Μέσα σε δύο μόλις χρόνια η Oracle έχει εξαγοράσει 26 άλλες εταιρείες, 8πλασιάζοντας περίπου το portfolio λύσεων που διαθέτει. Με την ευκαιρία της συμμετοχής του στο πρόσφατο Economist Business Summit, ο κ. Graham Newland, senior Director για τον τομέα retail της Oracle EMEA, ανέλαβε το δύσκολο έργο να μας εξηγήσει πως η εταιρεία σκοπεύει να αποδώσει στις επιχειρήσεις την αξία που απορρόφησε από τις συγχωνεύσεις, όπως επίσης και την "value proposition" της ίδιας στον χώρο του λιανεμπορίου.

Οι προαναφερθείσες εξαγορές φαινομενικά δεν ακολουθούν κάποιο pattern αλλά είναι δομημένες γύρω από την ψυχή της εταιρείας, δηλαδή τις βάσεις δεδομένων. Με τον τρόπο αυτό η Oracle έχει επιτύχει να εντάξει το “fusion”, δηλαδή τη σύμμειξη τεχνολογιών, στο DNA της, με αποτέλεσμα ο ανάλογος όρος που χρησιμοποιεί για να περιγράψει το νέο οικοσύστημά της να εκτιμάται ως ιδιαίτερα εύστοχος. Αξίζει να θυμίσουμε ότι ανάμεσα στις οργανικές συγχωνεύσεις που πραγματοποίησε η εταιρεία συγκαταλέγονται τρεις από τους σημαντικότερους κατασκευαστές εφαρμογών πληροφορικής που είναι εξειδικευμένοι στο λιανεμπόριο, δηλαδή οι Retek, 360 commerce και Profitlogic.

Μια ολιστική προσέγγιση

Το Oracle Business Intelligence, βασικό συστατικό τόσο των Oracle Applications όσο και της Oracle Fusion Architecture, είναι το πλήρες πακέτο τεχνολογίας και εφαρμογών της Oracle, σχεδιασμένο να βοηθάει τον οργανισμό να γνωρίζει καλύτερα τη δραστηριότητά του. Ενοποιεί δεδομένα από πολλά διαφορετικά επιχειρησιακά συστήματα και τα μετατρέπει σε πολύτιμες πληροφορίες που βοηθούν αφενός στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων και αφετέρου στη συνεχή βελτίωση των επιχειρησιακών διαδικασιών και στον καλύτερο συντονισμό και ευθυγράμμιση των τμημάτων της εταιρείας.

Οι λύσεις Oracle Business Intelligence αφορούν τόσο σε Oracle όσο και σε μη-Oracle IT περιβάλλοντα κι αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες μπορούν να αξιοποιήσουν τις επενδύσεις τους στην ήδη υπάρχουσα τεχνολογική υποδομή και τις επιχειρηματικές εφαρμογές που διαθέτουν, ώστε να μειώσουν σημαντικά το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO). Με την ενσωμάτωση των Siebel Business Analytics (SBA) στις λύσεις της κατόπιν της πρόσφατης εξαγοράς, η Oracle παρουσιάζει μια πολύ σημαντική ανάπτυξη και μεγαλύτερη εστίαση στον χώρο της λεγόμενης “επιχειρηματικής ευφυΐας”. Οι λύσεις της Siebel κατέχουν επίσης ηγετική θέση στα CRM Analytics (IDC, Αύγουστος 2005) και για αρκετά χρόνια παρουσίαζαν την ταχύτερη ανάπτυξη στο χώρο του ΒΙ. Οι λύσεις BI της Oracle αξιοποιούν την προσέγγιση SOA (Service Oriented Architecture), με μια σειρά από λειτουργικότητες που μέσω web services, μπορούν να εξωτερικευθούν ως υπηρεσίες από άλλες εφαρμογές. Στην Ελληνική αγορά, τις λύσεις ΒΙ της Oracle αξιοποιούν επιχειρήσεις και οργανισμοί του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, και κυρίως στους χώρους των τηλεπικοινωνιών, των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, του κλάδου των τροφίμων και ποτών κλπ.

«Για να αξιολογήσουμε το κατά πόσον βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο ως εταιρεία προσπαθούμε να πιάνουμε τον σφυγμό της αγοράς. Και το λιανεμπόριο πιστεύω ότι έχει αλλάξει σημαντικά σε όλο τον κόσμο τα τελευταία χρόνια. Οι επιχειρήσεις κοιτούν προς την κατεύθυνση της καλύτερης κατανόησης των αναγκών του πελάτη και των υποσυνόλων των πελατών στα οποία απευθύνονται και κατευθύνονται προς την αγορά υπηρεσιών», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Newland.

