Στην πρόσφατη έρευνα που διενήργησε η εταιρεία Focus Bari καταγράφηκε ο αριθμός των Ελλήνων χρηστών του internet, οι οποίοι συστηματικά αγοράζουν προϊόντα μέσω διαδικτύου στις 620.000 άτομα. Στην έρευνα, που παρουσίασε η κα Ξένια Κούρτογλου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Focus Bari, κατά μέσο όρο το τελευταίο εξάμηνο από το συγκεκριμένο τμήμα του πληθυσμού πραγματοποιήθηκαν 6 αγορές συνολικής αξίας περίπου 550 ευρώ. 

Οι συνηθέστερες αγορές αφορούσαν σε αεροπορικά/ακτοπλοϊκά εισιτήρια (37%), PC Hardware (25%), βιβλία (19%), ρούχα/αξεσουάρ (15%), εισιτήρια (13%), κρατήσεις σε ξενοδοχεία (13%), gadgets (13%), PC Software (13%), ηλεκτρικά είδη (12%), μουσική/dvd (11%). Σύμφωνα με την έρευνα, οι άνδρες ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για αγορές μέσω internet, ενώ στο σύνολο των ερωτηθέντων κυριαρχεί ως βασικός ανασταλτικός παράγοντας πραγματοποίησης ηλεκτρονικών αγορών η επιφύλαξη σε θέματα ασφάλειας συναλλαγών. Η κα Κούρτογλου επεσήμανε την ανάγκη ύπαρξης σωστών υποδομών, ώστε το ηλεκτρονικό εμπόριο να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον.

Αξιολόγηση sites ηλεκτρονικού εμπορίου

Η κ. Κατερίνα Πραματάρη, επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, απευθύνθηκε στο κοινό της ημερίδας παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα της αξιολόγησης των site ηλεκτρονικού εμπορίου B2C. Συμπερασματικά ανέφερε πως οι ηλεκτρονικές αγορές είναι μια ανερχόμενη τάση και στην Ελλάδα, υπάρχουν όμως περιορισμένα δεδομένα για την προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών μέσω των site.

Χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα κριτήρια (δυνατότητες αναζήτησης, άμεσης σύγκρισης προϊόντων και τιμών, κριτικής προϊόντων, υπηρεσίες παραγγελιοληψίας και παράδοσης-διανομής, τρόποι πληρωμής, ευκολία χρήσης κλπ), η ομάδα της κας Πραματάρη βαθμολόγησε ελληνικά και ξένα site ηλεκτρονικού εμπορίου. Στη σύγκριση υπερτερούσαν σαφώς τα ξένα site, με διαφορά από τα ελληνικά. Σε έρευνα με ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν φοιτητές του συγκεκριμένου τμήματος του ΟΠΑ,  διαπιστώθηκε πως υπάρχει σαφής προτίμηση σε ελληνικά site για πραγματοποίηση αγορών, ενώ τα ελληνικά υπερτερούν και στην πρόθεση χρήσης τους, γεγονός που σημαίνει, όπως τόνισε η κα Πραματάρη, πως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξής τους στο μέλλον.

Το πρώτο μέρος της ημερίδας έκλεισε με την παρουσίαση των εργαλείων του Google για την βελτίωση της λειτουργίας, προβολής και απόδοσης των site, ενώ παρουσιάστηκαν από την κα Στέφανι Εμμανουήλ, industry manager της Google Hellas, η οποία έκανε τη σχετική ομιλία, στοιχεία έρευνας της TNS το δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου 2009 για τη χρήση του διαδικτύου. Σύμφωνα με την έρευνα, 86% των χρηστών απάντησαν πως χρησιμοποιούν το internet για έρευνα αγοράς, 86% το χρησιμοποιεί για αναζήτηση και αγορά αεροπορικών εισιτηρίων, 88% για αναζήτηση ταξιδιωτικών προορισμών και υπηρεσιών και 83% για προϊόντα και υπηρεσίες τεχνολογίας.

E-nnovation 2009

Στο πλαίσιο της ημερίδας, ο καθηγητής κ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης, διευθυντής Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN), ανακοίνωσε και τα βραβεία των φοιτητών που έλαβαν μέρος στον 2ο φοιτητικό διαγωνισμό ψηφιακής καινοτομίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο E-nnovation 2009.

Case study

Στο δεύτερο μέρος της ημερίδας παρουσιάσθηκαν βέλτιστες επιχειρηματικές πρακτικές και case study από στελέχη εταιριών που έχουν ιδιαίτερη επιτυχημένη πορεία πωλήσεων στο internet. O κ. Γ. Γεράρδος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Πλαίσιο ΑΕ, μίλησε για την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής πώλησης ως ενός από τα σημαντικότερα κανάλια πώλησης που διαθέτει σήμερα η εταιρεία, (το 75% των online επισκεπτών αγοράζουν μετά από το φυσικό κατάστημα, και οι online αγοραστές στο Πλαίσιο φθάνουν τον αριθμό ρεκόρ των 290.000). Ο κ. Α. Αποστολάκης γενικός διευθυντής του E-shop τόνισε πως το site της εταιρείας δέχεται καθημερινά πάνω από 90.000 διαφορετικούς επισκέπτες και πως η στρατηγική αξιοποίησης του internet για τη βελτίωση της απόδοσης της βοήθησε, ώστε να υπάρχει τα τελευταία 5 χρόνια μέση ετήσια αύξηση πωλήσεων της τάξης του 100%.  Παρουσιάστηκαν, επίσης, τα site XE.gr (Χρυσή Ευκαιρία), Αirtickets.gr, Skroutz.gr, MayfairTravel.gr και Grecotel.gr.