Από τις πρώτες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που «βούτηξαν στα νερά» της προώθησης προϊόντων επώνυμου σχεδιασμού αποκλειστικά για λογαριασμό τους ήταν η Αφοί Βερόπουλοι. Εδώ κι έναν χρόνο προσφέρει τέτοια προϊόντα, ενώ το τελευταίο διάστημα συνδύασε την εν λόγω ενέργεια με το πρόγραμμα πιστότητας των πελατών της. Ειδικότερα, για ένα τρίμηνο προσφέρει στους πελάτες της λευκά είδη, σχεδιασμένα από τον γνωστό ‘Ελληνα σχεδιαστή Φιλήμονα ως εξής: Πάνω από ένα καθορισμένο ύψος αγορών τους οι πελάτες της αμείβονται με κουπόνια. Συγκεντρώνοντας τον απαιτούμενο αριθμό κουπονιών και με την καταβολή ενός συμβολικού αντιτίμου, τα ανταλλάσσουν με λευκά είδη υπογραφής Φιλήμονα.

Εξάλλου, στο πλαίσιο της ιδέας του αποκλειστικού σχεδιασμού προϊόντων, η Αφοί Βερόπουλοι διαθέτει από τα ψυγεία της έτοιμα συσκευασμένα γεύματα, βασισμένα σε συνταγές του γνωστού σεφ Γ. Γκελντή, με τη φροντίδα η ποικιλία τους να ανανεώνεται και να εμπλουτίζεται συνεχώς. ‘Οπως μας είπε ο κ. Στρατής Μπατάγιας, υπεύθυνος μάρκετινγκ της αλυσίδας, «στο παρελθόν η εταιρεία μας, μέσω του μηχανισμού συλλογής κουπονιών, διέθετε στους πιστούς πελάτες της ολοκληρωμένο σερβίτσιο, σχεδιασμένο κατ’ αποκλειστικότητα για εμάς από τον γνωστό ζωγράφο Γ. Σταθόπουλο, όπως επίσης και λευκά είδη (παπλωματοθήκες, παπλώματα και μαξιλάρια) της γνωστής εταιρείας ‘Επαυλις, επίσης για ένα τρίμηνο».

Και ο όμιλος Carrefour μπήκε δυναμικά στον χώρο των επώνυμα σχεδιασμένων ρούχων αποκλειστικά για τους πελάτες του. ‘Ηδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο διαθέτει από τα καταστήματά του γυναικεία ενδύματα και αξεσουάρ που φέρουν την υπογραφή του διάσημου σχεδιαστή Max Azria, ύστερα από συμφωνία αποκλειστικής συνεργασίας για τον σχεδιασμό τους, που συνήψε ο γαλλικός όμιλος σε ευρωπαϊκό επίπεδο μαζί του. Από αυτήν προέκυψε η συλλογή ρούχων Tex by Max Azria. Μάλιστα, λίγο πριν ξεκινήσει η διάθεση της εν λόγω συλλογής, η Καρφούρ Μαρινόπουλος διοργάνωσε σχετική επίδειξη μόδας στην Αθήνα, στην οποία παρευρέθηκε ο ίδιος ο Max Azria. Η συλλογή προωθείται αποκλειστικά από τα καταστήματα του ομίλου σε Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Βέλγιο και Ιταλία. Παράλληλα, η Καρφούρ Μαρινόπουλος έχει επεκταθεί και στον τομέα του επώνυμου παιδικού ενδύματος, έχοντας συνάψει αποκλειστική συνεργασία για τη διάθεση της σειράς παιδικών ρούχων Disney.

