Οι πρωταγωνιστές της γαλακτοβιομηχανίας «ρίχνονται» στη μάχη, δημιουργώντας καινοτόμα προϊόντα γιαουρτιού, προκειμένου να ανταποκριθούν σε κάθε γευστική προτίμηση και να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο, σε μια αγορά η οποία πέρυσι, σύμφωνα με την Circana, ανήλθε σε 365 εκατ. ευρώ και 82 εκατ. τόνους.

Μια απλή βόλτα στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ είναι αρκετή για να καταλάβει κάποιος ότι το γιαούρτι εκτός από εξαιρετικά δημοφιλές προϊόν, που απευθύνεται στο ευρύ καταναλωτικό κοινό, αποτελεί και μία δυναμική κατηγορία τροφίμων, στο πλαίσιο της οποίας η μία γευστική καινοτομία διαδέχεται την άλλη. Οι γαλακτοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία ευθυγραμμίζουν τις στρατηγικές τους με τις παγκόσμιες τάσεις, επενδύοντας στην είσοδο νέων κωδικών που ανταποκρίνονται στις κυρίαρχες διατροφικές προτιμήσεις. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Mordor Intelligence, η αγορά του γιαουρτιού βρίσκεται σε άνθηση παγκοσμίως. Οι προβλέψεις της για τη φετινή χρονιά είναι ότι ο τζίρος της θα ξεπεράσει τα 100 δισ. δολάρια, ενώ το 2029 αναμένεται ότι θα αγγίξει τα 135 δισ. δολάρια, καταγράφοντας ρυθμό ανάπτυξης 5,16% ετησίως.

Αύξηση τζίρου κατά 70 εκατ. ευρώ μόλις σε δύο χρόνια
Μια διεξοδική εικόνα της ελληνικής αγοράς γιαουρτιού και των επιδόρπιων γιαουρτιού δίνουν τα στοιχεία της Circana για το 2023, τα οποία για πρώτη φορά συμπεριλαμβάνουν τις πωλήσεις του προϊόντος μέσω των σούπερ μάρκετ Lidl. Αθροιστικά, σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία, πέρυσι οι πωλήσεις γιαουρτιού και επιδόρπιων γιαουρτιού στην Ελλάδα ξεπέρασαν τα 82 εκατομμύρια τόνους και τα 365 εκατ. ευρώ. Τόσο ο όγκος πωλήσεων όσο και η αξία των πωλήσεων ενισχύθηκαν σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού οι αντίστοιχες επιδόσεις το 2022 ήταν 321 εκατ. ευρώ και 78 εκατ. τόνοι και το 2021 ήταν 297 εκατ. ευρώ και 80 εκατ. τόνοι. Αυτό που αξίζει να υπογραμμιστεί είναι ότι οι ετήσιες πωλήσεις του προϊόντος, λόγω ανατιμήσεων, αυξήθηκαν σχεδόν κατά 70 εκατ. ευρώ μόλις σε δύο χρόνια, χωρίς ουσιώδεις αλλαγές στον όγκο των πωλήσεών του. Τη συνεχιζόμενη δυναμική ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς γιαουρτιού και των επιδόρπιων γιαουρτιού μέσω της οργανωμένης λιανικής δείχνουν τα στοιχεία της Circana για το πρώτο τετράμηνο της φετινής χρονιάς σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνου του 2023: Οι πωλήσεις τους σε αξία και όγκο εμφάνισαν αύξηση κατά 8,2% και κατά 9,4% αντίστοιχα, ποσοστά τα οποία μεταφράζονται σε 121 εκατ. ευρώ έναντι 111 εκατ. ευρώ πέρυσι και σε 27,4 εκατ. τόνους φέτος έναντι 25 εκατ. τόνων πέρυσι.

