Διατήρηση κερδοφορίας και μάλιστα με οριακή αύξηση, έναντι του 2009, πέτυχε πέρυσι ο όμιλος Μασούτη –ο «πρωταθλητής» στις εξαγορές καταστημάτων Ατλάντικ. Όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του στο σελφ σέρβις ο πρόεδρός του, κ. Διαμαντής Μασούτης, φέτος ο όμιλος θα ενισχυθεί με περίπου 20 νέα καταστήματα και με το υπό κατασκευή νέο Logistics Center στο νομό Θεσσαλονίκης, που μέσω της κεντρικοποίησης των διανομών, θα συμβάλει στην επίτευξη οικονομιών κλίμακος.

Στην ερώτησή μας, αν ο όμιλος θα επιδιώξει την εξαγορά κι άλλων μονάδων της Ατλάντικ και για το πώς η έως σήμερα απόκτησή τους υπηρετεί τη στρατηγική ανάπτυξής του, ο κ. Διαμαντής Μασούτης εξήγησε: «Ήδη αποκτήσαμε 14 καταστήματα του ομίλου Ατλάντικ. Συζητούμε την εξαγορά και κάποιων άλλων, ανάλογα με τις ανάγκες και τα χωροταξικά δεδομένα της ανάπτυξης του δικτύου μας. Η γνωστοποίηση σ’ εμάς της πώλησής τους γίνεται από προμηθευτές, που έχουν απαιτήσεις από τη συγκεκριμένη αλυσίδα, με την οποία κατά τα άλλα οι σχέσεις του ομίλου μας είναι καλές.

Για εμάς η εξαγορά καταστημάτων της αποτελεί επενδυτικά συμφέρουσα επιλογή. Όμως, έτσι αποπληρώνονται και το προσωπικό των Ατλάντικ που περνούν στα χέρια μας και οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που τα στεγάζουν. Ειδικότερα για το προσωπικό τους, το επαναπροσλαμβάνουμε, αναγνωρίζοντας την προϋπηρεσία των μελών του κι όλα εξελίσσονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Φέτος θα εγκαινιάσουμε και τέσσερα ακόμη νέα Μασούτης, τα τρία από τα οποία θα είναι καταστήματα λιανικής κι ένα cash & carry στη Λάρισα –σημειώνω ότι το κεντρικό αποθηκευτικό μας συγκρότημα στο Καβαλάρι Θεσσαλονίκης μέσα στον Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμο, πιστεύω, να λειτουργήσει. Έτσι, μέσα στο 2011 θα προσθέσουμε στο δίκτυό μας συνολικά περί τα 20 νέα καταστήματα».

Οι ευκαιρίες των Ατλάντικ
σελφ σέρβις: Οι εξαγορές των Ατλάντικ και συμφέρουν και σας απαλλάσσουν από τον πονοκέφαλο των αδειοδοτήσεων και της σχετικής γραφειοκρατίας. Έτσι δεν είναι;

Διαμαντής Μασούτης: Πριν εξαγοράσουμε ένα Ατλάντικ, ελέγχουμε το πού βρίσκεται, γιατί το κρίσιμο είναι η θέση κάθε σημείου πώλησης. Κατόπιν ελέγχουμε την κατάσταση του εξοπλισμού του κι εφόσον όλα ταιριάζουν με το αναπτυξιακό μας πλάνο, κλείνουμε τη συμφωνία. Επομένως, δεν είναι τόσο θέμα «ευκαιρίας» όσο θέμα καλής γεωγραφικής θέσης, που δύσκολα εντοπίζεται διαφορετικά.

