Οι μεγάλες τάσεις που καταγράφονται φέτος στο οργανωμένο λιανεμπόριο της χώρας μας συνεχίστηκαν αμείωτες και τον Οκτώβριο, όπως προκύπτει από το Market View Οκτωβρίου της Circana.Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στους πρώτους δέκα μήνες του 2023 οι συνολικές πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο έφτασαν τα 7,47 δισεκατομμύρια ευρώ, και είναι αυξημένες κατά 9,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ λίγο μόνο απέχουν από τις πωλήσεις που είχαν καταγραφεί στο σύνολο του 2020 και του 2021 (γύρω στα 7,8 δισ. ευρώ).

Υπενθυμίζεται ότι το σύνολο του 2022 είχε κλείσει στα 8,4 δισ. ευρώ, ποσό που αναμένεται να ξεπεραστεί φέτος.Ωστόσο, η ανάπτυξη αυτή είναι σχεδόν στο σύνολό της πληθωριστική, καθώς η αύξηση του όγκου πωλήσεων είναι πολύ χαμηλότερη από αυτήν της αξίας τους (+1,7%, έναντι +9,5%), ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι τιμές στο πρώτο δεκάμηνο του 2023 εμφανίζονται αυξημένες κατά 7,7% κατά μέσο όρο. Πάντως, θα ήταν ακριβές να πει κανείς ότι η κατανάλωση παραμένει σε ικανοποιητικά επίπεδα, αφού παρά τις αυξήσεις που πιέζουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών «αντέχει» και μάλιστα κινείται και ελαφρώς ανοδικά.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στο δεκάμηνο του 2023 οι κατηγορίες των σνακ και των αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών παρουσιάζουν αύξηση του όγκου πωλήσεων σε ποσοστό άνω του 4% σε ετήσια βάση, ενώ και τα γαλακτοκομικά παρουσιάζουν αύξηση 2,2%. Η αύξηση αυτή αντικατοπτρίζεται και στην εντυπωσιακή άνοδο των πωλήσεων σε αξία στις κατηγορίες αυτές: +13,7% στα σνακ, +11,5% στα γαλακτοκομικά, +11,4% στα μη αλκοολούχα ποτά, +8% στα αλκοολούχα ποτά.

Ανεβαίνει η ιδιωτική ετικέτα, αλλά και τα επώνυμα
Σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της κατανάλωσης φαίνεται πως έχουν διαδραματίσει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία φέτος παρουσιάζουν αυξημένη διείσδυση, καθώς οι καταναλωτές εμφανίζονται πλέον πιο πρόθυμοι να δοκιμάσουν ένα φθηνότερο, private label προϊόν, υιοθετώντας μια τάση που είναι πιο ισχυρή στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη, αλλά στην Ελλάδα υστερεί παραδοσιακά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν φέτος διψήφια ανάπτυξη (+11,9%), με το μερίδιό τους πλέον να ανέρχεται στο 26,2%, όταν το 2021 ήταν μόλις στο 23,6%. Ωστόσο, αξίζει να παρατηρήσει κανείς ότι ισχυρή ανάπτυξη (+8,7%) παρουσιάζουν και τα επώνυμα προϊόντα, παρά τον ενισχυμένο ανταγωνισμό από τα αντίστοιχα private label προϊόντα.

Αυξημένη η ένταση προσφορών
Ένα ακόμα στοιχείο που θα πρέπει να τονιστεί είναι η αυξημένη ένταση προσφορών στο δεκάμηνο του 2023: το ποσοστό της αξίας των πωλήσεων τροφίμων που έγιναν σε προσωρινά μειωμένη τιμή εκτοξεύθηκε φέτος στο 24,9%, από το 21,3% στο δεκάμηνο του 2022, ενώ αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην κατηγορία των προϊόντων για το νοικοκυριό. Είναι άλλο ένα στοιχείο που δείχνει το πώς σταδιακά η καταναλωτική συμπεριφορά αλλάζει και στη χώρα μας εξαιτίας της ακρίβειας, με τους καταναλωτές να «κυνηγούν» περισσότερο τις προσφορές, προκειμένου να μπορέσουν να μη στερηθούν προϊόντα σε σχέση με άλλες χρονιές.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter