Aπό τα πιο δημοφιλή προϊόντα διατροφής, τα ζυμαρικά εξακολουθούν να κερδίζουν επάξια μία από τις πρώτες θέσεις στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Εκτιμήσεις της Mordor Intelligence δείχνουν ότι η συγκεκριμένη αγορά βρίσκεται σε άνθηση παγκοσμίως και ότι ο ρυθμός της ανάπτυξής της, όπως εκτιμάται, θα φθάσει το 4,11% την επόμενη πενταετία.

Συγχρόνως, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ζυμαρικών (International Pasta Organization), η παγκόσμια παραγωγή ζυμαρικών το 2022 ανήλθε στα 16,9 εκατ. τόνους και η Ελλάδα κατατάσσεται στην τέταρτη θέση της διεθνούς κατάταξης στην κατανάλωση ζυμαρικών, μετά την Ιταλία, την Τυνησία και τη Βενεζουέλα. Σύμφωνα με αυτήν, η μέση κατά κεφαλή ετήσια κατανάλωση ζυμαρικών στη χώρα μας είναι 12,2 κιλά.

Ο «χάρτης» της ελληνικής αγοράς
Οι σημαντικότεροι «παίκτες» της ελληνικής αγοράς ζυμαρικών, στην προσπάθειά τους να αφήσουν πίσω τα εμπόδια των περασμένων ετών και να οδηγηθούν με ασφάλεια σε μία νέα εποχή ανάπτυξης και κερδοφορίας προχωρούν σε μία σειρά από επενδυτικές ενέργειες. Η Eurimac λανσάρει φέτος τα ζυμαρικά χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, τα οποία είναι πιστοποιημένα για το συγκεκριμένο διατροφικό τους χαρακτηριστικό. Η Eurimac είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που παρουσίασε ένα τέτοιο προϊόν. Η εταιρεία Ήλιος μπήκε το τελευταίο διάστημα σε οκτώ νέες αγορές (Πολωνία, Ρουμανία, Καζακστάν, Μάλτα, Νορβηγία, Αυστραλία, Ιαπωνία και Ιράκ), ενώ φέτος εμπλούτισε το χαρτοφυλάκιό της με την προσθήκη καινοτόμων προτάσεων, όπως οι ταλιατέλες με κρόκο Κοζάνης, το κοφτό μακαρόνι με χαρούπι και δίκταμο Κρήτης και το μακαρονάκι με ελληνικό καφέ. Νέα επιχειρηματικά βήματα δρομολογούν και οι παραδοσιακοί ηγέτες της κατηγορίας: Η Barilla Hellas δημιούργησε πρόσφατα το Misko Protein, φτιαγμένο από σιμιγδάλι σκληρού σίτου με προσθήκη φυτικής πρωτεΐνης αρακά και κουρκουμά, ενώ η Μέλισσα Κίκιζας, που επιδεικνύει εξαγωγική δραστηριότητα από τη δεκαετία του 1970, συνέχισε πέρυσι να υλοποιεί το επενδυτικό της πλάνο εκσυγχρονισμού και επέκτασης των εργοστασίων της σε Λάρισα και Χανιά. Στις άμεσες επενδύσεις της είναι η επέκταση της δυναμικότητας της υφιστάμενης παραγωγής της μονάδας στο 5ο χλμ. Λάρισας-Φαρσάλων.

Αισιόδοξα τα μηνύματα φέτος
Θετικά εξελίχθηκε το πρώτο εξάμηνο φέτος σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις ζυμαρικών στα σούπερ μάρκετ, οι οποίες ενισχύθηκαν σε αξία κατά 1,9% και σε όγκο κατά 1,2%, βάσει των στοιχείων της Circana. Ειδικότερα, οι πωλήσεις τους σε αξία ανήλθαν στις 82.316 χιλ. ευρώ έναντι 80.771 χιλ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο, ενώ οι πωλήσεις τους σε όγκο υπερέβησαν τα 37 εκατ. κιλά έναντι αντιστοίχως 36,6 εκατ. κιλών. Όσον αφορά την περσινή χρονιά, τα συμπεράσματα είναι ανάμεικτα, δεδομένου ότι οι πωλήσεις σε όγκο υποχώρησαν στα 74,3 εκατ. κιλά έναντι 76 εκατ. κιλών το 2022 και οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν στα 166 εκατ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 4 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2022. Αυτό που πρέπει να υπογραμμίσουμε είναι ότι η αξία των πωλήσεων, λόγω των ανατιμήσεων, εμφανίζεται αυξημένη σχεδόν 30 εκατ. ευρώ σε μια διετία, χωρίς ουσιώδεις αλλαγές στον όγκο πωλήσεων, αφού οι πωλήσεις σε αξία το 2021 ήταν 137 εκατ. ευρώ.