Όλα φαίνονται στον ισολογισμό
σελφ σέρβις: Πώς εξελίχθηκαν πέρυσι τα οικονομικά μεγέθη σας;

Διαμαντής Μασούτης: Ο τζίρος μας το 2010 αυξήθηκε, σε σχέση με το 2009, κατά 5,5%, δηλαδή από τα 601,5 εκατ. ευρώ, προσεγγίσαμε πέρυσι τα 634,5 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στην κερδοφορία του ομίλου, τα 15,3 εκατ. ευρώ προ φόρων του 2009 θα είναι κατά τι διευρυμένα το 2010.

σελφ σέρβις: Μήπως εν μέσω της σφοδρής κρίσης που περνάει ο τόπος, τα ελληνικά σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να είναι ακριβά;

Διαμαντής Μασούτης: Στο σημείο αυτό γίνεται ένα λάθος και εγώ ρωτώ: Το να έχει κάποιος μία επιτυχημένη διαχείριση στην επιχείρησή του -η οποία δεν είναι αποτέλεσμα μόνο των δικών μου προσπαθειών, αλλά όλων των στελεχών και των εργαζόμενών μας- και να φέρνει έτσι ένα αποτέλεσμα περίπου 2% επί του συνολικού τζίρου, είναι συνεπεία των ακριβών τιμών; Αυτό είναι αποτέλεσμα της προσεκτικής λειτουργίας της αλυσίδας, γιατί εμείς δεν καθορίζουμε την πορεία των προϊόντων.

Όποια έσοδα κι αν έχουμε, είτε από τους προμηθευτές είτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή, φαίνονται στον ισολογισμό. Τα «παιχνίδια», άλλωστε, δεν επιτρέπονται κι από τον ανταγωνισμό, γιατί ο ένας ξέρει τι κάνει ο άλλος. Προσπαθούμε να πετυχαίνουμε κάποια κερδοφορία για να επιβιώνουμε, αλλά και να έχουμε ανάπτυξη. Το μεγάλο «αφεντικό» είναι ο καταναλωτής. Γι’ αυτό ξεχωρίζουν κάποιες εταιρείες κι όχι κάποιες άλλες.


Δεν εξαρτάται από εμάς η τιμή στο ράφι
σελφ σέρβις: Ωστόσο τα ελληνικά σούπερ μάρκετ είναι ακριβότερα από πολλές άλλες χώρες.

Διαμαντής Μασούτης: Οι όποιες διαφορές τιμών από χώρα σε χώρα δεν εξαρτώνται από το λιανεμπόριο, δεν εξαρτάται από εμάς η τιμή στο ράφι. Η τιμή δεν έχει σχέση με εμάς κι επιτέλους πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι θέλουμε. Ας πάρουμε για παράδειγμα το φρέσκο γάλα: παραπονιέται ο αγρότης για την τιμή που πουλά, παραπονιέται ο καταναλωτής για την τιμή που αγοράζει. Αν οι γαλακτοβιομηχανίες λένε ότι πληρώνουν πολλά για να μπει το γάλα τους στα ψυγεία μας, ας έρθουν επώνυμα να μου το πουν.

Με το να ρίχνουμε είτε εμείς στη βιομηχανία είτε η βιομηχανία σε εμάς την ευθύνη, πιστεύω ότι απλώς δεν λέγονται τα πράγματα με το όνομά τους. Δεν μπορώ εγώ να γνωρίζω, δεν έχω άποψη για το κόστος παραγωγής κάθε βιομηχανίας. Ας δουν κι οι βιομήχανοι, που κάποιες φορές μας κατηγορούν, τα κόστη των σούπερ μάρκετ κι αν διαπιστώσουν ότι τους ζητάμε «πάρα πολλά», ας το δημοσιεύσουν στον τύπο με κεφαλαία γράμματα!…

σελφ σέρβις: Προβήκατε σε επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων σε καταστήματα σας;

Διαμαντής Μασούτης: Όντως, διαπραγματευτήκαμε τα ενοίκια κάποιων καταστημάτων, λόγω και της κρίσης, κι έτσι, όπως εκτιμούμε, θα εξοικονομήσουμε περίπου 480.000 ευρώ τον χρόνο. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες δείχνουν κατανόηση. Υπάρχει περίπτωση καταστήματος στη Θεσσαλονίκη, που το ενοίκιό του έφτασε στα ύψη, λόγω της ωρίμανσης του συμβολαίου και των αναπροσαρμογών στα επίπεδα του πληθωρισμού.