Το 1 στα 3 γιαούρτια που πωλείται, είναι PL
Ωστόσο, ο πληθωρισμός φαίνεται πως άλλαξε τις ισορροπίες στη συγκεκριμένη αγορά, καθώς το αγοραστικό κοινό επιλέγει περισσότερο τα γιαούρτια και τα επιδόρπια ιδιωτικής ετικέτας σε σύγκριση με προηγούμενα χρόνια και τα brands αναζητούν νέους τρόπους προσέγγισης του καταναλωτή. Τη μεταβολή αιτιολογούν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που δείχνουν ότι οι ανατιμήσεις στο γιαούρτι έφτασαν το 20,6% την τελευταία διετία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στην αγορά του γιαουρτιού και των επιδόρπιων γιαουρτιού ξεπέρασε το 2023 το 30% σε όγκο και το 20% σε αξία, καθώς οι πωλήσεις τους σε αξία ανήλθαν σε 75 εκατ. ευρώ και σε όγκο στους 26,4 εκατ. τόνους, όταν το 2022 ήταν αντίστοιχα 60 εκατ. ευρώ και 23,9 εκατ. τόνοι. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά το πρώτο τετράμηνο του 2024, το μερίδιο των PL προϊόντων της συγκεκριμένης κατηγορίας ήταν 25 εκατ. ευρώ και σχεδόν 9 εκατ. τόνοι, αυξημένο κατά 11,4% και 13,2% αντίστοιχα έναντι των πωλήσεων πρώτου τετραμήνου του 2023, οπότε σε αξία οι πωλήσεις τους είχε φτάσει τα 22 εκατ. ευρώ και τους 7,9 εκατ. τόνους.

Η αλλαγή των διατροφικών προτύπων οδηγεί την καινοτομία
Η γαλακτοβιομηχανία διεθνώς καλείται να ανταποκριθεί στη διαφοροποίηση των καταναλωτικών προτύπων, που εκφράζεται με τον περιορισμό της κατανάλωσης ζάχαρης και ζωικών λιπαρών και τον βιγκανισμό. Από τα επιδόρπια γιαουρτιού με διάφορες γεύσεις ή ξηρούς καρπούς μέχρι τα πόσιμα γιαούρτια, που είναι συνήθως πλούσια σε συστατικά και κυκλοφορούν σε υγρή μορφή, στο προαναφερόμενο πλαίσιο της αλλαγής των διατροφικών προτιμήσεων, οι πρωταγωνιστές της βιομηχανίας του γιαουρτιού προχωρούν στη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων για το παγκόσμιο κοινό. Γιαούρτι από φυτικές πρώτες ύλες, χωρίς γάλα, είναι η τάση που φαίνεται πως «κατακτά» ολοένα και περισσότερους οπαδούς, καθώς τα plant-based προϊόντα της κατηγορίας καταγράφουν εντυπωσιακές επιδόσεις στις περισσότερες αγορές του κόσμου.

Παράλληλα, τα προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας πρωτεϊνών είναι μία ακόμη τάση που κερδίζει τις καταναλωτικές προτιμήσεις διεθνώς. Σε πλήθος προϊόντων που λανσαρίστηκαν πέρυσι οι ετικέτες των συσκευασιών πληροφορούσαν για τον πλούτο των πρωτεϊνών, ενώ σε πλήθος άλλων κωδικών η σχετική ένδειξη πληροφορούσε για τη μικρότερη περιεκτικότητα ζάχαρης. Ο συνδυασμός των δύο χαρακτηριστικών συνήθως ανεβάζει τις πωλήσεις. Επιπλέον, τα βιολογικά γιαούρτια, το μερίδιο των οποίων σε ορισμένες χώρες αυξάνει ετησίως με διψήφιο ποσοστό, τα γιαούρτια με νέου τύπου καλλιέργειες και πρόσθετα (προβιοτικά) και το παγωμένο γιαούρτι, που αντικαθιστά το παγωτό, είναι μερικά από τα trends που κυριαρχούν τα τελευταία χρόνια, προσελκύοντας το επιχειρηματικό ενδιαφέρον.

