Ραγδαίες ήταν τον τελευταίο χρόνο οι εξελίξεις στην αγορά παγωτού, με την εκδήλωση σημαντικών επιχειρηματικών κινήσεων και ευρύτερων αλλαγών, που θα επηρεάσουν και μεσοπρόθεσμα την αγορά της κατηγορίας. Επισημαίνουμε ότι οι κινήσεις αυτές συνοδεύονται από την αύξηση των πωλήσεων παγωτού, ενόσω, σύμφωνα με παράγοντες τις εν λόγω αγοράς, υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την περαιτέρω ενίσχυση του τζίρου του φέτος.

Οι ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες ευνόησαν την αγορά παγωτού στη χώρα μας, που ήδη από την αρχή του 2024 εμφανίζει άνοδο κυρίως σε αξία, αλλά και σε όγκο πωλήσεων.

«H αγορά του παγωτού στην Ελλάδα έχει ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια, ενώ από το 2023 ο ρυθμός ανάπτυξής της είναι διψήφιος. Η κατηγορία του παγωτού για το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ η αλλαγή του κλίματος τα τελευταία χρόνια και η άνοδος της θερμοκρασίας οδηγούν στη έναρξη της εποχικότητας του παγωτού νωρίτερα», λέει ο κ. Bechar Daniel, CEO της Cold Sin, προσθέτοντας: «Η συγκεκριμένη αγορά χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, των οικογενειακών συσκευασιών, οι πωλήσεις των οποίων εξελίσσονται με ρυθμό ανάπτυξης 12,5%, και των ατομικών συσκευασιών, που εξελίσσονται με εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 36,8%. Συνεπώς η αγορά του παγωτού, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην εγχώρια αγορά, έχει αρκετά θετικές προοπτικές».

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τη Circana, οι πωλήσεις παγωτού από τα σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του έτους εμφάνισαν ανάπτυξη σε αξία κατά 13,4 % σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023 και σε όγκο, αντίστοιχα, κατά 5,9 %. Σημαντικά ενισχύθηκαν και οι πωλήσεις παγωτών ιδιωτικής ετικέτας, κατά 15,5% σε αξία και κατά 7,1% σε όγκο, διευρύνοντας το πολύ σημαντικό μερίδιο αγοράς τους στην κατηγορία, που φθάνει το 64,6% σε όγκο και το 44,6% σε αξία, εξαιτίας ασφαλώς της πολύ χαμηλότερης τιμής τους σε σύγκριση με τα επώνυμα παγωτά.

Στο ίδιο διάστημα η Circana διαπίστωσε την ένταση της ζήτησης οικογενειακών παγωτών από τα σούπερ μάρκετ, καθώς οι πωλήσεις τους σε όγκο αυξήθηκαν κατά 6,9% και σε αξία κατά 16,1%. Αντιθέτως μεγάλη ήταν η υποχώρηση της ζήτησης των ατομικών συσκευασιών παγωτού, κατά 13,6% σε όγκο και 5,5% σε αξία, σε αντίθεση με τα ισχύοντα στο σύνολο της κατηγορίας από τη διανομή των προϊόντων της σε όλα τα κανάλια διανομής. Γενικά η ζήτηση ατομικών παγωτών από τα σούπερ μάρκετ είναι πολύ περιορισμένη, καθώς το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας στο εν λόγω κανάλι φθάνει μόλις το 3,8%. Το σύνηθες είναι ο καταναλωτής να ψωνίζει τις οικογενειακές συσκευασίες από τα σούπερ μάρκετ και τις ατομικές από τα μίνι μάρκετ, τα περίπτερα κ.ά.

