Αναφερόμενη στα επενδυτικά σχέδια της Αττική Μελισσοκομική Εταιρεία Αλ. Πίττας ΑΕΒΕ για την τριετία που ακολουθεί, η κυρία Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη μάς δήλωσε ότι το πλαίσιο δράσης που επεξεργάζεται η εταιρεία της «έχει σχεδιασθεί στην κατεύθυνση της προώθησης και στήριξης των μελιών Αττική και Φίνο στην εσωτερική και εξωτερική αγορά, καθώς θεωρούνται παγκοσμίως συνώνυμα της εκλεκτής ποιότητας του ελληνικού μελιού. Συνεχίζουμε την προσπάθεια για τη διεύρυνση της κατανάλωσης του μελιού και την προβολή του ως υγιεινού και φυσικού προϊόντος, όπως και τις δραστηριότητές μας στα νέα μας παραδοσιακά προϊόντα, που είχαν πολύ καλή υποδοχή και σημαντικά αποτελέσματα. Ταυτόχρονα, ενισχύουμε με πολλούς τρόπους τη θέση του ‘Ελληνα μελισσοκόμου και της μελισσοκομίας μας, «κτίζοντας» πλέον την τρίτη και τέταρτη γενιά μελισσοκόμων-συνεργατών. Ενισχύουμε, ακόμα, την επιστημονική έρευνα για την ανάδειξη των ιδιοτήτων του ελληνικού μελιού και της ωφέλειάς του στον ανθρώπινο οργανισμό, όπως και για την κατοχύρωση της ταυτότητας και της ποιότητάς του.

«σελφ σέρβις»: Με τι ρυθμούς εξελίσσεται φέτος η χρονιά για την εταιρεία σας;

Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη: Η κάμψη στα τρόφιμα είναι γενική, αλλά μέχρι στιγμής χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Το μέλι αναγνωρίζεται πλέον και συνιστάται από πολλούς ως απαραίτητο στοιχείο της διατροφής. Είμαστε συντηρητικοί, περιμένοντας το φθινόπωρο, οπότε θα έχουν αποκρυσταλλωθεί συγκεκριμένα συμπεράσματα για τις επιπτώσεις της διεθνούς οικονομικής κρίσης στην χώρα μας.

Επενδύσεις στην ποιότητα και την παράδοση

«σ.σ.»: Τα τελευταία χρόνια υλοποιήσατε μια σειρά πρωτοβουλιών επέκτασης της παραγωγής σας και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, που έχουν ως βάση τους το μέλι. Πόσο αποδοτικές ήταν αυτές οι πρωτοβουλίες;

Α.Π.-Χ.: Η εταιρεία μας, με βασικούς άξονες τη βαθιά γνώση του ελληνικού μελιού, την πίστη στις παραδοσιακές αξίες και τον σεβασμό στον καταναλωτή και τη διατροφή του, επεκτάθηκε στις κατηγορίες του ταχινιού, του χαλβά, όπως και στην αγορά των λουκουμιών και του παραδοσιακού υποβρύχιου. Πολλά από τα προϊόντα των νέων μας σειρών περιέχουν μέλι της εταιρείας μας, που αναμιγνύεται αυτούσιο κατά την παρασκευή τους, ώστε να διατηρούνται αναλλοίωτα τα θρεπτικά του συστατικά -τέτοια είναι το ταχίνι με μέλι και ο χαλβάς με μέλι. Τα λοιπά προϊόντα μας δημιουργήθηκαν βάσει αυστηρών προδιαγραφών και παραδοσιακών συνταγών, χωρίς πρόσθετα, ώστε να προσφέρουν μια αληθινή εμπειρία γεύσης στον καταναλωτή. Αυτές οι πρωτοβουλίες αλλού κάλυψαν και αλλού συμπλήρωσαν την ανάγκη του καταναλωτή για προϊόντα βασισμένα σε παλιές παραδοσιακές συνταγές και υλικά. Προσφέραμε γεύσεις που αναιτιολόγητα στο πέρασμα του χρόνου είχαν εγκαταλειφθεί ή αλλοιωθεί. Και βέβαια ξαναφέραμε το μέλι ως ειδοποιό συστατικό στην παρασκευή αρκετών προϊόντων, κατακτώντας σύντομα την αναγνώριση, καθώς προσφέρουμε την ποιότητα σε ανταγωνιστικές τιμές. Από τα αποτελέσματά τους, οι πρωτοβουλίες μας αυτές κρίνονται ως αποδοτικές.

