Σε μια πιο ισορροπημένη φορολόγηση των προϊόντων της ζυθοποιίας ευελπιστεί ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, ενώ θέτει ζήτημα κάλυψης των ελλείψεων στα δίκτυα διανομής. Την τρέχουσα τριετία, όπως τονίζει, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα υλοποιήσει επενδύσεις 43 εκατ. ευρώ, θα εντείνει τις εξαγωγές της, ανοίγοντας κατά προτεραιότητα την αγορά των ΗΠΑ, θα προωθήσει τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας και θα υποστηρίξει περαιτέρω τους Έλληνες παραγωγούς κριθαριού.

Στο ξεκίνημα της συνομιλίας μας, σε ερώτησή μας αναφορικά με τις προβλέψεις για την αγοράς μπίρας φέτος, ο κ. Αλ. Δανιηλίδης εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η θετική πορεία της το 2018 θα συνεχιστεί, προσθέτοντας: «Παρότι η μπίρα στη χώρα μας εξακολουθεί να καταναλώνεται ως εποχικό προϊόν τα τελευταία χρόνια υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης, που μας κάνουν συγκρατημένα αισιόδοξους. Προφανώς εξωγενείς παράγοντες, όπως ο καιρός και η πορεία της οικονομίας και του τουρισμού, παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των μεγεθών, αλλά γενικά θεωρούμε ότι η κατηγορία έχει σαφή περιθώρια ανάπτυξης. Ο κλάδος αναπτύσσεται, νέοι «παίκτες» μπαίνουν συνεχώς στην κατηγορία, οι καταναλωτές και το εμπόριο έχουν μια τεράστια γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών να επιλέξουν. Όλα τείνουν στην ανάπτυξη. Δεδομένων των προσπαθειών όλων μας να εμβαθύνουμε στο χτίσιμο της κουλτούρας της μπίρας και ελπίζοντας σε μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση σε ό,τι αφορά την (υπερ) φορολόγηση του κλάδου από το κράτος, θεωρούμε ότι υπάρχει σαφές περιθώριο ανάπτυξης άμεσα και στο μέλλον. Εμείς τόσο φέτος όσο και μεσοπρόθεσμα επενδύουμε στην ανάπτυξη».

Προστιθέμενη αξία για όλους

    σελφ σέρβις: Σας προβληματίζει η ταχύτατη συγκέντρωση της οργανωμένης λιανικής, που δίνει στους μεγάλους πελάτες σας την ισχύ υπερομίλων;

Αλέξανδρος Δανιηλίδης: Η τάση ανάπτυξης τέτοιων ομίλων στην Ελλάδα είναι μακροχρόνια και λογικά θα συνεχιστεί. Πάντως, είναι βραδύτερη από την υπόλοιπη Ευρώπη για μια σειρά λόγους. Το γεωφυσικό ανάγλυφο της χώρας, η υψηλή εποχικότητα και οι κοινωνικές δομές δίνουν ένα πολύ σοβαρό ρόλο και στο «παραδοσιακό» εμπόριο μικρής εμβέλειας, που δεν μπορεί ούτε πρέπει να αγνοείται. Εμείς προσπαθούμε πάντα να έχουμε εμπορικές σχέσεις που δημιουργούν προστιθέμενη αξία σε όλους τους εταίρους μας, με επίκεντρο τον καταναλωτή. Οι αλλαγές στον τρόπο διακίνησης και πώλησης των προϊόντων παγκοσμίως είναι ταχύτατες, αφού το ηλεκτρονικό εμπόριο –η διείσδυση εταιρειών όπως οι Amazon και Alibaba– αλλάζουν τα δεδομένα. Είναι σημαντικότατο πέραν της διαχείρισης του σήμερα, να σχεδιάζουμε τη στρατηγική της «επόμενης ημέρας» σ’ ένα κόσμο που αλλάζει ραγδαία.