Κερδισμένα τα pl και σε όγκο και σε αξία
Βάσει των στοιχείων της Circana, φαίνεται η στροφή των καταναλωτών στα ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας, καθώς ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 5,9% και ο όγκος τους κατά 5,1% το πρώτο εξάμηνο φέτος. Αναλυτικότερα, οι συνολικές πωλήσεις των pl ζυμαρικών έφθασαν τα 24 εκατ. ευρώ και τα 15.556 χιλ. κιλά το πρώτο εξάμηνο φέτος έναντι 22,67 εκατ. ευρώ και 14.794 χιλ. κιλών την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Διφορούμενα είναι τα αποτελέσματα της περσινής χρονιάς για τα ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι πωλήσεις τους σε αξία κυμάνθηκαν στα 48 εκατ. ευρώ έναντι 46 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ οι πωλήσεις τους σε όγκο συρρικνώθηκαν από τα 32.160 χιλ. κιλά το 2022 στα 31.091 χιλ. κιλά το 2023.

Αισιοδοξία για την απόδοση της κατηγορίας φέτος
Βασιζόμενοι στα μέχρι στιγμής δεδομένα, οι παράγοντες του κλάδου εκφράζουν την αισιοδοξία τους για την εξέλιξη τόσο των εγχώριων πωλήσεων όσο και για την εξαγωγική τους δραστηριότητα. Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την ανάπτυξη της αγοράς των ζυμαρικών για την τρέχουσα χρονιά και ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι της εταιρείας σας για φέτος, ήταν η ερώτηση που θέσαμε στον κ. Ηλία Σταθακόπουλου, Marketing Manager Greece, SEE & GE στην Barilla Group. Όπως μας είπε, «η κατηγορία των ζυμαρικών πέρυσι επηρεάστηκε σημαντικά από τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών στη συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων. Οι οικονομικές πιέσεις οδήγησαν σε πτώση των πωλήσεων σε όγκους, καθώς οι καταναλωτές αναγκάστηκαν να περιορίσουν τις αγορές τους ή να στραφούν σε οικονομικότερες επιλογές. Αυτό είχε αποτέλεσμα η κατηγορία να κλείσει τη χρονιά με αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης. Ωστόσο, στη διάρκεια του τρέχοντος έτους η αγορά των ζυμαρικών παρουσιάζει σημάδια σταθεροποίησης. Στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου καταγράφεται μια μικρή ανάπτυξη των πωλήσεων, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, με αύξηση της τάξης του 1,5%. Αυτή οφείλεται πιθανώς σε μια σειρά παραγόντων, όπως η σταθεροποίηση των τιμών, οι βελτιωμένες οικονομικές συνθήκες και η αυξημένη ζήτηση εκ μέρους των καταναλωτών, που επανέρχονται σε πιο σταθερές καταναλωτικές συνήθειες. Εκτιμούμε ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, ωθώντας σε συνολική θετική απόδοση την κατηγορία ως το τέλος της χρονιάς. Οι καταναλωτές φαίνεται να προσαρμόζονται στις νέες οικονομικές συνθήκες, ενώ οι προσπάθειες των εταιρειών να προσφέρουν ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές αποδίδουν καρπούς».

