νέα προϊόντα, τα οποία παρασκευάζονται με λιγότερο αλάτι και γι’ αυτό προτιμώνται από τους νεότερους σε ηλικία καταναλωτές. Τα νέα προϊόντα διατίθενται σε νέες, μοντέρνες συσκευασίες, ελκυστικότερες για τον σύγχρονο καταναλωτή. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα κλασικά, αλμυρά αλίπαστα κατέχουν μερίδιο περίπου 30% –με τάσεις μείωσης– στις συνολικές πωλήσεις της σχετικής κατηγορίας, το target group της οποίας έχει αφετηρία προς τα πάνω την ηλικία των 25 ετών. Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις της κατηγορίας δεν καταγράφονται από τις εταιρείες μετρήσεων.
Η κατανάλωση υγράλατου βακαλάου, καπνιστής ρέγκας και ταραμά ανέρχεται σε περίπου 6.500 τόνους ετησίως, ενώ περίπου το 45% του ετήσιου όγκου τους απορροφάται από τη ζήτηση το πρώτο τετράμηνο του έτους λόγω της νηστείας της Σαρακοστής. Στη συγκεκριμένη κατανάλωση, ο υγράλατος βακαλάος κατέχει μερίδιο περίπου 70% και ακολουθούν ο ταραμάς με 20% και οι καπνιστές ρέγκες με 10%. Ο υγράλατος βακαλάος διατίθεται κυρίως σε μορφή χύμα –το χύμα προϊόν κατέχει μερίδιο περίπου 90%-95% επί του συνόλου των πωλήσεων.
ΚΟΝΣΕΡΒΕΣ
Η κατηγορία περιλαμβάνει τα εξής προϊόντα σε κονσέρβα: γαύρο, σαρδέλες, τόνο, σκουμπρί, καλαμάρια και μοσχοχτάποδα. Ειδικότερα:
- Κονσέρβες τόνου:
Είναι η μόνη υποκατηγορία που τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζεται από σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ειδικότερα, τη διετία 1999-2000 οι πωλήσεις της αυξήθηκαν με ρυθμούς της τάξης του 12%-15%, ενώ την τελευταία τριετία η αύξηση των πωλήσεών της έχει σταθεροποιηθεί στα επίπεδα του 5%-7%. Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν την αύξηση αφενός στην εισαγωγή στον εγχώριο ανταγωνισμό πολλών νέων εταιρειών οι οποίες λάνσαραν νέα brands και αφετέρου στο γεγονός ότι το προϊόν δεν διατίθεται στην αγορά σε εναλλακτική μορφή (κατεψυγμένο ή φρέσκο). Αρχικά, ο τόνος καταναλωνόταν είτε σε προγράμματα ειδικής διατροφής με σκοπό την απώλεια βάρους είτε ως συστατικό στις σαλάτες. Όμως τα τελευταία χρόνια συνοδεύει και ζυμαρικά, ενώ πλέον συνηθίζεται και στα σάντουιτς. Το καταναλωτικό κοινό του προϊόντος είναι το νεότερο στην κατηγορία (18+), ενώ οι heavy users είναι περίπου 40 ετών. Εξίσου νεανικό είναι το καταναλωτικό κοινό της τονοσαλάτας, ενός νέου προϊόντος που εισήχθη την τελευταία διετία και παρουσιάζει ρυθμούς ανάπτυξης των πωλήσεών του άνω του 50% ετησίως (πωλήσεις σε όγκο). Χαρακτηριστικό της υποκατηγορίας της κονσέρβας τόνου είναι οι συνεχείς και έντονες προωθητικές ενέργειες (εκπτωτικά στίκερ, on pack δώρα κά).
- Κονσέρβες σαρδέλας
Σε αντίθεση με την υποκατηγορία του τόνου, η ζήτηση της σαρδέλας δεν παρουσιάζει «συγκέντρωση» στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά κατανέμεται γεωγραφικά. Μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού της υποκατηγορίας εντοπίζεται στην περιφέρεια, ενώ το προϊόν πωλείται σε μεγάλο ποσοστό από μικρά καταστήματα. Οι κύριοι καταναλωτές της (heavy users) είναι ηλικίας 40-45 ετών, αλλά η χρήση των συγκεκριμένων προϊόντων δεν μεταδίδεται στις νεότερες ηλικίες με αποτέλεσμα οι πωλήσεις της υποκατηγορίας να παρουσιάζουν πτωτικές τάσεις.
- Κονσέρβες γαύρου
Καθώς η υποκατηγορία είναι συγγενής με εκείνη της σαρδέλας, εκτιμάται ότι η πρώτη ενδεχομένως αποσπά μερίδιο από τη δεύτερη. Έλκει τις νεότερες ηλικίες, των 30 ετών και άνω. Έως τα μέσα του 2003 η ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ήταν η μόνη εταιρεία με παρουσία στην κατηγορία. Το προϊόν λανσαρίστηκε πρώτη φορά το 1999 και ακολούθησαν διψήφιοι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεών του. Πλέον η αγορά της υποκατηγορίας έχει σταθεροποιηθεί.
- Κονσέρβες σκουμπρί
Πρόκειται για μια ιδιόμορφη υποκατηγορία διότι απαρτίζεται από τέσσερις ομάδες προϊόντων, η ζήτηση των οποίων έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα διατίθενται: α) φιλέτα σε δοχεία των 195 γρμ με ή χωρίς γεύσεις, β) μαγειρεμένο σκουμπρί σε φέτες σε δοχεία των 240 γρμ, γ) σκέτο σε φέτες στον φυσικό του χυμό (μια πτωτική υποκατηγορία με τοπική ζήτηση), και δ) σκουμπρί Ραμόνα, υποκατηγορία επίσης με τοπική ζήτηση. Η μόνη ομάδα οι πωλήσεις της οποίας είναι αυξητικές είναι του σκουμπριού-φιλέτο –λανσαρίστηκε πρόσφατα σε μοντέρνα συσκευασία και απευθύνεται σε πιο νεανικό κοινό (35-40 ετών). Οι άλλες τρεις ομάδες προϊόντων απευθύνονται σε καταναλωτές άνω των 45 ετών.
