Η κρίση εξαναγκάζει στον αποχωρισμό του "πιο πιστού συντρόφου" στις μετακινήσεις, του ΙΧ! Τις εργάσιμες ημέρες οι πωλήσεις βενζίνης, σε όγκο, είναι μειωμένες σχεδόν 15%-20% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ τα Σαββατοκύριακα μέχρι και άνω του 30%! Αν και η τιμή των καυσίμων κίνησης είναι γύρω στο 30% χαμηλότερη από τον περασμένο Ιούλιο, από την Πρωτοχρονιά η τιμή της αμόλυβδης αυξάνεται συνεχώς και ήδη πωλείται 10% ακριβότερη, σε σύγκριση με τα Χριστούγεννα. Μπορεί η «κρίση του φυσικού αερίου» να είναι παρελθόν, όμως οι εμπλεκόμενοι στη διακίνηση των καυσίμων δεν φαίνεται να βιάζονται καθόλου να επαναφέρουν τις τιμές στα προηγούμενα επίπεδα.

Το κριτήριο της πιο φθηνής λύσης, που προσφέρουν οι αστικές συγκοινωνίες, υπερτερεί πλέον όλο και συχνότερα στις επιλογές ιδιαίτερα των κατοίκων των μεγαλουπόλεων.

15%-20% κάτω οι πωλήσεις βενζίνης σε όγκο

Αδιάψευστος δείκτης αυτής της τάσης, που με το πέρασμα του χρόνου γίνεται ισχυρότερη, αποτελεί η κατανάλωση βενζίνης που, κατά τα λεγόμενα των βενζινοπωλών, βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση» τους τελευταίους μήνες. Τις εργάσιμες ημέρες, οι πωλήσεις βενζίνης σε όγκο είναι μειωμένες σχεδόν 15%-20% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, λέει ο κ. Β. Τούντας, γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, γεγονός που δείχνει ότι οι συγκοινωνίες υποκαθιστούν όλο και περισσότερο το ΙΧ αυτοκίνητο στις μετακινήσεις των εργαζομένων από το σπίτι στη δουλειά τους και το αντίστροφο.

Τέρμα τα weekend, στις δόξες του το σουβλάκι

‘Ομως, εκεί όπου πραγματικά φαίνεται να ήρθαν “τα πάνω κάτω” είναι στις μετακινήσεις του Σαββατοκύριακου. Οι πωλήσεις βενζίνης το διήμερο της σχόλης είναι μειωμένες σε πολλά πρατήρια μέχρι και πάνω από 30%. Οι ‘Ελληνες περικόπτουν δραστικά τις ελαστικές μετακινήσεις των αργιών, βγαίνουν λιγότερο στις ταβέρνες, ταξιδεύουν λιγότερο για αναψυχή στην επαρχία.

Βέβαια, όλα αυτά έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργία τόσο των επιχειρήσεων εστίασης όσο και των καταλυμάτων. Ειδικά η επαρχία, που στηρίζει μεγάλο μέρος της οικονομικής της ευημερίας στους εξοδούχους του Σαββατοκύριακου, περνάει δύσκολες ημέρες. Κι όλα αυτά τη στιγμή που πληθαίνουν οι πληροφορίες ότι οι καταναλωτές, όταν βγαίνουν από τα σπίτια τους με τις οικογένειές τους, προτιμούν όλο και περισσότερο την ψησταριά της γειτονιάς τους και το φθηνό σουβλάκι από τις ακριβές ψαροταβέρνες και εστιατόρια.

Ενδεικτικές του στενέματος στο οποίο έχει περιέλθει η μαζική εστίαση, εξαιτίας της τάσης που κυριαρχεί στους καταναλωτές να αναζητούν όλο και φθηνότερα προϊόντα, είναι οι προσφορές που κάνουν οι αλυσίδες delivery, που μειώνουν μέχρι και κατά 50% τις τιμές των προϊόντων τους, αν ο πελάτης τους “πεταχτεί” ο ίδιος στο κατάστημα να πάρει την παραγγελία του.

Κερδοσκοπικές «αρρυθμίες» στην αγορά της βενζίνης

Αναφορικά με τα καύσιμα, σημειώνουμε ότι η τιμή τους κυμαίνεται γύρω στο 30% χαμηλότερα από τα υψηλά επίπεδα του περασμένου Ιουλίου. ‘Ομως, από την Πρωτοχρονιά και μετά η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αυξάνεται συνεχώς και ήδη πωλείται 10% ακριβότερα σε σύγκριση με τα Χριστούγεννα.

Οι ρίζες της νέας ανοδικής πορείας εντοπίζεται στην κρίση του φυσικού αερίου, που “πάγωσε” την Ευρώπη στις αρχές του χρόνου. Βέβαια, η κρίση είναι εδώ και αρκετές εβδομάδες παρελθόν, όμως -όπως συνήθως συμβαίνει- οι εμπλεκόμενοι στη διακίνηση των καυσίμων δεν φαίνεται να βιάζονται καθόλου να επαναφέρουν τις τιμές στα προηγούμενα επίπεδα.

Μία απλή σύγκριση της εξέλιξης των τιμών προ φόρων στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη, δείχνει αμέσως τις αρρυθμίες της ελληνικής αγοράς. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το διάστημα από 12 Ιανουαρίου έως 9 Φεβρουαρίου η τιμή προ φόρων της αμόλυβδης βενζίνης αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά 12,8%, στην ΕΕ-27 και 10,3% και στην Ευρωζώνη κατά 7,4%.

Μεγαλύτερη μείωση προσεχώς

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, το 12μηνο Δεκεμβρίου 2007-Νοεμβρίου 2008 οι πωλήσεις καυσίμων σε όγκο μειώθηκαν κατά 2,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο. ‘Οπως επισημαίνουν στελέχη του Συνδέσμου, είναι η πρώτη φορά την τελευταία εικοσαετία που καταγράφεται πτώση των πωλήσεων στην Ελλάδα. Τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι η πτώση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη τους επόμενους μήνες, καθώς τον Νοέμβριο μόλις άρχισε να γίνεται αντιληπτή η κρίση στη χώρα μας. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε -τονίζουν- ότι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων είναι ένας από τους πιο αξιόπιστους δείκτες οικονομικής επιβράδυνσης. Λιγότερα καύσιμα σημαίνουν μικρότερη κατανάλωση, λιγότερες αγορές μείωση της κινητικότητας του πληθυσμού, που αποτελεί το βασικότερο εργαλείο ανακατανομής των εισοδημάτων μεταξύ μεγάλων αστικών κέντρων και επαρχίας, καθώς και ανάμεσα στους διάφορους κλάδους της οικονομίας (εμπόριο, μαζική εστίαση, τουρισμός κλπ).