Επειδή ο ιδιοκτήτης του δεν το μείωνε, τελικά το αφήσαμε. Βρήκαμε δίπλα του άλλο, πολύ κάτω από την μισή τιμή του πρώτου. Θα κλείσουμε για τον ίδιο λόγο κι ένα άλλο στον Βόλο. Πρέπει να βοηθούμε ο ένας τον άλλο αυτήν την περίοδο, μαζί θα την περάσουμε. Πρέπει να περιοριστούν οι τιμές.

Αύξηση άνω του 20% ο τζίρος των PL
σελφ σέρβις: Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της καταναλωτικής συμπεριφοράς αυτήν την περίοδο; Πόσο ενισχύονται οι πωλήσεις των private label;

Διαμαντής Μασούτης: Η μείωση στο καλάθι της νοικοκυράς είναι αναμφισβήτητη, ενώ εξακολουθεί η συρρίκνωση του τζίρου των περιφερειακών καταστημάτων, καθώς τα αποφεύγει ο καταναλωτής, γιατί δεν θέλει να παρασύρεται από άσκοπες αγορές. Αυτό το διαπιστώσαμε έντονα το προηγούμενο Πάσχα, όταν η επιχείρηση είχε αύξηση τζίρου 21%, που προήλθε κυρίως από τα καταστήματα γειτονιάς. Τώρα πια ο καταναλωτής δίνει πολύ μεγάλη σημασία στις προσφορές.

Φυσικά, είναι αξιοσημείωτη η ενίσχυση των πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε αυτά πέρυσι εμείς καταγράψαμε αύξηση πωλήσεων πάνω από 20%. Ο τζίρος είναι βέβαιο ότι μετακινείται από τα επώνυμα στα PL προϊόντα, στα οποία, πάντως, εμείς δεν διαπραγματευόμαστε την ποιότητα, έστω κι πρόκειται να ήμαστε κάποια cents ακριβότεροι, γιατί χτίσαμε το όνομά μας πάνω στην ποιότητα.

Ο καταναλωτής θέλει μεν το PL γιατί είναι φθηνότερο, αλλά δεν διαπραγματεύεται την ποιότητα. Αν ρίξουμε, επομένως, τις ποιοτικές προδιαγραφές μας στα PL, τότε διακινδυνεύουμε να αλλάξει η ταυτότητα της επιχείρησής μας. Δεν το ρισκάρουμε! Σύντομα, εκτός από τα PL στα τυροκομικά είδη που ήδη διαθέτουμε, θα δείτε ίσως και PL γιαούρτι της Μασούτης…

σελφ σέρβις: Εκτός από τα νέα καταστήματα και το logistics centre, σκοπεύετε στρατηγικά να αναλάβετε κάποια πρωτοβουλία αυτήν την περίοδο; Θα υπάρξουν αλλαγές στις εργασιακών σχέσεων-αμοιβών του προσωπικού σας;

Διαμαντής Μασούτης: Δεν έχουμε κάποια στρατηγική πρωτοβουλία στο νου μας αυτήν την περίοδο. Σε ό,τι αφορά το προσωπικό μας, που φτάνει τα 5.500 άτομα, δεν σκοπεύουμε να αλλάξουμε κάτι στις εργασιακές σχέσεις και στις αμοιβές. Ακόμη και σε κάποιες περιοχές, που είχαμε πλεόνασμα προσωπικού, αντί για περικοπές προτιμήσαμε να ανακατανείμουμε το δυναμικό μας, ενισχύοντας γειτονικές περιοχές.