Είσοδος της Friesland Campina στα επιδόρπια γιαουρτιού
Η Friesland Campina παρουσίασε τη νέα σειρά NOYNOY-power bowl σε πέντε ιδιαίτερες γεύσεις. «Το γιαούρτι αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ελληνικής διατροφής, ενώ τα τελευταία χρόνια παίζει ακόμα πιο σημαντικό ρόλο, καθώς συνιστά μία φυσική υπερτροφή, άμεσα συνδεδεμένη με το well-being, την παράδοση, τη φυσικότητα και την υγεία. Γι’ αυτό η Friesland Campina Hellas-NOYNOY επενδύει στην κατηγορία του γιαουρτιού, που έχει σαφώς ανοδική πορεία, τόσο στο στραγγιστό γιαούρτι με πρόσημο ανάπτυξης 9,3 % ytd, όσο και στο επιδόρπιο γιαουρτιού, με ανάπτυξη 6% ytd αντίστοιχα», αναφέρει η κ. Τζίνα Φίλιου, Marketing Director της Friesland Campina Hellas-NOYNOY. Προσθέτει ότι «φέτος η Friesland Campina Hellas-ΝΟΥΝΟΥ μπήκε δυναμικά και στην κατηγορία των επιδόρπιων γιαουρτιού με τη νέα σειρά ΝΟΥΝΟΥ power bowl, το νέο απολαυστικό και θρεπτικό «κύπελλο δύναμης», εμπνευσμένο από τις πιο διαδομένες διατροφικές και lifestyle τάσεις της εποχής. Το προϊόν, που παράγεται στο πρότυπο εργοστάσιο της εταιρείας στην Πάτρα, συνδυάζει όλα τα οφέλη του ΝΟΥΝΟΥ Στραγγιστό, με συστατικά υψηλής διατροφικής αξίας, όπως φρούτα, δημητριακά και σπόρους. Με 16gr πρωτεΐνης ανά κύπελλο, προσφέρει ενέργεια και γεύση, αφού δεν υπάρχει επιδόρπιο στραγγιστού γιαουρτιού με περισσότερες πρωτεΐνες από τη φύση του. Η διαφημιστική καμπάνια του ΝΟΥΝΟΥ power bowl στηρίζεται σε ένα ολοκληρωμένο πλάνο προβολής, που περιλαμβάνει τηλεοπτική, έντυπη και ψηφιακή παρουσία στα μέσα».

Πρώτη η ΦΑΓΕ, σημαντική η άνοδος της Όλυμπος
Στην αγορά δραστηριοποιούνται δεκάδες γαλακτοβιομηχανίες από κάθε περιοχή της χώρας, αλλά οι οκτώ μεγαλύτερες –Φάγε, Κρι Κρι, Δέλτα, Όλυμπος, Δωδώνη, Friesland Campina, ΜΕΒΓΑΛ, και Danone– κατέχουν αθροιστικά το μείζον μερίδιο αγοράς. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις των επώνυμων brands πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana που δημοσιεύθηκαν στην ετήσια οικονομική κατάσταση της Φάγε, η Φάγε διατήρησε την πρώτη θέση στην κατηγορία, με μερίδιο 16,2% σε όγκο και 18,9% σε αξία, ενώ στη δεύτερη θέση ήταν η Κρι-Κρι, με μερίδιο σε όγκο 13,8% και σε αξία 15,2%. Ακολούθησε ο όμιλος Vivartia, με μερίδιο 7,7% σε όγκο και 11,7% σε αξία, ενώ η ανατροπή σε σύγκριση με το 2022 έγινε για την αμέσως επόμενη θέση, την οποία κατέλαβε η Όλυμπος, προσπερνώντας τη Δωδώνη. Οι δύο εταιρείες το 2022 εμφάνιζαν ίδιου μεγέθους μερίδιο αγοράς σε όγκο (7%), με έντονη διαφοροποίηση ως προς την αξία των πωλήσεών τους (8,8% της Όλυμπος, 5,9% της Δωδώνη). Όμως, πέρυσι η Όλυμπος «ξέφυγε» μπροστά με μερίδιο 6,1% σε όγκο έναντι 5% της Δωδώνης και μερίδιο 7,7% σε αξία έναντι 4,9% της Δωδώνης. Μικρότερα μερίδια αγοράς καταλαμβάνουν η FrieslandCampina (4,2% σε όγκο, 4,5% σε αξία), η ΜΕΒΓΑΛ (3,7% σε όγκο, 4,4% σε αξία), η Danone (2,8% σε όγκο, 4,3% σε αξία) και η Φάρμα Κουκάκη (1,8% σε όγκο, 2,1% σε αξία).