Η ακρίβεια του κακάο βάζει φωτιές στις τιμές των παγωτών
Ασφαλώς οι τιμές των παγωτών δεν έμειναν ανεπηρέαστες από το ανατιμητικό κύμα των τελευταίων ετών. Όμως, «το παγωτό παραμένει πάντα μια φθηνή διέξοδος για απόλαυση», αποφαίνεται ο κ. Μάριος Κούρτογλου, Regional Marketing Manager Balkans της Froneri. Όπως εξηγεί ο κ. Daniel, στην περίπτωση των παγωτών σημαντική επιβάρυνση στις τιμές είχε η μεγάλη διεθνής ανατίμηση του κακάο, δηλαδή μιας βασικής πρώτης ύλης των περισσότερων παγωτών. «Οι τιμές του κακάο αυξήθηκαν τους τελευταίους μήνες περίπου κατά 60%, ενώ ήδη υπερδιπλασιάστηκαν από το 2023. Η μειωμένη συγκομιδή του κακάο, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών και των ασθενειών στις φυτείες του στην Δυτική Αφρική, όπου καλλιεργούνται οι μεγαλύτερες ποσότητές του παγκοσμίως, σε συνδυασμό με τα ελάχιστα σημάδια ανάκαμψης της παραγωγής του αλλού, προκαλούν τεράστιους κλυδωνισμούς στον κλάδο. Στην Cold Sin πάρα τις δυσκολίες κάνουμε τα πάντα, ώστε, παραμένοντας πιστοί στις αξίες μας, να ισορροπούμε την κορυφαία ποιότητα των προϊόντων μας με τις προσιτές τιμές».

Σημαντικές επιχειρηματικές ανακατατάξεις
Άγνωστο παραμένει το πόσο θα επηρεάσει την εγχώρια αγορά παγωτού η κεντρική απόφαση της Unilever να αυτονομηθεί ο συγκεκριμένος της κλάδος. Πάντως, σε αντίθεση με τα συμβαίνοντα παγκοσμίως στην αγορά του παγωτού, πέρυσι ο τζίρος του εν λόγω κλάδου στην εγχώρια αγορά εμφάνισε ανάπτυξη 10,4% συγκριτικά με το 2022, ενώ τα στοιχεία για τους πρώτους μήνες φέτος δείχνουν επίσης σημαντική άνοδο. Σημαντική ήταν και η επιτυχία των παγωτών Ben & Jerry’s, των οποίων ο τζίρος τετραπλασιάστηκε, εμφανίζοντας άνοδο 35%.

Οι ανακατατάξεις στον κλάδο είναι γενικότερες. Η Δέλτα, η οποία το 2006 πούλησε τη δραστηριότητά της στο παγωτό στη Nestlé, επανακάμπτει κατόπιν εξαγοράς της εταιρείας Cold Sin. Όπως ανακοινώθηκε επισήμως τον Οκτώβριο πέρυσι, ο όμιλος Vivartia εξαγόρασε εκ μέρους της Δέλτα το 100% των μετοχών της εν λόγω εταιρείας. Η Cold Sin είναι ο επίσημος εθνικός διανομέας παγωτών της Mars Hellas ΑΕ, της General Mills AE για το brand Häagen-Dazs και ο αποκλειστικός διανομέας της ιταλικής Sammontana SPA για Ελλάδα και Κύπρο, ενώ έχει το μάρκετινγκ, τη συσκευασία και τη διανομή των παγωτών Fancy, Enormous, Squeezer και Amor, που παράγονται από τρίτους. Όπως υπολογίζεται, διαθέτει ένα δίκτυο 12.000 ψυγείων σε ολόκληρη την εγχώρια αγορά. Η εταιρεία είχε επιτύχει υψηλές αποδόσεις, καθώς το 2022 εμφάνισε αύξηση τζίρου 20% συγκριτικά με το 2021, φτάνοντας τα 7,43 εκατ., ενώ τα μετά φόρων κέρδη της έφτασαν τα 446.864 ευρώ. Είναι σαφές ότι πρόκειται για μια σημαντική κίνηση, που θα αλλάξει πολλά στην εγχώρια αγορά του παγωτού.