Η κρίση μεγιστοποιεί τις απαιτήσεις

«σ.σ.»: Πρόκειται να προχωρήσετε σε νέες ανάλογες ενέργειες;

Α.Π.-Χ.: Προς το παρόν μελετούμε την εξέλιξη της διεθνούς κρίσης, εκτιμώντας τις πιθανές συνέπειες για την χώρα μας. Βέβαια, εφόσον οι ανάγκες του καταναλωτή είναι εξελισσόμενες, οι εταιρείες τροφίμων δραστηριοποιούμαστε για να τις ικανοποιούμε. Επομένως, πάντα καλούμαστε να είμαστε ανοιχτοί στα μηνύματα της αγοράς.

«σ.σ.»: Πόσο έχει επηρεαστεί η κατανάλωση από την κρίση κατά την εκτίμησή σας;

Α.Π.-Χ.: Ο καταναλωτής, ειδικά όσον αφορά στα τρόφιμα, επιδιώκει να κρατήσει το επίπεδο της διατροφής του όχι χαμηλότερα από το σημερινό επίπεδο. ‘Ετσι, προχωρά στην εκλογίκευση των αγοραστικών του αποφάσεων, περικόπτοντας ό,τι θεωρείται περιττό ή σπατάλη. Εργαζόμαστε, λοιπόν, σκληρά, ώστε να του προσφέρουμε την αξία που αναζητά.

Στροφή στο επώνυμα τυποποιημένο προϊόν

«σ.σ.»: Ποιοι θεωρείτε ότι είναι οι λόγοι, για τους οποίους οι ‘Ελληνες καταναλωτές επιμένουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό ακόμη στο μη τυποποιημένο μέλι;

Α.Π.-Χ.: Σήμερα, το επώνυμα συσκευασμένο μέλι καλύπτει περισσότερο από το 50% της εγχώριας αγοράς. Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται μια αυξητική τάση στην κατανάλωση συσκευασμένου μελιού, καθώς συνειδητοποιείται ότι, σε αντίθεση με το χύμα προϊόν, το επώνυμα συσκευασμένο μέλι εγγυάται την ποιότητα, τη φυσικότητα, την ασφάλεια και τη σταθερότητα. Ο βασικός λόγος που οι ‘Ελληνες προμηθεύονται ακόμα χύμα μέλι σχετίζεται με ριζωμένες από παλιά συνήθειες και αντιλήψεις για τη σχέση ποιότητας-τιμής του προϊόντος «από το χωριό», οι οποίες ωστόσο σταδιακά υποχωρούν. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί παραγωγοί στράφηκαν ήδη στην τυποποίηση του μελιού τους.

Σταθερότητα περιβάλλοντος: «Λείπει από τη χώρα μας»

«σ.σ.»: Γενικά, πάντως, οι επώνυμοι ‘Ελληνες παραγωγοί δεν διακρίνονται για την επιχειρηματική τους εξωστρέφεια. Γιατί;