- Κονσέρβες καλαμάρι
Πρόκειται για μια κατηγορία με ιδιαιτερότητες, καθώς η επάρκεια του προϊόντος παρουσιάζει συνεχείς διακυμάνσεις –η αλίευσή του συναρτάται άμεσα με τις συνέπειες του φαινομένου Ελ Νίνιο. Το προϊόν κυκλοφορεί σε δύο συσκευασίες: α) σε συσκευασία των 400 γρμ που περιέχει ένα μεγάλο καλαμάρι στον χυμό του –η κατανάλωσή του σε ποσοστό 90% πραγματοποιείται σε περιόδους νηστειών– και β) σε συσκευασία 160 γρμ που περιλαμβάνει καλαμαράκια σε σάλτσα –καταναλώνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αλλά η ζήτησή του εντείνεται σε υψηλό βαθμό τις περιόδους των νηστειών.
Στις κονσέρβες τόνου τα σούπερ μάρκετ κατέχουν μερίδιο περίπου 90%, ενώ σε πιο «παραδοσιακές» κατηγορίες, όπως η σαρδέλα, το μερίδιο των σούπερ μάρκετ περιορίζεται σε περίπου 55%.
ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΡΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
ΚΑΛΛΟΝΗ ΑΕ
Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην κατηγορία των αλίπαστων ψαριών. Στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της και κάτω από αυστηρό ποιοτικό έλεγχο, παράγονται και συσκευάζονται σε εύχρηστες πρακτικές συσκευασίες αλίπαστα, καπνιστά ψάρια, φιλέτα αλίπαστων-καπνιστών και μαρινάτων ψαριών ταραμάς, κονσερβοειδή, υγράλατος βακαλάος κά, χωρίς χημικά συντηρητικά. Εκτός από τα παραδοσιακά προϊόντα η εταιρεία λάνσαρε νέα καινοτόμα προϊόντα, με ελαφριά γεύση και υψηλή διατροφική αξία.
Η πρόταση της εταιρείας στην κατηγορία των αλίπαστων είναι τα μαρινάτα φιλέτα ψαριών (αντσούγια, σαρδέλα και ρέγγα) και τα φιλετάκια καπνιστού βακαλάου.
Πρόσφατα, η ΚΑΛΛΟΝΗ κυκλοφόρησε σε συσκευασίες των 350 γρμ και 500 γρμ φιλέτα σε λάδι και παστά αντιστοίχως, μια συσκευασία ιδιαίτερα πρακτική για την ατομική κατανάλωση.
Γ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΕ
Εκτός από τα κατεψυγμένα αλιεύματα και τα αλιεύματα ανοικτού πελάγους που διαθέτει, η εταιρεία δραστηριοποιείται στην κατηγορία των αλιευμάτων ιχθυοτροφείου (τσιπούρες, λαβράκια, φαγκριά κά). Τον τελευταίο χρόνο επέκτεινε τη δραστηριότητά της και στην υποκατηγορία των αλίπαστων-καπνιστών αλιευμάτων, διαθέτοντας υγράλατο βακαλάο, καπνιστές ρέγκες και ταραμά.
ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕΒΕ
Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην κατηγορία ψαρικών και αλίπαστων σε κονσέρβα, με τα brand names Flokos, Trata, Bon Filet και Lafit. Ειδικότερα διαθέτει στα σούπερ μάρκετ τα εξής προϊόντα:
- Σαρδέλα Trata (σε φυτικό λάδι, πικάντικη σε φυτικό λάδι, τομάτας, φούρνου, καπνιστή και σε λάδι ελιάς), Flokos (σε φυτικό λάδι και πικάντικη), Lafit (σε φυτικό λάδι και πικάντικη), Bon Filet, τύπου αντσούγια φιλέτα σε φυτικό λάδι και τύπου αντσούγια φιλέτα ρολέ σε φυτικό λάδι με κάπαρη.
- Γαύρος Trata (ριγανάτος σε φυτικό λάδι, μαρινάτος με κρεμμύδι και μαϊντανό και πλακί).
- Τόνος Trata (σε νερό και σε φυτικό λάδι).
- Τονοσαλάτες Trata (Mexicana, με φασόλια μαυρομάτικα και θυμάρι και Μεσογειακή).
- Σκουμπρί Flokos (φιλέτο σε σάλτσα πλακί, φιλέτο σε σάλτσα τσίλι και φιλέτο σε σάλτσα τομάτας, φιλέτο πικάντικο σε φυτικό λάδι, φιλέτο καπνιστό σε φυτικό λάδι, φούρνου, ζακούσκα, σε σάλτσα τομάτας).
- Καλαμάρια Flokos (πικάντικα σε σάλτσα τομάτας και φυσικού χυμού) και Trata (φέτες σε πικάντικη σάλτσα).
- Μοσχοχτάποδο Trata (σε φυτικό λάδι, πικάντικο και κρασάτο).
- Χταπόδι Trata (φέτες σε σάλτσα τομάτας).
- Σωρίς Trata (σε φυτικό λάδι). Αντσούγιες Bon Filet (φιλέτα σε φυτικό λάδι και φιλέτα ρολέ σε φυτικό λάδι με κάπαρη).