Ο ανταγωνισμός οδηγεί τις εξελίξεις

Ισως το κρισιμότερο ζήτημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι λιανέμποροι είναι η ικανοποίηση της γνωστής επιταγής “think global, act local”. Οπως επισημαίνει ο κ. Newland «oι πελάτες στις τοπικές αγορές γίνονται πιο απαιτητικοί για προϊόντα προσαρμοσμένα στις ιδιαίτερες ανάγκες τους, ενώ παράλληλα οι προμηθευτές των λιανεμπορικών επιχειρήσεων γίνονται ολοένα και περισσότερο πιο “παγκοσμιοποιημένοι”. Πώς λοιπόν θα πρέπει το λιανεμπόριο να διαχειριστεί την τοπική ζήτηση καλύτερα, όταν οι προμήθειές του έρχονται από μία παγκοσμιοποιημένη αγορά, την οποία καλείται να εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε οι τιμές που θα αποδώσει στους πελάτες του να είναι ανταγωνιστικές; Η απάντηση στην συγκεκριμένη ερώτηση μας οδηγεί αναμφίβολα στο συμπέρασμα ότι η σύγχρονη λιανεμπορική επιχείρηση θα πρέπει να βελτιστοποιήσει την ικανότητά της να προβλέπει την ζήτηση».

Εκτός από τη λειτουργία μέσα σε ένα περιβάλλον που καθορίζεται όχι μόνο από τις ιδιαίτερες τοπικές ανάγκες αλλά και από την παγκοσμιοποιημένη οικονομία, οι επιχειρήσεις του retail έχουν να αντιμετωπίσουν την πρόκληση του ανταγωνισμού, που έχει ενταθεί ακόμα περισσότερο από παλιότερα. «Οι πελάτες, κινούμενοι σε μία αγορά που εκμεταλλεύεται την ποικιλία αγαθών της παγκοσμιοποίησης για να διαφοροποιηθεί, στρέφονται προς την ποιότητα και “απαντούν” θετικά σε όποιον τους προσφέρει ό,τι ακριβώς χρειάζονται την ώρα που το χρειάζονται», τονίζει ο κ. Newland. «Συνεπώς η επιτυχημένη λιανεμπορική επιχείρηση του σήμερα, είναι εκείνη που προβλέπει την ζήτηση, είναι σε θέση να διαγνώσει σωστά τις ιδιαίτερες ανάγκες της αγοράς στην οποία απευθύνεται και διεκδικεί τις καλύτερες τιμές από τους προμηθευτές της, οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις είναι διεσπαρμένοι ανά την υφήλιο. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση, την οποία καλούμαστε να βοηθήσουμε την επιχείρηση να αντιμετωπίσει».

Η πρόταση της Oracle

Με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις μπορεί η λιανεμπορική επιχείρηση να βρει στην τεχνολογία τον αναγκαίο αρωγό που θα της επιτρέψει να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις προκλήσεις αυτού του πολύπλοκου και απαιτητικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος; «Τα συστήματά μας κατευθύνονται προς την απάντηση των πολλαπλών και πολύπλοκων αναγκών της εν λόγω αγοράς», δηλώνει με έμφαση ο κ. Newland. «Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε στα συστήματα loyalty και ανταμοιβής πελάτη, στη διαχείριση των global replenishment systems, του waste management -ιδίως στην αγορά τροφίμων- και πάνω από όλα στο time-to-market, το οποίο βεβαίως βασίζεται στην εξειδικευμένη μεθοδολογία μας και στην τεχνογνωσία που αντικατοπτρίζουν συνολικά οι λύσεις μας. Επίσης κατόπιν των εξαγορών, στις οποίες προσχωρήσαμε τα δύο τελευταία χρόνια, βελτιώσαμε σημαντικά τις πλατφόρμες συνεργασίας μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπορικών επιχειρήσεων, δίνοντας νέο νόημα στον όρο e-commerce, αφού είμαστε σε θέση να παρέχουμε στη λιανεμπορική επιχείρηση μία πλατφόρμα εντοπισμού των ποιοτικότερων ειδών από τον προμηθευτή με την χαμηλότερη τιμή. Οταν μιλούμε για  e-commerce ουσιαστικά αναφερόμαστε σε μία εκτεταμένη πλατφόρμα για δημοπρασίες, η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με συστήματα πρόβλεψης ζήτησης που αποδίδουν το καλύτερο demand planning. Η χρήση του όρου point-of-service και όχι point-of-sale όπως παλιότερα, είναι επίσης κάτι που θα πρέπει να προσέξει κανείς γιατί στην σημερινή εποχή ο πελάτης στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ξέρει έστω και στο περίπου τι θέλει».

Μάλιστα, απαντώντας σε σχετική μας ερώτηση, ο κ. Newland σημείωσε ότι η ενσωμάτωση των τεχνολογιών της Retek που αφορούν στο profit logic & optimization, μέσω σχετικής λύσης για το merchandising και την διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, άνοιξε νέους δρόμους για την Oracle και ίσως είναι η σημαντικότερη από τις εξαγορές που πραγματοποίησε η εταιρεία στο πρόσφατο παρελθόν.

Τι φέρνει το μέλλον

«Οι πρώτες περιοχές του λιανεμπορίου που υιοθετούν ανάλογες λύσεις  είναι το ένδυμα, η αγορά τροφίμων και τα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών», υπογράμμισε ο κ. Newland. «Πάντως, στόχος μας μέσα από όλες τις κινήσεις που πραγματοποιούμε είναι να δώσουμε στις λιανεμπορικές επιχειρήσεις την δυνατότητα να γίνουν περισσότερο πελατοκεντρικές, διότι το παλιό μοντέλο που ήθελε το προϊόν ως κέντρο του οικοσυστήματος, δεν αποδίδει πλέον».