Στροφή προς τη «ζεστή» αγορά καταγράφεται στις πωλήσεις των επιχειρήσεων εμφιάλωσης φυσικού μεταλλικού νερού. Η κατανάλωση του προϊόντος συγκεντρώνεται πλέον στα οργανωμένα δίκτυα διανομής, καθ’ ον χρόνο η «διαρροή» εσόδων της βιομηχανίας από τη χειμαζόμενη αγορά της μαζικής εστίασης αυξάνει. Στο μεταξύ, το άγχος καταλαμβάνει τα στελέχη του κλάδου, καθώς η πενία των καταναλωτών τους επαναφέρει... στις βρύσες της ΕΥΔΑΠ.

Η κρίση αλλάζει τα δεδομένα στην αγορά εμφιάλωσης νερού. Ήδη φέτος ο κλάδος μετρά απώλειες εσόδων, οι οποίες υπολογίζονται στο 3% στη «ζεστή» αγορά, στο 20% στην «κρύα» και στο 15% σε σύνολο, με τις εταιρείες να προσμετρούν στις απώλειες του τζίρου τους και τις μεγάλες πιέσεις που δέχεται η κερδοφορία τους εξαιτίας τριών επιπρόσθετων βασικών παραγόντων:
• Των μικρότερων περιθωρίων κέρδους, με τα οποία διαθέτουν το εμφιαλωμένο νερό στα οργανωμένα δίκτυα έναντι της «κρύας» αγοράς.
• Των μειώσεων τιμής και των προσφορών τις οποίες έχουν εντείνει, ώστε να μην χάσουν το κοινό τους.
• Των αυξήσεων που καταγράφονται εδώ και μήνες στις τιμές των πρώτων υλών για τα υλικά συσκευασίας.

Τα προαναφερόμενα υποχρεώνουν τις βιομηχανίες εμφιάλωσης να περιορίσουν δραστικά τα κόστη λειτουργίας τους, αλλά και να γίνουν περισσότερο ευρηματικές στις προωθητικές τους ενέργειες, προκειμένου να διατηρούν ζωντανό το ενδιαφέρον των καταναλωτών για το φυσικό μεταλλικό νερό ή, αλλιώς, να καταφέρουν να διατηρήσουν τα προϊόντα τους στο καλάθι της νοικοκυράς.

Αν φοβούνται κάτι οι εταιρείες εμφιάλωσης, αυτό είναι το ισχυρό ενδεχόμενο μεγάλα τμήματα του κοινού τους -στο όνομα των περικοπών των μηνιαίων δαπανών- να εγκαταλείψουν το προϊόν τους, επιστρέφοντας στο νερό της ΕΥΔΑΠ. Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, σε μικρό βαθμό η τάση αυτή ήδη καταγράφεται στη μαζική εστίαση, όπου το μπουκάλι με το εμφιαλωμένο νερό σε πολλές περιπτώσεις αντικαταστάθηκε από την κανάτα.

Στη μέση ο τζίρος μεταξύ «κρύας»-«ζεστής» αγοράς
Βέβαια, η μεγάλη πτώση του τζίρου των εμφιαλωμένων νερών στη μαζική εστίαση οφείλεται και στο γεγονός ότι πολλά σημεία πώλησης ήδη έχουν βάλει λουκέτο. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στέλεχος της αγοράς στο σελφ σέρβις, φέτος στις αρχές του καλοκαιριού η εταιρεία του, στο πλαίσιο του εγχειρήματός της να ενημερώσει τη βάση δεδομένων της με το πελατολόγιο των τουριστικών περιοχών, διαπίστωσε ότι περίπου το 30% των καταγεγραμμένων σε προηγούμενες χρονιές σημείων πώλησης δεν υπήρχαν (!), ενώ μόλις ένα 5% των καταστημάτων ήταν νέα.

Αυτό, εξάλλου, προσδιορίζεται ως η βασική αιτία για τη μεταφορά του τζίρου από τα καταστήματα της «κρύας» αγοράς στη «ζεστή». Βάσει υπολογισμών που κάνουν στελέχη της αγοράς, φέτος η σχέση των δύο αγορών στα συνολικά έσοδα του κλάδου, που υπολογίζονται στα 300 εκατ. ευρώ (μαζί με τα νερά ιδιωτικής ετικέτας, τα εισαγόμενα και τα επιτραπέζια), θα είναι 60% «ζεστή» αγορά και 40% «κρύα», από 65%-35% που ήταν πέρυσι, ενώ για το 2012 εκτιμούν ότι η σχέση των δύο αγορών θα είναι 50/50.

Ο τζίρος πέφτει και λόγω των επισφαλειών με τις οποίες επιβαρύνεται η βιομηχανία κυρίως από την αγορά του χονδρεμπορίου, γεγονός που τις υποχρεώνει να περιορίζουν, συνειδητά πλέον, τις πωλήσεις τους.

Όσο για τις επιπτώσεις στα έσοδα του κλάδου από την τιμολογιακή πολιτική των παραγωγών την τελευταία διετία, σύμφωνα με εκτιμήσεις, υπολογίζονται κοντά στο 15%, όσο δηλαδή εκτιμάται ότι είναι και οι μειώσεις στις τιμές χονδρικής.

Σημειώνεται ότι στη χώρα σήμερα λειτουργούν 65 εμφιαλωτήρια εκ των οποίων τα 11 είναι μέλη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμφιαλώσεως Ελληνικού Φυσικού Μεταλλικού Νερού, και στα οποία αντιστοιχεί το 80% της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης. Μέλη του συνδέσμου είναι οι εταιρείες Αθηναϊκή Ζυθοποιία (Ιόλη), Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (Βίκος), Coca-Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως (Αύρα), ΛΑΒΕ (Εύδωρο), Σ. Μεντεκίδης (Σέλι), Nestle (Κορπή), Pepsico-HBH (ΗΒΗ), Σουρωτή, Υγεία Μεταλλικά Νερά Χ. Δεκανίκας και Σία (Υγεία), Υδρία Μεταλλικά Νερά (Υδρία) και Χήτος ΑΒΕΕ (Ζαγόρι).