    σ. σ.: Τον τελευταίο καιρό έχετε συναντήσεις με τους κοινωνικούς εταίρους. Ποια θέματα θέτετε, εκπροσωπώντας έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους της χώρας;

Α. Δ.: Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία πιστεύει στο διαφανή διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους, με σκοπό την ανάπτυξη της κατηγορίας της μπίρας προς όφελος όχι μόνο των μετόχων, αλλά και της οικονομίας και των καταναλωτών. Στις συναντήσεις μας, λοιπόν, τους ενημερώνω για το πρόγραμμα επενδύσεων που ήδη υλοποιούμε, την οικονομική και κοινωνική επίδραση των δραστηριοτήτων μας, τα μελλοντικά σχέδιά μας, τη βελτίωση των παραγωγικών μας εγκαταστάσεων, την προώθηση των εξαγωγών μας και την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων εξολοκλήρου στην Ελλάδα. Επίσης, συζητούμε την πρόθεσή μας για επενδύσεις σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, όπως και τον προβληματισμό μας για τις ανεπαρκείς υποδομές και τις ελλείψεις στα δίκτυα διανομής σε διάφορες περιοχές της χώρας, που θέτουν εμπόδια στον προγραμματισμό μας.

Επενδύσεις 43 εκατ. ευρώ και νέα προϊόντα

    σ. σ.: Τι περιλαμβάνει το επενδυτικό πλάνο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας την περίοδο 2019-2021;

Α. Δ.: Εστιάζουμε στην καινοτομία, τον εκσυγχρονισμό των μονάδων παραγωγής μας, την ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου μας και την ενίσχυση των εξαγωγικών μας δραστηριοτήτων. Οι προγραμματισμένες επενδύσεις μας τη συγκεκριμένη τριετία ανέρχονται στα 43 εκατ. ευρώ, με αφετηρία πρόσφατα τη δημιουργία της γραμμής μηλίτη στο εργοστάσιό μας στην Πάτρα και την ανάπτυξη νέων προϊόντων από 100% ελληνικές πρώτες ύλες, που σύντομα θα κυκλοφορήσουν στην αγορά. Ως προς τις εξαγωγικές μας δραστηριότητες, συνεχίζουμε δυναμικά, με χαρακτηριστική περίπτωση το εξαγωγικό πλάνο της Άλφα στις ΗΠΑ. Άλλος στόχος μας είναι η ενίσχυση του προγράμματος συμβολαιακής καλλιέργειας. Ταυτόχρονα, ένα τμήμα των προγραμματιζόμενων επενδύσεών μας αφορά έργα, που αποβλέπουν στην προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης, με έμφαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Έτσι, αξιοποιούμε τις μεγάλες δυνατότητες της χώρας μας στον τομέα αυτό. Μειώνοντας δραστικά το ενεργειακό αποτύπωμα της εταιρείας μας, γινόμαστε πρότυπο και για άλλες εταιρείες.

Περαιτέρω εξωστρέφεια

    σ. σ.: Τι σημαίνει για τα μεγέθη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας το εξαγωγικό άνοιγμά της στις ΗΠΑ;

Α. Δ.: Μεταξύ των μεγάλων στοιχημάτων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας είναι κι η προσπάθεια να «ξεκλειδώσει» την αμερικανική αγορά, αρχικά με την προώθηση του σήματος Άλφα. Έχουμε ήδη ξεκινήσει επαφές με κανάλια διανομής στις ΗΠΑ, βασισμένοι και στο δίκτυο της μητρικής μας Heineken. Σκοπός μας σε πρώτη φάση είναι η Άλφα να διανέμεται στη μαζική εστίαση ελληνικού προφίλ, όπως τα ελληνικά εστιατόρια, μέχρι τα πρώτα σαφή δείγματα αποδοχής της, οπότε θα προχωρήσουμε σε πιο εκτεταμένο πλάνο εξαγωγών στη χώρα. Οι εξαγωγές ως στοιχείο του DNA της εταιρείας αποτελούν βασικό πυλώνα της ανάπτυξής μας. Είμαστε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας μπίρας της χώρας περισσότερα από 40 χρόνια. Πρόθεσή μας είναι να αναπτύξουμε περαιτέρω τις εξαγωγές, είτε ενισχύοντας την παρουσία μας σε αγορές που έχουμε ήδη παρουσία είτε σε νέες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως των ΗΠΑ. Σημειώνω ότι σήμερα οι εξαγωγές αναλογούν στο 10% του τζίρου μας και ότι τα προϊόντα μας φτάνουν σε 19 χώρες των πέντε ηπείρων.

