«Ένα χρόνο τώρα οι περισσότερες επιχειρήσεις παραγωγής FMCG τροφίμων έχουν αύξηση πωλήσεων στην οργανωμένη λιανική. Σοβαρά προβληματισμένοι είναι οι παραγωγοί ποτών, κυρίως των αλκοολούχων, που είναι προσανατολισμένοι περισσότερο στην αγορά ho.re.ca., και ως ένα βαθμό οι παραγωγοί μη τροφίμων, ανάλογα με το είδος βέβαια. Αλλά αυτό που δημιουργεί ανησυχία είναι η επιδείνωση όλων των μακροοικονομικών δεικτών της χώρας και η προοπτική του κλεισίματος ενός σημαντικού αριθμού επιχειρήσεων, χωρίς κανείς να είναι σε θέση να προσδιορίσει πότε και σε τι επίπεδο θα ισορροπήσει το καταναλωτικό εισόδημα», διαπιστώνει ο κ. Άγις Πιστιόλας, πρόεδρος της πρωτοβουλίας «Ελλα-Δικά Μας».
συνομιλητής μας συνεχίζει: «Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μεγαλώνει, τα έσοδα του κράτους μειώνονται κι ο λόγος δημοσίου χρέους/ΑΕΠ τρομάζει πια τους πάντες, ενώ οι εξαγωγές δεν φαίνεται ότι μπορεί να αυξηθούν με την ταχύτητα που θα θέλαμε…».

Τον ρωτήσαμε, αν το ενδιαφέρον των funds για εξαγορές αγγίζει τα μέλη της πρωτοβουλίας «Ελλα-Δικά Μας». Όπως μας είπε, «στον κύκλο μας, που ήδη περιλαμβάνει 65 ελληνικές βιομηχανικές επιχειρήσεις, αισθάνομαι ότι γενικά δεν συζητιούνται τέτοιου είδους λύσεις, κυρίως επειδή οι εταιρείες μας χαρακτηρίζονται από το πάθος και την αγάπη για τη συνέχεια της ιστορίας τους. Πρόκειται για οικογενειακές επιχειρήσεις με όραμα και ισχυρές άμυνες. Γενικότερα, όμως, δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις σήμερα στη χώρα, που είναι πρόσφορες για τέτοιες λύσεις, είτε γιατί έχουν την ανάγκη αύξησης του μετοχικού τους κεφαλαίου είτε γιατί, ενώ έχουνε δυνατότητες ανάπτυξης, τα προβλήματά τους τις αποκλείουν από τον τραπεζικό δανεισμό είτε γιατί προσβλέπουν σε τεχνογνωσία στο μάνατζμεντ, που διασφαλίζει η είσοδος ενός fund κ.ά. Αν και τα δικά μας επιχειρηματικά αντικείμενα δεν είναι πρώτης προτεραιότητας για τα funds, τουλάχιστον όσο άλλα αντικείμενα, όπως το real estate ή η τουριστική αγορά, η αλήθεια είναι πως οι πραγματικά υποσχόμενες ελληνικές μεσαίες επιχειρήσεις για τα κριτήρια των funds δεν είναι δα και πολλές. Ακούγεται, βέβαια, ότι «όλοι μιλούν με όλους». Αυτό συμβαίνει γιατί η συγκυρία ελκύει τα funds στην ελληνική αγορά –έχουν κι αυτά τον ανταγωνισμό τους…

Εν πάση περιπτώσει, όμως, η προτεραιότητα των αμιγώς ελληνικών οικογενειακών βιομηχανικών επιχειρήσεων της πρωτοβουλίας «Ελλα-Δικά Μας» είναι να απαντούν θετικά και εκ των έσω στην πρόκληση του εκσυγχρονισμού της εταιρικής τους διακυβέρνησης πάντα προς όφελος της αύξησης του εθνικού μας πλούτου. Πρόκειται, άλλωστε, για επιχειρήσεις που άντεξαν στη σκληρή δεκαετή δοκιμασία της οικονομικής κρίσης, επιδεικνύοντας ταλέντο στην ηγεσία και στην απόκτηση ευελιξίας, με όρους σύμπνοιας με το προσωπικό τους, προσαρμοστικότητας και καινοτομίας, γιατί στηρίζονται στη διαχρονικότητα των αξιών τους. Αυτές είναι η πηγή της μακροβιότητάς τους… Από την άλλη πλευρά, βέβαια, δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ η κατάσταση της χρηματοδοτικής φειδούς των τραπεζών έναντι ενός μεγάλου μέρους των ελληνικών επιχειρήσεων, που ταλαιπωρούνται από τα απανωτά χτυπήματα της οικονομικής κρίσης. Αν δεν στηριχτούν, πώς θα εισφέρουν στην ανάπτυξη; Θα ‘λεγα, μάλιστα, ότι αυτές είναι που δημιουργούν τη χρηματοοικονομική πραγματικότητα της χώρας και στηρίζουν το χρηματοπιστωτικό της σύστημα».

Πεδία κοινής δράσης
Όπως εξηγεί ο συνομιλητής μας, «η πρωτοβουλία «Ελλα-Δικά Μας» δρα σε τρεις τομείς: Των δημόσιων παρεμβάσεων, της προβολής του κοινού μας σήματος, η επίδραση της εμπορικής προσωπικότητας του οποίου αυξάνει συνεχώς, και των συνεργειών. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις συνέργειές μας, εκδηλώνονται σε τρία διαφορετικά πεδία: Πρώτον, της εσωτερικής αγοράς, μέσω κοινών παρουσιών μας στο ελληνικό λιανεμπόριο (λ.χ. με κοινές προβολές στα καταστήματα και events), δεύτερον, με συνέργειες αγορών σε τομείς, όπως των ενεργειακών αγαθών ή υπηρεσιών –όχι για να αυξάνει απλώς η κερδοφορία καθενός μας, αλλά για να ανταγωνιζόμαστε επί ίσοις όροις υπέρτερα επιχειρηματικά σχήματα ή, αλλιώς, για λόγους μείωσης του ανταγωνιστικού ελλείμματος– και τρίτον, των εξαγωγών, είτε μέσω της κοινής παρουσίας μας σε εκθέσεις και Β2Β συναντήσεις είτε με από κοινού αναζήτηση και αξιοποίηση των δικτύων αντιπροσώπων στο εξωτερικό. Αυτά μας κάνουν πιο δυνατούς κι αισιόδοξους».

Διαβάστε και τις άλλες συνεντεύξεις του αφιερώματος εδώ:

https://selfservice.gr/christos-apostolopoulos-sevgap-tha-perasei-kairos-gia-na-epanelthoume-stin-kanonikotita/

https://selfservice.gr/sofoklis-panagiotou-eez-epistrofi-stin-kanonikotita-meta-to-2023/

https://selfservice.gr/giannos-benopoulos-eek-skeptikismos-gia-tin-epiousa/

https://selfservice.gr/dimitris-mentekidis-sefymen-programmatismos-evdomada-tin-evdomada/