Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκονται οι συμβάσεις της Nestle Hellas με έξι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, έναν όμιλο αγορών, ένα μεγάλο οργανωμένο δίκτυο μαζικής εστίασης και 250 μικρομεσαίες εταιρείες εστίασης και διανομείς προϊόντων καφέ, μετά από έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ανεξάρτητης Αρχής στην αγορά του στιγμιαίου καφέ, βάσει της οποίας παραπέμπεται η εταιρεία στην ολομέλεια του οργάνου, κατηγορούμενη για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της. Ειδικότερα, κατηγορείται ότι απαγορεύει στους πελάτες της να διενεργούν παράλληλες εισαγωγές κι ότι τους επιβάλλει να συνάπτουν μαζί της αποκλειστικές συνεργασίες. Η εισήγηση πρόκειται να εξετασθεί από την ολομέλεια του φορέα στις 22 Μαΐου.

‘Ολα ξεκίνησαν πριν από περίπου 6 χρόνια με την κατάθεση καταγγελίας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά της Nestle περί επιβολής καταχρηστικών όρων στις συμβάσεις της. Τότε, όμως, όπως αναφέρουν πληροφορίες, τα στοιχεία δεν ήταν επαρκή για να δραστηριοποιηθεί ουσιαστικά η Επιτροπή. Ακολούθησε, στις 29 Ιουνίου του 2006, συμπληρωματική καταγγελία από την ίδια εταιρεία, στην οποία η Επιτροπή βασίσθηκε, προκειμένου να ξεκινήσει αυτεπάγγελτη έρευνα συνολικά στην αγορά καφέ. Περίπου δύο χρόνια μετά, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ανεξάρτητης Αρχής κατέληξε στην κατάρτιση εισήγησης, βάσει της οποίας η Nestle Hellas δραστηριοποιούμενη ως leader στην αγορά του στιγμιαίου καφέ, με μερίδια πάνω από 85%, επέβαλε καταχρηστικούς όρους στις συναλλαγές της με αλυσίδες σούπερ μάρκετ, επιχειρήσεις μαζικής εστίασης και διανομείς της.

Σύμφωνα με πληροφορίες του greekretail.gr, για να καταλήξει στο συμπέρασμα αυτό η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού μελέτησε τις συμβάσεις της Nestle με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Καρφούρ Μαρινόπουλος, Αφοί Βερόπουλοι, Μετρό, Makro, Μασούτης και Α-Β Βασιλόπουλος, με τον όμιλο αγορών ΕΛΟΜΑΣ, με τη Γρηγόρης Μικρογεύματα, τη Λεβέντης, με περίπου 250 μικρομεσαίες εταιρείες μαζικής εστίασης, καφετέριες, κυλικεία, σνακ μπαρ, ακόμη και καφενεία, καθώς και με εταιρείες διανομής.

Οι καταχρηστικοί όροι

Πηγές του greekretail.gr προσθέτουν ότι η Nestle Hellas πραγματοποιεί ετησίως στην αγορά του καφέ τζίρο της τάξης των 120 εκατ. ευρώ, και ότι στην εισήγηση διατυπώνονται και κατηγορίες σε βάρος της εταιρείας περί απαγόρευσης στους πελάτες της να διενεργούν παράλληλες εισαγωγές, όπως και για την επιβολή εις βάρος τους σύναψης αποκλειστικών συνεργασιών μαζί της, όταν το ισχύον πλαίσιο απαγορεύει τις αποκλειστικότητες στους έχοντες δεσπόζουσα θέση σε έναν κλάδο.

Επισήμως η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε πως «η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού υποστηρίζει ότι η εταιρεία Nestle καταχράται της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στην αγορά στιγμιαίου καφέ, μέσω της επιβολής καταχρηστικών μη εύλογων όρων συναλλαγής μεταξύ αυτής και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ (αγορά λιανικής πώλησης καφέ), της επιβολής καταχρηστικών όρων συναλλαγής, που αποσκοπούν στη δημιουργία πιστής πελατειακής σχέσης μεταξύ αυτής και των επιχειρήσεων μαζικής εστίασης, της επιβολής καταχρηστικών όρων συναλλαγής στις σχέσεις της εν λόγω εταιρείας με τους διανομείς της».

Απολογούμενη στις 22 Μαΐου

Από στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκύπτει ότι η εισήγηση πρόκειται να εξετασθεί από την ολομέλεια του φορέα στις 22 Μαΐου, οπότε η Neslte Hellas θα κληθεί να αντικρούσει όλες τις προαναφερόμενες κατηγορίες. Σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας αναφέρεται ότι έλαβε γνώση της εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού σχετικά με την αυτεπάγγελτη έρευνα στην αγορά προϊόντων καφέ και την μελετά, εκφράζοντας την πεποίθησή της ότι οι θέσεις της θα δικαιωθούν, είτε ενώπιον των αρμόδιων αρχών είτε ενώπιον της δικαιοσύνης.