Α.Π.-Χ.: Η επιτυχημένη διείσδυση σε νέες αγορές είναι συνδυασμός οράματος, επιχειρηματικής φιλοσοφίας και στρατηγικής. Αν τα προϊόντα συνιστούν μια ανταγωνιστική πρόταση από άποψη χαρακτηριστικών, ποιότητας, τιμής, συσκευασίας και δικτύων διανομής, με τη σωστή υποστήριξη γνωρίζουν επιτυχία. Οι ελληνικές εταιρείες σήμερα προσφέρουν πολλά ποιοτικά και ανταγωνιστικά προϊόντα. Βέβαια, απαιτείται και η κλαδική προβολή, οι διαφημιστικές καμπάνιες, αλλά και η γενικότερη επένδυση στις εξαγωγές, που τέμνεται με την κρατική πολιτική. Επιπλέον, η βιομηχανία τροφίμων στο σύνολό της χρειάζεται να έχει σταθερό περιβάλλον για τη δράση της. Αυτό λείπει από τη χώρα μας. Δυστυχώς, όπως συμβαίνει με πολλούς τομείς της παραγωγής, φροντίζουμε ως χώρα -πέρα από τη γνωστή κρατική αδιαφορία και έλλειψη προγραμματισμού- να βάζουμε πρόσθετα εμπόδια: τη γραφειοκρατία και την έλλειψη συντονισμού. Η Αττική Μελισσοκομική Εταιρεία, πάντως, έχει αποδείξει πως είναι έτοιμη να αναλαμβάνει το ρίσκο της πορείας του ελληνικού μελιού στην παγκόσμια αγορά και το κάνει με επιτυχία δεκαετίες τώρα.

Εξαγωγές σε 39 χώρες

«σ.σ.»: Ποιες είναι οι επιδόσεις σας στο εξωτερικό και ποιο το μυστικό για την αποδοχή των προϊόντων σας από τους καταναλωτές ξένων αγορών;

Α.Π.-Χ.: Η εταιρεία μας είναι η μεγαλύτερη ελληνική επιχείρηση στον κλάδο της. Με την σημερινή της μορφή ως εταιρείας συσκευασίας μελιού λειτουργεί από το 1928, όμως η οικογένεια διακινούσε ελληνικό μέλι ήδη από το 1896. Το «μυστικό» όλα αυτά τα χρόνια είναι η συνέπεια στις αρχές μας και η πίστη στην ποιότητα του ελληνικού μελιού. Κάναμε το ελληνικό μέλι προσιτό στο ευρύ κοινό, προβάλαμε τα μοναδικά ποιοτικά του χαρακτηριστικά σε όλο τον κόσμο, ενισχύουμε την επιστημονική έρευνα, τη γνώση και την καινοτομία, επενδύουμε στην τεχνολογία. ‘Ετσι, καταστήσαμε το όνομα της εταιρείας μας συνώνυμο του ελληνικού μελιού σε όλο τον κόσμο.

Είμαστε πιστοποιημένοι με το διεθνές σύστημα διασφάλισης ISO 22000, διαθέτουμε σύγχρονες εγκαταστάσεις συσκευασίας κι ένα από τα πιο σύγχρονα εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου του μελιού. Υπήρξαμε εξ αρχής συνεπείς απέναντι και στο ίδιο το προϊόν και στους μελισσοκόμους, το προσωπικό, τους λιανοπωλητές και, φυσικά, τους καταναλωτές. Γι’ αυτό σήμερα τα προϊόντα μας εξάγονται σε 39 χώρες, είναι τοποθετημένα σε καταστήματα, όπως τα Harrods και Fortnum & Mason του Λονδίνου, και η γεύση τους αναγνωρίζεται και διακρίνεται με τα σημαντικότερα διεθνή βραβεία.

«σ.σ.»: Ο κλάδος των παραγωγών μελιού υποστηρίζεται από την πολιτεία, ώστε να διευρυνθεί η δραστηριότητά του;

Α.Π.-Χ.: ‘Οχι όσο θα έπρεπε για ένα προϊόν που, λόγω της μοναδικότητας και της ποιότητάς του, έχει μέλλον στην παγκοσμιοποιημένη πλέον αγορά. Χρειάζεται ενίσχυση ο κλάδος, για να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις υποδομής, να δημιουργηθούν νέες μονάδες και να αναβαθμιστούν οι παλαιές, με ταχύτερους ρυθμούς. Απαιτείται, επίσης, να διαχυθεί στους μελισσοκόμους η πλούσια γνώση που συσσώρευσε τα τελευταία χρόνια η συστηματική ενασχόληση πολλών επιστημόνων με τη μελισσοκομία.

Το άρθρο δημοσιεύεται στο τεύχος 386 (Ιούλιος-Αύγουστος 2009) του περιοδικού «σελφ σέρβις» (Εκδόσεις Comcenter).