Θετική στο προαναφερόμενο ερώτημα ήταν η τοποθέτηση του κ. Οδυσσέα Παπαδόπουλου, CEO της Eurimac, οποίος υπογραμμίζει την εξέλιξη των πωλήσεων των τελευταίων τριών ετών και συγκρίνει το πρώτο εξάμηνο του 2024 με το αντίστοιχο του 2023: «Οι πωλήσεις μας από το 2019 έως το 2021 είχαν σταθεροποιηθεί μεταξύ 55 και 58 χιλιάδων τόνων. Το 2022 είχαμε μία σημαντική αύξηση, οπότε αγγίξαμε τους 71.000 τόνους, και το 2023 κρατήσαμε την ανοδική τάση, υπερβαίνοντας τους 72.500 τόνους. Με στόχο φέτος να ξεπεράσουμε τους 75.000 τόνους, «τρέξαμε» στο πρώτο εξάμηνο του έτους με ρυθμό ανάπτυξης άνω του 10%, που ακόμη και με μετριοπαθή εκτίμηση για τους τελευταίους μήνες του θα φτάσουμε φέτος τους 78.000 τόνους. Θεωρούμε ότι η αγορά συνολικά θα κινηθεί με μονοψήφια αύξηση πωλήσεων σε όγκο. Η πρόθεσή μας ως Μάκβελ-Eurimac είναι να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε με ρυθμό μεγαλύτερο από τον μέσο της αγοράς εξαιτίας της σημαντικότατης παρουσίας μας με προϊόντα pl, αλλά και λόγω του ότι το brand Μάκβελ συνεχίζει να υπερβαίνει σημαντικά το ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς όλα τα τελευταία χρόνια».

Λανσαρίσματα εξειδικευμένων προϊόντων
Είναι γεγονός ότι η δραστηριότητα των επιχειρήσεων στη δημιουργία νέων προϊόντων διατροφής τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί σημαντικά. Από ζυμαρικά που συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερίνης, μέχρι προϊόντα που δεν περιέχουν γλουτένη και κωδικούς εμπλουτισμένους με πρωτεΐνη, η βιομηχανία ζυμαρικών απομακρύνεται από τα καθιερωμένα και απαντά στις απαιτήσεις των καταναλωτών με καινοτόμες προτάσεις, εστιασμένες στην ποικιλία γεύσεων, στην υγιεινή διατροφή και την εξειδίκευση. Σχετικά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων προϊόντων της Eurimac ο κ. Παπαδόπουλος επισημαίνει ότι «η καινοτομία αποτελεί έναν από τους τρεις βασικούς πυλώνες της στρατηγικής μας, μαζί με την εξωστρέφεια και τη βιωσιμότητα. Το εταιρικό Τμήμα R&D είναι σε συνεχή αναζήτηση νέων καινοτόμων προϊόντων, που θα ικανοποιούν πραγματικές ανάγκες της αγοράς και δεν είναι απλώς αποτέλεσμα πειραμάτων ή εργαστηριακών αναζητήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, στις αρχές του 2024 προχωρήσαμε στο λανσάρισμα του «Σπαγγέτι ΜΑΚΒΕΛ» χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Ήδη εμπλουτίζουμε την γκάμα μας με την ανάπτυξη τριών ακόμη ζυμαρικών χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, δηλαδή την πένα, το λαζανάκι και το κριθαράκι. Και τα τέσσερα αυτά ζυμαρικά περιορίζουν την αύξηση του σακχάρου στο αίμα και είναι πιστοποιημένα από το Oxford Brookes UK, τον μοναδικό διαπιστευμένο φορέα στην Ευρώπη για την πιστοποίηση του γλυκαιμικού δείκτη των τροφίμων».

Στην ερώτησή μας ποια είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των νέων σας προϊόντων συγκριτικά με των ανταγωνιστών σας, ο marketing manager της Barilla, κ. Σταθακόπουλος, υπογραμμίζει: «Ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες τάσεις και απαιτήσεις, λανσάραμε πρόσφατα μια νέα σειρά ζυμαρικών, τα MISKO Protein. Τα νέα ζυμαρικά, φτιαγμένα από σιμιγδάλι σκληρού σίτου με προσθήκη φυτικής πρωτεΐνης αρακά και κουρκουμά, συνδυάζουν την παράδοση με την καινοτομία. Η σειρά περιλαμβάνει τα δημοφιλή σχήματα σπαγγέτι και πέννε ριγκάτε, τα οποία κάθε μέρα κερδίζουν το απαιτητικό κοινό των προϊόντων BFY (better for you) χάρη στην εξαιρετική γεύση τους. Τα MISKO Protein είναι πολύτιμος σύμμαχος της καλής υγείας και μπορεί να ενταχθούν σε μία ισορροπημένη και ποικίλη διατροφή κι έναν δραστήριο τρόπο ζωής, διατηρώντας ταυτόχρονα τα γνωστά χαρακτηριστικά των ζυμαρικών MISKO: την υπέροχη γεύση, το τέλειο κράτημα και την άψογη μαγειρική απόδοση. Κάθε μερίδα 100g ζυμαρικών MISKO Protein παρέχει το 40% της ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης πρωτεΐνης, ενώ ο κουρκουμάς, γνωστός για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες, προσδίδει το χαρακτηριστικό χρώμα και άρωμα που τα κάνει να ξεχωρίζουν».