Πιστότητα μέσα από τη μοναδικότητα

«Η ανάγκη για διαφοροποίηση αλλά και η επιθυμία να νιώσει ο πελάτης μας ότι στα καταστήματά μας έχει την ευκαιρία να βρει κάτι το μοναδικό, που δεν διατίθεται πουθενά αλλού στην αγορά, είναι ένας από τους βασικούς λόγους που μας ωθούν στην κατεύθυνση των συνεργασιών με επώνυμους σχεδιαστές προϊόντων, προϊόντων φτιαγμένων αποκλειστικά για διάθεση από εμάς. Θέλουμε να προσφέρουμε στους επισκέπτες των καταστημάτων μας μια ξεχωριστή αγοραστική εμπειρία, σε έναν κλάδο που -λίγο ως πολύ- όλοι προσφέρουν τα ίδια προϊόντα και υπηρεσίες», εξηγεί ο κ. Μπατάγιας.

Αντίστοιχα, όπως μας ανέφεραν στελέχη της εμπορικής διεύθυνσης της Καρφούρ Μαρινόπουλος, η σχετική απόφαση του ομίλου στηρίχθηκε στη διαπίστωση της μεγάλης ζήτησης του γυναικείου και του παιδικού ενδύματος, καθώς και σε σχετικά αιτήματα των πελατών του.
Το στοιχείο της διαφοροποίησης στον ανταγωνισμό αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους που οδηγεί τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε τέτοιου είδους συμφωνίες. Ο δεύτερος είναι η ενίσχυση της πιστότητας των πελατών τους, δεδομένου ότι πρόκειται για προϊόντα υψηλής ποιότητας που, διατιθέμενα σε προσιτές τιμές, προσελκύουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών για την λιανεμπορική εταιρεία που γίνεται ο αποκλειστικός προμηθευτής τους.

Με ποια κριτήρια γίνεται, όμως, η επιλογή των ειδών που αποκτούν την αίγλη της επώνυμης ατομικής δημιουργίας; «Επιλέγουμε προϊόντα που έχουν απήχηση στο ευρύτερο κοινό ως προϊόντα καθημερινής χρήσης, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο στις επιλογές μας παίζουν η εποχικότητα του είδους, οι τάσεις της αγοράς και οι πραγματικές ανάγκες της. Εξάλλου, η μακροχρόνια εμπειρία μας στα προγράμματα πιστότητας πελατών μάς βοηθά σχετικά», τονίζει ο κ. Μπατάγιας.

Αυξάνει το ενδιαφέρον

Οι πωλήσεις των συγκεκριμένων επώνυμων προϊόντων, σύμφωνα με τους συνομιλητές μας, εξελίσσονται πολύ ικανοποιητικά, γεγονός που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την διεύρυνση αυτού του είδους των συνεργασιών σε μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων. ‘Οπως μας είπε ο κ. Μπατάγιας, η Αφοί Βερόπουλοι ήδη προετοιμάζεται, ώστε άμεσα να κλιμακώσει την προσφορά κι άλλων καταναλωτικών ειδών σχεδιασμένων από δημοφιλείς δημιουργούς, συνεχίζοντας το σχετικό εγχείρημά της με προϊόντα της κατηγορίας των γαλακτοκομικών, όπως μας αποκάλυψε. Η Καρφούρ Μαρινόπουλος, αντίστοιχα, προτίθεται να επεκτείνει τις συνεργασίες του είδους και στα υπόλοιπα τμήματα ένδυσης και υπόδησης.

Οι αποκλειστικές συνεργασίες σχεδιασμού προϊόντων μεταξύ λιανεμπορικών αλυσίδων και επώνυμων δημιουργών βρίσκονται μάλλον στην αρχική φάση της ανάπτυξής τους, αφού αντίστοιχες πρακτικές δεν έχουν υιοθετηθεί ευρύτερα από τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ. Κάποιες εξετάζουν σοβαρά το σχετικό ενδεχόμενο, ενώ άλλες, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, προτάσσουν γενικά τη βελτίωση της ποιότητας των «παραδοσιακών για το σούπερ μάρκετ» προϊόντων και υπηρεσιών.

