Σε παιχνίδι για λίγους εξελίσσεται η αγορά των ηλεκτρονικών ειδών, καθώς η έλευση αλυσίδων, όπως η Εlectroworld, η Saturn ή η Fnac νωρίτερα, μεταμόρφωσε ριζικά τον χάρτη ενός κλάδου, στον οποίο όλοι οι προηγούμενοι διαχωρισμοί σε υποκλάδους έχουν αρθεί από την επέλαση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας ως ενοποιητικού παράγοντα. Σε ένα περιβάλλον που τα χιλιάδες τμ, ο γιγαντιαίος αριθμός προϊόντων και οι χαμηλές τιμές κυριαρχούν, οι «μάχες» για την απόκτηση μεριδίων σε μια πίτα 1,4 δισ. ευρώ ετήσιων πωλήσεων γίνονται ιδιαίτερα σκληρές. Ο «πόλεμος τιμών» έχει ρίξει κάθετα την κερδοφορία. Μόνο εκείνοι που θα αντέξουν ως το τέλος θα μπορέσουν να την «φτιάξουν» και πάλι.

Οι αλυσίδες πολυμέσων και πληροφορικής που εισέβαλαν την τελευταία διετία στην Ελλάδα δημιούργησαν ένα νέο καταναλωτικό κοινό, το οποίο, εκτός από τις απαιτήσεις σε σχέση με τα προϊόντα, γίνεται το τελευταίο διάστημα το ίδιο απαιτητικό και σε σχέση με τις τιμές.

Η δημιουργία καταστημάτων πολλών τετραγωνικών μέτρων, με ειδικευμένα τμήματα σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων, ανάγκασαν και τους ήδη προϋπάρχοντες «παίκτες» της αγοράς να ακολουθήσουν. ‘Ετσι, εκτός του «πόλεμου τιμών», που ήταν αναμενόμενο ότι θα κόρωνε, πλέον ο ανταγωνισμός έχει περάσει και στην εικόνα των καταστημάτων.

Σε ό,τι αφορά στη μάχη των υπερκαταστημάτων, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση της γερμανικής Saturn -συγγενούς του ομίλου της Μedia Μarkt- η οποία έκανε το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά με ένα υπερκατάστημα στη Λεωφόρο Συγγρού, που είναι το μεγαλύτερο της αλυσίδας στην Ευρώπη εκτός Γερμανίας. Το συγκεκριμένο κατάστημα έχει συνολικό εμβαδόν 9.300 τμ, και το κόστος κατασκευής του ανήλθε στα 20 εκατ. ευρώ. Ακριβώς απέναντί του άνοιξε ένα κατάστημά της η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών Εlectro World, του βρετανικού ομίλου DSGi (Dixons). Το Εlectro World καταλαμβάνει έκταση 4.200 τμ, χώρος σαφώς μικρότερος του γείτονά του, αλλά ικανός να φιλοξενεί στα ράφια του μια τεράστια γκάμα προϊόντων υψηλής τεχνολογίας.

Το μοντέλο αυτό φαίνεται πια καθαρά ότι το ακολουθούν και οι υπόλοιπες λιανεμπορικές αλυσίδες -πολλές φορές ετερόκλητες από άποψη concept- ενός ευρύτατου κλάδου, στον οποίο οι πρότεροι διαχωρισμοί έχουν αρθεί από την επέλαση του ενοποιητικού παράγοντα που λέγεται «ηλεκτρονική τεχνολογία». Τέτοιες είναι το Πλαίσιο, η Murltirama, αλλά και η Public, όπως και η γαλλική Fnac, που μπορεί να προβάλουν την απόλυτη εξειδίκευσή τους στην αγορά των ηλεκτρονικών και των πολυμέσων, αλλά δέχονται τον ισχυρό ανταγωνισμό των δύο προαναφερόμενων αλυσίδων, που αντιπροτείνουν έναν τεράστιο αριθμό κωδίκων προϊόντων και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές.

Θύμα του «πολέμου τιμών» η κερδοφορία

‘Ετσι, σε ένα περιβάλλον, στο οποίο τα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, ο γιγαντιαίος αριθμός προϊόντων και οι χαμηλές τιμές διαμορφώνουν το τοπίο, οι μάχες για την απόκτηση μεριδίων στην πίτα των 1,4 δισ. ευρώ ετησίως -τόσο υπολογίζεται η εν λόγω αγορά- γίνονται ιδιαίτερα σκληρές. Πάντως, όπως ισχυρίζονται στελέχη του κλάδου, το επόμενο διάστημα θα είναι πολύ τραχύ για τις επιχειρήσεις, αφού μπορεί οι πωλήσεις τους σε απόλυτες τιμές να αυξήθηκαν ή να έμειναν στάσιμες, σε σχέση με το 2008, όμως τώρα «στο τέλος της ημέρας» είναι σίγουρο ότι μετρούν σαφώς λιγότερα χρήματα.

Ο «πόλεμος τιμών» μεταξύ τους είναι ο βασικός λόγος για την κάθετη πτώση της κερδοφορίας τους. ‘Οπως αναφέρουν, ενώ στο παρελθόν το περιθώριο κέρδους τους έφτανε ακόμα και το 20% ή το 30% σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, σήμερα οι περισσότερες αρκούνται σε μονοψήφια ποσοστά κέρδους. Μάλιστα, εκτιμάται ότι η εξέλιξη αυτή αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει σε ένα ξεκαθάρισμα στην αγορά, γεγονός που θα επιτρέψει στις εταιρείες που θα κυριαρχήσουν να «φτιάξουν» την κερδοφορία τους.