H ιστορική ΕΒΓΑ, η οποία μετονομάστηκε σε EMFI το 2019, επιστρέφει στη λιανική αγορά του παγωτού με το σήμα Menne. Τα Gelati Menne έχουν ιστορία ενός αιώνα στην Ιταλία –το εργοστάσιο παραγωγής τους βρίσκεται στην περιοχή της Φλωρεντίας. Τον Φεβρουάριο φέτος πραγματοποιήθηκε και το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παγωτού Menne, με τη συμμετοχή αντιπροσώπων από Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο, όπου ο κ. Κύρος Φιλίππου, πρόεδρος του ΔΣ της εταιρείας, παρουσίασε το όραμα και τους στρατηγικούς στόχους της. Η διανομή των παγωτών Menne, ατομικών και οικογενειακών, γίνεται φέτος πανελλαδική, πράγμα που αφορά και τον επαγγελματικό κλάδο. Με νέες μάρκες, όπως οι Reale, Feelings, Scoop Joy και Fruttihno, αυξάνει η σημασία της εταιρείας στην αγορά μας.

Κατά πληροφορίες οι αδερφοί Σαράντη θα δώσουν μια νέα ζωή στα παγωτά Αγνό κατόπιν της επανατοποθέτησης της μάρκας στην αγορά, που ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη, τη Κεντρική και Δυτική Μακεδονία, με την τοποθέτηση μιας γκάμας 21 διαφορετικών κωδικών γαλακτοκομικών (εκτός του παγωτού) στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Η αποδοχή τους, όπως σημειώνουν παράγοντες της εταιρείας, ξεπέρασε τις προσδοκίες. Το επόμενο βήμα θα είναι η αγορά παγωτού. Η Αγνό στη βιομηχανική μονάδα της στον Λαγκαδά διαθέτει εξοπλισμό παραγωγής παγωτού, ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση, εφόσον γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις εκσυγχρονισμού της.

Εξελίξεις θα υπάρξουν και με τα παγωτά Δωδώνη, που ανήκουν πλέον στον όμιλο Βενέτη κατόπιν συμφωνίας με τις τράπεζες. Η σχετική διαδικασία ήταν πολύμηνη. Στο πλαίσιό της έχει εκπονηθεί ένα τριετές πλάνο εξυγίανσης της υπερχρεωμένης επιχείρησης, που προβλέπει τη λειτουργία δώδεκα καταστημάτων λιανικής –δύο εταιρικών και δέκα δικαιόχρησης.

Ευοίωνες προοπτικές
«Το παγωτό έχει εξαιρετικές προοπτικές, καθώς είναι μία καθημερινή ευκαιρία απόδρασης από την ρουτίνα, ένας γλυκός πειρασμός κι ένα εξαιρετικό σνακ για κάθε περίσταση», σημειώνει ο κ. Κούρτογλου, προσθέτοντας ότι «τα θετικά αποτελέσματα το 2023 δημιουργούν και ενισχύουν τις θετικές προσδοκίες μας, καθώς οι οιωνοί για τον ελληνικό τουρισμό φέτος είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι, λαμβανομένων υπόψιν και των προθέσεων των ξένων τουριστικών οργανισμών να αυξήσουν τα ταξιδιωτικά τους πακέτα για την Ελλάδα ως ενός από τους δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου. Το λανσάρισμα της νέας κατηγορίας παγωτών Nuii αναμένεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την προστιθέμενη αξία της εταιρείας. Το 2024 ξεκίνησε με υψηλές επιδόσεις στις πωλήσεις».
Εξάλλου, όπως σημειώνει ο κ. Γιώργος Τζαβάρας, διευθυντής του Κλάδου Παγωτού της Unilever South Eastern Europe και South Central Europe, «η κατηγορία του παγωτού, τόσο του συσκευασμένου όσο και του χύμα, βρίσκεται σε άνοδο, ενώ φαίνεται πως και οι Έλληνες αρχίζουν πλέον να επιλέγουν το προϊόν και εκτός καλοκαιρινής περιόδου – άλλωστε λίγοι είναι οι κρύοι μήνες στη χώρα μας. Αναμένουμε τα επόμενα χρόνια περαιτέρω αύξηση της διείσδυσης και της συχνότητας αγοράς καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ η δραστηριοποίηση πολλών «παικτών» στην κατηγορία ωθεί τις εταιρείες του κλάδου να κάνουν ενδιαφέρουσες προτάσεις στους καταναλωτές, αυξάνοντας τις επιλογές τους».