Λανσαρίσματα που εντείνουν τον ανταγωνισμό
Ο ανταγωνισμός των γαλακτοβιομηχανιών ήταν ανέκαθεν έντονος. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια με τις διαδοχικές κρίσεις, στο πλαίσιο των οποίων άλλες επιχειρήσεις ακμάζουν κι άλλες δυσκολεύονται, φέρνει με ένταση στο προσκήνιο την αδήριτη ανάγκη κάθε επωνυμίας να παραμένει κορυφαία στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Αλλά πώς μπορεί να επιτυγχάνεται αυτό, με τόσες πολλές επιχειρήσεις; Πώς μπορεί κάποια να κάνει τη διαφορά υπό συνθήκες ακρίβειας και απρόβλεπτων εξελίξεων ανά πάσα στιγμή; Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και της συνεχούς εξέλιξης των προϊόντων τους, οι γαλακτοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά του γιαουρτιού, βασισμένες σε ποιοτικές πρώτες ύλες και κάποιες φορές σε συνέργειες με άλλες εταιρείες, δημιουργούν διακριτά προϊόντα, προκειμένου να κερδίσουν την καταναλωτική πιστότητα και ν’ αυξήσουν τα οικονομικά μερίδιά τους.

«Vitaline Pudding» από τη ΔΕΛΤΑ
Νέα προσθήκη στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της Δέλτα είναι η σειρά Vitaline Pudding. Το Vitaline Pudding είναι ένα επιδόρπιο γάλακτος, μια θρεπτική, υγιεινή και απολαυστική επιλογή. Το προϊόν είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας. Κάθε μερίδα του περιέχει 20γρ πρωτεΐνης γάλακτος. Δεν περιέχει πρόσθετη ζάχαρη και λακτόζη, καθιστώντας το κατάλληλο για άτομα με ειδικές, διατροφικές απαιτήσεις.

«Frutomaniacs» από τη ΜΕΒΓΑΛ
Στοχεύοντας στο νεανικό κοινό, η ΜΕΒΓΑΛ συνεργάστηκε με την ΙΟΝ για τη δημιουργία ενός γιαουρτιού με σοκολάτα γάλακτος. Το παιδικό γιαούρτι Frutomaniacs κατάφερε να συνδυάσει ένα γιαούρτι μεγάλης διατροφικής αξίας, το οποίο περιέχει καλλιέργεια Βifidobacterium lactis (BB-12), χωρίς συντηρητικά και χρωστικές, με τη γεύση της αυθεντικής σοκολάτας ΙΟΝ, κάνοντας το γιαούρτι προσιτό σε μια «δύσκολη» μερίδα καταναλωτών, στα παιδιά.

«High Protein Super Spoon Pudding» από την ΚΡΙ ΚΡΙ
Σε ένα νέο λανσάρισμα στην κατηγορία των λειτουργικών επιδορπίων γάλακτος προχώρησε η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι. Η νέα σειρά High Protein Super Spoon Pudding κυκλοφορεί σε δύο γεύσεις, σοκολάτα και βανίλια. Τα προϊόντα της σειράς είναι περιεκτικότητας 20γρ πρωτεΐνης ανά κύπελλο. Το πρωτεϊνικό επιδόρπιο High Protein Super Spoon Pudding είναι μία ιδιαίτερα γευστική επιλογή, με χαμηλά λιπαρά και χωρίς προσθήκη ζάχαρης.

«Δωδώνη Στραγγιστό» από τη Δωδώνη
Σε επαναλανσάρισμα του γιαουρτιού Δωδώνη Στραγγιστό προχώρησε η Δωδώνη, ανταποκρινόμενη στις νέες τάσεις. Έτσι, το νέο γιαούρτι Δωδώνη Στραγγιστό διατίθεται πλέον σε τρεις τύπους: Πλήρες με 8% λιπαρά από 100% ελληνικό φρέσκο γάλα, με 2% λιπαρά και με 0% λιπαρά και Δωδώνη Στραγγιστό χωρίς λακτόζη, που λανσαρίστηκε πρόσφατα.