Τη μεγαλύτερη αξία ελληνικών εξαγωγών προς την Κύπρο, αναφορικά με προϊόντα του κλάδου τροφίμων και ποτών, παρουσιάζουν οι εξαγωγές τυριών και πηγμένου γάλακτος προς παρασκευή τυριού. Οι συγκεκριμένες εξαγωγές σημείωσαν αύξηση αξίας κατά 12% μεταξύ 2020 και 2021, μετακινούμενες από τα 20,66 εκατ. ευρώ στα 23,15 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ακόμη αξία εξαγωγών ύψους 20,4 εκατ. ευρώ εμφανίζει η κατηγορία των νερών, η οποία συμπεριλαμβάνει και τα φυσικά μεταλλικά, τα αεριούχα και τα μεταλλικά με προσθήκη διοξειδίου του άνθρακα νερά, αλλά και τα νερά με προσθήκη ζάχαρης, με προσθήκη γλυκαντικών, τα αρωματισμένα, τα αεριούχα αρωματισμένα και πάντως, μη αλκοολούχα. Η αξία εξαγωγών του 2021 στη συγκεκριμένη κατηγορία σηματοδότησε αύξηση 8% συγκριτικά με τη συνολική αξία (18,93 εκατ. ευρώ) του 2020.

Τέλος, τα προϊόντα αρτοποιίας, ζαχαροπλαστικής και μπισκοτοποιίας, οι ξεραμένες ζύμες από αλεύρι και άμυλο και τα φύλλα κάθε είδους από ζύμη εμφάνισαν το 2021 αύξηση εξαγωγών προς την Κύπρο κατά 18% σε σχέση με το 2020. Το 2020 είχαν συνολική αξία εξαγωγών στα 14,08 εκατ. ευρώ και το 2021 έφθασαν τα 16,61 εκατ. ευρώ.

Οι μελλοντικές προοπτικές της κυπριακής αγοράς τροφίμων και ποτών για τα ελληνικά προϊόντα
Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών στη Λευκωσία, διαβλέπει ισχυρή ζήτηση για νέα προϊόντα στην κυπριακή αγορά τροφίμων και ποτών, αναφορικά με την ανάπτυξη του διμερούς εμπορίου μεταξύ Κύπρου και Ελλάδος. Η ζήτηση είναι τόσο ισχυρή, σύμφωνα με το Γραφείο της Λευκωσίας, που «μπορεί να καταστήσει επιτυχημένη την είσοδο νέων προϊόντων και κωδικών από την Ελλάδα».

Παρά το γεγονός ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν σταθερά μεγάλη δημοφιλία στην Κύπρο, έχει παρατηρηθεί ότι υπάρχουν περιθώρια ενίσχυσης της εξωστρέφειας στον κλάδο των τροφίμων και ποτών της χώρας, ιδιαίτερα στη μεταπανδημική του κορωνοϊού περίοδο που διανύουμε.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο φαίνεται να εξελίχθηκε με ταχείς ρυθμούς στην Κύπρο κατά την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού και αυτό το συμπέρασμα αγγίζει και τον κλάδο τροφίμων και ποτών. Συν τοις άλλοις, από το 2020 και έπειτα, δεν πραγματοποιήθηκαν διεθνείς διαδικτυακές εκθέσεις, ώστε να μπορεί να αποτιμηθεί η αποτελεσματικότητα τους στην προβολή και τη σύναψη νέων συνεργασιών.

Ο ρόλος των διεθνών εκθέσεων
Με την επάνοδο των εκθέσεων, ανοίγονται οι δρόμοι εξωστρέφειας για τις ελληνικές επιχειρήσεις στον κλάδο, όπως εκτιμά το Γραφείο της Λευκωσίας. Ανάμεσα στις προτεινόμενες ενέργειες εξωστρέφειας για τις ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκεται η πραγματοποίηση ενημερωτικών σεμιναρίων ενιαίας τουριστικής και γαστρονομικής προβολής ελληνικών περιφερειών ή δήμων σε μεγάλα τουριστικά πρακτορεία. Ακόμη, προτείνεται η διοργάνωση ταξιδίων εξοικείωσης (fam trips). Η στρατηγική που έχει ήδη γίνει πραγματικότητα ως ένα μέρος είναι η συμμετοχή εκπροσώπων κυπριακών επιχειρήσεων σε προγράμματα hosted buyers από την Ελλάδα. Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα ήταν θετική η αναζήτηση διαδικτυακών τρόπων προβολής -και μέσω κοινωνικής δικτύωσης (social media)- των ελληνικών εν δυνάμει εξαγωγικών επιχειρήσεων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter