Χάνει το τέμπο του, κρατώντας όμως το γόητρό του, το οργανωμένο λιανεμπόριο, κλείνοντας το 2009 με ανοδικό μεν τζίρο, αλλά με μειωμένο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ο κλάδος φαίνεται να κρατά καλά την άμυνά του έναντι της κρίσης, αφού, παρά τα όσα τραγικά έχουν συμβεί στον χώρο της οικονομίας, κατάφερε, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Hellas, να αυξήσει πέρυσι τον συνολικό κύκλο εργασιών κατά 1,12%, σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Οι μετρήσεις της εταιρείας δείχνουν επίσης ότι σούπερ και υπέρ μάρκετ το 2009 αύξησαν μεν τον τζίρο τους, σε μικρότερο όμως βαθμό έναντι του 2008 -οπότε η άνοδος ήταν της τάξης του 1,65%- και πολύ περισσότερο του 2007 -οπότε το ποσοστό αύξησης του τζίρου είχε διαμορφωθεί στο 2,87%.

Αναλύοντας μήνα-μήνα τα στοιχεία του περσινού 12μηνου, προκύπτει μια σειρά από πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Μεταξύ άλλων, διαπιστώνεται ότι το 2009 το λιανεμπόριο υπέστη πολλά… σκοτσέζικα ντους. Η μηνιαία εξέλιξη του τζίρου του κατέγραψε αρκετές -και κυρίως απρόβλεπτες ή και αδικαιολόγητες- διακυμάνσεις, σημειώνοντας από αρνητικά (έως και -2,17% τον Φεβρουάριο) μέχρι και θετικά (έως +7,9% τον Μάιο) ποσοστά.

Πιο αναλυτικά, λοιπόν, τον Ιανουάριο ο τζίρος της οργανωμένης λιανικής ήταν ανοδικός κατά 0,95%, τον Φεβρουάριο αρνητικός, όπως προαναφέρθηκε, τον Μάρτιο θετικός και πάλι κατά 0,97%, αρνητικός κατά 0,91% τον Απρίλιο, ενώ τον Μάιο καταγράφηκε η καλύτερη επίδοση της χρονιάς (+7,9%). Οι τρεις επόμενοι μήνες έκλεισαν ανοδικά ο Ιούνιος με 3,21%, ο Ιούλιος με 2,19% και ο Αύγουστος με οριακή βελτίωση 0,19%, για να ακολουθήσει ο Σεπτέμβριος με -0,4%, ο Οκτώβριος με 0,28%, ο Νοέμβριος με -0,1% και ο Δεκέμβριος που, ύστερα από πλείστες προωθητικές ή άλλες ενέργειες, έκλεισε θετικά κατά 1,58%.

Οι επιδόσεις των μικρών οργανωμένων σημείων πώλησης και των κλασικού τύπου σούπερ μάρκετ φαίνεται πως σήκωσαν πέρυσι το βάρος της ανάπτυξης για την οργανωμένη λιανική. Από τα στοιχεία της IRI Hellas προκύπτει ότι κατά την περυσινή χρήση τα καταστήματα έκτασης 1.000-2.500 τμ παρουσίασαν αύξηση τζίρου κατά 4,78%, σε σχέση με το 2008, και τα καταστήματα γειτονιάς -με έκταση μικρότερη των 400 τμ- αύξηση 3,86%.

Αντίθετη πορεία ακολούθησαν τα υπέρ μάρκετ (έκταση άνω των 2.500 τμ), τα οποία υπέστησαν πτώση τζίρου κατά 3,36%, έναντι του 2008, όπως και τα καταστήματα έκτασης 400-999 τμ, των οποίων η πτώση ήταν 0,88%.

Discount: άνοδος τζίρου, αρνητική ανάπτυξη
Ενδιαφέρον έχουν, όμως, και τα στοιχεία τις IRI Hellas για το πώς εξελίχθηκαν πέρυσι οι επιδόσεις των discounter. Σύμφωνα με αυτά, ο κλάδος αύξησε τον τζίρο του κατά 2,39%, σε σχέση με το 2008. Πρόκειται για ένα θετικό συμπέρασμα, που, όμως, αν συνδυαστεί και με άλλα στοιχεία της έρευνας, αποκτά τελείως διαφορετική διάσταση, όπως για παράδειγμα με τον ρυθμό ανάπτυξης του 2008 που ήταν 4,1%.

Βάσει αυτού του στοιχείου, λοιπόν, προκύπτει ότι το discount πέρυσι έχασε μέρος της δυναμικής του. Αν μάλιστα εκτιμηθεί και το γεγονός ότι η θετική μεταβολή του 2009 εμπεριέχει και τα μεγέθη της Aldi Hellas, τότε εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι οι επιδόσεις του discount σε συγκρίσιμη βάση είναι εντελώς διαφορετικές. Από τα δεδομένα της IRI Hellas διαπιστώνεται ότι κατά το 2009 το discount κατέγραψε αρνητική ανάπτυξη 1,89%, έναντι του 2008.

Η εν λόγω μέτρηση επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς κορυφαίου στελέχους του λιανεμπορίου προς το σελφ σέρβις, που μπορείτε να διαβάστε στο παρόν τεύχος, ότι το discount στην Ελλάδα έχει αρχίσει να χάνει την… αίγλη του.