Το πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού

    σ. σ.: Το πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού της εταιρείας έκλεισε μια δεκαετία. Τι προβλέπει ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός σας για τις σχέσεις σας με τους παραγωγούς;

Α. Δ.: Πράγματι, το πρόγραμμα έκλεισε μία δεκαετία με πολλαπλά οφέλη για περίπου 2.500 παραγωγούς. Από το 2008 στηρίζουμε στην πράξη τους Έλληνες παραγωγούς, παρέχοντάς τους μια σημαντική πηγή εισοδήματος. Ταυτόχρονα, δίνουμε διέξοδο και προοπτική στην αγροτική παραγωγή, συμβάλλοντας στην απασχόληση στην ελληνική περιφέρεια. Παράλληλα, επενδύουμε στην εκπαίδευση των παραγωγών, με την οργάνωση σχετικών προγραμμάτων με τη συνεργασία της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής. Τα έχουν παρακολουθήσει συνολικά περί τους 500 παραγωγούς μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα τη μέση βελτίωση των στρεμματικών αποδόσεών τους κατά 15%. Η εγγυημένη τιμή αγοράς, η οποία είναι γνωστή από την υπογραφή των συμβολαίων, η άμεση πληρωμή με την παραλαβή του κριθαριού και η πίστωση για την αγορά των σπόρων είναι μερικά ακόμη οφέλη του προγράμματος για τους παραγωγούς. Θα συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση, ενισχύοντας περαιτέρω τις προσπάθειες των παραγωγών, στο πλαίσιο του προγράμματος, το οποίο στα δέκα χρόνια υλοποίησής του έχει δημιουργήσει προστιθέμενη αξία σχεδόν 80 εκατ. ευρώ και 800 νέες θέσεις εργασίας.

Η παγκόσμια τάση της διαφοροποίησης

    σ. σ.: Πόσο ενδιαφέρουν τους Έλληνες τα premium προϊόντα; Θυσιάζουν τις παραδοσιακές προτάσεις χάριν δοκιμής πιο εξεζητημένων ή καινοτόμων προϊόντων;

Α. Δ.: Αφουγκράζονται και εν μέρη ακολουθούν τις παγκόσμιες τάσεις για συγκεκριμένα πιο premium προϊόντα. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία καλύπτει όλες τις προτιμήσεις των σύγχρονων καταναλωτών, προτείνοντάς τους από μπίρες συνδεδεμένες με την παράδοση, όπως η Άλφα και η Μάμος, μέχρι πιο premium, όπως οι Heineken και Fischer. Τα τελευταία χρόνια η τάση ανάπτυξης της «μικροζυθοποιίας» και της αναζήτησης προϊόντων πέραν των παραδοσιακών είναι παγκόσμια, συνδέεται με τη στροφή της κατανάλωσης στην υγιεινή διατροφή και τον εναλλακτικό τρόπο ζωής και προτείνει δοκιμές προϊόντων με ισχυρό τοπικό χαρακτήρα, περιορισμένης ή και χειροποίητης παραγωγής. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ανταποκρίνεται σχετικά, ενισχύοντας περαιτέρω την κατηγορία της μπίρας με την Heineken 0.0. Η παγκόσμια τάση της διαφοροποίησης στις γεύσεις θα εξακολουθήσει να είναι επίκαιρη όχι μόνο στις μπίρες, αλλά σε όλο το φάσμα των τροφίμων-ποτών.