Στην πρώτη κατηγορία ανήκει η Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, η οποία αυτή την περίοδο διερευνά όλες τις σχετικές παραμέτρους, προκειμένου να προχωρήσει σε κάτι αντίστοιχο. ‘Οπως μας είπε ο κ. Απόστολος Αποστολάκος, γενικός εμπορικός διευθυντής της εταιρείας, «οι διαρκείς προσπάθειές μας να προσφέρουμε στους καταναλωτές επώνυμα και διαφοροποιημένα προϊόντα, όπου αυτό είναι εφικτό, είναι δεδομένες. Υπό αυτό το σκεπτικό, η σύναψη τέτοιου είδους συνεργασιών μάς ενδιαφέρει σοβαρά, και διερευνούμε σχετικά το ενδεχόμενο. Στις άμεσες προθέσεις μας είναι να προχωρήσουμε σε μια τέτοια συμφωνία, στο πλαίσιο μιας κατηγορίας προϊόντων που παρουσιάζει έντονη ζήτηση στα καταστήματά μας».

Προτεραιότητα στα παραδοσιακά είδη

Το θέμα απασχολεί και τα My Market της Μετρό AEBE, που την τρέχουσα περίοδο υλοποιούν προωθητικά προγράμματα πιστότητας πελατών, τα οποία στηρίζονται σε αποκλειστική συνεργασία της αλυσίδας με επώνυμο δημιουργό. Ειδικότερα, προσφέρουν στους πελάτες τους επώνυμα πορσελάνινα set, τα οποία έχουν κατασκευαστεί αποκλειστικά για τα My Market από δημοφιλή οίκο του εξωτερικού. Οι πελάτες της αλυσίδας πάνω από ένα καθορισμένο ύψος αγορών, συλλέγουν πόντους και, μόλις συγκεντρώσουν τον απαιτούμενο αριθμό κουπονιών, αποκτούν εντελώς δωρεάν τα συγκεκριμένα είδη.

Ωστόσο, οι υπεύθυνοι της αλυσίδας μάς επισήμαναν ότι δεν είναι μέσα στις άμεσες προτεραιότητές τους η επέκταση σε τέτοιου τύπου συνεργασίες για προϊόντα, όπως τα ρούχα ή άλλα παρεμφερή είδη. «Επικεντρωνόμαστε στα προϊόντα εκείνα που παραδοσιακά αναζητά κάποιος από ένα σούπερ μάρκετ, ενώ παράλληλα δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στο να προσφέρουμε στους πελάτες μας όσο το δυνατόν πιο φρέσκα και ποιοτικά τυριά, κρέατα, αλλαντικά και είδη μαναβικής, έχοντας επιλέξει αυτόν τον τομέα για να διαφοροποιηθούμε από τους ανταγωνιστές μας», μας εξήγησε ο κ. Κλεάνθης Παλαιολόγος, διευθυντής μάρκετινγκ της Μετρό. Σε αυτό, άλλωστε, απέδωσε το γεγονός ότι η επέκταση των ανταγωνιστών τής Μετρό στις αγορές των ρούχων και των παρεμφερών ειδών δεν έχει επηρεάσει την εμπορική κίνηση στο δίκτυο των My Market. «Απευθυνόμαστε σε συγκεκριμένο κοινό, που έρχεται στα My Market για τα ψώνια της εβδομάδας. Οι πελάτες μας δεν αναζητούν σε εμάς ρούχα, λευκά είδη ή άλλα παρεμφερή είδη», εξηγεί ο κ. Παλαιολόγος, προσθέτοντας, ωστόσο: «Ενδεχομένως στο μέλλον να επιχειρήσουμε ένα σχετικό “άνοιγμα” σε κάποια καταστήματά μας, αλλά κάτι τέτοιο δεν εντάσσεται στα άμεσα σχέδιά μας».

Το άρθρο δημοσιεύεται στο τεύχος 374 του περιοδικού “σελφ σέρβις” (εκδόσεις Comcenter).