Διαφήμιση
Ο διάσημος ηθοποιός Jason Momoa –γνωστός από τις ταινίες Aquaman, Game of Thrones και Dune– θα πρωταγωνιστεί ως brand ambassador στη φετινή διεθνή καμπάνια του Nuii υπό τον τίτλο «Choose your Next Adventure». Στη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας τονίζεται ότι «ο ηθοποιός ενσαρκώνει πλήρως τις αξίες του NUII. Το NUII, εμπνευσμένο από την λέξη Nui, που στα χαβανέζικα και τα Māori σημαίνει «μεγάλο, άφθονο, σπουδαίο», επέλεξε να συνεργαστεί με τον Jason Momoa, λόγω της αγάπης του για τη φωτογραφία, τα ταξίδια και την περιπέτεια. Ο ηθοποιός θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του Nuii σε όλη την Ευρώπη». Η καμπάνια θα προβληθεί στην Ελλάδα και σε δεκατρείς ακόμη ευρωπαϊκές χώρες. Στο πλαίσιο αυτό, το NUII «έχει δεσμευτεί να υποστηρίζει έργα βιοποικιλότητας σε άγρια μέρη. Το Nuii είναι υπερήφανος υποστηρικτής του WILDARK, του προγράμματος Koala Rewilding Project και του προγράμματος Nuii PEACE στην Ναμίμπια».

Νέα λανσαρίσματα
• Unilever: Όπως σημειώνει ο κ. Γ. Τζαβάρας, «οι καταναλωτές στην Ελλάδα έχουν αγαπήσει την πατενταρισμένη καινοτομία των κυπέλλων Magic Press to Crack με σοκολάτα. Σε ό,τι αφορά τα ατομικά παγωτά, στο παρελθόν το Magic Billionaire με σοκολάτα gold και φέτος το Magic Starchaser και Sunlover –δύο μοναδικές γεύσεις– στέφθηκαν με τον τίτλο «Προϊόν της Χρονιάς». Δεν μπορώ να μην αναφερθώ και στους πλούσιους συνδυασμούς γεύσεων του Ben & Jerry’s, όπως και του Cornetto, που με τη σειρά soft έχει φέρει το παγωτό «μηχανής» στο τυποποιημένο παγωτό για απόλαυση εντός κι εκτός σπιτιού. Η κατηγορία των Vegan παγωτών είναι σε άνοδο παγκοσμίως. Φέτος λανσάρουμε στην Ελλάδα τρεις προτάσεις από τρεις αγαπημένες μάρκες: Ξυλάκι Magic Vegan Almond, Cornetto Vegan χωνάκια σε πολυσυσκευασία και οικογενειακό κύπελλο Ben & Jerry’s Non-Dairy Choco Fudge Brownie».
• Froneri: Υπό το brand Nuii λανσάρεται το Dark Chocolate & Nordic Berry, ενώ στα παγωτά Nirvana λανσάρεται το Cookie Dough –πρόκειται για ένα συνδυασμό κρεμώδους παγωτού βανίλια με κομμάτια ζύμης μπισκότου.
• Cold Sin: Φέτος το ιστορικό brand Milko κάνει την είσοδο του στην αγορά του παγωτού, προσφέροντας στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό πέντε κωδικούς παγωτού.