Η αγορά της μπαταρίας χαρακτηρίζεται από αυθόρμητη ζήτηση. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εταιρίες επέλεξαν ως βασικό σημείο πώλησης των προϊόντων τους τα περίπτερα.

Η αγορά της μπαταρίας χαρακτηρίζεται από αυθόρμητη ζήτηση. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εταιρίες επέλεξαν ως βασικό σημείο πώλησης των προϊόντων τους τα περίπτερα.

Η μπαταρία είναι ένα είδος με μικρό όγκο, μεγάλη διάρκεια ζωής και χωρίς ιδιαίτερη εποχικότητα. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι προσφέρει υψηλή κερδοφορία, η οποία αρκετές φορές υπερβαίνει το 40% – 45%.

Δύο είναι τα βασικά σημεία πώλησης των μπαταριών, τα σούπερ μάρκετ και τα περίπτερα. Το 55% των πωλήσεων σε τεμάχια αφορά τα περίπτερα, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό καταγράφεται στις αλυσίδες του λιανεμπορίου. Όσον αφορά στο τζίρο η αναλογία είναι 55% για τα σούπερ μάρκετ και 45% για τα περίπτερα.

Η διαφοροποίηση στα ποσοστά τεμάχια – τζίρος έγκειται στο γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ προωθούν τις αλκαλικές μπαταρίες, οι οποίες είναι ακριβότερες από τις απλές που διακινούνται σε πολύ μεγάλο ποσοστό από τα περίπτερα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, κάθε χρόνο διακινούνται στη χώρα μας 67 εκατομμύρια τεμάχια μπαταριών. Από αυτά τα 35 εκατομμύρια είναι απλές μπαταρίες, ενώ 32 εκατομμύρια είναι αλκαλικές. Σε τιμές καταναλωτή ο όγκος αυτός σημαίνει ένα τζίρο που ξεπερνά τα 11 δισεκατομμύρια δραχμές, εκ των οποίων τα 5 αφορούν τα περίπτερα. Με βάση το τζίρο αυτό η κερδοφορία των περιπτέρων από την πώληση μπαταριών εκτιμάται στα 1,5 – 2 δισεκατομμύρια δραχμές.

Τέλος στο παραεμπόριο

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90, το παραεμπόριο μπαταρίας στην Ελλάδα αποτελούσε μια μεγάλη πληγή για την αγορά. Φθηνές μπαταρίες μισογεμάτες και με ημερομηνία λήξης απρόβλεπτη, έφθαναν χωρίς δυσκολία στα βασικά σημεία πώλησης, τα περίπτερα. Η προέλευσή τους ήταν συνήθως η Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες.

Το 1993, με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης όλες οι μπαταρίες έγιναν οικολογικές. Απαιτούνται δηλαδή κάποιες προδιαγραφές, τις οποίες δεν μπορούσε ν’ αντιγράψει το παραεμπόριο. Σήμερα το ποσοστό του παραεμπορίου στην αγορά της μπαταρίας δεν υπερβαίνει το 2%.

Η διάρκεια ζωής που έχουν οι απλές μπαταρίες είναι 3 χρόνια, ενώ για τις αλκαλικές 5 χρόνια.

Τα είδη των μπαταριών

Τόσο για τις απλές όσο και για τις αλκαλικές μπαταρίες υπάρχουν τέσσερα είδη στην αγορά.

Στις απλές το 65% των πωλήσεων αφορά τις μικρές μπαταρίες τύπου R6kg με ισχύ 1,5 Volt. Αυτές πωλούνται σε τετράδες και το κέρδος για τα περίπτερα υπερβαίνει το 40%.

Ο τύπος R20 kg αντιπροσωπεύει το 20% των πωλήσεων. Οι μπαταρίες αυτές χρησιμοποιούνται για φακούς και τρανζίστορ. Πωλούνται σε συσκευασία 2 τεμαχίων στην τιμή των 450 – 500 δραχμών. Και σ’ αυτή την περίπτωση το κέρδος για τα περίπτερα ξεπερνάει το 40%.

Ο τύπος R14 kg, που χρησιμοποιείται κυρίως στα παιδικά παιχνίδια, αντιπροσωπεύει το 15% των πωλήσεων απλών μπαταριών. Πωλείται σε συσκευασία 2 τεμαχίων στην τιμή των 400 δραχμών με κέρδος περίπου στο 40%.

Ο τύπος GF22 kg χρησιμοποιείται σε κάποια τηλεχειριστήρια και ξυπνητήρια και καλύπτει το 2% των πωλήσεων. Πωλείται 450 δραχμές ανά τεμάχιο με κέρδος από 40% – 50%.

Οι αλκαλικές

Τα ίδια ποσοστά, όσον αφορά στις πωλήσεις, ισχύουν και για τις αλκαλικές μπαταρίες. Αυτό που διαφέρει είναι η τιμή πώλησης και φυσικά το κέρδος.

Οι μικρές τύπου LR03 GR πωλούνται ανά δυάδα στις 600 δραχμές με κέρδος από 40% – 50%.

Οι μεσαίου τύπου LR6 GR πωλούνται ανά τετράδα στις 1200 δραχμές με κέρδη έως και 45%.

Οι μεγάλες τύπου LR14 GR πωλούνται ανά δυάδα στις 950 δραχμές με κέρδη έως 50%.

Οι μπαταρίες ειδικής χρήσης 6LR61 GR πωλούνται 1000 – 1100 ανά τεμάχιο και το κέρδος πολλές φορές υπερβαίνει το 50%.

Οι εταιρίες

Η Energizer (πρώην UCAR) και η TOSHIBA ελέγχουν σε ποσοστό 75% την αγορά της μπαταρίας. Η πρώτη που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 1975 έχει μερίδιο αγοράς γύρω στο 40%. Η TOSHIBA άρχισε οχτώ χρόνια αργότερα, το 1983, και κατέχει σήμερα το 35% της αγοράς. Το υπόλοιπο ποσοστό μοιράζονται η Duracel, η οποία όμως διαθέτει στην αγορά μόνο αλκαλικές μπαταρίες, η Philips, η οποία έχει ελάχιστο ποσοστό στις πωλήσεις μπαταριών από τα περίπτερα και η Varta, που διατίθεται κυρίως από τα φωτογραφεία και προορίζεται για φωτογραφικές μηχανές, βιντεοκάμερες, κλπ.