Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάζουν οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ τους τελευταίους μήνες. Οι εταιρείες του κλάδου, όπως εξάλλου και οι προμηθευτές τους, στην προσπάθειά τους να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, τις έχουν αυξήσει σημαντικά σε αριθμό και παροχές. Όπως προκύπτει από τις αναλύσεις μεγάλης εταιρείας ερευνών, το τελευταίο 12μηνο ο τζίρος των σούπερ μάρκετ που προέρχεται από προσφορές αυξήθηκε κατά 30%.

Η μεταβολή αυτή χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές, αλλά και από στελέχη της αγοράς ως εξαιρετικά υψηλή. Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι οι καταναλωτές για τις περισσότερες από τις αγορές τους αναζητούν πρώτα είτε τις οικονομικές συσκευασίες είτε κωδικούς, οι οποίοι τους παρέχουν έκπτωση σε είδος ή αξία ή ακόμη περιέχουν κάποιο δώρο. Κατόπιν μόνο στρέφονται στους απλούς κωδικούς των μαρκών που προτιμούν.

Τα στελέχη με τα οποία μιλήσαμε συμφωνούν ότι η τάση των καταναλωτών να στρέφονται με αυξανόμενο ενδιαφέρον προς τις προσφορές αποτυπώνεται και στους τζίρους, που κάνουν οι μεγάλοι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ, οι οποίοι σε όχι λίγες περιπτώσεις προέρχονται κατά 80% από εκπτωτικούς κωδικούς!

Σήμερα σε ένα κλασικό κατάστημα σούπερ μάρκετ ο καταναλωτής συναντά μέχρι και 1.000 ταχυκίνητους κωδικούς σε προσφορά ή με προωθητική ενέργεια κι αυτό πέραν των λοιπών προσφορών, που διενεργεί κάθε αλυσίδα σε άλλα λιγότερο ευπώλητα προϊόντα της. Στέλεχος της κλάδου στον οποίον απευθύνθηκε το σελφ σέρβις επισήμανε ότι το «παιχνίδι» των προσφορών έχει διπλή «ανάγνωση».

Η πρώτη σχετίζεται με τη διατήρηση του τζίρου μιας αλυσίδας σε ανεκτά επίπεδα -«ανεκτά» για τις συνθήκες της κρίσης- και τις στρατηγικές αποτροπής του καταναλωτή από τη λύση της προτίμησης των εκπτωτικών αλυσίδων για τα ψώνια του. Η δεύτερη «ανάγνωση» αφορά στο κόστος των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών και εν τέλει τον βαθμό επηρεασμού του καθαρού αποτελέσματος της κάθε αλυσίδας.

Διότι, όπως μας εξηγήθηκε, «μπορεί για μια βιομηχανία, για έναν μεγάλο προμηθευτή του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι υπολογισμοί του κόστους μιας προσφοράς να είναι σχετικά εύκολοι, όμως για μια αλυσίδα που διακινεί δεκάδες χιλιάδες κωδικούς, είναι έως και αδύνατο να υπολογίσει τις πραγματικές επιπτώσεις των διενεργούμενων προσφορών στην κερδοφορία της.

Οι περισσότεροι στο λιανεμπόριο, στην προσπάθειά τους να υπολογίσουν την αύξηση του τζίρου από μια προσφορά, κινούνται βασιζόμενοι στις έρευνες αγοράς και στο ένστικτό τους, ώστε στη συνέχεια να μετρήσουν τα οφέλη ή τις επιβαρύνσεις, που θα υπάρξουν στο καθαρό αποτέλεσμα», λέει χαρακτηριστικά.

Τραγέλαφος
Στο μεταξύ, το οργανωμένο λιανεμπόριο συνεχίζει να κινείται «στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα» σε ό,τι αφορά την «επόμενη ημέρα» στο ζήτημα των προσφορών. «Γνωρίζουμε ότι το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας προτίθεται να αλλάξει το ισχύον καθεστώς, αλλά δεν γνωρίζουμε τίποτα για τις προθέσεις του και τον χρόνο κατά τον οποίο θα παρέμβει.

Έτσι, δύσκολα ο καθένας μας μπορεί να προγραμματίσει σε βάθος ορίζοντα την εμπορική του πολιτική», δηλώνει υψηλόβαθμος παράγοντας της αγοράς, ο οποίος μάλιστα μας αφηγήθηκε το εξής τραγελαφικό: «Την επομένη της υπογραφής της Αγορανομικής Διάταξης για τις προσφορές και τις εκπτώσεις από την πρώην υπουργό Οικονομίας, κυρία Λούκα Κατσέλη, και πριν το κείμενο δημοσιευθεί στο ΦΕΚ, ελεγκτές του υπουργείου άρχισαν ελέγχους στην αγορά, προκειμένου να επιβάλλουν πρόστιμα σε όσες εταιρείες δεν εφήρμοζαν το νέο πλαίσιο!

Φυσικά, η Αγορανομική Διάταξη ουδέποτε ίσχυσε, διότι τελικά δεν δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ. Η υπουργός αποφάσισε μεν να «κάνει πίσω», αλλά οι ελεγκτές ξεκίνησαν τους ελέγχους, καθώς την επίσημη υπηρεσιακή τους ενημέρωση την αντλούσαν από τα ΜΜΕ κι όχι από το ΦΕΚ! Καταπληκτικό;».