Ολοκληρωμένες επικοινωνιακές στρατηγικές
Σε σημαντικές επικοινωνιακές κινήσεις προχωρούν οι βιομηχανίες της εγχώριας αγοράς ζυμαρικών, προκειμένου να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο και να ενισχύσουν περαιτέρω τη σχέση τους με το κοινό. «Μετά από εκτεταμένη έρευνα, ανάλυση και συνδυασμό δεδομένων, καταφέραμε να κατηγοριοποιήσουμε το κοινό μας βάσει των αγοραστικών και συμπεριφορικών του συνηθειών. Αυτή η κατηγοριοποίηση μάς επιτρέπει να κατανοούμε καλύτερα τις προτιμήσεις και τις ανάγκες των καταναλωτών, διασφαλίζοντας ότι η προσαρμογή των στρατηγικών μας ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις τους. Για καθένα από τα brands μας και ανάλογα με το αντίστοιχο φάσμα προϊόντων, στοχεύουμε το κατάλληλο κοινό, χρησιμοποιώντας τα touchpoints που έχουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, ώστε να φτάνουμε αποτελεσματικά στους καταναλωτές. Με την προσεκτική επιλογή και χρήση των κατάλληλων μέσων, διασφαλίζουμε ότι τα μηνύματά μας φτάνουν στους καταναλωτές τη σωστή στιγμή και με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Αυτό μας επιτρέπει να αυξάνουμε την αφοσίωση των πελατών, να ενισχύσουμε την αναγνωρισιμότητα των brands μας και να επιτυγχάνουμε τους επιχειρηματικούς στόχους μας με μεγαλύτερη ακρίβεια» εξηγεί ο κ. Σταθακόπουλος αναφορικά με την επικοινωνιακή στρατηγική της Barilla Hellas, ενώ ο CEO της Eurimac, κ. Παπαδόπουλος, τονίζει «το 2024 δεν είναι επιτρεπτό να απουσιάζεις από κανένα μέσο επικοινωνίας.

Γι’ αυτό χρησιμοποιούμε όλες τις μεθόδους του σύγχρονου μάρκετινγκ. Αυτό ισχύει και για τα προϊόντα που είναι τοποθετημένα εδώ και χρόνια στα ράφια του λιανεμπορίου, δηλαδή της κλασσικής σειράς ζυμαρικών, της σειράς των ζυμαρικών με πέντε δημητριακά και της σειράς των ζυμαρικών ολικής, ενώ πολύ σύντομα θα ξεκινήσουμε και μία καμπάνια 360ο για τα «ζυμαρικά ΜΑΚΒΕΛ χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη». Φέτος η Eurimac έχει καταφέρει να κινείται στο επτάμηνο με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης στην εγχώρια αγορά, ενώ στο ίδιο διάστημα καταφέραμε οι πωλήσεις μας στο εξωτερικό να αναλογούν στο 57% του τζίρου μας έναντι 55% πέρυσι. Φροντίζουμε να αυξάνουμε την παρουσία μας σε περισσότερα σημεία πώλησης εντός της χώρας, να διατηρούμε τις δυνάμεις μας στις διεθνείς αγορές και να εισχωρούμε σε νέες. Άλλωστε, και στο πρώτο εξάμηνο του 2024 εξακολουθούμε να κατέχουμε το 50% των ελληνικών εξαγωγών ζυμαρικών και να βρισκόμαστε σε περισσότερες από εξήντα χώρες όλων των ηπείρων».