«Αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις λιανεμπορίου-προμηθευτών για τις συμφωνίες του 2001 προβλέπεται ότι θα αποτελέσουν οι πωλήσεις κάτω του τιμολογιακού κόστους. Αν και οι απόψεις των δύο πλευρών συγκλίνουν υπέρ της απαγόρευσης των πωλήσεων κάτω των ορίων του και οι εκπρόσωποί τους επιδιώκουν σχετικά τουλάχιστον μια άτυπη συμφωνία, η CARREFOUR έριξε «λάδι στη φωτιά»: Η δημόσια δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της ότι οι πωλήσεις της εταιρίας «είναι πλέον φθηνότερες κατά 8% έναντι των ανταγωνιστών της», πυροδοτεί ποικίλες αντιδράσεις στον κόσμο του λιανεμπορίου. Δήλωση Μ. Αποστόλου: «Όταν ένας προμηθευτής επιτρέπει σε μια αλυσίδα να πουλήσει σε τιμές κάτω του κόστους είναι σαν να ζητάει την ίδια στιγμή από τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ να βγάλουν τα προϊόντα του από τα ράφια τους» -πρόταση για συνεργασία με ευρωπαϊκές αλυσίδες για τη δημιουργία Ευρωπαϊκών Ομίλων Αγορών, οι οποίοι θα διαπραγματεύονται με τους προμηθευτές σε κοινή βάση.
“Αγκάθι” στις διαπραγματεύσεις για τις συμφωνίες του 2001 μεταξύ λιανεμπορίου και βιομηχανίας προβλέπεται να αποτελέσουν οι πωλήσεις κάτω του τιμολογιακού κόστους.
Λίγες μόλις ημέρες πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ και του Συνδέσμου τους είχαν άτυπες συναντήσεις με παράγοντες της βιομηχανίας, κατά τη διάρκεια των οποίων εξετάστηκε για άλλη μια φορά το ενδεχόμενο διαμόρφωσης κοινής θέσης στο ζήτημα των πωλήσεων σε τιμές χαμηλότερες του τιμολογιακού κόστους.
Δύο ήταν και συνεχίζουν να είναι τα νέα στοιχεία τα οποία πρόκειται να επηρεάσουν τις φετινές συμφωνίες. Το πρώτο έχει να κάνει με την παρουσία στην ελληνική αγορά του ομίλου Carrefour και το δεύτερο με το γεγονός ότι οι απόψεις των δύο πλευρών, βιομηχανίας και λιανεμπορίου, δείχνουν να συγκλίνουν υπέρ της απαγόρευσης των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους.
Χαρακτηριστική ήταν πρόσφατη δήλωση του προέδρου του ΣΕΣΜΕ κ. Παντελή Παντελιάδη, σύμφωνα με την οποία το αίτημα για θεσμικές παρεμβάσεις είναι πλέον κοινό για τους δύο κλάδους της εγχώριας οικονομίας και στο πλαίσιο αυτό φαίνεται ότι εκπρόσωποί τους επιδιώκουν τουλάχιστον μια άτυπη συμφωνία για τη διατήρηση των λιανικών τιμών σε επίπεδα υψηλότερα του τιμολογιακού κόστους.
Όμως, “λάδι στη φωτιά” φαίνεται πως έριξε ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour κ. Uzan, ο οποίος μιλώντας στο πλαίσιο των πρόσφατων εγκαινίων του καταστήματος στην Πέτρου Ράλλη δήλωσε ότι το καλάθι της νοικοκυράς, που περιλαμβάνει προϊόντα από τα ράφια της Carrefour είναι πλέον φθηνότερο κατά 8% έναντι των ανταγωνιστών της. Η δήλωση αυτή, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις στα στελέχη των σούπερ μάρκετ. Είναι γνωστό ότι η εμπορική πολιτική της Carrefour συνεχίζει να προβληματίζει το εγχώριο λιανεμπόριο, το οποίο έχει πλέον να ανταγωνιστεί έναν τεράστιο όμιλο, που διαπραγματεύεται τις τιμές αρκετών προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ και στην Ελλάδα, λόγω του όγκου του, έχει τη δυνατότητα να ασκεί πιέσεις στους τοπικούς προμηθευτές για τη διεκδίκηση υψηλών εκπτώσεων.
Στο μεταξύ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν τα σχόλια του κ. Μανόλη Αποστόλου, ο οποίος σε κατ΄ ιδίαν συζητήσεις που είχε με παράγοντες του κλάδου, αλλά και με δημοσιογράφους στην εκδήλωση για την εισαγωγή της Ατλάντικ στο ΧΑΑ, δήλωσε ότι στις προθέσεις του είναι να προχωρήσει σε συνεργασίες με ευρωπαϊκές αλυσίδες σούπερ μάρκετ για τη δημιουργία Ευρωπαϊκών Ομίλων Αγορών, που θα διαπραγματεύονται τις συμφωνίες με τους προμηθευτές τους σε κοινή βάση. Ο κ. Αποστόλου, σχολιάζοντας ειδικότερα το θέμα των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους, τόνισε ότι όταν ένας προμηθευτής επιτρέπει σε μια αλυσίδα να πουλήσει σε τιμές κάτω του κόστους είναι σαν να ζητάει την ίδια στιγμή από τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ να βγάλουν τα προϊόντα του από τα ράφια τους. “Πώς είναι δυνατόν μια αλυσίδα να ανταγωνιστεί κάποιον τρίτο που του δίνεται η δυνατότητα να πουλήσει σε τιμές κάτω του κόστους;”, αναρωτήθηκε ο κ. Αποστόλου.
Το κλίμα λοιπόν το οποίο θα επικρατήσει κατά τις φετινές ετήσιες συμφωνίες θα εξαρτηθεί κυρίως από την πρόθεση του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας να συμφωνήσουν, έστω και άτυπα, στην περιφρούρηση της απαγόρευσης των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους, αλλά και από την τιμολογιακή πολιτική την οποία θα τηρήσει τελικά η Carrefour και οι βασικότεροι από τους προμηθευτές της.